• Anonym (JoNna1)

Fascineras av hans älskarinna

Min sambo hade en affär med en tjej på hans jobb. Han blev påkommen, pudlade och eftersom vi har småbarn ihop har jag gått med på att försöka Laga vårt förhållande. Han är ångerfull och jag tycker vi tar oss framåt. Jag har dock svårt att släppa kvinnan han var med, har nästan blivit lite besatt. Kollar bilder på henne och försöker hitta fel men vill typ lära känna henne, veta vem hon är. Är det en konstig reaktion? Samtidigt äcklar hon ju mig (hon visste att jag och barnen fanns). Varför kan jag inte bara släppa henne? Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Fascineras av hans älskarinna
  • Anonym (Vet)
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-05-18 08:58:56 följande:

Jag är älskarinna till en gift man. Har samma "intresse" som dig, fast tvärtom.

Vill veta allt om hans fru, varför är han fortfarande gift med henne?

Vad jag vet så har han varit otrogen hela deras 30-åriga förhållande.

Vet frun att du finns?

Har hon aldrig kommit på honom på 30 år?
  • Anonym (JoNna1)
    Drottningen1970 skrev 2020-05-17 11:53:08 följande:

Du äcklas av henne som aldrig svikit några löften till dig eller haft något åtagande gentemot din familj och dina barn, men kryper ned och sover gott brevid din sambo som svikit dig och riskerat barnens trygghet... Well...

Jamen så klart det är han som gjort fel men med honom har jag ju ett förhållande och känner men det enda jag vet om henne är att hon knullade min man.. sen har jag väl aldrig sagt att jag sover gott jämte honom?
  • Anonym (JoNna1)
    Anonym (Wunderbaum) skrev 2020-05-17 11:58:31 följande:

Det är väl ett sätt att försöka förstå varför det hände. Varför det var just hon. Vilka egenskaper hon har. Det blir ett jämförande med en själv. Vad har hon som inte jag har? Varför räckte det inte med mig? Osv

Sen brukar det bli ett letande efter motsatsen, det är nästa fas. Att förneka att hon hade något som lockade. "jaja hon kanske är rolig men det är för att hon inte behöver torka barnspya, det skulle säkert äckla henne" Eller.. "jaha ja hon är blond ja man behöver inte vara smart för att kunna sära på benen"...

Ja jag både fascineras av henne och föraktar henne. Ibland tycker jag hon är bländande vacker och verkar härlig och ibland förstår jag inte vad han såg i henne. Vem vet, kanske såg han inte henne utan bara ville knulla...Vill bara att jag ska kunna släppa henne och gå vidare dock..
  • Anonym (JoNna1)
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-05-18 08:58:56 följande:

Jag är älskarinna till en gift man. Har samma "intresse" som dig, fast tvärtom.
    Vill veta allt om hans fru, varför är han fortfarande gift med henne?
    Vad jag vet så har han varit otrogen hela deras 30-åriga förhållande.

har du hittat nåt bra svar? är du kär i honom?
  • Anonym (JoNna1)
    Physalis skrev 2020-05-18 10:47:06 följande:

Jag tror ditt intensiva fokus på henne är en försvarsmekanism för att slippa rikta dina starka känslor av svek mot din sambo.

Ja det tror jag också.. och jag tror att det är ganska vanligt. Men samtidigt vill jag inte ägna henne en tanke!!
  • Anonym (man)
    Anonym (JoNna1) skrev 2020-05-17 11:36:27 följande:

Min sambo hade en affär med en tjej på hans jobb. Han blev påkommen, pudlade och eftersom vi har småbarn ihop har jag gått med på att försöka Laga vårt förhållande. Han är ångerfull och jag tycker vi tar oss framåt. Jag har dock svårt att släppa kvinnan han var med, har nästan blivit lite besatt. Kollar bilder på henne och försöker hitta fel men vill typ lära känna henne, veta vem hon är. Är det en konstig reaktion? Samtidigt äcklar hon ju mig (hon visste att jag och barnen fanns). Varför kan jag inte bara släppa henne? Hur ska jag göra?

1) Nej han ångrar inte att han låg med henne, han ångrar att han blev påkommen. Sexet med henne har han kvar som ett härligt minne, men det kommer han såklart aldrig säga.

2) Det går inte att laga ett förhållande efter en otrohet, det man i så fall gör är att man bygger ett nytt. Den man du trodde du levde med existerar inte längre (den ärlige mannen du trodde han var), det du kommer göra nu är försöka förmå dig att känna samma saker för den nya mannen (en man som kan vara falsk när han vill) du ser framför dig som du kände för den gamla, ingen lätt uppgift.

3) Att du hatar den andra kvinnan är full normalt, hon deltog trotts allt i att såra och förnedra dig. Men eftersom du valt att ge din man en andra chans så kan du inte gå bärsärk på honom så du fokuserar du ditt hat på henne istället.

Vad du ska göra?

1) Gör inget val nu, det är du inte redo för än. Säg varken ja eller nej till din man, låt honom hållas. Säg bara att du behöver tid på dig och återkommer med ett svar när du är redo för det.

