• Anonym (Undrar)

Har jag rätt att känna såhär?

Jag är gift sedan 6 år tillbaka. Vi har 3 barn tillsammans.

Jag tror min man är beroende av porr och det tär på äktenskapet känner jag. Jag blir ofta ersatt av att han kan tex vakna mitt i natten och låser in sig på toa för att kolla på porr och runka, och jag hade varit okej med det OM det inte var så att jag faktiskt vill ha sex med honom så gott som varje dag, men att han väljer porren. Han har även förr pratat med kvinnor om sex på tex KIK har jag upptäckt och vad han vill göra med dom.

Frågar jsg varför han gör såhär så kryper han till korset och gråter och tycker synd om sig själv bara varenda gång. Han har gått hos beteendevetare för detta, men det verkar ju knappast hjälpa.

Jag funderar på om skilsmässa är det enda rätta. Känner min självkänsla är i botten och jag är trött på att ge honom nya chanser jämt. Samtidigt tänker jag på barnen.

Hur ska jag tänka? Får jag känna att skilsmässa är ett alternativ?

• Svar på tråden Har jag rätt att känna såhär?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (eh ja) skrev 2020-05-12 14:46:06 följande:

När du skriver detta: låter det som ett hälsosamt och nyttigt förhållande? Beter man sig så mot någon man säger sig älska? Att han tar ut så mycket egentid gör ju att du aldrig kan ta någon. Låter sjukt destruktivt och han låter väldigt ego. Han får dig som gratis hushållerska och nanny medans han kan leva på som vanligt, som om han vore singel och ej förälder. Jag hade sprungit så snabbt jag kan därifrån om jag var du. Kolla in instagramkontot mansbebisar. 

Nog för att han lämnar och hämtar barnen på dagis och skola, mrn det är för att det är han som har körkortet och ändå kör förbi där påväg till jobbet, mrn mycket mer är det inte.

Nej jag förstår nu att det inte håller för mig, men jag är väldigt kluven också. Jag vet inte vart jag ska dra gränserna för att saker är "normalt" så att säga i ett förhållande och vart gränsen går för övertramp på den andre.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 12:35:01 följande:

Jag kan vara beredd på att träffa en sexolog som du säger, men då vill jag att han ska ge det ett helhjärtat försök också och inte bara skaka av sig det som med beteendevetaren, det är det jag är rädd för. Han vill ge sken av att det är bra hela tiden. Han har själv sagt att han haft det här behovet sen han var typ 13 år. Hans försvar är stt det händer mer sällan nu än förr då det kunde vara ca 3 gånger om dagen när han var singel och yngre.

Lite klassiskt beroende snack. "Jag är inte beroende, jag kan kontrollera, det va mer innan, du överreagerar osv." "Knarakare" är experter på att ljuga, manipulera, lägga över skulden, ja allt som krävs för att kunna mata sitt beroende.

Du får helt enkelt stå på dig. För dig är det inte okej att han tittar på porr och vill han vara med dig så får ha ge upp porren. Säg att han får en sista chans och att ni tillsammans ska gå och prata med någon.

Du kan inte tvinga honom till en förändring, utan han måste vilja förändras. Du kan få honom att se och förstå konsekvenserna av hans val, men inte mer. Du kan bara påverka dina egna val. Du måste klara av att införa dem konsekvenserna du säger. Vill han inte gå till nån terapeut eller sexolog eller sluta med porren, ja då måste du lämna. Väljer du att stanna trots allt så accepterar du indirekt hans beteende. Det kanske krävs att han förlorar dig för att förstå att han måste ändra på sig. Stannar du så blir dina "hot" tomma och kommer aldrig att ha någon effekt för han vet att du stannar även om han fortsätter.

Ifrågasätt inte om du har rätt eller om det är rimliga krav eller om du överdriver eller tänka på vad andra kan tycka och tänka. Du har rätt till dina känslor och ingen har rätt att ifrågasätta dem eller säga att det är fel. Du vill ha en man som väljer dig framför porren. Kan inte han göra det då är han inte rätt man för dig.
  • Anonym (eh ja)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 14:59:00 följande:
    Nog för att han lämnar och hämtar barnen på dagis och skola, mrn det är för att det är han som har körkortet och ändå kör förbi där påväg till jobbet, mrn mycket mer är det inte.

