• Emmama

Vad tycker ni om våra namn förslag?

Hej! Eftersom det inte gick att välja underkategorin ?namn? utan att använda huvudkategorin ?gravid?, så hamnade jag här trots att jag inte är gravid ännu. Jag och min sambo har i flera år haft en stor barnlängtan men har inte kunnat bli gravida på naturlig väg pågrund av att min kropp spökar, men till hösten ska jag gå utredning så att vi ska kunna få barn ihop.

För att komma tillbaka till huvudämnet så har min sambo och jag varit väldigt ense om våra än så länge obefintliga barns namn. Vi har stått fast vid namnen sen vi blev tillsammans i princip. Jag skulle tycka att det var kul att höra vad andra tycker om våra namn förslag. Efternamnet barnet kommer få är antingen Hägg eller Ekholm därav snedstrecket. Ge gärna även namn förslag + mellannamn enda kravet är att om vi får en dotter måste hon heta Maria i mellannamn då alla tjejer i både min och hans släkt har det i sitt mellannamn.

Först på listan har vi:

Elma Cecilia Maria Hägg/Ekholm

Följt av:

Evelynn Cecilia Maria Hägg/Ekholm

Vilma Elvira Maria Hägg/Ekholm

Lilli Sofia Maria Hägg/Ekholm

På listan av killnamn har vi:

Jerry Erik Olov Hägg/Ekholm

Sen har vi Elijah också men vi har inte kommit på några passande mellannamn som klingar bra. Tips?

• Svar på tråden Vad tycker ni om våra namn förslag?
  • Anonym (B)

Elma tycker jag är ok. Ganska fint.

Cecilia gillar jag inte alls och har aldrig gjort.

Maria är jag inte jätteförtjust i men det är ändå ganska ok. Lite tråkigt.

Evelynn känns dels felstavat, skulle slopa ena n?et, och dels väldigt utländskt. Tycker inte det är fint alls heller. Tänker mig en brittisk eller amerikansk tant. På ett svenskt barn känns det lite trashigt och passar inte ihop alls med de svenska efternamnen.

Vilma är fint. Känns som det kommer bli felstavat ofta dock. Wilma är ju mycket vanligare så hon lär få säga ?Vilma med enkelV? mycket...

Elvira är ok och ganska fint. Tänker dock en del på ?virrig? när jag hör det.

Lilli känns ofärdigt och som ett smeknamn när det är stavat så.

Sofia avskyr jag.

Jerry tycker jag inte om alls och har aldrig gillat det på en människa. I sammanhanget Tom och Jerry är det ok, i övrigt gillar jag det inte. Risk att han (och ni) får höra om Tom och Jerry en del.

Erik är ok men känns tråkigt.

Olov är ok men jag föredrar Olof. Det där V?et stör mig.

Elijah känns som ett amerikanskt trendnamn. Rätt vanligt där just nu och passar i min mening inte på ett svenskt barn i Sverige. Uttalet blir konsigt. Ska man uttala det på svenska eller engelska? Namn som man inte direkt, genom att läsa det, vet hur man ska uttala tycker jag går bort. Passar, precis som Evelynn, inte ihop med de svenska efternamnen och känns lite trashigt på ett svenskt barn.

• Kusinen

Jag tycker att ni ska välja tilltalsnamn efter det namn ni gillar bäst. Hur det passar ihop med mellannamnen är mindre viktigt, det får ni ihop på nåt sätt.

Jag gissar att de första namnen är de tänkta tilltalsnamnen. Alla flocknamn passar in i rådande namntrender, inget sticker ut väldigt. Evelynn är det "krångligaste", men får ju inte ettjättekonstigt eller svårt uttal på svenska..

Jerry är ju lite mer avvikande från rådande namntrender men är heller krånglingt att uttala eller stava.

• Anonym (Många)

Jerry Erik Olov tycker jag är svårsagt. Är inget fan av namnet Jerry heller dock.

