• lillagullefjun

Vi som försöker bli gravida med andra barnet

Startar en tråd för oss som försöker bli gravida med andra barnet.

Jag och min sambo är 30 och har ett barn på drygt 9 månader. Jag fick tillbaka min mens 3 månader efter förlossningen (trots helamning) och den har sedan dess blivit allt mer regelbunden. Har äl-testat några månader nu också så vet att vi haft sex rätt tidpunkt. Hade nu senast äl 15/5 och kände mig hoppfull ett tag men nu går jag snarare och väntar på mens. Vi blev gravida direkt med första barnet och har en tidig abort i bagaget också då vi blev oplanerat gravida direkt när vi träffats. Hoppas på att plussa så snart som möjligt då jag vill ha tätt mellan mina barn.

Hoppas några fler vill haka på i den här tråden så vi kan följa varandra till ett plus och ett syskon! :)

• Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med andra barnet
  • Sararebecca

Jag plussade svagt idag, men såpass tydligt att det inte är tveksamt. ska ta ett digitalt imorgon :D

Hållet tummarna för er andra att de blir plus snart:)

• Anonym (Z)
    Sararebecca skrev 2020-06-28 19:40:00 följande:

Jag plussade svagt idag, men såpass tydligt att det inte är tveksamt. ska ta ett digitalt imorgon :D

Stort grattis!! :D
  • NiMi12
    Sararebecca skrev 2020-06-28 19:40:00 följande:

Stort Grattis :)
  • NiMi12
    H0nd3ndär skrev 2020-06-26 14:48:21 följande:

Äl+6 idag. Förra gången kom ju mensen redan äl+8. Så nu börjar det bli "spännande" här. Hoppas hoppas på en längre lutealfas denna gång!

Har du passerat äl +8 utan blödning?
  • NiMi12
    ellie86 skrev 2020-06-21 10:14:25 följande:

Hej, hoppar in här! Jag och sambon har precis bestämt oss för att börja försöka med syskon :) Vi hade pratat om att börja till hösten men känner nu båda att nu är det dags! <3
    Fick en son i april 2019 efter ett ganska "militäriskt" tillvägagångssätt med tempning och ÄL-test och väldigt planerat eftersom min mens är väldigt oregelbunden. Plussade dock på andra försöket så det hjälpte iaf! ;D De första ca 4 cyklerna när jag fick tillbaka mensen efter förlossningen var plötsligt väldigt regelbundna (med typ 2-3 dagars variation) och jag märkte väldigt tydligt av min ägglossning så kände att yes, det kanske kan bli mer spontant den här gången. Men sen december har jag haft mens tre gånger och är nu på cykeldag 47 utan att haft några indikationer på ÄL. Så lutar väl åt att beställa hem en hel drös med tester igen... 

Sen tycks vi ha ett barn som inte vill ha syskon haha, för han är ganska duktig på att vakna och gråta typ varje gång vi försöker få till det hah!

Det där känner jag igen mig i :D Har en son född i maj 2019 som också verkar känna av när vi ska försöka få till det och gråter. Så istället för spontana försök vid äl får vi militäriskt köra tidigare på kvällen när han precis har somnat ;)
  • Anonym (Baby#2)
    Anonym (Nr 2) skrev 2020-06-27 08:11:56 följande:

Hej! Lycka till allihop, jag hoppas vi alla får plus här i tråden.

Jag är 33 år och har en pojke på 22 mån. Vi hoppades på ett plus innan den magiska 1.9 års gräns.. Drog spiralen i februari och sedan kört på. Men ingenting än. Pojken blev till på andra försöket så I min naivitet trodde jag att det skulle bli lika lätt med andra.

Nu när vi passerat den så ska vi nog slappna av lite i barnagörandet men ändå köra på haha.

Vad är den magiska 1.9 års gränsen? Något jag missat? :)
  • NiMi12
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-06-29 13:15:55 följande:
    Det är försäkringskassan som har den gränsen.
    Om jag inte är fel ute så handlar den om att få behålla SGI't du hade innan du gick hem med första barnet när du går hemma med andra barnet.
  • Anonym (Baby#2)
    NiMi12 skrev 2020-06-29 14:07:41 följande:

Det är försäkringskassan som har den gränsen.

Om jag inte är fel ute så handlar den om att få behålla SGI't du hade innan du gick hem med första barnet när du går hemma med andra barnet.

Aha, okej! Det visste jag inte. Så det är ifall man inte skyddat sin SGI, och valt att vara hemma med första barnet utan att fylla med föräldradagar efter 12 mån? :) för SGIn är väl samma, om man skyddat med föräldradagar? Men det är ju ett bra sätt att spara dagar på, helt klart!
  • H0nd3ndär

Där kom mensen idag igen. Men 8-9 dagars lutealfas denna gång. Alltid något! Bättre än 7... Men ammar förmycket för att hormonerna ska vara i balans antar jag. Min snart 18-mån är totalt tuttgalen. Ammar säkert 30 ggr/dygn. Sedan har jag säkert åldern emot mig med. Bli 36 i år.

Sista chansen nu om jag inte ska tvingas jobba heltid under grav med nästa.