Nej jag förstår nu att det inte håller för mig, men jag är väldigt kluven också. Jag vet inte vart jag ska dra gränserna för att saker är "normalt" så att säga i ett förhållande och vart gränsen går för övertramp på den andre.
    Att kolla på porr i ett förhållande är ett övertramp.
    Att aldrig någonsin uppvakta sin partner romantiskt i ett förhållande är ett övertramp.
    Att ta för givet och låta sin partner sköta allt hemma med barn och hushåll och aldrig avlasta för att denne ska kunna få egentid samtidigt som man själv har massor är ett övertramp.
    Att inte kunna lyssna till sin partners känslor utan bara bry sig om sig själv är ett övertramp
    Att inte kunna/vilja prata om problem i förhållandet är ett övertramp.

Så, fixa allt logistiskt så fort det går och lämna honom. Han är inte rädd om eller mån om vare sig dig eller ert förhållande.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-05-12 15:06:40 följande:

Lite klassiskt beroende snack. "Jag är inte beroende, jag kan kontrollera, det va mer innan, du överreagerar osv." "Knarakare" är experter på att ljuga, manipulera, lägga över skulden, ja allt som krävs för att kunna mata sitt beroende.

Du får helt enkelt stå på dig. För dig är det inte okej att han tittar på porr och vill han vara med dig så får ha ge upp porren. Säg att han får en sista chans och att ni tillsammans ska gå och prata med någon.

Du kan inte tvinga honom till en förändring, utan han måste vilja förändras. Du kan få honom att se och förstå konsekvenserna av hans val, men inte mer. Du kan bara påverka dina egna val. Du måste klara av att införa dem konsekvenserna du säger. Vill han inte gå till nån terapeut eller sexolog eller sluta med porren, ja då måste du lämna. Väljer du att stanna trots allt så accepterar du indirekt hans beteende. Det kanske krävs att han förlorar dig för att förstå att han måste ändra på sig. Stannar du så blir dina "hot" tomma och kommer aldrig att ha någon effekt för han vet att du stannar även om han fortsätter.

Ifrågasätt inte om du har rätt eller om det är rimliga krav eller om du överdriver eller tänka på vad andra kan tycka och tänka. Du har rätt till dina känslor och ingen har rätt att ifrågasätta dem eller säga att det är fel. Du vill ha en man som väljer dig framför porren. Kan inte han göra det då är han inte rätt man för dig.

Du har rätt i allt du skriver.

Jag sa det imorse till honom att tänk om det var tvärtom, att jag tittar på porr mer än att ha sex med dig fast du väldigt gärna vill. Han hade väl inget bra svar på något jag sa igentligen mer än sina tårar, sina ständiga förlåt och klängighet. Jag kände mig iskall, jag förklarade för honom sist han gjorde såhär att jag tröttnar snart, jag tål inte hur mycket som helst. Idag lovade han att sluta med porren och komma till mig istället om han vill ha sex, jag å andra sidan känner mig väldigt osugen nu på sex framöver...

Jag sa till honom att han är en vuxen man som kan tänka själv vad som är rätt och fel och jag kan inte tvinga honom att sluta med porren OM den nu är så viktig för honom, om det är viktigare än sex med mig.Han menade det inte är viktigare och att hsn inte vet själv varför han kollar.
  • Lissa86

Jag är i samma situation som dig. Jag har dock inte vetat om min mans beroende så länge.

Fick i februari reda på att min man sexchattat på bodycontact och kik. Han har också kollat mycket på porr. Hans förklaring till detta är att han använder det ångestdämpande när han mår dåligt. Han slutade direkt när jag fick reda på det och går nu i terapi.

Har du fått se vad han har skrivit på kik? Jag fick se min mans konversationer där och det var inte så oskyldigt. Rena sexchattar med massa nakenbilder och videos.

Ställ krav!

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 15:16:37 följande:

Du har rätt i allt du skriver.

