• Anonym (opinions)

Hur ser ni på otrohet? Vill gärna veta.. Om nån flirtar.

Tjaba. Jag har alltid vart emot otrohet och är... Taskigt mot den man är med. Men om nu nån lever i ett förhållande och misstrivs.. Men ändå inte gör slut, börjar leta andra killar online eller flirtig ute. Är det ok att som kille gå på en sån tjej då och flirta tillbaks och försöka få henne i säng?

Vad tycker ni som killar och tjejer?

Om en tjej är med kille, men är flirtig eller verkar gå med på saker så. Ska man be henne göra slut eller bara köra på och försöka smyga så partner inte vet?
    Ungefär: "What you don't know. can't hurt you."

Samma med en tjej och en flirtig kille så.. 

Hur känner ni här? Intressant att veta. Tack.

• Svar på tråden Hur ser ni på otrohet? Vill gärna veta.. Om nån flirtar.
  • Anonym (opinions)
    Tunnis skrev 2020-05-12 17:42:19 följande:
    Konstigt sätt att resonera, om du är i en relation, vill du att din partner ska flirta med andra?

Du kan ställa samma motfråga mot dig själv vad det än handlar om, t.ex. om du känner för att slå någon på käften, skulle du vilja att den andra personen gör så mot dig? Ganska enkelt sätt att ta reda på om det är "ok" eller inte.
    Flirta är lugnt. Naturligt.. Men om hon börjar prata om sex eller närma sig fysiskt, då är det annorlunda. Smeka och sånt. 
  • Tunnis
    Anonym (opinions) skrev 2020-05-12 17:45:48 följande:
    Flirta är lugnt. Naturligt.. Men om hon börjar prata om sex eller närma sig fysiskt, då är det annorlunda. Smeka och sånt. 
    Om du är i en relation så är det inte lugnt och naturligt och inte du och din partner pratat om det och kommit fram till att det är lugnt och naturligt. Det är inte rocket science.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (opinions) skrev 2020-05-12 17:45:48 följande:

Nej flirta är inte naturligt. Det ses definitivt som otrohet av väldigt många.

Du kan inte ensam bestämma att flirt är naturligt. Ni är två i ett förhållande och båda två måste vara okej med att man flirtar och vart gränsen går.

Av respekt och hänsyn till sin partner flirtar man inte med andra om det på något sätt kan uppfattas som otrohet.
  • Anonym (kloker)
    Tunnis skrev 2020-05-12 17:42:19 följande:
    Konstigt sätt att resonera, om du är i en relation, vill du att din partner ska flirta med andra?

Du kan ställa samma motfråga mot dig själv vad det än handlar om, t.ex. om du känner för att slå någon på käften, skulle du vilja att den andra personen gör så mot dig? Ganska enkelt sätt att ta reda på om det är "ok" eller inte.
    Jag förstår ditt resonemang och jag önskar såklart att alla människor var ärliga och snälla mot varandra. önskar att alla tjejer tex som är ihop med killar som slår dom skulle lämna dom genast! Men livet är inte så enkelt alltid. Det är lätt att sitta vid sin dator och skriva hur allt ska vara, men verkligheten är inte en drömvärld hela tiden. Är säker på att det finns folk på nätet som är rena svin och borde åka dit ifall dom är otrogna men samtidigt finns det en del killar och tjejer som kanske inte är så dåliga som det verkar om man bara läser deras ord och vi vet inte hur deras liv ser ut, därför ska vi vara försiktiga med att döma vad andra skriver. 

Har en vän som har en kille som flörtar med andra och han skiter i att hon säger ifrån. Han blånekar och säger att han inte flörtar. Hans tjej flörtar därför med andra eftersom pojkvännen gör det också. 
    Det är naturligtvis ingen bra relation, bättre om dom slutar upp med det eller gör slut. Men samtidigt är det lätt att sitta vid datorn och skriva hur allt ska vara.
  • Tunnis
    Anonym (kloker) skrev 2020-05-12 17:59:34 följande:
    Jag förstår ditt resonemang och jag önskar såklart att alla människor var ärliga och snälla mot varandra. önskar att alla tjejer tex som är ihop med killar som slår dom skulle lämna dom genast! Men livet är inte så enkelt alltid. Det är lätt att sitta vid sin dator och skriva hur allt ska vara, men verkligheten är inte en drömvärld hela tiden. Är säker på att det finns folk på nätet som är rena svin och borde åka dit ifall dom är otrogna men samtidigt finns det en del killar och tjejer som kanske inte är så dåliga som det verkar om man bara läser deras ord och vi vet inte hur deras liv ser ut, därför ska vi vara försiktiga med att döma vad andra skriver. 