4e försöket inleder vi nu. Det vart det försöket som yngsta kom till på.

• NiMi12
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-06-29 16:34:16 följande:
    Aha, okej! Det visste jag inte. Så det är ifall man inte skyddat sin SGI, och valt att vara hemma med första barnet utan att fylla med föräldradagar efter 12 mån? :) för SGIn är väl samma, om man skyddat med föräldradagar? Men det är ju ett bra sätt att spara dagar på, helt klart!
    Jag är inte helt hundra insatt, men det är så jag tror det är.
    Kolla på försäkringskassan.se där finns all info :)
  • H0nd3ndär
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-06-29 13:15:55 följande:

Blir du gravid efter att barnet fyllt 1 år och 9 mån räcker det inte med att täcka upp så att du tar ut minst 5 dagar/v. SGIn sjunker och beräknas på din nya bruttoinkomst. Exvis på 60% arbete och 40% fl. Så förstod jag det som när jag pratade med försäkringskassan. Däremot räcker det att du jobbar heltid (eller har tänkt det för ok att bli sjukskriven) 6 mån innan bf för att få fullt SGI beräknat på lönen.
  • Anonym (Baby#2)

Hej alla! Hur går det för er? Nu har vi startat vårt första försök till ett syskon! Hade senaste mensen 8/9, ägglossning 27/9 och är således på ÄL+9 (BIM-5) idag.

Vet inte hur jag ska tolka min kropp, jag känner ju efter allt för mycket! Minns inte hur jag brukar känna dagarna innan mens, och minns inte hur jag kände dagarna innan jag plussade med dottern (då på äl+10, BIM-2). Önskar att jag hade antecknat sådant då, så jag hade sluppit ifrågasätta allt nu :/

Har idag molande värk i magen, känt mig lite yr efter lunchen och är lite smått illamående som kommer och går. Men ändå så tror jag inte att jag blivit gravid nu, på första försöket, även om jag önskar det. Det känns som att det är aldelles för tidigt för att känna några symptom ännu, så jag blev lite förvånad att jag mår så här idag. Men jag antar att min kropp spelar mig ett spratt när jag ändå går och väntar på att kunna ta ett test. Denna gång tänkte jag vänta med att ta ett tills BIM.

Den här tiden mellan ägglossning och mens är en tuff väntan!

• Anonym (Baby#2)
    medioker skrev 2020-10-08 13:20:25 följande:

ÄL+9 idag och man är ju knäpp som börjar testa..

Jag testade igår eftermiddag på äl+10 och fick ett svagt plus (knappt synbart dock). Tog ett imorse som var tydligt plus. ÄL+11/BIM-3. Visst, det är tidigt, men inte omöjligt! Vänta någon dag till och testa sen igen :D
  • JosHed

Hoppas det är okej att hoppa in här! Jag är 30 och min man är 28. Vi har börjat försöka väldigt smått med ett andra barn. Första sonen är 1,5 år. Har dock bara myst till det en gång den här måndagen (tror vi lyckades vara i närheten av äl dock - men har ingen större koll). Gjorde ett test igår dagen innan BIM utan mycket hopp och tyckte mig se ett svagt streck. Idag på BIM tog jag dessa. Tycker mig fortfarande se ett svagt streck, men CB säger negativt. Så det kanske inte tog sig ändå, blev så glad igår dock! 

Hur går det för er andra? Någon mer som har BIM idag? 
  • Anonym (Baby#2)
    JosHed skrev 2020-10-09 09:21:54 följande:

Hoppas det är okej att hoppa in här! Jag är 30 och min man är 28. Vi har börjat försöka väldigt smått med ett andra barn. Första sonen är 1,5 år. Har dock bara myst till det en gång den här måndagen (tror vi lyckades vara i närheten av äl dock - men har ingen större koll). Gjorde ett test igår dagen innan BIM utan mycket hopp och tyckte mig se ett svagt streck. Idag på BIM tog jag dessa. Tycker mig fortfarande se ett svagt streck, men CB säger negativt. Så det kanske inte tog sig ändå, blev så glad igår dock! 

Hur går det för er andra? Någon mer som har BIM idag? 

Jag ser också ett streck på det övre testet, det kan ju vara så att hcg är för lågt för att detekteras av clearblues digitala? Jag har aldrig tagit ett sådant, så jag vet inte. Testa igen om 2-3 dagar!

Jag tog ett test nu på morgonen igen. Fortfarande ett tydligt streck, men inte jättestarkt. Jag har egentligen BIM på söndag, så jag förväntar mig inte ett starkt test förrän efter dess :)
  • Anonym (Baby#2)
    medioker skrev 2020-10-09 11:02:14 följande:

Jag plussade på digitalt imorse på ÄL+10

Åh, grattis! När blir det beräknad födsel för dig?
  • medioker
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-09 11:24:27 följande:

Åh, grattis! När blir det beräknad födsel för dig?

Tack:) runt 25 juni nån gång:)
  • j0s

Jag plussade också idag! Vågar dock inte bli glad pga tidigare missfall och utomkveds :( men kul iaf att det går att bli gravid

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med andra barnet