• zqw123

Plussade idag, hur räkna vilken vecka jag är i

Jag är så glad, plussade idag på BIM +3! Jag använde Clearblue med veckoindikator och där står v. 1-2. Men enligt mina beräkningar och appen Preglife då jag utgick från sista mensens första dag så är jag i v. 5 nu. Vilken av dem har rätt?

Jag har absolut inga symtom, så tänkte att jag kanske bara är i vecka 1-2, men det där med symtom verkar så olika.

• Svar på tråden Plussade idag, hur räkna vilken vecka jag är i
  • Madame98

Testet utgår från befruktningen, alltså för 1-2 veckor sedan medan appar samt barnmorskan kommer räkna från senaste mensens första dag. Alltså är du ungefär i vecka 3-4 just nu. Eller vecka 5 (men du kanske hade lite sen ägglossning) så ändras det sedan vid ultraljud.

Grattis förresten!

• Pimpinellan

Grattis! Veckoindikatorn visar väldigt ofta fel. Den ska visa antal veckor från äl/befuktningen, men det blir ofta för få veckor med den. Utgå från senaste mens om du har cykler på runt 28 dagar eller om du vet när du hade äl. Äl är v.2+0. Vecka 1-2 är man inte ens gravid nämligen.

• zqw123

Tack så mycket! :) Jag har en kort menscykel på 21 dagar, och sista mensens första dag var 29/5. Så då är jag väl i v. 5. Men har ni erfarenhet av hur vanligt det är att inte ha några somhelst symtom? Tycker jag hör från alla vänner med barn att de mår illa, har som mensvärk och väldigt ömma bröst då.

• S23

Barnmorskan kommer räkna från senaste mensens första dag. Vid ultraljud kan detta sedan ändras. Så det är mensens första dag du ska utgå ifrån

• Mamapolarbear

Sjukvården räknar till en början från mensens första dag. Då du har första mensdag 29/5, är du idag på v 4+0, dvs vecka 5. Du har varit gravid i 4 hela veckor och 0 dagar, och därmed gått in i din femte vecka. Imorgon är du i vecka 4+1 osv. Sen vid ultraljud kan detta justeras, då man istället utgår ifrån fostrets längd på olika kroppsdelar, och ska vara mer korrekt än första dagen på mensen :)

Att det står 1-2 veckor på testet beror på hur många veckor det gått sedan befruktningstillfälle, dvs sedan ägglossning. Så det stämmer ju. Du har ju egentligen varit gravid "på riktigt" sen ägglossning, men man räknar att graviditeten startar ca 2 veckor innan befruktning, vid mensens och cykelns första dag.

Blir lite rörigt ibland det där :)

Grattis!

• S23
    Mamapolarbear skrev 2020-06-26 19:07:05 följande:

Sjukvården räknar till en början från mensens första dag. Då du har första mensdag 29/5, är du idag på v 4+0, dvs vecka 5. Du har varit gravid i 4 hela veckor och 0 dagar, och därmed gått in i din femte vecka. Imorgon är du i vecka 4+1 osv. Sen vid ultraljud kan detta justeras, då man istället utgår ifrån fostrets längd på olika kroppsdelar, och ska vara mer korrekt än första dagen på mensen :)

Att det står 1-2 veckor på testet beror på hur många veckor det gått sedan befruktningstillfälle, dvs sedan ägglossning. Så det stämmer ju. Du har ju egentligen varit gravid "på riktigt" sen ägglossning, men man räknar att graviditeten startar ca 2 veckor innan befruktning, vid mensens och cykelns första dag.

Grattis!

Dessutom kan ju tilläggas. För att göra det lite mer krångligt. Att man enligt vården är i exempelvis vecka 4 ända fram tills 5+0 eftersom sjukvården räknar utifrån passerade veckor. Så enligt folkmun och appar är ts nu i vecka 5. Enligt sjukvården i vecka 5.
  • S23
    S23 skrev 2020-06-26 19:13:22 följande:

Dessutom kan ju tilläggas. För att göra det lite mer krångligt. Att man enligt vården är i exempelvis vecka 4 ända fram tills 5+0 eftersom sjukvården räknar utifrån passerade veckor. Så enligt folkmun och appar är ts nu i vecka 5. Enligt sjukvården i vecka 5.

Enligt sjukvården i vecka 4 ska det naturligtvis stå
  • Mamapolarbear
    S23 skrev 2020-06-26 19:13:22 följande:

Just det ja. Helt rätt! :)
  • Pimpinellan

Om du oftast har så korta cykler bör du poängtera det för din b.m på Mvc. De kommer räkna med en 28-dagarscykel annars och då misstämmer veckan och därmed b.f.

• S23
    Pimpinellan skrev 2020-06-26 20:35:21 följande:

Om du oftast har så korta cykler bör du poängtera det för din b.m på Mvc. De kommer räkna med en 28-dagarscykel annars och då misstämmer veckan och därmed b.f.

