• marmaduke

Gravid som student

Jag skall börja studera till Sverige i hösten efter att ha arbetet ex antal år utomlands. Min sambo är inte svensk men kommer att flytta med. Han har arbete här i (ett annat EU-lan). Nu har vi blivit gravida. Vad gör man?

Jag vill verkligen starta utbildningen eftersom den är svår att komma in på men vilka rättigheter har jag ekonomiskt med tanke på föräldrapenning? Det samma för min sambo, hinner han att skaffa jobb i Sverige, särskillt i dessa tider och har han då rätt till någon slags föräldrapenning? Känner mig glad för graviditeten men väldigt orolig för ekonomin.

• Svar på tråden Gravid som student
  • Anonym (Anonym 666)
    marmaduke skrev 2020-05-07 08:42:35 följande:

Jag har arbetat i Sverige men det var över fem år sedan.

Ja så långt tillbaka kommer de inte kolla på. Det ska vara "nu" innan barnet föds som du skulle ha jobbat isf.
  • BuoBä

Om du jobbar inom EU ända fram till studierna och sen tar CSN-lån är det möjligt att du får SGI enligt din nuvarande inkomst. Eller att du har rätt till föräldrapenning från landet där du bor, om de har det där. Ring Försäkringskassan och prata med deras utlandsavdelning. De har koll på EU-regler runt sånt här.

• BuoBä

Det här får du kolla upp, men det _kan_ vara så att om din man flyttar till Sverige som anhörig till en svensk så har du krav på dig att kunna försörja honom, men om han flyttar "på egna meriter" dvs han har ett jobb (eller studier) så är det inga såna krav. Jag har för mig att jag läste om det och tyckte att det var konstigt eftersom det gällde EU-medborgare i båda fallen. Migrationsverket är det som har den infon.

• BuoBä

Kolla också med utbildningen/universitet

A) Om du kan få uppskov med studiestarten i ett år. Det har i alla fall gått tidigare i vissa fall, tex militärtjänst. Alltså att du behåller platsen men börjar senare.

B) Ifall du börjar till hösten, hur länge du måste ha studerat för att få studieuppehåll. Trist om du börjar och sen ändå får söka om.

• Ms H
    BuoBä skrev 2020-05-07 08:49:41 följande:

Om du jobbar inom EU ända fram till studierna och sen tar CSN-lån är det möjligt att du får SGI enligt din nuvarande inkomst. Eller att du har rätt till föräldrapenning från landet där du bor, om de har det där. Ring Försäkringskassan och prata med deras utlandsavdelning. De har koll på EU-regler runt sånt här.

Kravet på att ta CSN för att skydda SGI vid studier är borttaget (iaf när man jobbat i Sverige), numera räcker det att utbildningen är CSN-berättigande.
  • BuoBä
    Ms H skrev 2020-05-07 09:21:02 följande:

Kravet på att ta CSN för att skydda SGI vid studier är borttaget (iaf när man jobbat i Sverige), numera räcker det att utbildningen är CSN-berättigande.

Jaha. Äntligen! får man säga till det.
  • Ms H
    BuoBä skrev 2020-05-07 10:03:14 följande:

Jaha. Äntligen! får man säga till det.

Ja verkligen. Så himla dumt att man fick avstå från att plugga förut för att man hade slut på CSN och inte vågade nolla sin SGI.
  • viseversa

Vad jobbar han med? Med tanke på att arbetslösheten är rekordhög i sverige nu så ska han vara utbildad i något väldigt speciellt om han ska få jobb nu. 

• snedtak
    viseversa skrev 2020-05-07 12:38:27 följande:
    Vad jobbar han med? Med tanke på att arbetslösheten är rekordhög i sverige nu så ska han vara utbildad i något väldigt speciellt om han ska få jobb nu. 
    Det är förvisso många varsel, men det finns fortfarande branscher där det är nyanställs. Sjukvård och omsorg tex Energisektorn,massaindustrin, spelutveckling är tre andra exempel på sådant som inte påverkas nämnvärt.
Svar på tråden Gravid som student