Era flicknamn låter bra allihop, men ger andra förslag ändå.

Elijah Erik Johannes

Isak Erik Elias

Elvira Aurora Maria

Lilly Maria Sofia

Vinga Maria Madelen

• trollhona
    Emmama skrev 2020-05-24 02:34:28 följande:

Hej! Eftersom det inte gick att välja underkategorin ?namn? utan att använda huvudkategorin ?gravid?, så hamnade jag här trots att jag inte är gravid ännu. Jag och min sambo har i flera år haft en stor barnlängtan men har inte kunnat bli gravida på naturlig väg pågrund av att min kropp spökar, men till hösten ska jag gå utredning så att vi ska kunna få barn ihop.

För att komma tillbaka till huvudämnet så har min sambo och jag varit väldigt ense om våra än så länge obefintliga barns namn. Vi har stått fast vid namnen sen vi blev tillsammans i princip. Jag skulle tycka att det var kul att höra vad andra tycker om våra namn förslag. Efternamnet barnet kommer få är antingen Hägg eller Ekholm därav snedstrecket. Ge gärna även namn förslag + mellannamn enda kravet är att om vi får en dotter måste hon heta Maria i mellannamn då alla tjejer i både min och hans släkt har det i sitt mellannamn.

Först på listan har vi:

Följt av:

Sen har vi Elijah också men vi har inte kommit på några passande mellannamn som klingar bra. Tips?

Hej, vill bara säga at det är väldigt sunt av er att tänka på namn som ni kan enas om redan nu, känner ett par som grälade om namn i flera månader efter att barnet fötts. Håller tummar för att det går bra för er i "tillverkningsskedet" nu.

Elma är jättefint och ovanligt, Cecilia och Maria passar bra som mellannamn. Tycker ni ska verkligen hålla fast vid det namnvalet!
    Hjärta (På andraplats gillade jag Lilli Sofia Maria, jättevacker klang. Ifall ni får en dotter till)

Namntips som kan klinga fint med Elijah

Elijah Gabriel Christian Hägg/Ekholm

Elijah Nathaniel Fredrik Hägg/Ekholm

Elijah Daniel Gideon Hägg/Ekholm

Elijah Leonard Georg Hägg/Ekholm
  • Xenia

"Först på listan har vi:

Följt av:

Sen har vi Elijah också men vi har inte kommit på några passande mellannamn som klingar bra."

Elma Cecilia Maria är jättefint. Likaså Lilli Cecilia Maria.

Svårare med pojknamnen, särskilt när man inte vet bakgrunden. Jerry gillar jag inte, låter som ett smeknamn (för amerikanska Gerald eller svenska Jerker).

Amerikanska Elijah passar inte alls ihop med det svenska efternamnet. Varför inte de svenska formerna Elias eller Elis? Elias Erik Olov Hägg/Elis Erik Olov Ekholm låter bra. Om ni väljer ett släktnamn som andra/tredjenamn för en dotter kan ni väl göra detsamma för en son. Eller Erik och Olov kanske är släktnamn.

• Anonym (Sådär)

Om ni gillar Evelynn så passar nog den svenska varianten Evelina eller Elina bättre? 

Elias istället för Elijah?

Tvärtemot det någon annan sade så gillar jag Sofia, ett klassiskt och fint namn. Tänker på prinsessan Sofia.

• Anonym (E.)
    För det första använder du termen "mellannamn" felaktigt. Ett mellannamn är ett andra efternamn. T.ex. om man vill ha kvar sitt flicknamn, då kan man placera det före makens namn och då blir flicknamnet ens "mellannamn". (Eller blev - det är borttaget nu, men dom som redan har mellannamn får ha kvar dem.) Det du menar är "andranamn", alltså ett andra förnamn. 

