Physalis skrev 2020-06-15 14:06:17 följande:
Jag ser tre aspekter här.
1. Din inställning till människors olikheter.
Där håller jag med och tycker att det är oerhört sorgligt och skrämmande att alla inte tänker så.
2. Om jag någonsin hört talas om att folk är stolta över medfödda attribut?
Ja oh ja. Oerhört mångs är stolta över sina kroppar och platsen de fötts på trots att det inte är deras bedrift. Jag tror att en del av stoltheten har att göra med att man ärvt sitt utseende från sina föräldrar som man kanske känner beundran till samt att man kanske alltid fått höra att man är speciell för att man har vackra ögon, fint hår, eller är vänsterhänt. Jag tror att det finns ett extra behov av att vara stolt och känna gemenskap när man dessutom tillhör en minoritet som förfördelas.
Och vad spelar det egentligen för roll om man är glad och nöjd med sitt eget utseende, vare sig man varit med och påverkat själv eller bara fått det gratis? Glädje och måbrakänslor är alltid positivt enligt mig.
3. Angående homofobins och rasismens historia.
Ja det finns en fruktansvärd historia som aldrig får glömmas. Att till synes "fastna" i historien och känna hat mot dagens människor för vad som hänt förr mår nog ingen bra av nej men många drabbas fortfarande av historien som i vissa fall inte alls är särskilt långt bak i tiden. Så det är nog svårt för en utomstående att avgöra om någon" har rätt att vara arg" eller vad man ska säga.
Dock läser jag det som att du anser att homofobi och rasism hör till historien och alltså inte existerar idag? Isåfall måste jag protestera.
Homofobi och rasism existerar helt klart i dagens värld!
Du skriver att man exempelvis kan vara stolt över sitt utseende som man ärvt av sina föräldrar.
Men är det accepterat i dagens samhälle att vara stolt för att man är vit och föddes av vita föräldrar?
Sedan skriver du också om människor som tillhör en minoritet som därigenom känner samhörighet och stolthet. Jag är helt enig med dig där.
Det absolut bästa de flesta människor vet är att känna samhörighet. Är den samhörigheten sprungen ur en känsla av utsatthet så känns det ännu bättre för dessa människor. Det får dem att känna sig unika.
De flesta människor är inte starka nog, eller trygga nog i sig själva att våga vara individer.