• Skogssport

    Hur mycket rör era barn på sig?

    Observera att detta enbart gäller rörelse under organiserade former och alltså inte burken på rasten eller cykling eller random fotboll på området med kompisar på fritiden.

    FRÅGA:

    Hur mycket organiserad rörelse har era barn i veckan; inkluderat skola, fritids och fritiden.

    Min 10-åriga son, som har orientering som sin enda fritidssyssla, har:

    Måndag:

    -Orientering: Styrketräning, 18:00-19:30

    Tisdag:

    -Gymnastiklektion i skolan, 40 minuter:

    -Simning varje tisdag Mars, April, Maj, September och Oktober.

    -Under månaderna November, December, Januari och Februari byts simningen ut mot skridskor på tisdagens gymnastiklektion.

    -Orientering: Konditionsträning 18:00-19:30

    Onsdag:

    -Orientering: Teknikträning 18:00-19:30

    Torsdag:

    -Gymnastik i skolan, 40 minuter (vanlig gymnastiklektion = bollsport, lekar, etc).

    -Orientering: Intervallträning 18:00-19:30

    Fredag:

    -Vilodag

    Lördag:

    -Orientering: Tävling, 20-40 minuter beroende på svårighetsgrad + uppvärmning 15 minuter

    Söndag:

    -Orientering: Tävling, 20-40 minuter beroende på svårighetsgrad + uppvärming 15 minuter

    Hur ser det ut för era barn i ungefär samma ålder?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rör era barn på sig?
  • Anonym (Pust)

    Har liknande situation som Mandel. Har en 11-årig son som väger lika mycket som en vuxen man, han bor varannan vecka och fadern vägrar låta honom göra någon sport. Då pojken vill inte heller. Suck!

    Jag försöker så gott jag kan aktivera honom på mina veckor men hans intressen är tv-spel, skärm och skräpmat tyvärr... :(

  • Anonym (Mamma)

    Oj, är det inte lite väl mycket träning för en tioåring?

    Jag har en son i ungefär samma ålder som också orienterar, men det gör han en gång i veckan cirka en timme.

    I vanliga fall brukar det vara 1-2 tävlingar i snitt varannan helg kanske. Men pga corona så är allt inställt. Är inte tävlingarna inställda även för er?

    Jag vet att det finns äldre (unga vuxna) som har ett schema likt din tioårings schema, men jag kan inte tänka mig att barnen i min sons ålder är med på det veckoschemat!

    Vad går styrketräningen ut på? Hur styrketränar en tioåring?

  • Anonym (reflektion)

    Pojke 15 år.

    Kampsport 4-14 , har andra gången i veckan provat på pingis, tennis, squash, men nu ville han först sluta med det ena pga mycket läxor och andra aktiviteter och pga corona blev andra inställt så nu är det 0 timmar utöver skolidrotten, vilket stör oss föräldrar.

    Han är dock inte alls överviktig så det är mer ett konditionsproblem.

    Jag mamma var barnet som inte rörde sig en meter frivilligt men jag hade tre andra aktiviteter i veckan. Pappan har alltid tränat men är idag överviktig vilket jag inte är. 

  • Anonym (Nellie)

    Nioåring. Typ 3 timmar. Skolgympan plus idrottsträning en gång i veckan. Men hon rör på sig betydligt mer än så.

    Ni som svarar 0 timmar. Är barnen inte med på skolidrotten?

  • fluu

    Nu har flera aktiviteter ställts in så det är lite upp och ner, men min åttaåring har i alla fall fotboll en timme i veckan, skolgympa två timmar i veckan, 4H-gårdsaktivitet(mycket fysiskt arbete) 1-5 timmar i veckan. Hon springer och/eller tränar hinderbana med maken kanske 2-4 timmar i veckan beroende på väder. Sedan är hon väl aldrig någonsin still...


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sommarlöv

    Min 11 åring har just nu:

    Roddträning 2 * 1,5 timme
    Simning 1 timme i veckan.
    Gympa i skolan 2 timmar i veckan. 
    Golfträning 2 timmar i veckan. 

    Så organiserad träning 8 timmar i veckan. 
    Han cyklar till skolan varje dag, och leker nästan varje dag med kompisar. Området som de rör sig i är en radie på ca 5 km. De cyklar alltid hem till varandra efter skolan. 

    Min 8-åring spelar fotboll 2 timmar i veckan och innebandy en timme i veckan. Han spelar fotboll på varje rast och kommer in genomsvettig efter varje rast. Han har gympa i skolan en gång i veckan. Han har egentligen inte så många organiserade timmar men är nästan aldrig stilla, då det nästan alltid är någon form av boll inblandad. Även han cyklar till och från skolan. 

    Jag tänker att inte bara organserad träning räknas. Huvudsaken är att barnen är i rörsel och att de även rör sig i vardagen. Tror det främjer en hälsosam livsstil som är hållbar och påverkar hela livet. 

  • Anonym (A)

    Gympa 50*2 min i skolan

    Löpträning 60*3 min/v.

    Simning 1h/v.

    Röstade på 4-6h/v.

  • Anonym (A)
    Sommarlöv skrev 2020-06-03 21:07:04 följande:

    Min 11 åring har just nu:

    Roddträning 2 * 1,5 timme

    Simning 1 timme i veckan.

    Gympa i skolan 2 timmar i veckan. 

    Golfträning 2 timmar i veckan. 

    Så organiserad träning 8 timmar i veckan. 

    Han cyklar till skolan varje dag, och leker nästan varje dag med kompisar. Området som de rör sig i är en radie på ca 5 km. De cyklar alltid hem till varandra efter skolan. 

    Min 8-åring spelar fotboll 2 timmar i veckan och innebandy en timme i veckan. Han spelar fotboll på varje rast och kommer in genomsvettig efter varje rast. Han har gympa i skolan en gång i veckan. Han har egentligen inte så många organiserade timmar men är nästan aldrig stilla, då det nästan alltid är någon form av boll inblandad. Även han cyklar till och från skolan. 

    Jag tänker att inte bara organserad träning räknas. Huvudsaken är att barnen är i rörsel och att de även rör sig i vardagen. Tror det främjer en hälsosam livsstil som är hållbar och påverkar hela livet. 


    I den här tråden räknas endast organiserade aktiviteter.
  • byggdavbomull

    Pojke 14 år. 

    Tisdag: Fotboll 1,5 h
    Onsdag: Skolidrott 1 h
    Torsdag: Skolidrott 1 h, Fotboll 1,5 h
    Helg: Oftast match, 1,5 h

    Jag tycker att det är helt lagom. Det ger ganska mycket motion men samtidigt tid till plugg och fritid. 

Svar på tråden Hur mycket rör era barn på sig?