• FragaEnFraga

Förlova sig strax innan kompisens fest

Hej!

Jag vill förlova mig med min sambo. Ringarna är köpta och förfarandet är uttänkt. Det som inte är bestämt är tidpunkten. Jag har av olika skäl behövt skjuta upp det två gånger nu och vill såklart få det gjort så snart som möjligt. Nästa tillfälle som passar är dock strax innan en stor födelsedagsfest hos en nära vän som vi båda är inbjudna till. Jag är lite orolig över att om vi förlovar oss någon dag innan så "stjäl" vi lite av uppmärksamheten. 

Vad tycker ni? Är jag bara lite orolig då jag vill att det ska vara perfekt eller finns det en fördel med att vänta ytterligare ett tag?

Tack!

• Svar på tråden Förlova sig strax innan kompisens fest
  • Anonym
    SweeneyTodd skrev 2020-05-17 15:55:05 följande:
    Det är ''making conversation'', att vara trevlig. Att du inte tycks fatta det och är otrevlig(nu, med dina inlägg här på familjeliv) är ditt problem . 
    Nej, det är inte att vara trevlig. 
    Jag "förstår" nog mycket mer än du kan ana.

Vad är det som jag skrivit som är otrevligt?
  • SweeneyTodd
    Anonym skrev 2020-05-17 16:01:40 följande:
    Nej, det är inte att vara trevlig. 
    Jag "förstår" nog mycket mer än du kan ana.

Vad är det som jag skrivit som är otrevligt?
    Jo, det är visst att vara trevlig. 
  • Anonym
    SweeneyTodd skrev 2020-05-17 16:02:37 följande:
    Jo, det är visst att vara trevlig. 
    Hade det varit jag som var nyförlovad och fått frågan om när vi ska gifta oss så hade jag uppfattat frågan som nyfiken och framfusig.

Du vet, det är den som får frågan som har svaret på hur den mottogs.
  • Anonym (Olika)
    Anonym skrev 2020-05-17 16:04:36 följande:

Hade det varit jag som var nyförlovad och fått frågan om när vi ska gifta oss så hade jag uppfattat frågan som nyfiken och framfusig.

Du vet, det är den som får frågan som har svaret på hur den mottogs.

Om man blir kränkt av artiga frågor kring ens förlovning så bör man kanske hålla förlovningen hemlig. Dock så slipper man oroa sig för att förlovningen ska ta uppmärksamhet på festen ;) Ingen vågar nämna förlovningen om paret tar alla frågor om den som framfusiga.

I vår krets är bröllopsdatum första frågan! Dels då man vill betagit lång tid man har att planera möhipoa/svensexa/present mm Nen också för att bröllopsdagen är en stor dag i parets liv som man gärna vill se fram emot tillsammans med paret.

Vårt år som förlovade umgicks vi mkt med vänner som tog del i planeringen. Det var ju ut och prova klänningar, provsmaka tårtor, kolla blomleverantörer mm. I vårt umgänge så är vi rätt öppna och delar varandras livshändelser :) Att inte vilja veta datum är ju som att man är ointresserad. Sen har vi få långtidsförlovningar. Bland våra släktingar och vänner så betyder en förlovning oftast äktenskap inom kort
  • Anonym
    Anonym (Olika) skrev 2020-05-17 16:16:16 följande:
    Om man blir kränkt av artiga frågor kring ens förlovning så bör man kanske hålla förlovningen hemlig. Dock så slipper man oroa sig för att förlovningen ska ta uppmärksamhet på festen ;) Ingen vågar nämna förlovningen om paret tar alla frågor om den som framfusiga.

I vår krets är bröllopsdatum första frågan! Dels då man vill betagit lång tid man har att planera möhipoa/svensexa/present mm Nen också för att bröllopsdagen är en stor dag i parets liv som man gärna vill se fram emot tillsammans med paret.

Vårt år som förlovade umgicks vi mkt med vänner som tog del i planeringen. Det var ju ut och prova klänningar, provsmaka tårtor, kolla blomleverantörer mm. I vårt umgänge så är vi rätt öppna och delar varandras livshändelser :) Att inte vilja veta datum är ju som att man är ointresserad. Sen har vi få långtidsförlovningar. Bland våra släktingar och vänner så betyder en förlovning oftast äktenskap inom kort
    Kränkt? Vem har pratat om att bli kränkt.
    Jag tycker att det är nyfiket och nosigt, att dessutom ta för givet att det är ett bröllop på gång fast man mycket väl vet att inte alla som förlovar sig har planer på äktenskap.
    Så var det med den "kränktheten".

Ska man alltså vara tvungen att förlova sig i hemlighet för att slippa nosiga frågor?
    Det verkar inte som att ts hade tänkt stoltsera med sin förlovning alls, så var du kom på den tanken förstår jag inte. 

Varför fråga om saker som faktiskt inte ens ska ske, för det VET man. Om man inte är lite "efter" och tror att ens egna värderingar är de enda som gäller.

Tänk om någon i er "krets" har tänkt gifta sig lite mer privat då? De kanske inte ens tänker ha någon fest att tala om. Snacka om att bjuda in sig själv. Pinsamt om du frågar mig.

Fast er "krets" kanske är födda i samma mall, då är det ju ok. Folk jag umgås med är inte kopior av varandra. 

