• druvan52

    Att jobba deltid och ej fylla upp med FP vs vara FL och ej ta 5 dgr/vecka

    Förutsatt lön långt över SGI-gränsen vet jag att man inte behöver fylla upp med FP om man jobbar tex 75 procent. Men säg att man tar några heldagar ledigt här och var, måste man verkligen fylla upp med FP då? För det sägs ju att man måste ha sysselsättning 5 dgr per vecka när barnet fyllt 1,5 år.

  • Svar på tråden Att jobba deltid och ej fylla upp med FP vs vara FL och ej ta 5 dgr/vecka
  • S23

    Jag har förstått det som att ens sgi blir nollad på en gång om man är föräldraledig och missar att ta ute en dag. Alltså ett misstag där du tar 4 dagar istället för fem bollar dig helt. Vill dock inte uttala mig säkert om detta.

    Om du arbetar är det som du säger den lönen du har när du jobbar mindre som ligger till grund för din sgi

  • druvan52
    S23 skrev 2020-06-07 08:09:30 följande:

    Jag har förstått det som att ens sgi blir nollad på en gång om man är föräldraledig och missar att ta ute en dag. Alltså ett misstag där du tar 4 dagar istället för fem bollar dig helt. Vill dock inte uttala mig säkert om detta.

    Om du arbetar är det som du säger den lönen du har när du jobbar mindre som ligger till grund för din sgi


    Okej tack, jag skrev lite otydligt men menade att jag jobbar mer eller mindre heltid men tar ledigt utan att ta ut FP några dagar/någon vecka ibland.
  • druvan52
    Ms H skrev 2020-06-07 08:28:49 följande:

    Menar du att man arbetar men tar enstaka dagar ledigt utan ersättning?


    Ja, precis, märker ens FK det?
  • druvan52
    Ms H skrev 2020-06-07 08:28:49 följande:

    Menar du att man arbetar men tar enstaka dagar ledigt utan ersättning?


    Ja, precis, märker ens FK det?
  • S23
    druvan52 skrev 2020-06-07 11:06:22 följande:

    Ja, precis, märker ens FK det?


    Du är skyldig att rapportera in förändringar i din arbetstid till fk. Annars begår du lagbrott. De kolla mot deklarationen och kan absolut märka att din årsinkomst inte stämmer, men om du nu ändå slår i taket så kan du ju lika gärna rapportera in den förändrade årsinkomsten den dag du ska ta dagar med ersättning. Det kommer då inte förändra din ersättning men du begår då inte lagbrott vilket du gör annars.

    Om du arbetar men tar enstaka lediga dagar utan ersättning kommer din sgi alltså inte nollas. Den kommer bli lägre men så länge din inkomst ligger över taket som nu typ är 39.000 så blir ersättningen du får ut fortfarande densamma
  • S23
    druvan52 skrev 2020-06-07 11:06:22 följande:

    Ja, precis, märker ens FK det?


    Du är skyldig att rapportera in förändringar i din arbetstid till fk. Annars begår du lagbrott. De kolla mot deklarationen och kan absolut märka att din årsinkomst inte stämmer, men om du nu ändå slår i taket så kan du ju lika gärna rapportera in den förändrade årsinkomsten den dag du ska ta dagar med ersättning. Det kommer då inte förändra din ersättning men du begår då inte lagbrott vilket du gör annars.

    Om du arbetar men tar enstaka lediga dagar utan ersättning kommer din sgi alltså inte nollas. Den kommer bli lägre men så länge din inkomst ligger över taket som nu typ är 39.000 så blir ersättningen du får ut fortfarande densamma
    druvan52 skrev 2020-06-07 11:05:08 följande:

    Okej tack, jag skrev lite otydligt men menade att jag jobbar mer eller mindre heltid men tar ledigt utan att ta ut FP några dagar/någon vecka ibland.


    Din sgi är skyddad fram tills barnet är 1 år, inte 1,5. Därefter måste du ha sysselsättning fem dagar i veckan för att behålla sgi. Efter att barnet fyllt 1,5 har du inte rätt att vara föräldraledig från arbetet om du inte tar föräldrapenning. Detta kan dock regleras i kollektivavtal så att man har rätt att vara ledig utan föräldrapenning längre än så, men det lagstadgade är 1,5
  • druvan52

    Tack för ditt omfattande svar. Jag tar massa extrapass hela tiden så min årsinkomst är alltid betydligt högre än den FK räknar på, så då tänker jag att det måste vara ännu svårare för dem att faktiskt märka att jag glömt ta ut lite dagar med FP. Försöker inte fiffla.

  • S23
    druvan52 skrev 2020-06-07 14:12:53 följande:

    Tack för ditt omfattande svar. Jag tar massa extrapass hela tiden så min årsinkomst är alltid betydligt högre än den FK räknar på, så då tänker jag att det måste vara ännu svårare för dem att faktiskt märka att jag glömt ta ut lite dagar med FP. Försöker inte fiffla.


    Du kan ju alltid bara kolla på ?mina sidor? vad det står för årsinkomst på dig och kontrollera att det stämmer hyfsat.

    Övertid räknas inte till sgi om den inte är regelbunden. Så att du är medveten om det.

    Jobbar du däremot på timme ska ett snitt på 6 senaste månaderna räknas ut
Svar på tråden Att jobba deltid och ej fylla upp med FP vs vara FL och ej ta 5 dgr/vecka