• Ganglie

Vid vilken ålder får era barn åka och bada själva?

Och med själva menar jag tillsammans med kompisar, utan någon förälder/vuxen?

Min son är 12 år och vill åka och bada med jämnåriga kompisar till en närbelägen badplats.Känner mig osäker på det.

• Svar på tråden Vid vilken ålder får era barn åka och bada själva?
  • Ganglie

Förtydligande: jag menar naturligtvis inte själv som i mol allena, utan själv som i tillsammans med kompisar men utan en vuxen.

viseversa skrev 2020-06-15 10:22:33 följande:

Oj vet inte. Men har en nära anhörig som drunknade så har väldig respekt för vatten och kan nog ses som överdrivet hönsig. Men vill ha mina barn kvar i livet. Just drunkning går så tyst och så fort och jag skulle inte kunna överleva om jag släppte iväg henne och hon sen drunknar. Så jag ses ghellre som den nojjiga mamman ett tag till.

Jag tycker att det är jättesvårt. Många av hans kompisar får åka utan en vuxen. Känns ju konstigt om han är den enda som inte får. Å andra sidan vill jag ju så klart att inget ska hända...
  • viseversa
    Ganglie skrev 2020-06-15 14:24:33 följande:
    Förtydligande: jag menar naturligtvis inte själv som i mol allena, utan själv som i tillsammans med kompisar men utan en vuxen.

Jag tycker att det är jättesvårt. Många av hans kompisar får åka utan en vuxen. Känns ju konstigt om han är den enda som inte får. Å andra sidan vill jag ju så klart att inget ska hända...
    ja med kompisar ä'r det säkrare men samtidigt vill jag inte lägga sånt ansvar på andra barn. Och barn är inte lika uppmärksamma som vuxna. I alla fall inte mina barn. 
  • viseversa
    Ganglie skrev 2020-06-15 14:24:33 följande:

Hans kompisar är inte ditt ansvar och att "alla andra får" stämmer inte. Deras föräldrar bestämmer över sina barn. Och man kan inte tro att 12-13 åringar ska ha ansvar för varandras liv. Det är en väldigt tung börda att bära om någon kompius drunknar. Jag är som sagt väldigt orolig kring vatten men det är för att jag har haft drunkning så nära inpå samt faskiskt dragit upp ett för mig okönt barn ur vattnet där hon höll på att drunkna inför MASSA människor och ingen annan såg vad som skedde. 
  • fluu

Det vete sjutton alltså... Stranden som vi har gångavstånd på några få minuter till är...inte så trevlig, så där badar vi inte alls längre och dit vill jag nog aldrig släppa iväg henne utan livvakt. Av de ställen vi brukar åka till kan man ta bussen till ett ställe, de andra ligger ute på landet och inte vid busslinjer. Till ena stället ute på landet cyklade jag själv till som åttaåring, men det var då det. Dit man kan åka buss kanske hon kan få åka själv till(med kompisar) vid 13-14 år förutsatt att hon och kompisarna är sansade.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • GöstaPetter
    viseversa skrev 2020-06-15 13:36:14 följande:
    Berätta inte hur jag tänker tack. Blir bara irriterad och nej du kan inte förlita dig på att andra vuxna som har noll relation och inte känner ditt barn ska ha koll på ditt barn. Har själv dragit upp en så liten flicka som 6 år från vatten på en strand PROPPAD med folk och INGEN la märke till att hon sjönk tyst och utan att varken sprattla skrika eller visa att hon höll på att drunkna. Enda anledningen till att JAG drog upp henne var för att JAG råkade titta dit just som hon sjönk och hann fram i tid. Nästa gång kanske det barnet inte har samma tur. 
    Det var ju exakt det du skriver som jag skrev... Förstår inte varför du alltid ska ha alla taggarna utåt även när folk säger samma som du själv gör.
    viseversa skrev 2020-06-15 14:28:06 följande:
    ja med kompisar ä'r det säkrare men samtidigt vill jag inte lägga sånt ansvar på andra barn. Och barn är inte lika uppmärksamma som vuxna. I alla fall inte mina barn. 

• Ganglie
    viseversa skrev 2020-06-15 14:31:14 följande:

Hans kompisar är inte ditt ansvar och att "alla andra får" stämmer inte. Deras föräldrar bestämmer över sina barn. Och man kan inte tro att 12-13 åringar ska ha ansvar för varandras liv. Det är en väldigt tung börda att bära om någon kompius drunknar. Jag är som sagt väldigt orolig kring vatten men det är för att jag har haft drunkning så nära inpå samt faskiskt dragit upp ett för mig okönt barn ur vattnet där hon höll på att drunkna inför MASSA människor och ingen annan såg vad som skedde. 

