• Linda5

Hur tänker ni föräldrar i Corona?

Är själv inte i riskgrupp men respekterar till 100% dom som är.

Hur tänker ni med mindre barn som springer runt i butikerna? Sällan barnen förstår det där med 1.5m avstånd.

Tycker inte heller det är hygieniskt med barn och ungdomar i kundvagnarna/korgarna. Finns ju en sits i de flesta kundvagnar för barnen då behöver dom ju inte vara i själva vagnen. Hugienfrågan har blivit stor men verkar många gånger inte gälla småbarnsföräldrar.

• Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar i Corona?
  • BeautifulLiz
    Linda5 skrev 2020-06-06 15:08:19 följande:

Hur tänker ni med mindre barn som springer runt i butikerna? Sällan barnen förstår det där med 1.5m avstånd.

Tycker inte heller det är hygieniskt med barn och ungdomar i kundvagnarna/korgarna. Finns ju en sits i de flesta kundvagnar för barnen då behöver dom ju inte vara i själva vagnen. Hugienfrågan har blivit stor men verkar många gånger inte gälla småbarnsföräldrar.

Jag tycker att barnen bör stanna hemma i största möjliga utsträckning. Även om barn inte vanligtvis blir så sjuka så kan de sprida viruset.
    Är inte heller i riskgrupp men min mamma är så jag är försiktig för hennes skull, för vi måste träffas då jag hjälper henne en del. (Hon är närmare 90 år.)

Säger som du, är barnen inte för stora så bör de sitta i sitsen som finns i vagnen. Absolut inte på några villkor i själva vagnen med skor och ibland smutsiga kläder.

Barnen har självklart inte ansvaret utan det har föräldrarna. Barn som är stora nog att förstå SKA sköta sig, annars kan de vänta utanför eller i bilen.
  • Linda5

Alltså man blir ju mörkrädd på alla egoistiska föräldrar ????

Till och med på Systembolaget ska dom asa in ungarna...

• Therescha
    Linda5 skrev 2020-06-06 15:08:19 följande:

Tja, ensamstående måste ju också äta och därmed vistas i mataffären då och då med sitt barn om barnet nu inte är tillräckligt gammalt för att vara hemma själv eller vänta i bilen. Jag vet inte någon förälder som INTE tycker det är jobbigt att barnen springer runt och stör andra och de gör nog allt i sin makt för att förhindra det ska du se. Men man inte kan binda fast barnet vid vagnen eller trolla bort dem medan man handlar bara för att det går corona, tyvärr.
  • Brumma

Hur tänker du att man skall lösa det annars?

Ensamstående förälder som behöver handla?

Lämna barnen i bilen?

Ensamma hemma?

Skita i att man måste hämta barnet direkt efter arbetet och låta barnet ha extra lång dag så man kan handla när barnet har barnomsorg?

Sedan, om vagnen.. det brukar var 12-15 kgs gräns på sitsen.. det är ungefär vad en 3åring väger.. Nu, i coronatider, känns det extra viktigt att - precis som du påpekar - inte ha barn springande runt i affären.

Hur väluppfostrade barn man än har, så går 3,4,5 åringar inte alltid precis bredvid vagnen.

Då är ett rätt bra alternativ att sätta dem i vagnen istället.. ;)

• legomum

Barnen har inte varit med och handlat alls sedan februari de är 6½ år. Anser inte att de ska vara i butiker överhuvud taget just nu.
    Undantaget är nu vid skoköp till dem, alla andra inköp kan jag göra själv.
    Vi har däremot att vi inte vill få hem smittan pga familjemedlem som är i riskzon.

• Elsis

Vi undviker att ha med barnen när vi handlar, men ska man handla tex skor kan de ju behöva prova, och är man iväg är det lika bra att göra alla ärenden på en gång. De få gånger jag är och handlar upplever jag dock inte att det varit barn, varken mina eller andras, som varit för nära, utan vuxna som inte vill behöva gå en omväg för att nå dit de ska. Till slut frågade mitt äldsta barn högt varför en del människor går så nära i coronatider.

• Linda5
    legomum skrev 2020-06-18 08:55:22 följande:

Barnen har inte varit med och handlat alls sedan februari de är 6½ år. Anser inte att de ska vara i butiker överhuvud taget just nu.
    Undantaget är nu vid skoköp till dem, alla andra inköp kan jag göra själv.
    Vi har däremot att vi inte vill få hem smittan pga familjemedlem som är i riskzon.

Elsis skrev 2020-06-18 09:05:48 följande:

Vi undviker att ha med barnen när vi handlar, men ska man handla tex skor kan de ju behöva prova, och är man iväg är det lika bra att göra alla ärenden på en gång. De få gånger jag är och handlar upplever jag dock inte att det varit barn, varken mina eller andras, som varit för nära, utan vuxna som inte vill behöva gå en omväg för att nå dit de ska. Till slut frågade mitt äldsta barn högt varför en del människor går så nära i coronatider.

Ja men så är det ju vissa skaer måste barnen vara med på. Men på systemet veckan innan midsommar. Eller springandes lekande i mataffärer tycker jag är vansinnigt. Sen är det inte bara barnfamiljer utan äldre också. Endel speciellt män (svärfar typexemplet) ska minsann visa att ingen bestämmer över dom så ställer sig gärna nära i mataffärer med mera. Jag sa till min svärfar att han skulle skriva ett brev där han frånsa sig respirator om han fick Corona eftersom han inte respekterar gällande restriktioner.

Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar i Corona?