• Ingrid1983

Har någon som är gravid fått sjukskrivning?

Hej!

Väntar barn i mitten av oktober, och nu verkar coronan har kommit till det relativt lilla samhället jag bor i.. Jag är lite orolig, ska bara jobba två månader efter min semester, och när alla rest runt i Sverige och delat baciller är jag rädd för en ny skjuts av spridningen. Jag jobbat på förskola och barnen lämnas ju när föräldrarna är hemma och är sjuka. Vi har inga direkta åtgärder, som lämna ute, vi har små barn och nära kontakt med både föräldrar och barn. Jag vill inte ligga med andningssvårigheter och föda, eller vara sjuk i omgångar i flera månader med en nyfödd. Någon här som blivit sjukskriven enbart i förebyggande syfte pga graviditet? Och spelade då ert yrke in? Jag kan ju inte jobba hemifrån. Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Har någon som är gravid fått sjukskrivning?
  • Aamon

Har svårt att se att du skulle kunna få en sjukskrivning för rädsla att bli smittad. Prata med din chef tycker jag.

• LisLisx2

Om du inte fått psykiska problem pga din rädsla så att det på verkar bebis så kommer du inte få någon sjukskrivning & absolut inte någon ersättning från försäkringskassan. Har en kollega som är överviktig, lider av högt blodtryck samt har graviditetsdiabetes, alltså alla riskfaktorer utöver graviditeten. Hon jobbar i förbutiken i en stor butik och träffat dagligen flera tusen människor. Hon har inte blivit beviljad att få vara hemma då folkhälsomyndigheten inte bedömer gravida som riskgrupp ännu.

• CitronTulo

Du kan inte få sjukpenning pga rädsla för att smittas av Corona. Men kolla om du kan ha rätt till graviditetspenning?

• Ingrid1983
    LisLisx2 skrev 2020-06-12 10:32:44 följande:

Om du inte fått psykiska problem pga din rädsla så att det på verkar bebis så kommer du inte få någon sjukskrivning & absolut inte någon ersättning från försäkringskassan. Har en kollega som är överviktig, lider av högt blodtryck samt har graviditetsdiabetes, alltså alla riskfaktorer utöver graviditeten. Hon jobbar i förbutiken i en stor butik och träffat dagligen flera tusen människor. Hon har inte blivit beviljad att få vara hemma då folkhälsomyndigheten inte bedömer gravida som riskgrupp ännu.

Jag är ju inte rädd för det. Jag önskar att jag blir sjuk nu så jag har det överstökat. Anledningen att jag frågade här var att folkhäslomyndigheten rekommenderar gravida i sista trimestern att undvika att bli smittade. Det borde ju vara kostsamt för samhället tycker man, och onödigt att komma till BB och smitta ned alla. En bekant som är sjuksköterska tyckte jag kan kolla upp det, men jag har ett tag kvar till nästa mvc-besök.

Stackars din väninna! Inte roligt för henne om hon har det som jag, jag har inte haft en enda månadslön utan sjukavdrag sen jag började i förskolan, innan dess hade jag 5 sjukdagar på 10 år... Självklart räknar jag med att få corona också, frågan är bara när.
  • Ingrid1983
    CitronTulo skrev 2020-06-12 10:50:44 följande:

Du kan inte få sjukpenning pga rädsla för att smittas av Corona. Men kolla om du kan ha rätt till graviditetspenning?

Chefen erbjuder ju omplacering i första hand, vi har mycket tunga lyft på småbarn. Jag skulle nog få flytta till storbarn ha dubbelt så många barn och föräldrar, kanske jobba på en annan förskola.
  • MtS19

Blev sjukskriven när jag inte fick jobba med hög risk för förtidsbörd . 3 månader innan

• Jagochdublirvi

I första hand ska din arbetsgivare göra en riskbedömning av att du utsätter dig för risker som gravid och utifrån det ta till nödvändiga åtgärder, vad det nu kan vara.

Som någon skrev så kan eventuellt graviditetspenning vara aktuellt i ditt fall, men inte sjukskrivning. Eller bättre sagt, visst finns det säkert någon läkare som kan sjukskriva dig, men det är inte så troligt att du får det godkänt av Försäkringskassan.

