• holy999

nytt parti basinkomstpartiet

rösta!!!!!!!!!!!! 2022!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden nytt parti basinkomstpartiet
  • Vanessa89
    holy999 skrev 2020-06-24 19:33:30 följande:

vi får hoppas att massor vaknar up och söker sig till Basinkomstpartiet

Hur tycker du att din marknadsföring har gått hittills?
  • holy999
    Vanessa89 skrev 2020-06-24 19:43:00 följande:
    Hur tycker du att din marknadsföring har gått hittills?
    dåligt
  • Iarwain

Jag tycker man ska lägga sin röst "Iarwains ord är lag"-partiet.

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Vanessa89
    holy999 skrev 2020-06-24 19:47:43 följande:

dåligt

Du saknar åtminstone inte självinsikt, tyvärr hjälper det inte ditt parti framåt.
  • Pilsner
    holy999 skrev 2020-06-24 13:16:25 följande:
    synd för vi kan inte överleva utan förändring
    Räkna snarare med det omvända inom en rätt snar framtid, dvs mindre till de som inte jobbar - oavsett anledning.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2020-06-24 19:14:05 följande:
    I de flesta försök jag känner till är det just dessa grupper som fått basinkomst/medborgarlön. I Finland var det till exempel arbetslösa.

Det är också dessa grupper jag själv är för att ge basinkomst. Jag ser många fördelar med det, både för individen och för samhället, både hälsomässigt och ekonomiskt.
    De som inte vill jobba alltså, den gruppen kan ju bli hur stor som helst.
  • Allanojag
    holy999 skrev 2020-06-24 12:49:45 följande:

rösta!!!!!!!!!!!! 2022!!!!!!!!!!!!!!

Lön ska man ha efter prestation, presterar man inget, så ska man ingen lön alls ha!!!
  • Konservativ
    Aniiee skrev 2020-06-24 19:14:05 följande:

I de flesta försök jag känner till är det just dessa grupper som fått basinkomst/medborgarlön. I Finland var det till exempel arbetslösa.

Det är också dessa grupper jag själv är för att ge basinkomst. Jag ser många fördelar med det, både för individen och för samhället, både hälsomässigt och ekonomiskt.

Då vet jag inte varför det kallas medborgarlön. Hur har du tänkt dig om någon får extra utgifter, t.ex. tandläkarräkning eller fys terapi eller dyr medicin? Ska detta bara gälla kroniker? Då går alla arbetslösa bort.

Det verkar i så fall handla om att jämna ut vissa bidrag vilket inte stämmer överens med verkliga behov.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-06-24 22:34:08 följande:
    De som inte vill jobba alltså, den gruppen kan ju bli hur stor som helst.
    Eh, nej, inte de som "inte vill jobba". De som inte hade jobb, i Finland. Vilket var ETT ställe där de gjorde ett pilotprojekt. Trots att det inte fanns något motkrav så var det ingen nedgång i jobbsökandet hos deltagarna. I iknande försök fast med låginkomsttagare i bland annat USA och Kanada var det heller ingen eller ytterst marginell nedgång i arbetstimmarna bland deltagarna. Så nej. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2020-06-25 10:33:24 följande:
    Då vet jag inte varför det kallas medborgarlön. Hur har du tänkt dig om någon får extra utgifter, t.ex. tandläkarräkning eller fys terapi eller dyr medicin? Ska detta bara gälla kroniker? Då går alla arbetslösa bort.

Det verkar i så fall handla om att jämna ut vissa bidrag vilket inte stämmer överens med verkliga behov.
    Allså, jag är varken TS eller någon som suttit och styrt i ett sånt här pilotprojekt. Jag är heller inte för allmän medborgarlön eller att ta bort behovsprövade extrabidrag. Det jag är för är att ta bort det allmänna krånglet och stressen för de grupper som har störst behov att slippa det.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Konservativ
    Aniiee skrev 2020-06-25 11:35:43 följande:

Allså, jag är varken TS eller någon som suttit och styrt i ett sånt här pilotprojekt. Jag är heller inte för allmän medborgarlön eller att ta bort behovsprövade extrabidrag. Det jag är för är att ta bort det allmänna krånglet och stressen för de grupper som har störst behov att slippa det.

Ja där kan vi enas åtminstone. Jag tyckte aldrig om fas3 även om jag förstod tanken bakom. Tror det är mer rimligt att skicka riktade arbetsannonser till de arbetssökande och sen kolla om de sökt. För de som är kroniskt sjuka borde det räcka med läkarintyg var sjätte månad. Men då har vi kommit långt från medborgarlön.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2020-06-25 11:32:28 följande:
    Eh, nej, inte de som "inte vill jobba". De som inte hade jobb, i Finland. Vilket var ETT ställe där de gjorde ett pilotprojekt. Trots att det inte fanns något motkrav så var det ingen nedgång i jobbsökandet hos deltagarna. I iknande försök fast med låginkomsttagare i bland annat USA och Kanada var det heller ingen eller ytterst marginell nedgång i arbetstimmarna bland deltagarna. Så nej. 
    Det visades efteråt att de varken sysselsatte sig bättre eller sämre på arbetsmarknaden än personerna i jämförelsegruppen gjorde. Temporära pilotprojekt under en begränsad tid kommer ju inte att ge effekten att de som inte vill jobba bara lutar sig tillbaka och slutar soka jobb, eftersom det ju är enbart tillfälligt, det vet de ju om.

• Less is more

I Sverige har vi sjukersättning sjukpension) och bostadstillägg. Det är lite som en basinkomst för de som har mer omfattande funktionsnedsättningar

I övrigt borde det gå och omforma sjukpenning och A-kassa/aktivitetsstöd till enarbetsmarknadsersättning - med individuella planer för att komma ut i arbetslivet.

Basinkomst tror jag inte på om det inte blir en global ersättning för alla på hela jordklotet ?

Varför ?

Jo, räck upp en hand alla ni som tänker stanna kvar och spendera pengarna huvudsakligen i Sverige ?

Vem ska hålla reda på var alla människor med basinkomst lever och bor ? Är det okej att flytta till Thailand eller Somalia, Spanien med svensk basinkomst ? Det är ju inte så att långt ifrån alla meddelar sina flyttar.

• Less is more

...eller ännu värre att folk tar med sig basinkomsten och flyttar till Afghanistan eller Syrien och finansierar terrorverksamhet med basinkomst.

Svar på tråden nytt parti basinkomstpartiet