Jag tycker att både Elma och Alma är väldigt fula namn rent ljudmässigt. Kombinationen "lm" finns ju även i ordet "jolmig" t.ex.. Det är oskön ljudkombination, enligt mig.

Men Cecilia är fint - ni kanske skulle ta det i tilltalsnamn i stället? Både vackert ljudmässigt, och att det är musikens helgon, och att en av Gustav Vasas döttrar hette så - mer etablerat kan det inte bli!

Följt av:

Evelynn är OK. Det får mig att tänka på Hollywood på namn som importerades från Hollywoodfilmer på 1950-talet (precis som Shirley och Viveca), men det behöver ju inte vara fel. 

Och där har vi "lm" igen. Inte fint.

Lilli är sött, men enligt mig för mycket av ett smeknamn. Varför inte Lilian?

Jerry - ett y-namn, och dessutom ett utdaterat y-namn??? Nä. 
    Erik och Olov är däremot båda väldigt fina mansnamn, och gamla och etablerade i Norden. Jag skulle nog stava Olof dock. 

Sen har vi Elijah också men vi har inte kommit på några passande mellannamn som klingar bra. Tips

Elijah ger mig associationer till judar, mormoner, Gammaltestament-troende kristna, en del frireligiösa. Om ni inte hör till någon av dom grupperna, ger det fel signaler. I så fall som andranamn. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Sådär) skrev 2020-05-26 01:35:52 följande:

Om ni gillar Evelynn så passar nog den svenska varianten Evelina eller Elina bättre? 

Elias istället för Elijah?

Tvärtemot det någon annan sade så gillar jag Sofia, ett klassiskt och fint namn. Tänker på prinsessan Sofia.

Att "prinsessan" Sofia heter det, drar väl snarare ner namnet..? Jag har träffat folk som har sagt, att de inte skulle ha döpt sin dotter till Sofia, om de hade vetat om detta med Sofia H. då. 
  • Anonym (Både och)

Elma Cecilia Maria Hägg/Ekholm : både Elma och cecilia är fina.

Evelynn Cecilia Maria Hägg/Ekholm : har svårt för evelynn, känns hårt och konstruerat, flyter inte riktigt ihop med Cecilia heller. Finare med Evelina, eller Evangeline om en vill ha ett mer engelskklingande namn.

Vilma Elvira Maria Hägg/Ekholm : båda superfina namn och passar fint ihop.

Lilli Sofia Maria Hägg/Ekholm : Lilli, bättre än Lilly men lite samma lågstatuskänsla. Sofia känns tidlöst.

Jerry Erik Olov Hägg/Ekholm : Erik och Olov är fina, har svårt för y-namn överlag så Jerry går bort för mig.

Elijah: fint men som nån annan nämnde så finns ju elias som kanske är mer gångbart i Sverige. Eli och Elis har ju blivit väldigt populära också, jag gillar dem personligen inte men många verkar ju göra det.

• Nimzay

Av era tjejförslag föredrar jag bäst Lilli Sofia Maria Hägg/Ekholm. Fast personligen skulle jag föredra någon av stavningarna Lilly eller Lily, men ni ska ju såklart givetvis välja den stavning ni tycker bäst om ifall ni nu väljer detta namn.

För övrigt skulle jag hellre föredra stavningen Evelyn med endast ett N ifall ni väljer det namnet, eller typ Evelina eller Evangeline som någon nämnde, min ni ska ju givetvis ta det ni själva, för er del tycker är finast.

Erat killförslag tycker jag ser okej ut, förutom att jag för min del hellre skulle ha stavat Olov som Olof istället, eller möjligen namnet Olav skulle jag för min del hellre skullat tänka mig. Men ni ska ju förstås välja de stavningar och namnvarianter som ni föredrar bäst.

