Hjälp med försäkringskassan
Hej alla,
jag ska ha avstämningsmöte med försäkringskassan, min läkare och min arbetsgivare. Det kommer att vara ett viktigt möte, där vi ska diskutera övergång från långtidssjukskrivning till sjukersättning (gamla tiders förtidspension), och jag nojar ganska mycket över det där mötet. Nu säger min handläggare på fk att vi ska ha mötet som gruppsamtal via telefon, men jag vill inte ha ett så viktigt möte på telefon, där jag inte kommer att kunna höra ordentligt vad folk säger, vem som säger vad osv, så jag frågade om vi inte kunde ha det via Zoom istället. Det var hon inte pigg på. Nu undrar jag om det finns nån regel som gör att vi inte kan ha mötet i Zoom - om det t ex inte är tillåtet pga sekretess (varför det nu inte skulle vara det) eller liknande. För om det finns lag- eller regelskäl till att vi inte kan ha mötet i Zoom kan jag ju inte göra så mycket åt det, men om det bara är handläggaren som är rädd för teknik hon inte är van vid, så tänker jag att jag kan stå på mig...?
Så, två frågor:
1) Finns det nåt som lagligt/regelmässigt hindrar att vi kan ha mötet i Zoom?
2) Om det inte finns nåt skäl till att vi inte kan ha Zoommöte, är det klokt att bråka om det? Hur hade ni gjort? Hade ni riskerat att göra er osams med er fk-handläggare?
Förlåt för lite osammanhängande inlägg... Jag hade varit jättetacksam för hjälp!!!