• Anonym (Anyone)

Sambons barn avskyr mig

Enda sedan jag och barnen träffades så har framförallt hans äldsta gjort ALLT för att göra livet surt för oss. Allt från att skapa drama i stil med övertrött 2 åring som får nej i en godisbutik till att köra med ren utpressning. Får hon inte som hon vill och om jag säger till henne om något som inte passar, så vägrar hon komma hit eller ens prata med pappan. Även sambons son kör med drama, krokodiltårar och utbrott så fort han får minsta tillsägelse eller inte får som han vill, men han är lika extrem som sin syster.

Dottern har inte varit här på nästan ett år, vägrar prata med pappan och skyller allting på mig. Jag har försökt (i tre år!) att få kontakt med henne, jag gjorde i ordning hennes rum så hon skulle ha något eget när hon kom hit, köpte inredning osv, det dög inte. Tog med henne till stallet och lät henne greja med hästen vilket hon sade att hon ville, men det var sedan också fel. Ingenting duger. Hon kan vara glad och säga tack osv när hon är här, men sedan hugger hon en i ryggen när hon åkt härifrån. Då klagas det antingen på sms till pappan, via mamman eller så vägrar hon komma hit. 

Sambon skyller på att hans ex (inte deras mamma då utan en annan som fanns i bilden innan mig) var så hård mot henne och sade till henne hela tiden. Jag har sedan dag ett blivit jämförd med hans ex, hela tiden. Sambon tycker bara att jag får acceptera att dottern beter sig som skit rent ut sagt, eftersom exet var dum. 
    Även om tom han börjar tröttna på allt drama nu, men gör ingenting åt det. han törs inte säga till om någonting eftersom hon då vägrar komma hit. 

Mina grabbar har accepterat både sambon och hans barn redan från start, men hans vägrar att ens försöka och kör med det ena dramat efter det andra. Det har lett till att jag och sambon bråkar massor och jag mår skit när hans ungar är här. Men sambon fattar inte det, han tycker bara att jag får anstränga mig mer, jag är vuxen och måste försöka mer, jag får i princip bara tåla det och höra miljoner ursäkter om varför hans ungar gör si eller gör så. Försöker jag prata med eller säga till sonen så får jag 9 av 10 gånger antingen inget svar, en sur min eller obegripligt mummel där det är omöjligt att höra vad han säger. När man då frågar igen så blir det drama i form av fejkgråt, skrik och springa upp på rummet. 

Är vi hos mina föräldrar tex så är grabben glad så länge det finns fika, så fort det är slut så blir det sur min direkt och sedan sitter han i trappen med telefonen och surar. Sambon skyller bara på att han är trött och att "han är sådan, han är introvert". Men det är så uppenbart att han blir skitsur om någon tar före honom vid bordet (framförallt när det är fika) och när han inte får mer. Det är fler än jag som har sett det, men sambon vägrar inse det och tycker bara att jag klagar på sonen och är elak. Vi hade läsk med dit en gång efter att ha varit ute i skogen och grillat korv, 2 st sådana här stora 2 liters flaskor och en av dem var full. Det stod i trappen, sambons son satt där som vanligt och hällde i sig alltihop! Han drack 2 LITER läsk SJÄLV! På bara några minuter! 

Nu är det bara sonen som har kommit hit och direkt han kommer tillbaka till mamman och systern så klagas det på allt som varit dåligt här. Sedan kommer det sms från systern med rena utfrågningen. Eller så skickar hon till ungarnas farmor och frågar ut henne om oss. Allt för att få mer att skapa drama om.

Det tar så vansinnigt med energi och snurrar i mitt huvud konstant! Jag är trött konstant och blir antingen tvärarg eller tokgrinar för minsta lilla. Samtidigt har jag vår 1.5 åring som är som barn är i den åldern. Vad tusan gör jag? Är det värt att fortsätta förhållandet? Hur får jag sambon att lyssna?

• Svar på tråden Sambons barn avskyr mig
  • Billie38

Fick ni inga sådana här signaler från hans barn innan ni flyttade ihop?

Låter som om barnen hade mått bättre med att ni levt särboliv, åtminstone tills dom var redo för en ny styvmamma.

• Barbro45

Svårt att komma med tips när vi inte vet hur gamla barnen är. Är de i tonåren eller i förskoleåldern?

• Anonym (Förälder)

Jag hade slutat försöka.
    Han kan ta hand om sina barn själv.
    Han kan umgås med dottern på egen hand.

• Anonym (Milli)

Hur länge hade din sambo varit singel när ni träffades respektive flyttade ihop? Hur gamla var barnen då? Hur gamla är de nu?