Namnet Elijah känner jag mig rätt tveksam till om ni ska använda det till de efternamn ni nämnt eller (vissa av) de andra killnamn ni nämnt, tycker inte det blir en speciellt fin kombination nämligen, även om namnet Elijah är vackert i sig. Skulle nog i så fall betydligt hellre föredra Elias i så fall, skulle passa betydligt bättre ihop med de efternamn samt övriga killnamn ni nämner.

Detta var mina tanker och åsikter och förslag, men det viktigast är ju givetvis vad ni tycker ;)

• Anonym (Anonym)

Nej: Elma (låter inte ens som ett namn), Lilli (öknamn Lillis), Jerry (fortfarande arbetarklass), Elijah (inte svenskt och blir märkligt uttal)
    Nja: Evelynn (lite trashigt, Evelina är bättre), Vilma (varken positivt eller negativt), Olov (hellre Olof)
    Ja: Cecilia, Maria, Elvira, Sofia, Erik - klassiska välanvända namn som inte kommer att ställa till några problem. Jag tänker på Elvira Madigan förresten :)

• Anonym (E.)
    Nimzay skrev 2020-05-26 12:07:28 följande:

Av era tjejförslag föredrar jag bäst Lilli Sofia Maria Hägg/Ekholm. Fast personligen skulle jag föredra någon av stavningarna Lilly eller Lily, men ni ska ju såklart givetvis välja den stavning ni tycker bäst om ifall ni nu väljer detta namn.

För övrigt skulle jag hellre föredra stavningen Evelyn med endast ett N ifall ni väljer det namnet, eller typ Evelina eller Evangeline som någon nämnde, min ni ska ju givetvis ta det ni själva, för er del tycker är finast.

Erat killförslag tycker jag ser okej ut, förutom att jag för min del hellre skulle ha stavat Olov som Olof istället, eller möjligen namnet Olav skulle jag för min del hellre skullat tänka mig. Men ni ska ju förstås välja de stavningar och namnvarianter som ni föredrar bäst.

Namnet Elijah känner jag mig rätt tveksam till om ni ska använda det till de efternamn ni nämnt eller (vissa av) de andra killnamn ni nämnt, tycker inte det blir en speciellt fin kombination nämligen, även om namnet Elijah är vackert i sig. Skulle nog i så fall betydligt hellre föredra Elias i så fall, skulle passa betydligt bättre ihop med de efternamn samt övriga killnamn ni nämner.

Detta var mina tanker och åsikter och förslag, men det viktigast är ju givetvis vad ni tycker ;)

Evelyn kan i engelsktalande länder även vara ett mansnamn, så det är absolut inte bra. 

Fast om folk bara ska välja det alternativ de tycker är finast, så är det ju ingen mening med att de frågar?
  • Nimzay
    Anonym (E.) skrev 2020-05-26 13:14:57 följande:
    Evelyn kan i engelsktalande länder även vara ett mansnamn, så det är absolut inte bra. 
    En nackdel såklart, men "absolut inte bra" vet jag inte riktigt, finns ju vissa namn det är så med liksom. Men visst förstår helt klart din tanke.
    Anonym (E.) skrev 2020-05-26 13:14:57 följande:
    Fast om folk bara ska välja det alternativ de tycker är finast, så är det ju ingen mening med att de frågar?
    Nja, är ju självklart att det kan vara bra att de tar till sig lite av tipsen och tankarna andra delar med sig av. Men de bör ju liksom inte heller rätta sig helt handlöst efter vad andra människor tycker och tänker, utan de bör väl snarare i första hand välja utifrån vad som känns bäst för just dem eftersom det trots allt är de som är föräldrarna, var väl mest så jag tänkte.
  • Xenia

Jag håller inte med om att Lilli bara är ett smeknamn (för Lillian eller Elisabeth).

Det är ett eget namn och Lily betyder "lilja". Kan stavas Lily, Lilly, Lili, Lilli, Lillie. Lillie är min favvostavning, men Lilli har fördelen att det stavas precis som det låter.

Svar på tråden Vad tycker ni om våra namn förslag?