nnnnnnnn skrev 2020-05-23 16:51:57 följande:
Ayla - grottbjörnens folk? Eller vad hette hon?
Adele - sångerskan
Alba - nja... Betyder väl vit. Känns inte så skoj, lite menlöst liksom... Alma är mer ett riktigt namn, tycker jag.
Alina - Ok
Enya - Sångerskan
Elia - saknar ett s, känns som ett killnamn Eli, Elias. Tjejnamn: Ellie, Elina. (enligt mej)
Iris - Fint. Både blomman och ögats regnbågshinna heter Iris, men det är så etablerat att det även känns som ett namn.
Juno -Film
Lima - Huvudstaden i Peru
Mila - Gör man kol i... Milla är ett tjejnamn.
Nika - Nike känner man igen, detta är nytt för mej. Känns lite udda, som att man stavat fel till Nike eller Mika.
Vera - Klassisk namn. Fint.
Alba tror jag är ett spanskt namn - minns bara att en av karaktärerna (mormorn) i Jane the Virgin hette så.
Ayla - Helt okej, om det uttalas Ajla och inte A-yh-la.
Adele - Det är fint, fast det är väl lite som Elvis, för tankarna direkt till kändisen så det är svårt att höra och bedöma namnet utan att associera till personerna.
Alba - Ja, ju mer jag tänker på det destå mer gillar jag det. Ev. skulle det kunna vara kort för Alberta eller Albertina men de namnen gillar jag inte alls.
Alina - Nja, låter som ett hittepå mellan typ Alice och Adina. Inte fult, men ganska ''meh'.
Enya - Nej på den också. Känns som det inte finns ett fint 'flyt' i namnet, ljuden rullar inte av tungan.
Elia - Fint, även om det 'egentligen' är ett killnamn så är det ju lite coolt att ha killnamn på tjejer. Samtidigt som det slutar på 'a' vilket gör att många säkert tror att det är ett tjejnamn hursomhelst.
Iris - Fint, ganska vanligt på småbarn nuförtiden tror jag.
Juno - Också fint, mysigt namn, men tänker att det börjar bli populärt. Ev. risk att det känns som ett barnsligt namn när barnet blir äldre.
Lima - Kommer säkert uttalas fel, som 'limma'. Klingar inte så bra som ett namn så det blir ett nej från mig.
Mila - För mig är det kort för Camilla, även om jag gissar att det ska uttalas med ett långt 'i'. Känner att det inte hellar känns så naturligt att säga.
Nika - Det är fint, men känns också som kortformen av ett annat namn, typ Nicole eller Annika. Jag tror många skulle förväxla det med ett smeknamn.
Vera - Klassiskt och fint, kanske känns lite tråkigt jämfört med de andra namnet, men är ett trevligt namn.