• Tecum

Om du mår så dåligt så lämna. Då kanske han inser vad han förlorar och vågar ta itu med skitungarna.

• Anonym (Polly)

Kort och gott, ge upp

• Anonym (Vuxen)

Personligen tycker jag det låter som att detta inte kommer bli något mysigt liv hur bi en gör.

Bli särbos eller gör slut.

Ingen mår bra över att barn behandlar en vuxen som skit. Och du förtjänar bättre.

• Anonym (Alice)

Förstår verkligen inte varför folk blir sambo och skaffar barn till höger och vänster när båda har barn sen innan och relationen däremellan inte fungerar. Är väl rätt uppenbart att barnen inte tycker om dig och inte bryr sig för att de vet att de kommer få en ny bonusmamma om ett par år eller så. 

• Ess

Separera!
    Jag hade inte stått ut i 10 minuter med de bortskämda, bortcurlade ungjävlarna. Inte med gubben heller för de delen.
    Med det beteendet du beskriver så hade de aldrig fått följa med till min släkt eller mina vänner igen.

Kanske inte så konstigt att hans ex var på och sa åt dem hela tiden, och att hon blivit ett ex. Tror hon tröttnade rejält på deras otrevliga beteende. Hon kanske är en av de som sitter här på fl och skriver om sitt ex hemska, otrevliga ungar och hur glad hon är att va av med dem allihop.

• Anonym (Milli)

Hur gamla är barnen? Oavsett så har de under sitt korta liv bott i minst fyra olika familjekonstellationer. Om mamman också bott med nya efter deras far kommer de upp i minst sex olika familjer - kärnfamiljen, med singelpappa, med singelmamma, med pappa och ex2, med pappa och TS, med mamman och hennes eventuella partner/s. Du hör ju! Vem orkar med det??

Ni vuxna kan tycka att det har varit stökigt, men det är ingenting mot hur barnen haft det, och de har inte heller haft någon möjlighet att påverka utan bara tvingats hänga med i svängarna.

Dåligt beteende ska så klart inte accepteras, men man kan inte förvänta sig att barn/ungdomar klarar att hantera hur mycket turbulens som helst.

• Anonym (Singelpappa)

Fy fasen vilket struligt liv. Både för vuxna och barn. Jag tror det bästa för alla är att ni blir särbos. Om ni vill fortsätta med varann. Annars bryt upp!

• Anonym (Julie)

Men alltså, vad trodde du skulle hända? Hur många bonusmorsor har inte barnen hunnit ha? Och sen kommer du och ni väljer att skaffa er en bebis efter typ nio månaders dejtande? Och nu är du förvånad att barnen blev less på att leka familj och mamma pappa barn med varenda ny partner deras pappa råkar ha för tillfället? Skärp dig. Du får acceptera att du och pappan valde er situation. 

Ni måste inte fortsätta tjata på barnen att komma till er om ni inte vill, men ni måste acceptera att barnen också är personer och att era val har konsekvenser. 

• Pope Joan II
    Barbro45 skrev 2020-06-22 16:00:05 följande:

Svårt att komma med tips när vi inte vet hur gamla barnen är. Är de i tonåren eller i förskoleåldern?

En av dem kan i alla fall dricka 2 LITER LÄSK SJÄLV PÅ BARA NÅGRA MINUTER!

Det är ju en imponerande prestation i vilken ålder som helst. Förmodligen bara egoistiska styvungar som klarar det.
  • smulpaj01
    Pope Joan II skrev 2020-06-23 12:39:42 följande:

Det är ju en imponerande prestation i vilken ålder som helst. Förmodligen bara egoistiska styvungar som klarar det.

HA HA HA.... Ja så måste det ju vara.
  • Anonym (Singelpappa)
    Pope Joan II skrev 2020-06-23 12:39:42 följande:

Jag skulle säga att det är få vuxna män som klarar det. 2 liter nyöppnad läsk rätt ner i halsen.
  • Anonym (R)

Tråkigt för honom om hans barn inte vill vara hos honom men skönt för dig. Det säger en del att hans ex sa åt dottern hela tiden och att du nu vantrivs med deras energi. Det är ett mönster, barnen är odrägliga för att föräldrarna helt har släppt som vind för våg.

Självklart kan du lämna om du inte vill vara ihop med honom längre, eller så gör du helt tvärtom. Skit fullkomligt i ifall du klassas som den elaka styvmodern (det gör du oavsett vad ändå), prioritera ditt och dina barns välbefinnande istället för att kämpa till det absurda med att få hans barns godkännande för det kommer du ändå aldrig få. Separerar ni så kommer dom göra allt för att sabba hans nästa relation också.

Svar på tråden Sambons barn avskyr mig