Kan vara bra att poängtera för att få ultraljudstid vid rätt tid. Framförallt om man dka göra kub.

MEN datumet för bf kommer efter rul sättas utifrån vad de mäter då. Inte senaste mensens första dag. Så ur den aspekten spelar det ingen roll. Finns dom som får bf flyttat flera veckor vid rul, trots att man vet exakt datum för ägglossning. Så

Bedömningen som görs vid rul överrensstämmer inte alltid ens med verkligheten, men det är ändå det man går efter sedan
  • Pimpinellan
    S23 skrev 2020-06-26 20:41:25 följande:
    Kan vara bra att poängtera för att få ultraljudstid vid rätt tid. Framförallt om man dka göra kub.
    MEN datumet för bf kommer efter rul sättas utifrån vad de mäter då. Inte senaste mensens första dag. Så ur den aspekten spelar det ingen roll. Finns dom som får bf flyttat flera veckor vid rul, trots att man vet exakt datum för ägglossning. Så
    Bedömningen som görs vid rul överrensstämmer inte alltid ens med verkligheten, men det är ändå det man går efter sedan
    Man ska absolut inte sätta b.f utifrån ett UL! Foster är olika stora redan vid RUL. Då hade jag fått upp åt väggarna fel datum eftersom min bebis låg på många procent över redan då. Jag hade gjort IVF så då räknas datum utifrån det. Vid spontangraviditet ska man utgå från mens eller äl. Allt annat blir ju vansinne. Det är då folk får b.f- datum som när man räknar bakåt betyder att de fått plus innan de ens haft äl eller blitt gravida under en period de inte ens haft sex och annat tokigt. Då måste man stå på sig! Det är väldig skillnad på att få barn v.36 eller 43 som kan bli fallet om de räknar åt fel håll och barnet sen föds lite för tidigt eller väldigt överburet.
  • S23
    Pimpinellan skrev 2020-06-26 20:48:06 följande:
    Man ska absolut inte sätta b.f utifrån ett UL! Foster är olika stora redan vid RUL. Då hade jag fått upp åt väggarna fel datum eftersom min bebis låg på många procent över redan då. Jag hade gjort IVF så då räknas datum utifrån det. Vid spontangraviditet ska man utgå från mens eller äl. Allt annat blir ju vansinne. Det är då folk får b.f- datum som när man räknar bakåt betyder att de fått plus innan de ens haft äl eller blitt gravida under en period de inte ens haft sex och annat tokigt. Då måste man stå på sig! Det är väldig skillnad på att få barn v.36 eller 43 som kan bli fallet om de räknar åt fel håll och barnet sen föds lite för tidigt eller väldigt överburet.
    Där jag bor sätts bf efter rul. Med andra ord, man kan vid rul bli flyttad tre veckor bakåt och att de fått plus innan de enligt nya bf blivit gravida ja. Själv blev jag flyttad två dagar framåt. Jag anser själv att detta system är helt fel just av de orsaker du nämner. Jag har förstått det som att det är så det fungerar överallt, men kanske beror det på vilket län man bor i
  • S23
    Pimpinellan skrev 2020-06-26 20:48:06 följande:
    Och ja jag har hört historier om folk som försökt stå på sig med att de VET när ägglossning varit men ändå fått datumet satt efter ultraljudet. Kanske är det inte enbart storleksmåttet utan annat de tittar på när de gör den bedömningen också
  • zqw123
    Mamapolarbear skrev 2020-06-26 19:07:05 följande:

Grattis!

Tack så jättemycket för ett väldigt utförligt svar. Nu känner jag mig lite klokare iaf. ???? Så för att försäkra mig om att jag förstår, när jag är på v. 4+7 t.ex. så är jag fortfarande i vecka 5, och när det blir vecka 5+0 så går jag in i vecka 6?
  • S23
    zqw123 skrev 2020-06-26 21:57:28 följande:
    Tack så jättemycket för ett väldigt utförligt svar. Nu känner jag mig lite klokare iaf. ???? Så för att försäkra mig om att jag förstår, när jag är på v. 4+7 t.ex. så är jag fortfarande i vecka 5, och när det blir vecka 5+0 så går jag in i vecka 6?
    Ja! MEN Sjukvården kommer när du är i vecka 4+7 benämna det som att du är i vecka 4, och när du är i vecka 5+0 benämner sjukvården detta som vecka 5
  • Mamapolarbear
    zqw123 skrev 2020-06-26 21:57:28 följande:

V 4+7 finns inte, utan det går till v4+6 och sen blir det 5+0 :) 7 dagar i veckan, och 0an räknas ju som en dag :) när du är 5+0 säger man oftast att du är i vecka 6.
Svar på tråden Plussade idag, hur räkna vilken vecka jag är i