• modesty74

Hjälp, min blivande man är skuldsatt och jag hittar bara mer och mer...Hur kan man kolla hur mycket någon har i skulder??

Hjälp mig! Behöver råd. Min blivande man har hemlighållit att han har haft betalningsanmärkningar de senaste 20 åren. Han har bipolär sjukdom och vid depressiva skov har han struntat i att öppna räkningar. En del har gått till Kronofogden och han har fått löneutmätning. Min fråga är, hur får man reda på alla skulder han har som ännu inte nått hela vägen till Kronofogden? Måste man själv ringa runt till olika inkassobolag? Det är obetalda sjukhusräkningar, obetalda trängselskatter, obetalda p-böter etc. Själv har han noll koll. Tänkte först hjälpa honom att lösa hans skulder med ett lån, men nu börjar vi komma upp i ganska stora belopp som jag hittat i Kivra. Har ingen lust att gå in i ett juridiskt bindande äktenskap med någon som inte har koll på ekonomin och dessutom har undanhållit väsentligheter för mig. Är tacksam för alla råd och tips jag kan få!!! Hur går man tillväga för att få reda på det totala skuldbeloppet? Kronofogden är ju så att säga ?sista instans?. Hjälp, är helt utmattad pga detta. Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp, min blivande man är skuldsatt och jag hittar bara mer och mer...Hur kan man kolla hur mycket någon har i skulder??
  • Jagochdublirvi
    Anonym (plupp) skrev 2020-06-06 14:33:28 följande:

Oavsett om ni gifter er eller bara flyttar ihop så kommer du att drabbas.

Kronofogden kommer inte ta dina saker, men de kommer ju räkna med att även du betalar räkningar osv vilket gör att din sambo/man kan få en högre löneutmätning. Vilket förstås även kan ses positivt då skulderna försvinner fortare.

Du drabbas inte på det sätt att du blir ansvarig för hans skulder, men du drabbas iom att han inte kommer kunna bidra med något extra i vardagen. Och ska han även betala inkasso på förbehållsbeloppet så kanske han inte ens kommer kunna betala hälften av ert gemensamma.

Sedan kommer ju problemet att även om han börjar betala av och sköter det och lyckas bli skuldfri, hur han ska se till att det inte kommer nya skulder. Vad har han för planer för att förhindra det?

Tyvärr har du fel. Kronofogden kan komma och ta hennes saker om det går så långt att det går till utmätning, om hon inte kan bevisa att hennes saker är just hennes. Hon blir inte skyldig för hans skulder men som sagt var så måste hon på något sätt bevisa att hon är ägaren och inte han, annars kommer det vid en utmätning och de bor tillsammans eller är gifta förmodas att det är hans saker. Tyvärr så är verkligheten så krass.

Annars så har du rätt i att hela deras liv kommer att påverkas av hans ekonomi, men där kan man också vara lite olika hur viktigt man tycker att allt ska delas. Min syster hade skuldsatt sig rejält och hamnat hos kronofogden när hon träffade sin nuvarande man. Han satte som krav att skulle dom flytta ihop så skulle hon ansöka om skuldsanering, sälja allt hon hade och kunde få några som helst pengar för och så fick hon flytta in hos honom. Hon skulle betala av på sina skulder enligt överenskommelse och enligt avbetalningsplan. Senare gifte dom sig, de hade också både barn sedan tidigare, precis som TS, och de skrev äktenskapsförord. Det gjorde dom dels för att hon skulle fortsätta ta ansvar för sina skulder och sin ekonomi, dels för att skydda barnens arv om något skulle hända honom. Hon fick betala det hon kunde men i det stora hela skulle hon få leva på honom

De har nu varit gifta i bortåt 15-17 år eller så och hon lyckades komma ifrån sina destruktiva sätt att leva över sina tillgångar och har nu även kunnat lägga undan en del pengar och har vad jag vet inga som helst skulder längre. Så visst kan det gå att få till ett bra gemensamt liv trots att den ena hamnat hos kronofogden och har dålig koll på ekonomin
  • Anonym (plupp)
    Jagochdublirvi skrev 2020-06-06 21:13:43 följande:
    Tyvärr har du fel. Kronofogden kan komma och ta hennes saker om det går så långt att det går till utmätning, om hon inte kan bevisa att hennes saker är just hennes. Hon blir inte skyldig för hans skulder men som sagt var så måste hon på något sätt bevisa att hon är ägaren och inte han, annars kommer det vid en utmätning och de bor tillsammans eller är gifta förmodas att det är hans saker. Tyvärr så är verkligheten så krass.
    Men de kommer inte bara och "tar" saker, de tar bara dyra saker som smycken, konst, dyr elektronik, bilar etc, inte vanliga vardagssaker. Jag har inte fått intrycket att de äger något särskilt som skulle vara värt för kronofogden att ta. Det var så jag menade med att de inte kommer och plockar på sig hennes saker, om det inte är något dyrt. Men dyra grejer brukar man ju spara kvittona på, och kan enkelt visa med bankutdrag att det tillhör en själv.