Har en vän som har en kille som flörtar med andra och han skiter i att hon säger ifrån. Han blånekar och säger att han inte flörtar. Hans tjej flörtar därför med andra eftersom pojkvännen gör det också. 
    Det är naturligtvis ingen bra relation, bättre om dom slutar upp med det eller gör slut. Men samtidigt är det lätt att sitta vid datorn och skriva hur allt ska vara.
    Vad svamlar du om? Folk försöker resonera runt otrohet och rationalisera saker som inte är ok. Vad har nått av det du skriver med det att göra?

Utgå ifrån dig själv och dina egna värderingar inte andra, om du vill riskera att såra någon så är det upp till dig men det är inte sjysst och det fattar du nog redan.
  • Anonym (kloker)
    Tunnis skrev 2020-05-12 18:04:24 följande:
    Vad svamlar du om? Folk försöker resonera runt otrohet och rationalisera saker som inte är ok. Vad har nått av det du skriver med det att göra?

Utgå ifrån dig själv och dina egna värderingar inte andra, om du vill riskera att såra någon så är det upp till dig men det är inte sjysst och det fattar du nog redan.
    Jag kan inte hjälpa om du inte förstod innehållet i mitt inlägg. Jag tycker mitt inlägg är klokt och sakligt. Kan tyvärr inte hjälpa dig om du inte förstår mitt inlägg.
  • Anonym (kloker)
    Tunnis skrev 2020-05-12 18:04:24 följande:

Det är inte okej att vara otrogen och om du läser mitt inlägg igen så kan du avläsa det. Det jag menade var att livet inte enbart är svart eller vitt tänkande. Till barn säger man på enkelt sätt att det är inte okej och det är okej men när vi är vuxna och har erfarenhet så vet vi att livet inte enbart är det ena eller andra. Det är bra att ha förståelse för sånt. Det är det jag menar med det hela. I en drömvärld skulle alla människor vara trogna och ärliga såklart.
  • Anonym (A)
    Tunnis skrev 2020-05-12 17:03:05 följande:
    Nej det är inte ok att gå bakom ryggen på sin partner, vuxna människor gör slut med den dom är om dom inte trivs istället.

Att man ens ska behöva förklara såna rätt så självklara saker?
    Håller med
  • Anonym (Merja)

otrohet är skit -det kloker skrev är tänkvärt och hur livet är.

• Physalis

Så frågan är huruvida man tycker att älsksren/älskarinnan gör fel i otrohetsaffären?

I min mening så är man inte skyldig till andras ageranden så den otrognes skuld är helt separerad till älskarens skuld. Den otrogne har varit otrogen och är 100 % ansvarig för sin handling.

För min del så tycker jag att omständigheterna avgör mycket hur mycket fel jag själv tycker det är.

Man är helt oskyldig till att delta i en otrohet om den otrogne undanhåller att denne är i ett förhållande. Då är man snarare själv ett offer i sammanhanget.

Sedan tycker jag att man är rätt oskyldig om den otrogne förklarat/övertalat att förhållandet är dött och att skilsmässa är på gång. Tror man att förhållandet mer är en formalitet än ett riktigt förhållande så känns det nog inte ens som att man deltar i en otrohet.

Däremot börjar man bli skyldig till att delta i en otrohet när man inser att den otrogne ljuger och man ändå stannar kvar. Det är fortfarande en gråskala eftersom att man lurats in i det och nu har känslor som håller en kvar.

Om man däremot från början vet att man deltar i en otrohet så tycker jag man begår ett moraliskt fel. Att medvetet delta i något som sårar en annan människa är fel enligt mig, men något helt annat än att själv vara otrogen.

Om man sedan känner paret sedan innan och har en relation till den som blir bedragen så är det ännu värre och kan nog jämföras med att själv vara otrogen i min mening.

Korrekturläser som en kratta
  • Krillestoffer

Vad som är otrohet ses nästan alltid på olika från person till person, därför kan man bara säga vad som är "rätt" eller "fel" genom att prata tydligt om vars ens egna gräns går tillsammans med sin partner.

Tycker med andra ord inte det finns något universalt rätt här... Lär känna din partner, lär dig var ERAN gräns går, vill du respektera denne går du inte bakom ryggen och gör saker som denne uppenbarligen inte är okej med... rätt enkelt.

Och som alltid... trivs du inte? gör slut och gå vidare i livet.

Svar på tråden Hur ser ni på otrohet? Vill gärna veta.. Om nån flirtar.