• Anonym (Osäker)

Ändrat beteende vid otrohet?

Ni som blivit bedragna av er man, märkte ni något på beteendet emot er? Eller var allt som vanligt?

Och ni män som är otrogna, tycker ni att ni beter er annorlunda?

Lever i en relation sedan 15 år tillbaka, med småbarn. Vi har sex flera gånger i veckan och sitter ofta och myser och pratar. Men det senaste året tycker jag han blivit mer disträ, och mest jag som tar initiativ till sex. Lite småsaker här och där, men inget konstigt. Vill inte tro han har någon annan men ibland får man den där lilla gnagande tanken...

• Svar på tråden Ändrat beteende vid otrohet?
  • Anonym (suck)
    Anonym (T) skrev 2020-05-15 01:04:10 följande:
    Men varför ska man på en gång fråga om otrohet? Man kan väl börja i en annan ände ifall det är något icke relaterat till just otrohet. Ska man misstänka sin partner för otrohet hela tiden så finns ingen tillit och vad har man då för förhållande i grund och botten.

Du kanske inte ser det cyniska i det men om man bara har det tankesättet så förstår jag också att självinsikt inte är den bästa.

Jag tror på kommunikation TS. Man kan ju börja med att man pratar med varandra och känner du att din partner inte är ärlig ändå så får du väl ta det därifrån
    Vem har sagt att det måste ske på en gång?

Det handlar inte om självinsikt det handlar om verklighet och erfarenhet, något som du helt verkar sakna. Det allra vanligaste sättet att upptäcka otrohet är förändringar i ens partners beteende, givetvis måste det inte betyda att personen är otrogen. Så ja absolut kan man prata med sin partner om skillnaderna man ser. MEN man ska inte förvänta sig att få sanningen om en eventuell otrohet bara för att man frågar. Dessutom finns risken att om du frågar så fattar personen att du misstänker något och kommer sudda ut spår och vara försiktigare och då kommer det bli väldigt svårt för dig att få reda på något OM det är så.

Du skriver att du tror på kommunikation, ja det gör de allra flesta människor för det är så man oftast löser problem i NORMALA fall, men otrohet är ju inget normalt fall och det är naivt att tro att man kan spela på vanliga ärliga och raka spelregler med människor som kanske spelar efter helt andra regler. Du kan sitta och vara rak och ärlig och personen kommer hålla med dig och säga vad du vill höra men göra något helt annat bakom kulisserna och därmed blir kommunikationen totalt värdelöst.

Så om man är lite smart så tar man reda på hur det förhåller sig FÖRST och så pratar man sen. Det betyder inte att man är säker på att personen är otrogen eller ens tror det, det betyder att man är osäker och tar reda på sanningen.
  • Anonym (T)
    Anonym (suck) skrev 2020-05-15 13:03:47 följande:

Vem har sagt att det måste ske på en gång?

Det handlar inte om självinsikt det handlar om verklighet och erfarenhet, något som du helt verkar sakna. Det allra vanligaste sättet att upptäcka otrohet är förändringar i ens partners beteende, givetvis måste det inte betyda att personen är otrogen. Så ja absolut kan man prata med sin partner om skillnaderna man ser. MEN man ska inte förvänta sig att få sanningen om en eventuell otrohet bara för att man frågar. Dessutom finns risken att om du frågar så fattar personen att du misstänker något och kommer sudda ut spår och vara försiktigare och då kommer det bli väldigt svårt för dig att få reda på något OM det är så.

Du skriver att du tror på kommunikation, ja det gör de allra flesta människor för det är så man oftast löser problem i NORMALA fall, men otrohet är ju inget normalt fall och det är naivt att tro att man kan spela på vanliga ärliga och raka spelregler med människor som kanske spelar efter helt andra regler. Du kan sitta och vara rak och ärlig och personen kommer hålla med dig och säga vad du vill höra men göra något helt annat bakom kulisserna och därmed blir kommunikationen totalt värdelöst.

Så om man är lite smart så tar man reda på hur det förhåller sig FÖRST och så pratar man sen. Det betyder inte att man är säker på att personen är otrogen eller ens tror det, det betyder att man är osäker och tar reda på sanningen.

Det var så jag tolkade inlägget. Hur jag verkar vara utifrån en åsikt kan du inte veta. Och ja det är viktigt med självinsikt, bra självkänsla och inte tro att djävulen sitter bakom varje hörn. Då bäddar man redan där för en dålig relation
  • Anonym (Saga.A)
    Anonym (Andreas) skrev 2020-05-10 09:27:46 följande:

Hur har ni det egentligen i ert förhållande om otrohet är det första du tänker på när något ändras? Har du så dålig tillit till honom att otrogen är det första som poppar upp? Varför måste svaret vara otrohet?

