• Anonym (ts)

    Allt på hennes villkor

    Lång historia kort:

    Jag har en tjejkompis som jag har vart vän med i många år, vi har följt varandras liv och har mycket gemensamt. Barn i samma åldrar. Pratar varje dag och delar allt. Kort sagt, hon är min bästa vän och en person som jag tycker mycket om.

    Jag har haft dålig självkänsla i många år och har de senaste åren jobbat mycket med mig själv för att ta tag i mina problem. Nu när jag har blivit starkare i mig själv har jag börjat märka en del saker som stör mig.

    Mycket sker på hennes villkor och hon är väldigt övertygande, eller ja dominant. Ett exempel, hon kan aldrig lr orkar aldrig komma till mig (vi bor i samma stad). Jag ska komma till henne eller så ska vi ses utomhus på en plats hon bestämmer.

    Detta stör mig mer o mer och ja, hur hanterar jag detta? Jag är konflikträdd. Jag vill inte förlora vänskapen. Samtidigt vill jag stå upp för mig själv och jag är trött på att anpassa mig.

    Konkreta råd tas tacksamt emot...

  • Svar på tråden Allt på hennes villkor
  • Anonym (M)

    Min bästa vän är likadan, min man har också en kompis som är så. Säg bara nej. Gå inte in i debatt. Lova dig själv att inte säga ett ord till, förutom nej igen.

  • Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2020-05-20 22:48:08 följande:

    Min bästa vän är likadan, min man har också en kompis som är så. Säg bara nej. Gå inte in i debatt. Lova dig själv att inte säga ett ord till, förutom nej igen.


    Okej men blir du inte ifrågasatt då?
  • Anonym (v)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-20 22:00:54 följande:
    Då kommer hon undra varför jag tar avstånd och då blir det ju en jobbig konfrontation. Handlar mest om att vi alltid ska ses hos henne för att det är bekvämt för henne?
    Men du kommer inte att rubba maktobalansen så länge du är mer angelägen än henne att träffas

  • sextiotalist

    Något jag observerat att många som säger sig vara konflikträdda ofta pratar om konfrontation etc. Jag får en känsla av att konflikträdda skapar mer konflikter kring sig än vi som inte är konflikträdda.

    Du har hängt upp ditt liv kring en enda väninna. Gör andra saker. En del saker kan man göra helt själv, även om det inte alltid är det roligast.

    Så börja skapa ett liv där hon inte är nödvändig.

    Träffa henne när det är saker som även du tycker är kul.

    Och till sist, att sätta gränser kring sig själv är inte att skapa en konflikt, behöver inte innebära sätta ned foten, behöver inte innebära konfrontation. Det är bara val man gör

  • Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-20 22:53:14 följande:

    Okej men blir du inte ifrågasatt då?


    Ja. Då säger jag bara "- Nej." Kanske lägger till ett "- Jag vill inte det."
  • Anonym (ts)

    Pratade med henne igår kväll & tydligen är det jobbigt att hitta parkering här (nej det är det inte) och hon har en större trädgård att vara i (vi har bara en liten uteplats). Känner mig mer ledsen o överkörd än tidigare. Blev inget trevligt samtal. Hon avslutade med att jag gärna får komma dit snart. Vet inte vad jag ska göra längre. Känns inte bra.

  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2020-05-21 07:38:23 följande:

    Något jag observerat att många som säger sig vara konflikträdda ofta pratar om konfrontation etc. Jag får en känsla av att konflikträdda skapar mer konflikter kring sig än vi som inte är konflikträdda.

    Du har hängt upp ditt liv kring en enda väninna. Gör andra saker. En del saker kan man göra helt själv, även om det inte alltid är det roligast.

    Så börja skapa ett liv där hon inte är nödvändig.

    Träffa henne när det är saker som även du tycker är kul.

    Och till sist, att sätta gränser kring sig själv är inte att skapa en konflikt, behöver inte innebära sätta ned foten, behöver inte innebära konfrontation. Det är bara val man gör


    Nej men om jag ställer krav är jag ju rädd att vänskapen försvinner.
  • Anonym (Humla)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-22 12:10:11 följande:

    Nej men om jag ställer krav är jag ju rädd att vänskapen försvinner.


    Men vad är hon för vän om hon inte kan acceptera folk som ställer krav? Vad är hon för vän om hon måste få köra över folk för att känna sig nöjd? Hon värdesätter inte er vänskap om hon har de kraven.
  • Xenia
    Anonym (ts) skrev 2020-05-22 12:10:11 följande:
    Nej men om jag ställer krav är jag ju rädd att vänskapen försvinner.
    Vilken vänskap? Vad är det för vänskap om den ena är så rädd för den andra att den ständigt låter sig köras över?

    Du måste sluta vara så beroende av henne. Du viker dig varje gång. Sluta ha så mycket kontakt med henne. Säg "vi träffas aldrig hos mig, den här gången vill jag att vi gör det". När hon i stället föreslår något annat ställe, så tacka bara nej. Säg ev "nej, jag orkar inte gå ut den här gången, det får bli hos mig eller inte alls". Försöker hon pressa dig, säg att du inte har tid/orkar prata mer och avsluta samtalet.