2) Fullfölj din process, gå igenom alla faser och slutligen läka
    https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-hamna-i-kris/

3) Skit helt och hållet i din man och den andra kvinnan. Fokusera på dig själv och ditt eget välmående, ta hjälp av andra, vänner, familj, etc. Har du möjlighet att få samtalsstöd så använd den.

4) När du känner dig redo DÅ kan du göra ett val.
  • Anonym (man)
    Anonym (JoNna1) skrev 2020-05-19 08:05:14 följande:
    Ja det tror jag också.. och jag tror att det är ganska vanligt. Men samtidigt vill jag inte ägna henne en tanke!!
    Det är fullt normalt... hon deltog trotts allt i att få dig att må som du gör. Det hjälptes både din man och hon åt att göra.

Din "besatthet" av henne beror nog på att din hjärna försöker förstå. Du försöker finna någon mening i varför din man gjorde som han gjorde.

https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-hamna-i-kris/

Reaktionsfasen

När du börjar förstå vad som har hänt och accepterar att din verklighet har förändrats, har du kommit till reaktionsfasen. Den perioden kan vara upp till ett år men är oftast kortare.

I den här fasen kan du få ångest och starka känslor som rädsla, ilska, skuld eller sorg. Det är vanligt att stänga av känslorna ett tag för att orka med de praktiska sakerna i vardagen. Först när det praktiska har ordnat sig kan känslorna komma tillbaka.

Du kan också känna skuldkänslor eller anklaga dig själv för det som har hänt. Sådana tankar och känslor är vanliga när man är i reaktionsfasen. Det beror på att man försöker hitta meningen i det som har hänt.

När det är svårt att se någon mening kan du få något som kallas magiska tankar. Då kan du till exempel tänka att det som hänt beror på en någon särskild person eller händelse.

• Physalis
    Anonym (JoNna1) skrev 2020-05-19 08:05:14 följande:

Jag tror också att det är väldigt vanligt om man försöker bearbeta sveket och alla fruktansvärda känslor som kommer med det själv. Speciellt om man har barn så tror jag att det är oundvikligt att ge sig själv skuld för situationen trots att man är ett offer. Tankar på att lämna och vad det uppbrottet innebär för barnen och inte kunna vara den bästa föräldern samtidigt som man just fått reda på det här mm. Jag tror det bästa man kan göra i ditt läge är att inse att man blivit utsatt för ett trauma och att söka utomstående hjälp att hantera det hela.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Älskarinna)
    Anonym (Vet) skrev 2020-05-18 18:07:47 följande:
    Vet frun att du finns?

Har hon aldrig kommit på honom på 30 år?
    Nej, självklart vet hon inte om mig, vi har haft sex tillsammans i ca 1år.

Har inte frågan mannen om hon har kommit på honom, för det angår inte mig.
  • Anonym (Älskarinna)
    Anonym (JoNna1) skrev 2020-05-19 08:04:14 följande:
    har du hittat nåt bra svar? är du kär i honom?
    Nej, jag har inte något bra svar och JA, tyvärr är jag kär i honom....
  • Anonym (kpng)
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-05-19 15:27:23 följande:
    Nej, jag har inte något bra svar och JA, tyvärr är jag kär i honom....
    Varför tyvärr? Kan det inte bli ni?
  • Bjoer

Du äcklas av henne som aldrig svikit några löften till dig eller haft något åtagande gentemot din familj och dina barn, men kryper ned och sover gott brevid din sambo som svikit dig och riskerat barnens trygghet... Well...

Jag tycker nog alla människor har ett generellt åtagande och löfta mot alla andra att inte vara ett svin mot varandra. Men det kanske bara är jag...
  • Anonym (man)

Japp, hon har inte svikit några löften, dock valde hon att delta i hans svineri mot TS och det gör henne till ett nästan lika stort svin och då kan hon gott ta del av skiten hon valt att delta i att skapa.
  • Anonym (B)
    Anonym (JoNna1) skrev 2020-05-19 08:03:18 följande:

Ja jag både fascineras av henne och föraktar henne. Ibland tycker jag hon är bländande vacker och verkar härlig och ibland förstår jag inte vad han såg i henne. Vem vet, kanske såg han inte henne utan bara ville knulla...Vill bara att jag ska kunna släppa henne och gå vidare dock..

Är hon snyggare än dig? Yngre?
  • Anonym (Älskarinna)
    Anonym (kpng) skrev 2020-05-19 15:31:55 följande:
    Varför tyvärr? Kan det inte bli ni?
    Han är gift sedan 30 år tillbaka och de äger en massa fastigheter tillsammans.
    Han vill inte skilja sig heller, det är bekvämt att ha någon som sköter marktjänsten...
  • Anonym (man)
    Anonym (B) skrev 2020-05-19 16:31:09 följande:
    Är hon snyggare än dig? Yngre?
    Spelar det någon roll?
Svar på tråden Fascineras av hans älskarinna