• Anonym (Blåbärsdryck)

Pratar du om ert sexliv med andra?

Vet inte om det stämmer, men jag har fått uppfattningen att det är vanligare att kvinnor delar med sig av sitt sexliv med sin partner i diskussion med sina väninnor jämfört med vad män gör i sina diskussioner med andra män.

Stämmer det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du om ert sexliv med andra?
  • Anonym (Anonym)
    Barejag skrev 2020-05-25 18:13:34 följande:
    Men gud va hemskt!! Vilka ruttna människor, usch vad trist att bli bränd på det viset
    Ja vad säger man... Så kallade vänner, som man sagt saker till i förtroende, för att man behöver råd till exempel. Usch. 
  • fesun

Jomen det händer. Men delar inte utlämnande info om eventuella sexpartners utan i så fall snarare sexet i allmänhet.

• Anonym (Blåbärsdryck)

Nu har iof inte så många svarat men jag måste ändå säga att jag är en aning förvånad över utfallet hittills. Jag trodde faktiskt att när det gäller att dela med sig av sitt sexliv så skulle det här vara markant mera vanligt bland kvinnor än män.

Där ser man...

• Anonym (Snacka)

Är kvinna. Jag pratar mycket om sånt med mina närmaste vänner. Men inte för att dela sexiga historier, utan mer som en del av det allmänna relationssnacket. När jag dejtar kan det bli mer detaljer, som att han bryr sig mycket eller lite om att det är skönt för mig, om han beter sig konstigt, om det är stort problem med erektion eller för tidig utlösning, om han vill göra sånt jag inte är bekväm med t ex. När jag går in i en relation eller dejtar någon där jag direkt känner att det kan bli riktig kärlek talar jag inte mycket om det, det blir mer privat.

• Silverjenny

Nej inte mer än att när man är nykär vill man berätta för sin väninna hur fantastisk den nya kärleken och då rabblar man upp bl.a hur fantastiskt bra sex vi har, och så fnittrar vi lite om det. Men det är inget jag diskuterar senare och går inte in på detaljer.

Om vi hade problem i sexlivet skulle jag möjligen kunna prata om det med en kompis som jag litar mycket på, för att få hjälp att lösa problemet. Fast jag har varit i en relation där sexet inte funkade och jag pratade inte med någon om det. Det är därför det är så bra med anonyma forum på nätet :)

• Silverjenny

När jag var yngre var jag nog mer frispråkig (är 47 nu). Min bästa kompis i tonåren och jag berättade ALLT för varandra när vi hade träffat en ny eller haft ett ons, det var halva nöjet att berätta om sexet för henne efteråt. Men vi slutade med det när vi blev äldre, vi har kontakt än idag fast nu är vi båda gifta.

• fjanten

Jo, det har hänt. Har en väninna som är sexolog och väldigt öppen och intresserad av ämnet, så ibland har jag pratat med henne (och hon med mig). Även pratat med andra vänner - inga djupa detaljer, men t.ex. sa en vän för något år sen (inför en tjejresa) att hon typiskt nog fått mens dagen innan avresa när de egentligen tänkt ha sex - och vi kom då in på snack om sex under mens...

• Anonym (Tystnad)

Flr mig är det nog beroende på sexet. Ett normalt bra fungerande sexliv finns det ju ingen anledning att prata om men om det finns anlednibg så kan det ändå va lite skönt o få en annan persons syn på saken.. faktiskt har jag pratat en del med min killes ex och det har helt klart hjälpt mig att få böttre sexliv med killen

• Anonym (Matts)

I min mansgrupp känner vi varandras hälfter, så det blir för känsligt, tyvärr. Jag har en chattkompis, anonymt, vi kan prata detaljerat om sex och även fantisera om varandras fruar och om att ha trekant.

• Anonym (Blåbärsdryck)
    Anonym (Matts) skrev 2020-06-01 07:03:59 följande:

I min mansgrupp känner vi varandras hälfter, så det blir för känsligt, tyvärr. Jag har en chattkompis, anonymt, vi kan prata detaljerat om sex och även fantisera om varandras fruar och om att ha trekant.

Mansgrupp?

