Anonym (JoNna1) skrev 2020-05-17 11:36:27 följande:
Min sambo hade en affär med en tjej på hans jobb. Han blev påkommen, pudlade och eftersom vi har småbarn ihop har jag gått med på att försöka Laga vårt förhållande. Han är ångerfull och jag tycker vi tar oss framåt. Jag har dock svårt att släppa kvinnan han var med, har nästan blivit lite besatt. Kollar bilder på henne och försöker hitta fel men vill typ lära känna henne, veta vem hon är. Är det en konstig reaktion? Samtidigt äcklar hon ju mig (hon visste att jag och barnen fanns). Varför kan jag inte bara släppa henne? Hur ska jag göra?
1) Nej han ångrar inte att han låg med henne, han ångrar att han blev påkommen. Sexet med henne har han kvar som ett härligt minne, men det kommer han såklart aldrig säga.
2) Det går inte att laga ett förhållande efter en otrohet, det man i så fall gör är att man bygger ett nytt. Den man du trodde du levde med existerar inte längre (den ärlige mannen du trodde han var), det du kommer göra nu är försöka förmå dig att känna samma saker för den nya mannen (en man som kan vara falsk när han vill) du ser framför dig som du kände för den gamla, ingen lätt uppgift.
3) Att du hatar den andra kvinnan är full normalt, hon deltog trotts allt i att såra och förnedra dig. Men eftersom du valt att ge din man en andra chans så kan du inte gå bärsärk på honom så du fokuserar du ditt hat på henne istället.
Vad du ska göra?
1) Gör inget val nu, det är du inte redo för än. Säg varken ja eller nej till din man, låt honom hållas. Säg bara att du behöver tid på dig och återkommer med ett svar när du är redo för det.
2) Fullfölj din process, gå igenom alla faser och slutligen läka
https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-hamna-i-kris/
3) Skit helt och hållet i din man och den andra kvinnan. Fokusera på dig själv och ditt eget välmående, ta hjälp av andra, vänner, familj, etc. Har du möjlighet att få samtalsstöd så använd den.
4) När du känner dig redo DÅ kan du göra ett val.