• Anonym (Ledsen)

Jag vill skiljas! Men går inte!

Skriver lite kortfattat

Jag och min man träffades för 17 år sedan.

I början va allt bra, såklart . Men dom senaste 5 åren så har jag noll känslor för honom.

Är så jäkla trött på att ha en jätte bebis att ha hand om.

Jag sköter , räkningar, inhandling av allt, lagar all mat, tvättar, kontakter med skolan, bup

Han kan städa ibland , absolut men då tar han det ? värsta? med dammsugaren..

han klagar på att rutorna e smutsiga men inget gör han åt det..

plockar han ur diskmaskinen å det är något han inte vet var han ska ställa den så hamnar den på diskbänken .. å där står den tills jag plockar in.

Ena dottern har sovmedicin, har haft i många år och är jag borta på kvällen så är hon vaken när jag kommer för att han inte vet vilken det va.. ingen koll på allergi mediciner , inget. Alla barnen har en egen korg med deras medicin så att så svårt är det inte..

han kommer aldrig med förslag om att hitta på något med hela familjen utan nu skulle han köpa ett3 Nanna tält till sig i sommar , självklart går han tälta själv men när jag vill höra något så blir det sura miner..

Nu till problemet , vi har betalningsanmärkningar, jag får ingen lägenhet. Jag vill inte bo med han längre , vet inte hur jag ska höra.

Går vi isär då kommer han vägra ha barnen varannan vecka...

han vill ju inte ens att jag ska jobba kvällar och helger nu för då måste han vara hemma med barnen och det är jobbigt.. och jo jag förbereder lunch och middag innan jag åker till jobbet..

jag orkar verkligen inte mer!

Hjälp mig med råd

• Svar på tråden Jag vill skiljas! Men går inte!
  • Ms anybody

Jag tycker som den förste här på tråden skrev. Ta hand om din ekonomi så du blir skuldfri. Sen eftersom din man är så lat och hopplös så kolla efter lägenhet till honom. När du allt väl har fixat ekonomin och hittat en lämplig lägenhet till honom så säger du att du vill skiljas och att han får flytta och ge han tipset på lägenheten till honom.

Om han vägrar ta emot tipset så får han antingen flytta hem till en vän eller hotell.

Blir det en tvist mellan er så tror jag du får behålla lägenheten pga att du har mesta vårdnaden av barnen.

Jag förstår dig. Din man tar verkligen dig, allt förgivet.

Jag tycker att efter du har bett om skilsmässa av honom så kan du helt sluta ta han om honom.

Sluta tvätta hans tvätt. Lägg det bara i en hög åt honom som han själv få sköta. Och sluta gör mat till honom. Han kan äta köttbullar och makaroner i veckor om han vill. Inte ditt problem längre.

Du tar bara hand om dig själv och barnen.

• Ms anybody

Du behöver inte svara när hans mamma ringer. Blocka.

Sen om hon kommer över och bråkar då kan du be henne att sluta trakasserande dig annars blir du tvungen att kontakta polisen. Fråga är en sak om vad som har hänt men om hon går över gränsen.

Men vet du vad!? :)

din blivande ex man kan ju bo hos sin mamma under tiden som han letar efter boende. :))

Sådan mor sådan son. :)

• Anonym (Ledsen)
    Ms anybody skrev 2020-06-12 07:35:21 följande:

Du behöver inte svara när hans mamma ringer. Blocka.

Sen om hon kommer över och bråkar då kan du be henne att sluta trakasserande dig annars blir du tvungen att kontakta polisen. Fråga är en sak om vad som har hänt men om hon går över gränsen.

Men vet du vad!? :)

din blivande ex man kan ju bo hos sin mamma under tiden som han letar efter boende. :))

Sådan mor sådan son. :)

Jo men hon bor långt här ifrån .. han blir tvungen att sluta sitt jobb .. fast det e ju faktiskt inte mitt problem ..
  • Anonym (Andra)

Har du någon familj eller kompisar som kan hjälpa dig? Det känns som att du kan behöva stöttning.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Andra) skrev 2020-06-12 10:59:59 följande:

Har du någon familj eller kompisar som kan hjälpa dig? Det känns som att du kan behöva stöttning.

