• martini87

Okända lösa hundar springer in i vår lägenhet!

Hej!

Vi bor i en bostadsrätt på markplan med stor uteplats. En bit bort finns en park där varje dag två kärringar möts med sina hundar, totalt 3 st. Alla hundarna går lösa! Själva har vi en utekatt som går ut ett par gånger om dagen. Han har halsband och är chippad etc. Ibland, särskilt nu när det är så varmt, har jag altandörren lite öppen. Nu har det hänt flera djävla gånger att hundarna jagar vår katt och tar sig in i lägenheten och för ett sjukt liv! De biter, skäller, rivs, far omkring i hela bostaden.

Jag är själv höggravid och har den senaste tiden fått gå emellan i bråken men msn vågar ju inte riktigt heller av rädsla för att bli biten eller va fasen som helst! Skyddar dock min katt till tusen procent och är livrädd att nåt ska hända!

Kärringarna märker knappt detta, ibland har de sprungit efter och in i lägenheten för att hämta hundarna men hundarna skiter fullständigt i det.

Detta har hänt flera gånger! Sist gick Vi ut och pratade med kärringarna, att de måste hållahundarna kopplade. Snart har vi en nyfödd inne liksom. Men de verkar ju skitai det med. Vad kan man göra?!

• Svar på tråden Okända lösa hundar springer in i vår lägenhet!
  • martini87
    Virriga Vera skrev 2020-06-23 13:04:35 följande:

Nästa gång så ringer du efter polisen och så får tanterna förklara sig inför dem. Du säger till poliserna att de är aggressiva och jagar din katt och lyder inte sina ägare.

Polisanmälde det igår men de kan ju inte göra så mycket åt det direkt :((
  • martini87
    viseversa skrev 2020-06-23 15:42:02 följande:

stäng in dom i badrummet och ring polisen. Så får kärringarna förklara sig för polisen nästa gång. Hade varit så arg!

Funderar på att göra det samtidigt som man inte vet Hur hunden/ hundarna då reagerar?! Har fått veta att de bor i samma förening som oss så nu hoppas jag föreningen kan säga nåt!
  • martini87
    Dexter dot com skrev 2020-06-23 18:03:53 följande:

Försök ta reda på ägarnas namn, filma hundarna när dom jagar katten och är i din lägenhet och gör en anmälan alt filma och visa ägarna filmen och hota med att anmäla dom nästa gång.

Ja! Jag filmade faktiskt igår, dock efter att jag stängt in katten i säkerhet, helt omöjligt att hitta lugnet att filma när de stormar in och biter efter katten. Är livrädd att nån ska skadas dessutom :/ polisanmälde igår så nästa gång de ä r ute tänker jag absolut hota med det
  • Jagochdublirvi

Det låter som ni bor i ett område där det borde vara koppeltvång på hundar. Kolla på er kommuns hemsida vad det är som gäller just där ni bor. Är det så att det är koppeltvång, skriv ut informationen och ge det till hundägarna.

Fråga dom oavsett hur dom ser på saken att deras hundar upprepade gånger jagat din katt och att de upprepade gånger har tagit sig in i er bostad. Fråga även vems ansvar de anser att det är om din katt skulle bita eller riva deras hundar så att det börjar blöda och kanske till och med behöver veterinärvård. Eller om din katt blev biten av deras hundar och behövde veterinärvård. Är det så att de vägrar prata om det så kan du förbereda dig och köpa någon billig vad eller något på second hand som du kastar i golvet nästa gång hundarna tar sig in. Säg att du höll på och dammade ditt älskade arvegods när hundarna hundarna far in, att du snubblar på hundarna och nu så är både den älskade vasen trasig och du har skadat dig och låtsat att du slagit i magen, stukat handen eller vad det nu kan vara. Eller något sådant. Är du riktig bra skådespelerska så pressar du även fram några tårar. Kanske det kan få hundägarna till att försöka få lite bättre koll på sina hundar i alla fall när de är i ert område

• Virriga Vera
    martini87 skrev 2020-06-24 12:14:42 följande:
    Polisanmälde det igår men de kan ju inte göra så mycket åt det direkt :((
    Du ska polisanmäla det när hundarna är inne hos dig. Kan du låsa in på toa så är det ännu bättre.
  • GGN

Bara en tidsfråga innan katten blir ihjälbiten.

• Mortiscia80

Varför menar polisen att de inte kan göra något...? Det minsta de ska göra är att, oavsett bevismaterial, ta emot en polisanmälan från dig. Du kan filma hunden/hundarna för att visa att du får påhälsning medan de är lösspringande med ägaren någon annanstans.

