• bippan

Någon fler som bor i gammalt hus?

Jag och min man köpte ett gammalt hus med ganska fint läge men allt, verkligen allt, måste renoveras.

Min man var med i en olycka och orkar inte med att jobba på huset längre då han mår dåligt. Vi vill inte flytta då barnen har många vänner nära och vi alla trivs förutom att jag ogillar vår 60-talsstil. Allt är nött och omodernt och jag kan ingenting om renovering och har fullt upp med barn och jobb och vi har inte så bra ekonomi för att kunna anlita hantverkare.

Jag avundas mina vänner som har fräscha kök och badrum och jag får städa dagligen för att det ska kännas fräsch.

När vi får besök så undrar en del vilket kök vi kommer sätta in och hur vi tänkt att göra om som.

Någon fler som lever i ett omodernt hus? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Någon fler som bor i gammalt hus?
  • manolito

Jag bor i ett hus från 1940-talet och gillar gamla hus och äldre stil.

Har haft hantverkare till att renovera badrum, men köket skulle jag aldrig renovera. Gillar det som det är. Däremot har jag bytt vitvaror, målat om skåpluckor och bytt handtag (som inte var orginal) på luckorna.

• Mortiscia80

Allt kanske inte måste renoveras, på vissa ställen kanske det räcker med färg eller nya tapeter?

Om du misstrivs så mycket, varför köpte ni ett gammalt hus?? Ni måste ju ha gått på visning först och insett läget.

• Dexter dot com

Jag bor i ett från 60-talet och är rätt ohändig men har målat om, lagt in nya golv i dom rum jag inte trivdes i. I år är det prio på att måla om huset, jobbigt men inte svårt. Planerar att måla om köksluckorna själv istället för att byta kök då ekonomin inte tillåter nytt kök just nu då avloppet ska grävas om.
    Tycker det går att få mysigt med rätt låga kostnader om man gör det mesta själv.

• bippan
    Mortiscia80 skrev 2020-05-28 08:40:46 följande:

Allt kanske inte måste renoveras, på vissa ställen kanske det räcker med färg eller nya tapeter?

Om du misstrivs så mycket, varför köpte ni ett gammalt hus?? Ni måste ju ha gått på visning först och insett läget.

Jo men min man var händig innan olyckan. Nu fixar han inte att jobba fysiskt och vår ekonomi blev betydligt sämre.

Det är inte bara fula ytskick, det är ofantligt golvkallt och lutande ojämna golv så det är inte fix o trix utan total makeover liksom

Alltid lätt att vara efterklok...

Dock är läget rätt bra så vi vill inte släppa det heller.

Ville nog mest bara höra att fler bor som vi, just nu har jag en bild av att alla andra bor i nya fräscha hus....
  • Mortiscia80
    bippan skrev 2020-05-28 20:46:03 följande:
    Jo men min man var händig innan olyckan. Nu fixar han inte att jobba fysiskt och vår ekonomi blev betydligt sämre.

Det är inte bara fula ytskick, det är ofantligt golvkallt och lutande ojämna golv så det är inte fix o trix utan total makeover liksom

Alltid lätt att vara efterklok...

Dock är läget rätt bra så vi vill inte släppa det heller.

Ville nog mest bara höra att fler bor som vi, just nu har jag en bild av att alla andra bor i nya fräscha hus....
    Hoppas han kan må bättre med tiden.

Vissa saker kanske ni kan leva med? Kalla golv är inte kul så klart, enda rådet där är mattor på golven, men din man kan nog veta andra lösningar.

Vi bor i ett väldigt gammalt hus men naturligtvis är badrum och kök inte lika gamla, dock inte "moderna" och superfräscha, men lagom. Inte så att man känner 70-talets vindar utan lite mer lagom. Golven behöver egentligen göras om men inget vi lägger krut på. Det finns liksom inget som är direkt trasigt så vi känner inget behov av att renovera även om det inte är perfekt. Jag gillar inte såna där supernya hus ;) De känns så opersonliga.
Svar på tråden Någon fler som bor i gammalt hus?