Egendomen ska tillhöra den skuldsatta. Vi förutsätter att hen äger egendom som finns i hens besittning, exempelvis bostaden. Om någon annan äger egendom som finns i bostaden, måste denna person eller den skuldsatta kunna bevisa det. Finns egendomen på andra ställen, måste vi kunna bevisa att den ägs av den skuldsatta.
    Egendomen ska kunna säljas.
    Egendomen ska ha ett ekonomiskt värde
    Överskottet efter försäljning måste vara försvarligt, det vill säga när kostnaderna för försäljningen är avdragna ska det som blir kvar av utmätningen ge ett rimligt överskott till skulderna.
    Tillgångar som hör ihop får inte skiljas åt utan särskilda skäl. Anledningen är att tillgångarna ofta är värda mer tillsammans än om de säljs var för sig. Vi kan alltså inte utmäta enbart inombordsmotorn i en motorbåt, även om motorns värde i sig täcker skulden.
  • Avenia

Mansbebis deluxe!

Märker du hur skevt detta är? DU frågar hur man ska reda ut allt detta, när det är HAN som borde göra det. Han sitter antagligen och spelar datorspel i skrivande stund, och struntar fullkomligt i att lösa sin situation. Det är det hans mamma...förlåt, du som får göra.

Snälla, var inte hans mamma. Snälla, gift dig inte in i detta trassel. Du kommer att skriva en ny tråd om 10 år, om hur du ska ta dig ur alla skulder han orsakat dig.

• Jagochdublirvi
    Anonym (plupp) skrev 2020-06-06 21:47:46 följande:

Men de kommer inte bara och "tar" saker, de tar bara dyra saker som smycken, konst, dyr elektronik, bilar etc, inte vanliga vardagssaker. Jag har inte fått intrycket att de äger något särskilt som skulle vara värt för kronofogden att ta. Det var så jag menade med att de inte kommer och plockar på sig hennes saker, om det inte är något dyrt. Men dyra grejer brukar man ju spara kvittona på, och kan enkelt visa med bankutdrag att det tillhör en själv.

Egendomen ska tillhöra den skuldsatta. Vi förutsätter att hen äger egendom som finns i hens besittning, exempelvis bostaden. Om någon annan äger egendom som finns i bostaden, måste denna person eller den skuldsatta kunna bevisa det. Finns egendomen på andra ställen, måste vi kunna bevisa att den ägs av den skuldsatta.

Egendomen ska kunna säljas.

Egendomen ska ha ett ekonomiskt värde

Överskottet efter försäljning måste vara försvarligt, det vill säga när kostnaderna för försäljningen är avdragna ska det som blir kvar av utmätningen ge ett rimligt överskott till skulderna.

Tillgångar som hör ihop får inte skiljas åt utan särskilda skäl. Anledningen är att tillgångarna ofta är värda mer tillsammans än om de säljs var för sig. Vi kan alltså inte utmäta enbart inombordsmotorn i en motorbåt, även om motorns värde i sig täcker skulden.
    Men det är väl klart att de inte kommer och tar allt om det inte finns något värde i det! Det tar ju inte saker bara för sakens skull utan för att få in pengar för att betala av skulderna. Däremot så vet vi ingenting om vad TS har eller inte har i sin ägo. Eller hennes kille för den delen! Vi kan välja att göra antaganden men vi vet som sagt var inte. Hon kan tex ha dyra saker i sin ägo som hon inte har kvittot kvar på. Eller att hon har arvegods eller i gåva eller vad det nu kan vara. Vi vet inte. Har hon något av värde och de flyttar ihop så måste hon, om hans skulder går till indrivning, bevisa på något sätt att det är just hennes ägodelar. Jag har i alla fall inte kvitto sparat på allt jag äger och vissa saker kan man ju betalt kontant också. Och det behöver inte heller alltid handla om saker med enorma värden utan det kan vara saker som bara är värda även mindre summor såsom hörlurar, maskiner av olika slag, bil etc. Se på tex kfm.auction2000.se/auk/w.ObjectList&inA=20200518_1150 saker som kronofogden drivit in och sålt pp auktion. Det är rätt blandade saker
  • Anonym (tobbe)

Fast måste du gifta dig med honom? Det är väl att bara fortsätta som ett par utan att vara gifta då slipper du alla bekymmer. Att gifta sig är ju bara en gammal rit.