Nej jag har inga direkta vänner kvar...
  • Anonym (M)

Du kan få hjälp med räkningar av kommunen. Ansök om ekonomisk bistånd. Dock så hjälper dem inte med lån/betalningsanmärkningar/kronofogden men du kan få råd och stöd om hur kan du kan minska och ändra dina ekonomi. Lägenhet får du hitta själv. Kolla privat där du bor.

• Anonym (D)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-06-11 14:50:00 följande:

Skriver lite kortfattat

Jag och min man träffades för 17 år sedan.

I början va allt bra, såklart . Men dom senaste 5 åren så har jag noll känslor för honom.

Är så jäkla trött på att ha en jätte bebis att ha hand om.

Jag sköter , räkningar, inhandling av allt, lagar all mat, tvättar, kontakter med skolan, bup

Han kan städa ibland , absolut men då tar han det ? värsta? med dammsugaren..

han klagar på att rutorna e smutsiga men inget gör han åt det..

plockar han ur diskmaskinen å det är något han inte vet var han ska ställa den så hamnar den på diskbänken .. å där står den tills jag plockar in.

Ena dottern har sovmedicin, har haft i många år och är jag borta på kvällen så är hon vaken när jag kommer för att han inte vet vilken det va.. ingen koll på allergi mediciner , inget. Alla barnen har en egen korg med deras medicin så att så svårt är det inte..

han kommer aldrig med förslag om att hitta på något med hela familjen utan nu skulle han köpa ett3 Nanna tält till sig i sommar , självklart går han tälta själv men när jag vill höra något så blir det sura miner..

Nu till problemet , vi har betalningsanmärkningar, jag får ingen lägenhet. Jag vill inte bo med han längre , vet inte hur jag ska höra.

Går vi isär då kommer han vägra ha barnen varannan vecka...

han vill ju inte ens att jag ska jobba kvällar och helger nu för då måste han vara hemma med barnen och det är jobbigt.. och jo jag förbereder lunch och middag innan jag åker till jobbet..

jag orkar verkligen inte mer!

Hjälp mig med råd

1. Kontakta kommunens skuld-och budgetrådgivare. De kan hjälpa dig med betalningsanmärkningarna.

2. Se över vilka skulder du har och kan bli av med.

3. Sök bostad via privatvärd eller blocket. Bor du i en mindre kommun kan socialtjänsten ev hjälpa men räkna inte med det! Bättre då att du hyr privat och de vet att du har anmärkningar.

4. Om han inte vill ha delad vårdnad så måste han betala underhåll till dig!

• Anonym (Andra)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-06-12 21:45:26 följande:
    Nej jag har inga direkta vänner kvar...

Jag har en vän som var i liknande situation som dig. Inga skulder men hade ekonomiska problem med att bo ensam med sina barn. Ena barnet hade, likt din situation, problem med bup inblandad. Hon hade turen att hitta en fin kille som ställde upp för henne. Han hjälpte till med både barn och henne. Det var nog hennes räddning. Idag är de tillsammans. 

Bor din familj långt ifrån dig? Ingen som kan hjälpa dig där? Lite för avlastning så du kan fixa resterande som andra här i forumet påpekar.

• Anonym (Camilla)

Stackare! Ta kontakt med kommunen. Familjerätten. Du ska definitivt ansöka om skilsmässa. Det blir ju sex månaders betänketid pga minderåriga barn. En bodelning i tingsrätten kommer inte vara något problem för dig. Han kan flytta till sin morsa. När hon tar kontakt med dig så tala om för henne att det inte angår henne. Vänligt men bestämt. Hon ska inte lägga sig i. Be henne att ta han om sin looser till son istället. Var rädd om dig och barnen.

• Iz10

Jag skulle fokusera på att fixa ekonomin först.
    När den är löst så kan du skrida till verket.
    Under denna tid gäller det att få honom att göra lika mycket som du, kanske får du sänka kraven på hur du egentligen vill ha ett hem.

Fokusera på dig själv, träning kanske så du känner dig stark.

Lycka till!