En annan sak som du kan göra är att gå på föräldraledighet upp till 60 dagar innan beräknat

• pepsimax

Har fått det för extremt graviditetsillamående (med sjukhusvistelse och dropp inledningsvis båda gångerna) och vid en större blödning i åttonde månaden. preventiv sjukskrivning finns inte.

• Ingrid1983
    pepsimax skrev 2020-06-12 14:49:40 följande:

Har fått det för extremt graviditetsillamående (med sjukhusvistelse och dropp inledningsvis båda gångerna) och vid en större blödning i åttonde månaden. preventiv sjukskrivning finns inte.

Nej jag förstod det nu av svaren här i tråden. Låter jobbigt för dig!
  • Ellifant

Hej

Jag jobbar med i förskolan i en grupp med 3 -6 åringar och med mitt första Barn fick jag gravidpenning beviljad. Så jag sökte det även denna gången. En vecka efter jag lämnat alla papper ringer Fk upp och säger att hon har precis pratat med min chef att det är hennes uppgift att säkra min och barnets säkerhet och i med att hon inte kan omplacera mig till ett jObb utan så mycket träffar med andra ska ska hon stänga av mig. Så vi fick tillbaka papperna och nu är jag avstängd Pga smittorisken. Jag prata med min bm om det och hon hade inte fått någon info om att man kunde göra så. Kan bero på att jag har högtblodtryck, men det sa dom inget om. Så mitt förslag är att ringa Fk och kolla om du ska bli avstängd och få gravidpenning. Men även testa att söka gravidpenning hade jag gjort då det blir tungt på slutet.

• Ingrid1983
    Ellifant skrev 2020-06-12 17:11:38 följande:

Hej

Jag jobbar med i förskolan i en grupp med 3 -6 åringar och med mitt första Barn fick jag gravidpenning beviljad. Så jag sökte det även denna gången. En vecka efter jag lämnat alla papper ringer Fk upp och säger att hon har precis pratat med min chef att det är hennes uppgift att säkra min och barnets säkerhet och i med att hon inte kan omplacera mig till ett jObb utan så mycket träffar med andra ska ska hon stänga av mig. Så vi fick tillbaka papperna och nu är jag avstängd Pga smittorisken. Jag prata med min bm om det och hon hade inte fått någon info om att man kunde göra så. Kan bero på att jag har högtblodtryck, men det sa dom inget om. Så mitt förslag är att ringa Fk och kolla om du ska bli avstängd och få gravidpenning. Men även testa att söka gravidpenning hade jag gjort då det blir tungt på slutet.

Jaha okej, så avstängningen fick du när du sökte graviditetspenning? Även med större barn finns det ju risker.. Vad fick du för ersättning, fick du graviditetspenningen ändå alltså?
  • Ellifant
    Ingrid1983 skrev 2020-06-12 17:33:58 följande:

Jaha okej, så avstängningen fick du när du sökte graviditetspenning? Även med större barn finns det ju risker.. Vad fick du för ersättning, fick du graviditetspenningen ändå alltså?

Jag sökte för det översta fysisk ansträngande men försäkringskassan vill att vi ändra det till den understa risker i arbetsmiljön Pga då Corona. Så jag får gravidpenning. Hon sa att skillnaden är att fk inte behöver ta ett beslut om min chef skriver det som risker i arbetsmiljön utan då godkänner dom det direkt!
  • Ingrid1983

Ja nu förstår jag! Tänkte mer risker som att man kan ramla eller liknande, men givetvis så måste ju smittrisk räknas.. Hoppas nu min chef förstår min oro

• Ingrid1983

Ska jag prata med henne redan nu eller vänta till efter semestern? Jag vill ju inte framstå som att jag bara vill vara hemma och glida, vet att dom räknar med att jag kommer tillbaka. Jag tänkte först kanske försöka gå ned lite i tid mot slutet och ta grav-penning på en viss procent. Men nu känns det som att jag kanske ska minimera risken att jag blir smittad så mycket som möjligt bara.

Svar på tråden Har någon som är gravid fått sjukskrivning?