• Monkan61

Granne har handlat på min fars kort

Hej,

Min 86-årige far gick bort för 2 månader sen. Jag är hans enda barn och släkting. Eftersom vi bodde långt ifrån varann, så hjälpte en granne till och handlade till honom.

Jag fick nu hans kontoutdrag 1 år tillbaka och fick en chock.

Min far hade en pension på ca 12000/mån, fasta utgifter på ca 6000kr. Det fanns inga pengar kvar på kontot. Grannen fick 500kr/mån för handlingen. Min far var även hundvakt åt henne när hon jobbade.

Det var köp på Rusta, Öb, kvarterskrogen, bankomatuttag m.m

Hon har alltid varit så snäll och trevlig. Men nu känner jag mig så ledsen och besviken på henne.

Vad ska jag göra??

Konfrontera henne

Polisanmäla

Jag har inget behov av pengarna men det hon gjort är olagligt.

Ge mig råd hur jag ska gå vidare med det här!

.

• Svar på tråden Granne har handlat på min fars kort
  • Anonym (Polisanmäl)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-05-27 21:49:03 följande:

Jag tänker inte alls att något skumt skulle ha pågått. Jag tror de hade en väldigt bra kontakt där de hjälpte varann. Han gav henne säkert dem pengarna. Det är deras ensak tänker jag.

Hjälpte varann = hon handlade åt honom och han satt hundvakt samt gav henne 7000kr/månad? Rättvist?

Det mest troliga är såklart att de inte hade någon överenskommelse om att hon fick handla upp varenda krona. Vad hade hänt om han fick en oförutsedd utgift? OM han nu skulle gått med på att hon fick ta för sig av hans pengar var han knappast vid sina sinnens fulla bruk.
  • Kallemjau

Dessvärre har TS inte rätt att ta del av sin bortgångne fars kontoutdrag som avser tiden då han levde. Det är integritetskränkande, eftersom vad TS far gör med pengarna är hans angelägenhet och ingen annans. Om du anklagar henne kan det slå tillbaka mot TS själv.

Jag förstår såklart att hon med all sannolikhet har använt mer pengar än vad som är skäligt och kanske utan hans medgivande, men svårt att bevisa i efterhand. 

• Anonym (Polisanmäl)
    Kallemjau skrev 2020-05-27 22:11:59 följande:

Dessvärre har TS inte rätt att ta del av sin bortgångne fars kontoutdrag som avser tiden då han levde. Det är integritetskränkande, eftersom vad TS far gör med pengarna är hans angelägenhet och ingen annans. Om du anklagar henne kan det slå tillbaka mot TS själv.

Jag förstår såklart att hon med all sannolikhet har använt mer pengar än vad som är skäligt och kanske utan hans medgivande, men svårt att bevisa i efterhand. 

Nej nej nej. Det står att TS fått kontoutdrag från ett år tillbaka. Det är helt normalt att banken ger ut detta till efterlevande för att prenumerationer och abonnemang ska kunna sägas upp. Efter dödsfall händer massa integritetskränkande saker - efterlevande får ta hand om din smutsiga byk (bildligt såväl som bokstavligt), dina sexleksaker och dina affärer.

TS - jag hoppas du gör en polisanmälan! Andra kan annars råka ut för samma kvinna. Hon har ju förlorat en "inkomstkälla" av signifikant slag nu i och med din fars bortgång.
  • Anonym (...)
    Monkan61 skrev 2020-05-27 21:17:30 följande:

Hon fick 500kr/månad för att hon hjälpte honom. Han hade 7000kr över varje månad har jag räknat ut när allt var betalt. Vid varje månadsslutet fanns det bara några kr kvar.

Fast om hon handlade all mat till honom så måste ju även maten ha kostat?

6000 måste ju vara fasta kostnader? Hur kan han annars ha betalat hyra, el, telefon , tidning, mediciner, läkarbesök, livsmedel etc på 6000 kr?
  • Silverjenny

Det är ju helt uppenbart att grannen har missbrukat kortet - kontanta uttag och krogbesök och alla pengar borta?! Kärringen har väl blivit frestad av att ha tillgång till hans kort och tillfället gjorde tjuven.

Du ska självklart ställa grannen mot väggen och be om en redovisning av vad pengarna har använts till. Be att få se samtliga kvitton och att få se sakerna som köpts på Rusta mm. Var hon formellt utsedd som god man till din far eller fick hon kortet bara?

Om TS far mot förmodan skulle ha gett grannen tillåtelse att spendera alla pengar måste hon bevisa detta genom en skriftlig överenskommelse annars kommer det aldrig att hålla vid en ev rättegång.

Kan hon inte komma med rimliga förklaringar till alla köp måste du såklart polisanmäla! Hon har grovt missbrukat ett förtroende och stulit från din far och dig. Tänk om något oväntat skulle ha hänt och din far behövde pengarna medan han levde, och då fanns där inga pengar?!

• Kallemjau
    Anonym (Polisanmäl) skrev 2020-05-27 22:31:53 följande:
    Nej nej nej. Det står att TS fått kontoutdrag från ett år tillbaka. Det är helt normalt att banken ger ut detta till efterlevande för att prenumerationer och abonnemang ska kunna sägas upp. Efter dödsfall händer massa integritetskränkande saker - efterlevande får ta hand om din smutsiga byk (bildligt såväl som bokstavligt), dina sexleksaker och dina affärer.

TS - jag hoppas du gör en polisanmälan! Andra kan annars råka ut för samma kvinna. Hon har ju förlorat en "inkomstkälla" av signifikant slag nu i och med din fars bortgång.
    Det är inte alls "normalt",endast om det har hänt något bedrägligt på kontot kan det lämnas ut av banken. Möjligt att banken har bedömt att det är en brottslig handling, vilket inte är helt uppenbart.

https://lawline.se/answers/hur-kan-man-begara-ut-kontoutdrag-for-en-avliden-persons-konto
  • Dennadagdettaårdennastund

Även om ts får kontoutdrag för ett år tillbaka så är det hans ensak vad han gör med dem innan han dör, herregud!

• Limeblad
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-05-28 08:37:07 följande:

Även om ts får kontoutdrag för ett år tillbaka så är det hans ensak vad han gör med dem innan han dör, herregud!

Även om släktingen utnyttjats?
  • Monkan61
    Anonym (B) skrev 2020-05-28 17:10:23 följande:

Var han dement?

Han var inte dement, däremot godtrogen och jag med.
  • Monkan61

Han hade bara hyra, el och mat att betala. Ingen tidning, dator el.dyl. Fasta kostnader 6000kr och om vi säger 2000kr för mat. Det är iallafall 4000 som hon spenderat varje månad. Kläder köpte jag åt honom.

Hanvar sällan hos läkaren, åt en medicin. Ingen bil, ingen försäkring.

• Anonym (Maskrosen)

Tycker du ska kontakta grannen och fråga om inköpen.

Klart hon har shoppat loss, tillfället gör tjuven....

• viseversa

Du ska såklart polisanmäla haggan. Fy fan vad arg jag hade varit. Hon har stulit pengar från din pappa. Fy fan!

Svar på tråden Granne har handlat på min fars kort