• Anonym (.)
    Iz10 skrev 2020-06-13 09:11:51 följande:
    Jag skulle fokusera på att fixa ekonomin först.
    När den är löst så kan du skrida till verket.
    Under denna tid gäller det att få honom att göra lika mycket som du, kanske får du sänka kraven på hur du egentligen vill ha ett hem.

Fokusera på dig själv, träning kanske så du känner dig stark.

Lycka till!
    Det här är ett mycket gott råd.

Ekonomin kan vara strulig tillsammans men en sak är lika säker som amen i kyrkan - det blir inte lättare som ensamstående med barn.
    För trots allt ÄR det dyrare som singel jämfört med samboende, det blir två hyror, två elräkningar osv.
    Visst man får olika bidrag som bostadsbidrag och underhåll men det täcker långt ifrån den fördyring som blir.

SDå har man trasslig ekonomi - ordna upp den först, skilj dig sen skulle även jag säga.
  • Anonym (smulan)

Han har något problem. Lathet, ADHD, depression, ja kan vara vad som helst. Men hans problem är inte ditt. Fokusera på att fixa ditt liv.

Har du jobb?

Du kan ansöka om skilsmässa och begära bodelning. Det gör man hos tingsrätten. Man får tilldelad en borättare som fördelar era gemensamma tillgångarenligt äktenskapsbalken. Bor ni i en hyresrätt kommer den att ges till den som har mest behov av den, allra oftast den som har barnen.

Det är mycket lägre krav på att överta en bostad som man redan bor i än få en ny bostad. Av den anledningen bör du försöka bo kvar i den bostaden du redan bor i.

Får du bostaden vid bodelningen kan du ta hjälp av Kronofogden får att få din karl att flytta ut.

Om barnen bor heltid med dig kommer du få barnbidragen. Du kommer att få underhåll för barnen. Om pappan inte betalar/inte har råd att betala träder Försäkringskassan in och betalar. Dessutom har du rätt till bostadsbidrag om du har låga inkomster.

• Anonym (.)
    Anonym (smulan) skrev 2020-06-14 18:39:51 följande:
    Du kan ansöka om skilsmässa och begära bodelning. Det gör man hos tingsrätten. Man får tilldelad en borättare som fördelar era gemensamma tillgångarenligt äktenskapsbalken. Bor ni i en hyresrätt kommer den att ges till den som har mest behov av den, allra oftast den som har barnen.
    Man kan begära bodelningsman, men de flesta klarar av att fixa det ändå.

Men man ska ha klart för sig att bodelningsmän kostar. Rejält.
    Senast det var aktuellt i bekantskapskretsen landade det på ca 10 000kr.
    Tror knappast att det är pengar TS har.
    Vad jag vet så ingår inte det i hemförsäkringen utan det är en kostnad man får ta fullt ut själv.

Med andra ord: man kan inte bara googla och sedan slarvläsa. Man måste läsa på ordentligt eller ha erfarenhet och handlar det om erfarenhet bör man säga det också så att det inte blir som det är i det här inlägget: en radda påståenden som skiljer rejält från praktisk verklighet.

Och nej, man kan inte bara slänga ut någon, inte ens med hjälp av kronofogden.
    Man får nämligen inte göra folk hemlösa hur som helst utan det finns strikta krav på vad som måste uppfyllas innan det kan bli aktuellt, bland annat hyresskulder.
    I vilket fall som helst tar det mycket lång tid att genomföra en vräkning, räkna med minst sex månader.

Ekonomi.
    Självklart får man som ensamstående en del bidrag, underhåll, sänkta avgifter etc.
    Det hjälper men ger ändå en betydande standardsänkning. Helt enkelt för att bidragen underlättar i kostnader som barnen för med sig, sedan har man ändock hela elräkningar, hyror, olika avgifter etc. Kostnader man innan barar betalat hälften av ska man helt plötsligt betala helt själv.

Poängen är att det ÄR ekonomiskt tufft att vara ensamstående med barn. Det finns liksom en anledning till varför andelen som räknas som fattiga i Sverige i mycket hög utsträckning är ensamstående kvinnor med barn.
Svar på tråden Jag vill skiljas! Men går inte!