Det var inte så jag menade. Hans kompisar ansvarar inte för hans säkerhet, dock är det tryggare för honom OCH hans kompisar att de badar i grupp och inte åker helt själv ut i skogen och badar.

Många av hans kompisar får åka och bada utan en vuxen.
  • viseversa
    Ganglie skrev 2020-06-16 09:46:34 följande:
    Det var inte så jag menade. Hans kompisar ansvarar inte för hans säkerhet, dock är det tryggare för honom OCH hans kompisar att de badar i grupp och inte åker helt själv ut i skogen och badar.

Många av hans kompisar får åka och bada utan en vuxen.
    Såklart är det tryggare men jag hade ändå sagt nej om ingen vuxen var närvarande. 
  • Stora Tomten

Jag var 8 år när jag fick cykla med kompisar till badplatsen utan vuxen. Det var på 90- talet.

Jag har barn som är 8 och 10. Skulle aldrig låta dem bada utan vuxen innan ca 14 års ålder. Var iväg med dem igår och det är skrämmande hur andra barn och tonåringar beter sig. De springer runt på bryggorna, knuffar både barn och vuxna. Kastar glas och skräp i vattnet. Pissar i vattnet helt öppet och gör sönder leksaker för små barn. Sade till flera stycken på skarpen igår och då blev jag kallad massor med mindre trevliga ord.

• Randig

När jag var liten cyklade jag och min bror (2,5 år yngre) till badstranden själva och badade när jag gick i mellanstadiet, så när jag var runt 11-12 år, min bror ännu yngre. Trafikerad väg utan cykelbana ca 2-3 km. 

Samma med våra vänner i den åldern, så länge vi alltid hade någon med oss, alltså en vän, syskon osv, var inget konstigt då. Men jag vet inte om jag hade vågat låta mina barn göra det i den åldern idag.

Jag skulle säga att det kan vara ok vid 12 beroende vad det är för typ av barn och om hen kan simma samt att det är förutsatt att de alltid är minst 2 som åker tillsammans. Att de har mobiler och att barnen är så pass driftiga att de vågar säga till folk på stranden om det händer något.

• Randig

När jag var liten cyklade jag och min bror (2,5 år yngre) till badstranden själva och badade när jag gick i mellanstadiet, så när jag var runt 11-12 år, min bror ännu yngre. Trafikerad väg utan cykelbana ca 2-3 km. 

Samma med våra vänner i den åldern, så länge vi alltid hade någon med oss, alltså en vän, syskon osv, var inget konstigt då. Men jag vet inte om jag hade vågat låta mina barn göra det i den åldern idag.

Jag skulle säga att det kan vara ok vid 12 beroende vad det är för typ av barn och om hen kan simma samt att det är förutsatt att de alltid är minst 2 som åker tillsammans. Att de har mobiler och att barnen är så pass driftiga att de vågar säga till folk på stranden om det händer något.

• Randig

• Räkan77

Vår 12 åring har fått åka och bada några gånger i år. Känns ok, men inte helt bra. Han har fått åka med en kompis till bad där vi vet att det är lite folk just då. Är mest orolig för att det ska vara mycket barn/ungdomar på bryggorna, så jag vet inte hur vi kommer att göra mitt i sommar.

• Anemone

MItt barn har inte ens fyllt 8 år så det känns väldigt avlägset i framtiden.  

Spontant, kanske tidigast vid 16, fast jag får nästan panik av baa tanken.

Och jag skulle inte lita på någon annans föräldrar som badvakt, hur pålitliga de än är. 

• Anemone

Var förresten på ett kommunalt temperrerat utebad häromdagen som hade 9 år! som åldersgräns. SImkunniga barn från 9 år får lämnas ensamma där. Helt sansöst! Jag hoppas verkligen ingen är så omdeömeslös.

• Mandel

För min del så handlade om att de måste kunna ta sig till och från badet och eftersom de inte var intresserade av att cykla så dröjde det.
    Äldsta lyckades nog få farfar att köra till badet någon gång när han var 14 år.
    Jag flyttade förra sommaren och bor bara 350m från sandstrand så nu är det enklare för dem att själva gå och bada.

Nu är dock äldsta snart 16 och har egen epa så nu åker han och badar när han vill och det är då ok att lillebror som snart fyller 13 är med om storebror tar ansvar för honom.
    Är osäker på om jag skulle låta yngsta gå till stranden själv med kompis. Beror nog på vilken kompis.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vid vilken ålder får era barn åka och bada själva?