Jag sa det imorse till honom att tänk om det var tvärtom, att jag tittar på porr mer än att ha sex med dig fast du väldigt gärna vill. Han hade väl inget bra svar på något jag sa igentligen mer än sina tårar, sina ständiga förlåt och klängighet. Jag kände mig iskall, jag förklarade för honom sist han gjorde såhär att jag tröttnar snart, jag tål inte hur mycket som helst. Idag lovade han att sluta med porren och komma till mig istället om han vill ha sex, jag å andra sidan känner mig väldigt osugen nu på sex framöver...

Jag sa till honom att han är en vuxen man som kan tänka själv vad som är rätt och fel och jag kan inte tvinga honom att sluta med porren OM den nu är så viktig för honom, om det är viktigare än sex med mig.Han menade det inte är viktigare och att hsn inte vet själv varför han kollar.

Grejen är ju att han redan vet allt för du har sagt det tidigare. Han vet att det är fel, han vet hur han får dig att må och ändå fortsätter han. Varför ska du tro på honom nu? Vad ska han göra annorlunda för att ändra sitt beteende?

Förmodligen vet han varför han tittar men vågar inte säga. Porr är enkelt och en snabb tillfredsställse, istället för att uppvakta dig och låta upp dig. Han kanske har problem att få upp den utan porr. Vissa som har tittat på porr mycket får inte längre samma tillfredsställse av sex. Vet du vilken typ av porr han tittar på?

Skulle även tro att skam ligger till grund varför han inte kan prata om det. Han skäms över sitt beteende men kan inte ändra på det. Det har blivit en vana hos honom. Ungefär som att äta när man är hungrig.
  • Gameofthrones

Ja, håller med # 36.

• Anonym (A)
    Gameofthrones skrev 2020-05-12 20:03:39 följande:
    Ja, håller med # 36.
    Samma här
  • Anonym (Undrar)
    Lissa86 skrev 2020-05-12 18:19:47 följande:

Jag är i samma situation som dig. Jag har dock inte vetat om min mans beroende så länge.

Fick i februari reda på att min man sexchattat på bodycontact och kik. Han har också kollat mycket på porr. Hans förklaring till detta är att han använder det ångestdämpande när han mår dåligt. Han slutade direkt när jag fick reda på det och går nu i terapi.

Har du fått se vad han har skrivit på kik? Jag fick se min mans konversationer där och det var inte så oskyldigt. Rena sexchattar med massa nakenbilder och videos.

Ställ krav!

Det låter fel att säga det , men skönt att fler vet vad man pratar om.

Ja han har skickat och tagit emot nakenbilder. Han har vid ett tillfälle frågat en kvinna han pratat mycket med om hon vågade och ville ses och knulla på riktigt. Enligt honom själv vet han inte varför han sa så...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-05-12 19:57:25 följande:

Grejen är ju att han redan vet allt för du har sagt det tidigare. Han vet att det är fel, han vet hur han får dig att må och ändå fortsätter han. Varför ska du tro på honom nu? Vad ska han göra annorlunda för att ändra sitt beteende?

Förmodligen vet han varför han tittar men vågar inte säga. Porr är enkelt och en snabb tillfredsställse, istället för att uppvakta dig och låta upp dig. Han kanske har problem att få upp den utan porr. Vissa som har tittat på porr mycket får inte längre samma tillfredsställse av sex. Vet du vilken typ av porr han tittar på?

Skulle även tro att skam ligger till grund varför han inte kan prata om det. Han skäms över sitt beteende men kan inte ändra på det. Det har blivit en vana hos honom. Ungefär som att äta när man är hungrig.

Jag känner mig bara så ledsen och typ misslyckad och oattraktiv... vi pratade lite nu ikväll om det som hänt, men han säger bara att han sja komma till mig istället när hsn känner av suget, och sen så bara somnade han.

Han kan ibland slakna under sex, eller så vill han ha sex men får inte stånd ändå. Det tar jag hårt och känner mig inte snygg eller tillräcklig nog att tillfredställa honom.

Den typ av porr jag vet han kollat på är väl rätt "mjuk" om man säger, men sen vet jsg inte resten då han börjat radera historiken i mobilen efter att han tittat.

Känner mig ensam, han somnar oftast långt innan mig på kvällarna så då är jag ensam hela kvällen och även på dagarna när han jobbar.

