• Fri 5 Jun 2020 08:41
    1658 visningar
    1 svar
    1
    1658

    Svårt med amning

    Hej.

    Min son föddes i 32+6 och sondades samtidigt som han fick ligga vid bröstet. Och har redan natten han föddes visat att han vill suga, han sög på flaska under tiden jag låg på operation. Men iallafall så sondades han i ca 3 veckor, men för att vi skulle få åka hem tyckte neo personalen att vi skulle börja med amning +flaska istället. Nu är han 6veckor gammal och är fortfarande väldigt trött vid amning, han somnar. Ibland klarar han av att amma riktigt bra, men klarar sig inte utan flaska (vilket är mitt mål, vill så gärna helamma)

    Någon som har tips på hur vi ska lyckas vi honom att orka suga på bröstet och få bort flaskan?????

  • Svar på tråden Svårt med amning
  • Fri 5 Jun 2020 09:08
    #1

    Du kan testa ett tillmatningsset, finns att köpa från bl.a Medela. Googla på det. Det går till så att du hänger en speciell flaska med ersättning i runt halsen och fäster en tunn silikonslang vid din bröstvårta. När bebisen suger på bröstet får den då i sig både bröstmjölk och ersättning samtidigt. Det går snabbare att bli mätt, kräver inte lika mycket energi för en trött nyfödd och dessutom stimuleras ditt bröst av sugandet så att du får igång din mjölkproduktion. Du slipper såklart även flaskpreferens hos bebisen. Jag har använt det till två barn och även om det är lite bökigt så är det väldigt bra om man vill amma sitt barn.

    Lycka till!

Svar på tråden Svårt med amning