Jag har full respekt för hur du gjorde men du har noll respekt för att andra inte gör som du. Det är illa. Riktigt illa.
    Eller inbillar du dig att du gör "rätt" och alla som inte följer din mall gör "fel"?
  • Hanky Panky

Har man köpt ringar och sagt att man ska förlova sig är man ju redan förlovade.

Så, problemet löst.

Grattis!

• Anonym (Olika)
    Anonym skrev 2020-05-17 16:23:11 följande:

Jag tycker att det är nyfiket och nosigt, att dessutom ta för givet att det är ett bröllop på gång fast man mycket väl vet att inte alla som förlovar sig har planer på äktenskap.

Ska man alltså vara tvungen att förlova sig i hemlighet för att slippa nosiga frågor?

Det verkar inte som att ts hade tänkt stoltsera med sin förlovning alls, så var du kom på den tanken förstår jag inte. 

Varför fråga om saker som faktiskt inte ens ska ske, för det VET man. Om man inte är lite "efter" och tror att ens egna värderingar är de enda som gäller.

Tänk om någon i er "krets" har tänkt gifta sig lite mer privat då? De kanske inte ens tänker ha någon fest att tala om. Snacka om att bjuda in sig själv. Pinsamt om du frågar mig.

Fast er "krets" kanske är födda i samma mall, då är det ju ok. Folk jag umgås med är inte kopior av varandra. 

Jag har full respekt för hur du gjorde men du har noll respekt för att andra inte gör som du. Det är illa. Riktigt illa.

Eller inbillar du dig att du gör "rätt" och alla som inte följer din mall gör "fel"?

Hela detta inlägg osar kränkthet! ;)

Om någon i kretsen vill gifta sig privat så kommer det fram i samtalen vi för som vänner. Hos oss är det ingen som behöver hålla fasad eller trippa på tå. Vill man gifta sig privat så är det helt naturligt att säga det till sina vänner. Ingen behöver bjuda in sig själv eller hamna i pinsamma situationer för vi kommunicerar öppet :)

Vi tar förgivet att förlovning betyder äktenskap men om någon skulle vilja ha en långtidsförlovning så säger dom det. Ett exempel: -Hej! Grattis till förlovningen. Har ni bestämt datum? - Nä vi tänkte stanna vid förlovning då vi inte vill gifta oss. - jasså! Vilken fin ring!

Du vet, kommunikation.
  • SweeneyTodd
    Anonym (Olika) skrev 2020-05-17 18:05:13 följande:
    Hela detta inlägg osar kränkthet! ;)

Om någon i kretsen vill gifta sig privat så kommer det fram i samtalen vi för som vänner. Hos oss är det ingen som behöver hålla fasad eller trippa på tå. Vill man gifta sig privat så är det helt naturligt att säga det till sina vänner. Ingen behöver bjuda in sig själv eller hamna i pinsamma situationer för vi kommunicerar öppet :)

Vi tar förgivet att förlovning betyder äktenskap men om någon skulle vilja ha en långtidsförlovning så säger dom det. Ett exempel: -Hej! Grattis till förlovningen. Har ni bestämt datum? - Nä vi tänkte stanna vid förlovning då vi inte vill gifta oss. - jasså! Vilken fin ring!

Du vet, kommunikation.
    Så jävla bra skrivet!
  • Anonym (Ida)
    Anonym skrev 2020-05-17 16:23:11 följande:

Oj vilket märkligt resonemang att det skulle vara en "nosig fråga" att fråga två nyförlovade öl de planerar bröllop? Tycker du att det är lika otrevligt att fråga hur någon mår, vad de gjort i helgen eller hur de trivs i nya lägenheten? Fattar inte hur vissa människor klarar av livet om de blir så kränkta och stötta av helt vanliga frågor.
  • SweeneyTodd
    Anonym (Ida) skrev 2020-05-17 18:14:28 följande:
    Oj vilket märkligt resonemang att det skulle vara en "nosig fråga" att fråga två nyförlovade öl de planerar bröllop? Tycker du att det är lika otrevligt att fråga hur någon mår, vad de gjort i helgen eller hur de trivs i nya lägenheten? Fattar inte hur vissa människor klarar av livet om de blir så kränkta och stötta av helt vanliga frågor.
    Bra skrivet här också!
  • Anonym (***)
    SweeneyTodd skrev 2020-05-17 15:46:13 följande:
    För att det är trevligt att fråga. Precis som man frågar hur mår du, osv. 
    Fast du skrev att du frågade för att du ville veta vad för slags förlovning det är. Varför måste de redogöra det? Frågar du om de ska skaffa barn också?
  • SweeneyTodd
    Anonym (***) skrev 2020-05-17 18:22:05 följande:
    Fast du skrev att du frågade för att du ville veta vad för slags förlovning det är. Varför måste de redogöra det? Frågar du om de ska skaffa barn också?
    Att fråga om förlovning och att fråga om att skaffa barn är två helt olika saker och går ej att jämföra. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Olika) skrev 2020-05-17 16:16:16 följande:

Herregud, ni väntar alltså inte på en inbjudan eller save the date? 

Ja, det finns människor till allt..
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2020-05-17 18:24:33 följande:

Ja, man upphör inte att bli förvånad.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (***) skrev 2020-05-17 18:24:33 följande:

Nej. I vår umgängeskrets så hade det varit konstigt att inte prata om viktiga livshändelser och ställa frågor om varandras liv.
Svar på tråden Förlova sig strax innan kompisens fest