• Elefant123

    Försökt i snart 1,5 år. Ge upp?

    Hej, som rubriken lyder så har jag försökt bli gravid i 1,5 år. 2 gånger har det "tagit sig" men båda gångerna resulterade i tidiga missfall. Känner mig så värdelös och uppgiven. Är det dags att ge upp? Känns som att det är fel på mig och att jag aldrig kommer få uppleva vad jag längtat efter hela mitt liv. Samtidigt funderar jag på om det lika gärna kan vara min partner och den vidriga tanken att "testa" med någon annan har till och med slagit mig, vilket jag skäms så fruktansvärt mycket över. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Försökt i snart 1,5 år. Ge upp?
  • Missempi
    Elefant123 skrev 2020-06-05 13:31:23 följande:

    Hej! Svarar alla samtidigt så jag slipper upprepa mig. Utredning vill jag nog ha, men är samtidigt rädd för. Är väl helt enkelt rädd att få svaret att jag faktiskt inte kommer få bli mamma, vilket jag har velat hela mitt liv.

    Ang IVF så har dom krav i min region på ett BMI på minst 18. Jag har hela mitt liv legat under det. Jag har kämpat så mycket jag bara kan för viktuppgång och visst har jag gått upp några kg senaste åren men är fortfarande en bra bit under 18. Mina försök har varit med hjälp av dietister, näringsdrycker och till och med med PT. Det har gett 6kg på lika många år ungefär.


    Hej! Du kommer nog inte få det svaret eftersom du haft två missfall,då är det bättre odds att bli gravid å få barn än att inte blivit gravid alls. Jag tycker du ska ta tag i utredningen så får du nåt gjort. Du kommer må bättre att det händer något. Hur lång å hur mycket väger man när man har ett BMI på 18, jag har dålig koll om man får fråga? Har du regelbunden mens?

    Om det är din högsta dröm så måste du ta tag i det! Du kommer lyckas på nåt sett en dag! Det är jag övertygad om!
  • Guppi1234

    Nej, inte ge upp. Gå och kolla er hos en gynekolog. Det kostar bara patientavgiften om du går till en privat gynekolog. 


    Det kan ju vara något som lätt kan rättas till. Eller så får ni reda på att det är bäst att göra IVF. 

    Lycka till ?? 

  • Elefant123
    Missempi skrev 2020-06-05 14:10:59 följande:

    Hej! Du kommer nog inte få det svaret eftersom du haft två missfall,då är det bättre odds att bli gravid å få barn än att inte blivit gravid alls. Jag tycker du ska ta tag i utredningen så får du nåt gjort. Du kommer må bättre att det händer något. Hur lång å hur mycket väger man när man har ett BMI på 18, jag har dålig koll om man får fråga? Har du regelbunden mens?

    Om det är din högsta dröm så måste du ta tag i det! Du kommer lyckas på nåt sett en dag! Det är jag övertygad om!


    Jag är 1,56 och väger 40kg. Min mens är väldigt regelbunden, kommer "rätt" datum varje månad och inte haft mer än 1 dag avvikelse förutom kring grav.
  • Elefant123
    Guppi1234 skrev 2020-06-09 09:15:48 följande:

    Nej, inte ge upp. Gå och kolla er hos en gynekolog. Det kostar bara patientavgiften om du går till en privat gynekolog. 

    Det kan ju vara något som lätt kan rättas till. Eller så får ni reda på att det är bäst att göra IVF. 

    Lycka till ?? 


    Kontroll känns så läskigt att göra. Är rädd att få reda på att vi helt enkelt inte kommer få barn, absolut då jag har för lågt bmi för att beviljas IVF. Det har jag haft hela mitt liv och väger mer nu än vad jag gjort någon gång inom de närmaste 8 åren, innan det vägde jag bara något kg mer. Att gå över 18 i bmi känns omöjligt för mig
  • Missempi
    Elefant123 skrev 2020-06-09 10:18:18 följande:

    Jag är 1,56 och väger 40kg. Min mens är väldigt regelbunden, kommer "rätt" datum varje månad och inte haft mer än 1 dag avvikelse förutom kring grav.


    Ja men de är ju bra att du har regelbunden mens, då är det ändå som det ska! Är reglerna 18 bmi när man går privat också?

    Ja men just nu känns det ju inte som om valen är så många, antingen kollar du upp å ev löser det eller så får du hoppas på det bästa å bli gravid på egen hand. Hur gammal e du? När man blir äldre så har man ju lite mer press att hinna. Om du tycker det är värt så kollar du upp. Ja vet du säger att det är svårt att gå upp i vikt, men hade verkligen försökt satsa på det ändå. Planerat högt kaloriintag, ingen hets utan stabilt. Generellt är det 500kcal över ditt dagsbehov du behöver komma över varje dag för att gå upp 0,5kg i veckan.
  • Anonym (Do it)
    Elefant123 skrev 2020-06-09 10:24:02 följande:

    Kontroll känns så läskigt att göra. Är rädd att få reda på att vi helt enkelt inte kommer få barn, absolut då jag har för lågt bmi för att beviljas IVF. Det har jag haft hela mitt liv och väger mer nu än vad jag gjort någon gång inom de närmaste 8 åren, innan det vägde jag bara något kg mer. Att gå över 18 i bmi känns omöjligt för mig


    Jag undrar om de är så noga med undre gräns. Jag hade BMI knappt 19 då vi började. Men läkaren föreslog att jag gärna kunde lägga på några kilo bara för att man har bättre chans att bli gravid då. Så vore jag du skulle jag lägga in en extra växel i att gå upp i vikt. Du säger att det inte går och jag vet hur det är att försöka gå upp i vikt, men jag säger ändå försök lite till. Gå till dietist om det inte går själv.