    Du tycks tro att det värsta som kan hända är att din väninna blir sur. Tänk om hon inte vill träffas mer, då går världen under! Nej, det gör den inte. Om din väninna plötsligt flyttade långt bort/utomlands, skulle du inte överleva då?

    Låter som en tjejvänskap i skolan. Den ena är den som leder, den andra är den som följer. Du är vuxen nu.
  • Anonym (Q)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-22 12:10:11 följande:
    Nej men om jag ställer krav är jag ju rädd att vänskapen försvinner.
    Skriv en lista över positiva och negativa saker med att låta henne fortsätta som hon gör. Om de positiva överväger så släpp det och låt henne fortsätta och om det negativa överväger så sätter du ner foten fastän det riskerar vänskapen. 
  • Alessia

    Du kan ju säga så här (om du nu vågar):

    De senaste sex gångerna har vi ju träffats hemma hos dig Och andra gånger på fik. Det vore jättetrevligt och känns viktigt för mig att få bjuda dig i mitt hem. 

  • Anonym (Rödluvan)

    Hade en liknande relation. Jag vågade aldrig säga vad jag ville när vi var yngre. Sen fortsatte det tills jag upptäckte att allt var på hennes villkor. Jag tar liten plats socialt och hon väldigt stor.

    Typ hon vill ses, ofta inom en halvtimme vilket jag tyckte var ok. Likt "breadcrumbing".

    Idag har vi ingen kontakt. Har insett att många vänskapsrelationer varit överskattade. Att man sätter andra på piedestal typ. Bättre att skippa det då och lägga tiden på något kul istället!

  • Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-22 12:10:11 följande:

    Nej men om jag ställer krav är jag ju rädd att vänskapen försvinner.


    Då är det faktiskt ingen riktig vänskap. Ni har vuxit ifrån varandra.

    Tycker du ska ignorera henne ett tag. Se om hon ens hör av sig.
  • Anonym (I once had a friend like that)

    Jag hade en sådan vän. Som tur var så hade jag fler vänner än så.
    Vår vänskap varade i 20 års tid. I början hade vi båda två mycket problem i våra dåvarande äktenskap, så det var många promenader där vi bollade våra tankar med varandra. Fint på många sätt.
    Sedan skilde hon sig, och sedan skilde jag mig. Jag träffade min sambo kort efter och har egentligen inte haft relationsproblem sedan dess, i ungefär 15 år.
    Hon träffade en ny man, och deras relation har varit extremt on and off, hela tiden 300% eller helt pausad. Utifrån det har vår relation präglats, när hon behövt samtal så har hon kunnat ringa tio gånger på en dag, mitt i natten och helt gränslöst. 
    Men åt andra hållet har hon varit märkligt onåbar för kontakt när de haft sin relation aktiv. 
    Allt skulle gå enligt hennes villkor. 
    Denna insikt växte långsamt under åren, och jag blev alltmer trött när jag tänkte på relationen. Försökte att förändra den, för att känna mig lite mindre som terapeut. Och jag har haft andra närmre, bättre vänner där jag kunnat ha normal vänskap.
    Under många år intalade jag mig att jag kunde ha kvar relationen på mina villkor.
    Men så hände en sak i vår familj

  • Anonym (I once had a friend like that)

    ...och då var hon den absolut sista person jag berättade för. Vi hade vänner som dök upp med mat, klippte gräset, fanns fanns fanns. Min allra bästa vän ringde varenda dag så att jag hela tiden skulle kunna uttrycka mig. Diakonen och prästen kom efter en timme.
    Men just denna väninna valde jag att inte berätta för förrän efter många veckor. Varför? Jo för att jag innerst visste att hon inte skulle utgöra den solida grundbult som jag just då behövde, och i den kris jag var hade jag inte hanterat att bli sviken/lämnad av någon jag litade på just då i den situationen. Alltså valde jag att berätta och ringa till människor jag verkligen visste skulle steppa in på en sekund.
    Insikten om detta fick mig att långsamt dra mig ur relationen.
    Även insikten om att vi aldrig skulle kunna prata om vad som inte fungerat i vår vänskap. Insåg att hon aldrig skulle bli någon som såg mig eller lyssnade på mig, och att det definitivt aldrig att skulle bli en vän i nöden för mig, så som jag varit för henne.
    Dessutom frågade min sambo en dag hur jag skulle beskriva denna väninna med ett ord, och det enda jag tänkte var: EGO
    Så jag avslutade relationen till sist, utan affekt eller hårda ord. Det är ingen idé att ödsla tid och förhoppningar på människor som bara ser sig själva.
    Det är så väldigt ledsamt att inse det bara

  • Anonym (Snickarn)

    Testa henne. Säg när din man är bortrest att du är ensam hemma och ska baka och göra en god middag och bjud över henne. Tänker att hon kanske har något emot din man men inte vill säga det rakt ut.

  • Anonym (B)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-20 18:44:06 följande:
    Fast det är ju det jag är rädd för. Hon är så dominant och jättebra på att övertyga andra, och jag är för snäll. Jag vill inte att det blir dålig stämning. Är dessutom rädd att förlora hennes vänskap om jag ställer såna krav
    Nej i den här situationen är för snäll fel uttryck, du är för mesig.
Svar på tråden Allt på hennes villkor