Kanske är mycket på jobbet? Ni kanske har det stressigt med barnen? Tufft ekonomiskt? Sjuka föräldrar? Nån av er är sjuk? Depression? Dåligt förhållande?

Det kan finnas tusen orsaker till att han är lite disträ och otrogen borde vara det absolut sista alternativet som dyker upp...

Om du vill så tycker jag att du ska reflektera över det som (Andreas) nämner i sitt inlägg. Tycker det låter vettigt och ibland kan det ju vara nåt helt annat som "spökar" än det man själv tror.
  • Anonym (suck)
    Anonym (T) skrev 2020-05-15 14:54:32 följande:
    Det var så jag tolkade inlägget. Hur jag verkar vara utifrån en åsikt kan du inte veta. Och ja det är viktigt med självinsikt, bra självkänsla och inte tro att djävulen sitter bakom varje hörn. Då bäddar man redan där för en dålig relation
    Jag förstår att du tolkade fel, därav förklaringen.

Att vara naiv är inte detsamma som bra självinsikt eller ha bra självkänsla och att tro att man kommer få reda på sanningen om ens partner är otrogen eller ej enbart genom att fråga är väldigt naivt.

Nope, du har som sagt (medvetet?) missförstått poängen. Det handlar inte om att att TRO att ens partner är otrogen måla fan på väggen det handlar om att MISSTÄNKA att ens partner är otrogen, dvs man vet inte om det är sant eller ej. Tro och misstänka är INTE samma sak.
  • Anonym (T)
    Anonym (suck) skrev 2020-05-15 16:57:47 följande:

Jag förstår att du tolkade fel, därav förklaringen.

Att vara naiv är inte detsamma som bra självinsikt eller ha bra självkänsla och att tro att man kommer få reda på sanningen om ens partner är otrogen eller ej enbart genom att fråga är väldigt naivt.

Nope, du har som sagt (medvetet?) missförstått poängen. Det handlar inte om att att TRO att ens partner är otrogen måla fan på väggen det handlar om att MISSTÄNKA att ens partner är otrogen, dvs man vet inte om det är sant eller ej. Tro och misstänka är INTE samma sak.

Haha ja och du fattar inte heller min poäng och har väldigt tråkig ton. Så vi sätter punkt där
  • Anonym (Otrogen)

Gissar det finns två typrer.

1 de som skiter i allt och lever i nuet. Kanske tom hoppas på avslöjande för att komma bort från nätt man inte vill ha.

2 sköter saken snyggt. Vill behålla det som finns. Men behöver nått mer.

1 är lätt att genomskåda om man vill..... Nya vanor mm

Inte diskret, uppenbara förklaringar. Har sex bara chansen inträffar. Krystade förklaringar. Vid upptäckt försöker flytta fokus lovar stort men är otrogen igen nästa helg...

2 upptäcker du aldrig. Ändrar inte vanor. Har bra anledningar att smita en stund. Har sökt planerat Inget ändras mer än partnern har sex på sidan av ibland om inget går att misstänka.... Händer inte sällan om partnern är svartsjuk och kontrollerande. Är man ändå anklagad så varför inte också göra det man blir anklagad för.....

• Anonym (suck)
    Anonym (T) skrev 2020-05-15 18:07:48 följande:
    Haha ja och du fattar inte heller min poäng och har väldigt tråkig ton. Så vi sätter punkt där
    Tonen satte du själv.... 

Ja det är nog, bäst så, bye bye
  • Anonym (X)
    Anonym (suck) skrev 2020-05-11 16:30:54 följande:
    Varför är du kvar med han?
    Han har inte hittat nytt boende än.
  • Anonym (Sad)

Han kan väl flytta till älskarinnan?

• Anonym (suck)
    Anonym (X) skrev 2020-06-12 16:00:26 följande:
    Han har inte hittat nytt boende än.
    Äger du bostaden?
  • Anonym (BTR)

Små förändingar i sambons beteende och även lite annorlunda sex, sådant som kanske tog ett tag innan jag noterade. Men efter ett tag blev pusselbitarna fler och fler, och jag mer observant. En dag var det rätt uppenbart. Jag tog mig då friheten att kolla sambons dators historik och såg då vem det var, mest för att bekräfta.

Ett tag efter konfrontationen var det plötsligt jag som var boven i och med att jag kollat sambons dator. Så om du gör något sådant, berätta det inte!

Det är för den delen inget jag rekommenderar till vardags. Men i vissa situationer kan man behöva tänja lite på reglerna.

Svar på tråden Ändrat beteende vid otrohet?