Vänta med Cytotec?
I fredags fick jag det konstaterat MA (borde ha varit i vecka 9+6, men hjärtat hade slutat slå i v6+4)
Planen var att jag skulle kontakta gynakuten om jag inte började blöda i helgen.
I lördags började det och igår det blev gynakuten då det bara forsade blod och jag hade som starka värkar. Aldrig varit med om det tidigare med mina andra missfall.
Det var enligt läkaren en bit av moderkakan som satt fast i livmodertappen och därför vart det både nästan krystvärkar och den stora blodmängden.Biten plockades ut och shit vilken skillnad!
Enligt VUL så var hinnsäcken mm då ute och det enda som var kvar var förtjockade slemhinnor.
Läkaren skrev direkt ut Cytotec trots att jag bevisligen blöder, då gjort i 1½ dag, en halvdag sjukt mycket. Med motiveringen att skynda på allt.Kroppen har fattat och börjat rensa men läkaren propsade ändå på Cytotec.
Jag mår förjävligt av cytotec, spyr som en gris svimmar får konstanta värkar okontaktbar.. berättade det för bm på plats och precis innan jag gick så sa hon lite i förbifarten att ja du blöder ju redan och din kropp verkar fatta det här...
Tog beslutet att INTE ta Cytotec i går kväll.. idag blöder jag klart mindre än igår, lagom mycket (låååångt ifrån behöva byta maxibinda var 20:e minut)
En del rejält stora "hinnbitar "kommer ut (äckelvarning jag vet, senaste var över 5cmx2 cm minst)..
Inte trevligt någonstans men kroppen jobbar på..UTAN smärta
I valet och kvalet om jag ändå ska ta Cytotecen trots att kroppen jobbar på fint naturligt.. kändes lite skumt när läkaren la till för att snabba på det hela.
Varför ska allt gå så snabbt att läkaren propsar på Cytotec efter några få timmar och bm säger lite tvärtom?
Har riktigt bra blodvärde (141 och även 90 i ferritin) så kommer inte tippa över om jag blöder lite några veckor.
Hur har ni tänkt runt Cytotec allmänt?
I min situation?
Varför propsas det för ett läkemedel som idagsläget inte behövs? (i förebyggande syfte?)
Varför vill man inte låta kroppen få en chans att försöka rensa ut naturligt innan..