• Anonym (Trött)

Hjälp med försäkringskassan

Hej alla,

jag ska ha avstämningsmöte med försäkringskassan, min läkare och min arbetsgivare. Det kommer att vara ett viktigt möte, där vi ska diskutera övergång från långtidssjukskrivning till sjukersättning (gamla tiders förtidspension), och jag nojar ganska mycket över det där mötet. Nu säger min handläggare på fk att vi ska ha mötet som gruppsamtal via telefon, men jag vill inte ha ett så viktigt möte på telefon, där jag inte kommer att kunna höra ordentligt vad folk säger, vem som säger vad osv, så jag frågade om vi inte kunde ha det via Zoom istället. Det var hon inte pigg på. Nu undrar jag om det finns nån regel som gör att vi inte kan ha mötet i Zoom - om det t ex inte är tillåtet pga sekretess (varför det nu inte skulle vara det) eller liknande. För om det finns lag- eller regelskäl till att vi inte kan ha mötet i Zoom kan jag ju inte göra så mycket åt det, men om det bara är handläggaren som är rädd för teknik hon inte är van vid, så tänker jag att jag kan stå på mig...? 

Så, två frågor:

1) Finns det nåt som lagligt/regelmässigt hindrar att vi kan ha mötet i Zoom?
    2) Om det inte finns nåt skäl till att vi inte kan ha Zoommöte, är det klokt att bråka om det? Hur hade ni gjort? Hade ni riskerat att göra er osams med er fk-handläggare?

Förlåt för lite osammanhängande inlägg... Jag hade varit jättetacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp med försäkringskassan
  • Anonym (mmm)

i min kommun får inte kommunala verksamheter använda zoom pga säkerhet. Vi får däremot använda Teams (som finns i office356 vilket min kommun har). Du får fråga vad de kan använda.

Det finns ju också videofunktion via google eller ni kan göra FaceTime eller tom via messenger. 
    Finns säkert ett sätt de kan göra det, ställ krav. 

• nnnnnnnn

Det måste vara GDPR-säkert, så de får själva avgöra vilket program de föredrar, men de kan bjuda in dej till ett möte oavsett vilken plattform de väljer.

• Anonym (Anställd)

FK använder Skype

• Anonym (E)
    Anonym (Anställd) skrev 2020-06-17 16:59:21 följande:

FK använder Skype

Precis, och vi är tillsagda att nu under coronautbrottet undvika kundmöten som lika gärna kan göras via telefon/Skype.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (mmm) skrev 2020-06-17 16:25:28 följande:

i min kommun får inte kommunala verksamheter använda zoom pga säkerhet. Vi får däremot använda Teams (som finns i office356 vilket min kommun har). Du får fråga vad de kan använda.

Det finns ju också videofunktion via google eller ni kan göra FaceTime eller tom via messenger. 
    Finns säkert ett sätt de kan göra det, ställ krav. 

Ok, fattar dock inte varför Zoom skulle vara icke-ok om t ex messenger är det... Zoom är ju betydligt säkrare? Alltså, jag har ju frågat henne om det inte finns nån annan lösning än telefon - zoom var bara ett förslag från mig - men nej, det är bara telefon som är aktuellt enligt handläggaren. Först sa hon att det var pga sekretess, men sen sa hon att hon var oteknisk och tyckte det lät jobbigt med nåt annat än telefonsamtal...
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Anställd) skrev 2020-06-17 16:59:21 följande:

FK använder Skype

Anonym (E) skrev 2020-06-17 17:06:33 följande:
    Precis, och vi är tillsagda att nu under coronautbrottet undvika kundmöten som lika gärna kan göras via telefon/Skype.
    Ja, Skype hade så klart funkat precis lika bra - jag frågade henne om det inte fanns nån videokonferens-lösning vi kunde använda, inte bara Zoom, utan zoom var bara ett förslag från min sida. Och det är alltså inte att vi ska ha distansmöte jag vänder mig mot - det är ju en självklarhet att vi ska ha distansmöte i dessa tider - utan det är att mötet ska ske per telefon jag inte vill

Men då är det alltså ok för fk att använda skype? Det anses tillräckligt säkert? Tycker ni att jag kan begära att vi har det via skype då?

• Anonym (Klara)

Du kan inte kräva att FK använder en viss teknisk plattform. Du kan fråga om det, men inte kräva det.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Klara) skrev 2020-06-17 18:40:55 följande:

Du kan inte kräva att FK använder en viss teknisk plattform. Du kan fråga om det, men inte kräva det.

Ok, tack för rakt svar.
Svar på tråden Hjälp med försäkringskassan