• viseversa
    martini87 skrev 2020-06-24 12:16:14 följande:
    Funderar på att göra det samtidigt som man inte vet Hur hunden/ hundarna då reagerar?! Har fått veta att de bor i samma förening som oss så nu hoppas jag föreningen kan säga nåt!
    Dom dör inte av att låsas in på toa. Snarare kanske det lugnar ner dom. Bara en tidsfråga innan dom hugger ihäl din katt. Så jävla sjukt. Vad säger kärringarna när du påpekar detta? Är dom nonchalanta? Säg att du kommer anmäla varje händelse och även ringa länstyrelsen och föreniingen om dom itne har koll på sina byrackor. 
  • Studentpappa

Förklara för kärringarna att du nu känt dig tvingad att skaffa ett basebollträ pga deras byrackor som de inte har koll på, och springer de in i din lägenhet igen kommer du svinga för glatta livet.

Ride it like you stole it
  • Themis

Kan och kan. Beror väl på vad man är beredd att riskera.

"För er information så har jag råttor i mitt förråd så jag kommer nu att lägga ut kött med råttgift i min trädgård. Jag tar inget ansvar för om era hundar dräller där så skyll er själva om de får i sig nåt..."

Hade kanske löst problemet.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • camomill
    Studentpappa skrev 2020-06-24 20:34:59 följande:

Förklara för kärringarna att du nu känt dig tvingad att skaffa ett basebollträ pga deras byrackor som de inte har koll på, och springer de in i din lägenhet igen kommer du svinga för glatta livet.

Hade nog gjort samma sak. Eller skaffat en kolsyrepistol och skjutit hundarna.

Förstör hundarna något måste ägarna ersätta skadan eftersom de har strikt ansvar över sina hundar.
  • Studentpappa
    camomill skrev 2020-06-24 21:46:28 följande:

Förstör hundarna något måste ägarna ersätta skadan eftersom de har strikt ansvar över sina hundar.

Eller kärringarna..

Hade jag fått in ovälkomna hundar hemma hade jag blivit vansinnig, vilket jävla pack till folk det finns.
  • viseversa
    camomill skrev 2020-06-24 21:46:28 följande:

Nu är det inte hundarnas fel att ägarna är idioter. Varför ska man börja misshandla och skjuta på djur?
  • Studentpappa
    viseversa skrev 2020-06-26 10:35:50 följande:

Nu är det inte hundarnas fel att ägarna är idioter. Varför ska man börja misshandla och skjuta på djur?

Skulle jag få in hundar i mitt hus som levde rövare skulle jag inte bry mig om någonting förutom att dom skulle ut. Dom har ingenting där att göra, vems fel det är skiter jag i.
  • Johannis887
    Studentpappa skrev 2020-06-26 11:29:52 följande:
    Skulle jag få in hundar i mitt hus som levde rövare skulle jag inte bry mig om någonting förutom att dom skulle ut. Dom har ingenting där att göra, vems fel det är skiter jag i.

Eh ok. Skulle du tänka på samma sätt om det gällde typ två 7 åriga barn? 

• Studentpappa
    Johannis887 skrev 2020-06-28 12:22:51 följande:

Eh ok. Skulle du tänka på samma sätt om det gällde typ två 7 åriga barn? 

Det är ju en viss skillnad på hundar och barn det förstår säkert du också, eller tar man ett sjukt barn till veterinären och avlivar det om det blir sjukt?

Men höj åldern lite och jämför med att jag fick in en okänd människa som l löpte amok i mitt hem, ja jag hade reagerat likadant. Du hade säkert låtit det bero..

Varför skulle jag bry mig om hunden? Om ägaren är rädd om den se då efter den. Det är ditt ansvar inte mitt.
  • Johannis887
    Studentpappa skrev 2020-06-28 15:44:32 följande:

Det är ju en viss skillnad på hundar och barn det förstår säkert du också, eller tar man ett sjukt barn till veterinären och avlivar det om det blir sjukt?

Men höj åldern lite och jämför med att jag fick in en okänd människa som l löpte amok i mitt hem, ja jag hade reagerat likadant. Du hade säkert låtit det bero..

Varför skulle jag bry mig om hunden? Om ägaren är rädd om den se då efter den. Det är ditt ansvar inte mitt.

Tänker att hundar är lika oskyldiga som små barn. Även om de är någon annans ansvar så känner hundar smärta och rädsla. Är oerhört själviskt att skita i det bara för att det är någon annans hund.

Då skulle nog de flesta med empati tänka i detta fall
  • Studentpappa
    Johannis887 skrev 2020-06-28 16:44:51 följande:
    Tänker att hundar är lika oskyldiga som små barn. Även om de är någon annans ansvar så känner hundar smärta och rädsla. Är oerhört själviskt att skita i det bara för att det är någon annans hund.

Då skulle nog de flesta med empati tänka i detta fall
    TS katt är väl minst lika oskyldig, frågan är ju väldigt hypotetisk för mig men verklig för TS. 

Jag gillar inte hundar så min empati i just den frågan är tämligen låg. 
Svar på tråden Okända lösa hundar springer in i vår lägenhet!