Känner mig för snäll mot honom ibland, som nu ikväll när vi pratade så lät jag han nära inpå med hans kramar och närhet... blir tokig! vet inte hur jag ska lösa detta! Ingenting känns löst och utrett nu när han bara somnade ifrån mig =(
  • Lissa86

Jag tror att min man är porrberoende/sexberoende och jag tycker att det låter som att din kille har ungefär samma problematik.

Gå in och läs på denna länk:

www.dbksverige.se/anhoriga

www.dbksverige.se/sexberoende

Angående att han bli slak när ni ska ha sex, googla på porrimpotens.

Jag har även lyssnat på poddar m.m om sexberoende och porrberoende och ju mer jag läser och lyssnar så säger dessa killar liknande saker som min man.

Om du vill kan du skicka meddelande till mig här.

• Lissa86
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 21:26:12 följande:

Det låter fel att säga det , men skönt att fler vet vad man pratar om.

Ja han har skickat och tagit emot nakenbilder. Han har vid ett tillfälle frågat en kvinna han pratat mycket med om hon vågade och ville ses och knulla på riktigt. Enligt honom själv vet han inte varför han sa så...

Min man hade också boken flera träffar i sina chattar, men aldrig genomfört dem.

Han säger själv att han aldrig ville träffa någon i verkligheten men att han behövde bekräftelsen på att andra ville träffa honom.
  • Anonym (Undrar)
    Lissa86 skrev 2020-05-13 06:11:43 följande:

Min man hade också boken flera träffar i sina chattar, men aldrig genomfört dem.

Han säger själv att han aldrig ville träffa någon i verkligheten men att han behövde bekräftelsen på att andra ville träffa honom.

.Kan stämma på min med. Själva spänningen som han vill åt kan jag tänka.

Men hurhanterar du att leva i er relation efter sånt här? Hur kom du på detta? Sa han något själv eller var det du som kom på honom? Jag har så svårt med tilliten till min man efter sånt här. Han har hållit på flera gånger såhär under våra 12 år tillsammans.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 22:03:24 följande:

Jag känner mig bara så ledsen och typ misslyckad och oattraktiv... vi pratade lite nu ikväll om det som hänt, men han säger bara att han sja komma till mig istället när hsn känner av suget, och sen så bara somnade han.

Han kan ibland slakna under sex, eller så vill han ha sex men får inte stånd ändå. Det tar jag hårt och känner mig inte snygg eller tillräcklig nog att tillfredställa honom.

Den typ av porr jag vet han kollat på är väl rätt "mjuk" om man säger, men sen vet jsg inte resten då han börjat radera historiken i mobilen efter att han tittat.

Känner mig ensam, han somnar oftast långt innan mig på kvällarna så då är jag ensam hela kvällen och även på dagarna när han jobbar.

Känner mig för snäll mot honom ibland, som nu ikväll när vi pratade så lät jag han nära inpå med hans kramar och närhet... blir tokig! vet inte hur jag ska lösa detta! Ingenting känns löst och utrett nu när han bara somnade ifrån mig =(

Usch känner verkligen med dig när jag läste detta. Du verkar inte alls må bra i er relation. Det räcker inte att använda ord för att lösa ett problem. Han har ju svikit dig gång på gång. Om det hade varit så enkelt att komma till dig varje gång behovet kickat in, varför har han då inte gjort det tidigare? Det är väl inte första gången du säger att du vill att han kommer till dig?

Ta det inte personligt när han saknar eller inte får upp den. Det är en vanlig "bieffekt" av att ha tittat för mycket på porr. Vissa killar ha sådana problem att dem inte kan få upp den utan porr. Det betyder inte att du är oattraktiv eller att tjejerna i porren är snyggare utan att han är skadad av porren.

Känner verkligen din smärta när du skriver. Att känna sig ensam i en relation är brutalt. Du måste vara ärlig mot dig själv och honom. Undviker du att säga något, ex att du nu inte känner för att ha sex med honom pga allt, så kommer det bara att växa och gnaga inom dig. Man kan inte lösa dem problem om man inte berättar att dem finns.

Att han somnar ifrån dig innan samtalet var färdigt finner jag inga ord för, djupt sårande. Även om han tyckte att det var avslutat.