    Vill du verkligen ha barn så får du ju jobba för det. Att göra ivf är inte heller a Walk in the park, är det något du vill så måste du bestämma dig för att jobba på det. Göra utredningen, gå upp i vikt om det krävs. Förstår inte varför du hellre är orolig och funderar på att ge upp, men göra ett blodprov och en gynundersökning är inte möjligt för då kanske du får veta att ni måste ge upp...? Men du talar ju redan om att ge upp. Sällan hittas något sådant som gör att du aldrig kan bli gravid. Och i så fall får ni väl tid på er att fundera på adoption eller äggdonation i stället för att fortsätta såhär tills det är för sent med adoption osv. Ta tag i saken NU! Gör utredningen och återkom sedan så kan vi bolla tankar kring vad ett nästa steg är :)
  • Missempi
    Anonym (Do it) skrev 2020-06-09 15:32:16 följande:

    Jag undrar om de är så noga med undre gräns. Jag hade BMI knappt 19 då vi började. Men läkaren föreslog att jag gärna kunde lägga på några kilo bara för att man har bättre chans att bli gravid då. Så vore jag du skulle jag lägga in en extra växel i att gå upp i vikt. Du säger att det inte går och jag vet hur det är att försöka gå upp i vikt, men jag säger ändå försök lite till. Gå till dietist om det inte går själv.

    Vill du verkligen ha barn så får du ju jobba för det. Att göra ivf är inte heller a Walk in the park, är det något du vill så måste du bestämma dig för att jobba på det. Göra utredningen, gå upp i vikt om det krävs. Förstår inte varför du hellre är orolig och funderar på att ge upp, men göra ett blodprov och en gynundersökning är inte möjligt för då kanske du får veta att ni måste ge upp...? Men du talar ju redan om att ge upp. Sällan hittas något sådant som gör att du aldrig kan bli gravid. Och i så fall får ni väl tid på er att fundera på adoption eller äggdonation i stället för att fortsätta såhär tills det är för sent med adoption osv. Ta tag i saken NU! Gör utredningen och återkom sedan så kan vi bolla tankar kring vad ett nästa steg är :)


    Håller med fullt ut!

    Att inte ta ett beslut är också att ta ett beslut! Ta tag i utredning och kör! Vi peppar här!! Som jag skrev förut, du har fått 2 missfall och har goda chanser till att det kommer fungera tillslut. Men för din oro är det nog bäst att ta tag i så fort som möjligt.
  • Guppi1234
    Elefant123 skrev 2020-06-09 10:24:02 följande:
    Kontroll känns så läskigt att göra. Är rädd att få reda på att vi helt enkelt inte kommer få barn, absolut då jag har för lågt bmi för att beviljas IVF. Det har jag haft hela mitt liv och väger mer nu än vad jag gjort någon gång inom de närmaste 8 åren, innan det vägde jag bara något kg mer. Att gå över 18 i bmi känns omöjligt för mig
    Det kan ju vara något som är enkelt att få hjälp med. Att gå på utredning betyder inte automatiskt IVF.
  • Lillaälta

    Jag och sambon har försökt i 15 månader och var idag på första besök för fertilitetsutredning. Läskigt men samtidigt en lättnad att få veta vad som är fel och om något är fel.

    Gynekologen var jättegullig och gick igenom hur processen kommer att gå till.

    För mig är det BMI åt andra hållet som är problemet. Har alltid haft extremt svårt att gå ner i vikt och har efter kämpande sen augusti gått ner 10kg och har nu ett BMI på runt 34. Viktkurvan går nedåt och jag har alltid haft regelbunden mens.

    Vi känner att oavsett vad vi får fram för resultat så vill vi ha barn. Dagens teknologi gör att mycket är möjligt och DNA/blod gör en inte till familj. Utan familj är de man älskar :) <3

    Ge inte upp, sök hjälp! Jag ringde och fick tid 2v senare. Idag bokade jag även besök 2 som sambon ska med på, det är om 2v. Sen blir det provtagning och efter det avslutande möte med henne som kommer gå genom resultatet och hur vi ska gå vidare ifrån det.

  • Anonym (Jag)

    Nej förfan. Ge inte upp. Jag och sambon försökte i 3 år, fick 2 missfall men nu är jag gravid i vecka 30.

  • Anonym (Jag)

    Nej förfan. Ge inte upp. Jag och sambon försökte i 3 år, fick 2 missfall men nu är jag gravid i vecka 30.

  • Ssandra

    Jag har precis startat en grupp på Facebook för oss som försöker bli gravida! Skicka pm till mig och skriv namn och efternamn samt hur din profilbild ser ut på Facebook så lägger jag till dig :)

  • Anonym (Ella)

    Nej, ge inte upp. Sambon och jag fick inte plus på stickan förrän efter 23 månader. Och nu ligger min bebis här och snusar bredvid mig. Jag tror att jag hade svårt för att bli gravid då jag vägde för mycket. Gick ner ca 30 kg med hjälp av viktväktarna. Tog ett år, men det var det värt! Ta hjälp av en dietist.

Svar på tråden Försökt i snart 1,5 år. Ge upp?