Vad är det för typ av mansgrupp och vad gör ni i den?
  • Anonym (Prat)
    Silverjenny skrev 2020-05-31 06:41:50 följande:

När jag var yngre var jag nog mer frispråkig (är 47 nu). Min bästa kompis i tonåren och jag berättade ALLT för varandra när vi hade träffat en ny eller haft ett ons, det var halva nöjet att berätta om sexet för henne efteråt. Men vi slutade med det när vi blev äldre, vi har kontakt än idag fast nu är vi båda gifta.

Tror du rent generellt att det pratas mer om det bland yngre kvinnor
  • Anonym (Matts)
    Anonym (Blåbärsdryck) skrev 2020-06-05 08:46:36 följande:
    Mansgrupp?

Vad är det för typ av mansgrupp och vad gör ni i den?
    Startades av några vänner för många år sen, jag har varit med i kanske tio år. Vi pratar om pappor, söner, mammor, relation till barnen, skuld, skam, ärlighet, svartsjuka och allt möjligt annat som jag aldrig på djupet pratat med andra män förut.
  • Silverjenny
    Anonym (Prat) skrev 2020-06-05 08:53:21 följande:

Tror du rent generellt att det pratas mer om det bland yngre kvinnor

Ja det tror jag nog. Det är mer spännande att prata om sex när man är yngre och man är kanske mer osäker kring sin egen sexualitet och behöver få input från sina vänner, är det här normalt osv. Med högre ålder fick i alla fall jag mindre behov att prata om mitt sexliv och jag blev mer privat med mer seriösa förhållanden osv. Det är inte lika spännande för mina vänner att höra om mitt och makens senaste samlag i raden av hundratals kanske :) men är man 40+ och singel med singelväninnor är det kanske kul att jämföra fortfarande?
  • Anonym (Prat)
    Silverjenny skrev 2020-06-05 12:31:31 följande:
     men är man 40+ och singel med singelväninnor är det kanske kul att jämföra fortfarande?
    Kanske det en del kvinnor är säkert mer trygga då att verkligen gå in på djupet 
  • Silverjenny
    Anonym (Prat) skrev 2020-06-05 12:38:14 följande:

Kanske det en del kvinnor är säkert mer trygga då att verkligen gå in på djupet 

Ja det tror jag också, man har nog mer givande samtal om sex som äldre. Mer självsäkerhet och erfarenhet och en gnutta cynism och självironi.
  • Anonym (Prat)
    Silverjenny skrev 2020-06-05 12:56:38 följande:
    Ja det tror jag också, man har nog mer givande samtal om sex som äldre. Mer självsäkerhet och erfarenhet och en gnutta cynism och självironi.
    Låter som det blir en hel del utbyte av erfarenheter men det är väl inget som direkt diskuteras på ett cafe haha? Tror du vissa kvinnor blir intresserade av yngre killar män eller är det ytterst ovanligt 
  • Anonym (Blåbärsdryck)
    Anonym (Matts) skrev 2020-06-05 10:01:40 följande:
    Startades av några vänner för många år sen, jag har varit med i kanske tio år. Vi pratar om pappor, söner, mammor, relation till barnen, skuld, skam, ärlighet, svartsjuka och allt möjligt annat som jag aldrig på djupet pratat med andra män förut.
    Intressant. Hur upplever du omgivningens reaktion och syn på grejen att ni har en mansgrupp i stort samt även på det ni diskuterar? Har du mött skepsis, förvåning och att folk drar på munnen?
  • Anonym (Matts)
    Anonym (Blåbärsdryck) skrev 2020-06-05 16:08:18 följande:
    Intressant. Hur upplever du omgivningens reaktion och syn på grejen att ni har en mansgrupp i stort samt även på det ni diskuterar? Har du mött skepsis, förvåning och att folk drar på munnen?
    Har inte mött några negativa reaktioner, jag känner oftare att andra män blir lite avundsjuka. Våra fruar kan uttrycka en del oro över om vi pratar om dem, om parens sexliv. De skulle bara veta hur diskreta och lojala deras män är.
Svar på tråden Pratar du om ert sexliv med andra?