Ni kan inte rädda detta själva. Ni behöver lära er att kommunicera och lyssna på varandra, våga vara sårbara inför varandra.
  • Lissa86
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-13 06:42:53 följande:

.Kan stämma på min med. Själva spänningen som han vill åt kan jag tänka.

Men hurhanterar du att leva i er relation efter sånt här? Hur kom du på detta? Sa han något själv eller var det du som kom på honom? Jag har så svårt med tilliten till min man efter sånt här. Han har hållit på flera gånger såhär under våra 12 år tillsammans.

Jag upptäckte en chatt med en kvinna i februari, när jag hittade den så erkände han att han sexchattat med andra och tittat väldig mycket på porr. Att han gjort detta för att det är ångestdämpande.

Nej, tyvärr försvann min tillit för honom direkt, han har ändå hemlighållit detta i hela vårt förhållande. Han lovade att sluta så fort jag upptäckte det och går nu i terapi pga sitt beroende och dåliga självkänsla.

Jag har bestämt mig för att ge honom en chans att få behandling samt att vi även ska gå parterapi när han har kommit en bit in i sin egen terapi.

Jag är gravid, vi väntar tvillingar till sommaren. Så man kan ju säga att detta inte var den bästa tidpunkt att få reda på en sådan sak.
  • Anonym (Undrar)
    Lissa86 skrev 2020-05-13 14:55:10 följande:

Jag upptäckte en chatt med en kvinna i februari, när jag hittade den så erkände han att han sexchattat med andra och tittat väldig mycket på porr. Att han gjort detta för att det är ångestdämpande.

Nej, tyvärr försvann min tillit för honom direkt, han har ändå hemlighållit detta i hela vårt förhållande. Han lovade att sluta så fort jag upptäckte det och går nu i terapi pga sitt beroende och dåliga självkänsla.

Jag har bestämt mig för att ge honom en chans att få behandling samt att vi även ska gå parterapi när han har kommit en bit in i sin egen terapi.

Jag är gravid, vi väntar tvillingar till sommaren. Så man kan ju säga att detta inte var den bästa tidpunkt att få reda på en sådan sak.

Jag känner igen mig så mycket i det här!

Vi vart oplanerat gravida i höstas med tvillingar. Han vart inte lika glad som jag kan man säga. Dock så upptäcktes i v.8 att fostren avstannat i v.6 och jag fick tabletter som inte funkade så jag fick skrapas 2 veckor senare då stora rester fanns kvar. Kände mig ensam i processen. Ensam på sjukhuset vid skrapningen och tiden efteråt. Han förstod inte min sorg och hur jag kände det. Antar han mest var lättad att det vart som det vart...

Jag vet inte var jag ska dra gränsen för hur många chanser han ska få. Tycker jag har gett för många igentligen och att om han inte vill ta terapi på allvar så känns det som om han trampar på mig. Han sa själv igår kväll att han känner sig egoistisk.
  • Lissa86

Jag beklagar verkligen missfallet.

Vi fick också ett missfall i höstas innan vi blev gravida med tvillingarna.

Såg när jag fick läsa alla chattar hur han hade tröstat sig själv efter att vi fick missfall????

Det är ju så svårt att säga, när har man fått nog.

Jag har satt ett mål för mig själv. Att jag ska ge detta 1,5år innan jag tar några beslut. Se om jag bygga upp någon slags förtroende för honom igen efter terapi. Skulle han fortsätta med detta beteende så skulle mitt förtroende försvinna med en gång.

• Anonym (Undrar)

Varför har han rätt till att kunna åka till sina föräldrar varje helg? Dom verkar ta honom under vingen och frågar HONOM inför varje helg när och om han inte kan komma dit och han i din tur tar för givet att jag är okej med att vara hemma med barnen och frågar inte mig ens om jag har några planer!

Kommer inte ihåg när jag var iväg på något jag själv ville göra...

Han säger själv han inte vill träffa sin pappa i och med pedofil domen, men nog sjutton åker han dit i alla fall som om allt är bra?! Och hans mamma i sin tur har inga planer på att skiljas från gubben och tillåter honom att träffa sina andra barnbarn dessutom.

Ursäkta, men jag känner mig förbannad just nu

Svar på tråden Har jag rätt att känna såhär?