• Anonym (plupp)
    Jagochdublirvi skrev 2020-06-07 00:09:04 följande:

Men det är väl klart att de inte kommer och tar allt om det inte finns något värde i det! Det tar ju inte saker bara för sakens skull utan för att få in pengar för att betala av skulderna. Däremot så vet vi ingenting om vad TS har eller inte har i sin ägo. Eller hennes kille för den delen! Vi kan välja att göra antaganden men vi vet som sagt var inte. Hon kan tex ha dyra saker i sin ägo som hon inte har kvittot kvar på. Eller att hon har arvegods eller i gåva eller vad det nu kan vara. Vi vet inte. Har hon något av värde och de flyttar ihop så måste hon, om hans skulder går till indrivning, bevisa på något sätt att det är just hennes ägodelar. Jag har i alla fall inte kvitto sparat på allt jag äger och vissa saker kan man ju betalt kontant också. Och det behöver inte heller alltid handla om saker med enorma värden utan det kan vara saker som bara är värda även mindre summor såsom hörlurar, maskiner av olika slag, bil etc. Se på tex kfm.auction2000.se/auk/w.ObjectList&inA=20200518_1150 saker som kronofogden drivit in och sålt pp auktion. Det är rätt blandade saker

Han har löneutmätning, då kommer de inte hem till en och kollar ens.

Jag hade skulder i 20 år, kronofogden har aldrig kommit hem till mig och kollat vad jag har. Du får det att låta som att de alltid kommer och kollar allt, det gör de inte.
  • Jamesdio
    Anonym (plupp) skrev 2020-06-07 00:20:57 följande:

Jag hade skulder i 20 år, kronofogden har aldrig kommit hem till mig och kollat vad jag har. Du får det att låta som att de alltid kommer och kollar allt, det gör de inte.
    De kommer om de tror att det kan finnas något av värde att mäta ut även om man har löneutmätning, om inte skulderna kan förväntas bli helt betalda mednågot/några års utmätning. Min man fick besök (eller, det var innan vi gifte oss) i mitt hus för att han hade bil, fyrhjuling och grävmaskin registrerade på sig. De utmätte fyrhjulingen, men hittade inget av värde att utmäta i hemmet i övrigt. Då hade vi två TVs, musikanläggning, Playstations, ett antal datorer och en massa övrig elektronik (3 heltidsboende och 3 deltidsboende tonåringar), en komplett finservis, mina guldsmycken, normalt möblemang och några hundar. Plus min bil och lite trädgårdsredskap, inkl åkgräsklippare.
  • Jagochdublirvi
    Anonym (plupp) skrev 2020-06-07 00:20:57 följande:

Det var inte meningen att få det att låta så, men läser man i tidigare inlägg så ser man att det står just att de KAN komma och då är det upp till partnern att bevisa att det hen säger är dennes egendom verkligen är det. Men är det så att man har skulder och man redan har löneutmätning och man ändå lyckas få större skulder, vilket TS kille riskerar få då han inte öppnar sin post, då ökar också risken för utmätning.

Sedan vad de tar och vad de inte tar, beror på lite olika faktorer, så som hur stora skulderna är. För faktum är att de kan ta det mesta. Inget av det jag har skrivit är något som jag hittat på, tror du inte mig så är det bara att gå in på Kronofogdemyndighetens hemsida och kolla, kronofogden.se/Utmatning3.html

Tror man inte på att de kan ta spelkonsoler och saker av värde under 1000kr så är det bara att kolla på vad som sålts på deras senaste auktioner och vad köparen då fått betala.
  • modesty74

Avenia; Du har så rätt, så rätt. Tänkte till för några dagar sedan och bestämde mig för att låta honom lösa detta själv eller förlora mig för alltid. Vi får se hur det går. Tänker inte gifta mig med honom, hans icke handlingskraftighet har en del av min kärlek. Tack för inputs allihopa!!!

• modesty74

*har dödat en del av min kärlek skall det stå. Vill varken vara ?mamma? till honom eller ha en ny ?vuxenbebis?.

• Anonym (lämna han!)

vad gjorde dig på fall hos honom? rym så fort du kan!

Svar på tråden Hjälp, min blivande man är skuldsatt och jag hittar bara mer och mer...Hur kan man kolla hur mycket någon har i skulder??