• Lillahans

Någon här som ätit escitalopram vid graviditet?

Hej! Jag har ätit escitalopram 10 mg sen 6 månader, inte pga depression utan pga klåda över hela kroppen. Ingen vet varför jag har klåda och inga prover visar på något. Hudläkarn sa att jag skulle behandla 6-12 månader. Nu är jag gravid i v.14 och har försökt trappa ut medicinen, men direkt när jag tog sista tabletten kom klådan tillbaka. Jag har nu trappat upp igen men är kluven då jag får flera olika bud om man kan ta denna under graviditet. En AT-läkare som först skrev ut Medicinen sa att man kunde ta den. Den andra hudläkarn , överläkare, sa vid återbesöket, att man inte skulle ta den och hänvisade till VC för att de har mer kunskap om SSRI samt att den andra medicinen mot klåda är Paroxetin. Där på VC förstod min läkare ingenting varför jag fått den och skrattade åt mig och sa att det bara var en antidepressiv medicin. Ringde igen till hudmott där jag fick prata med en St-läkare som sa att måste man ta ssri ska man det, men helst trappa ut, men hänvisade till min barnmorska som sa att man kan ta den men helst inte och kanske prova annat. Verkar ju dock inte som att annat finns och att ingen riktigt vet hur man ska behandla mig nu när jag är gravid. Så nu till min fråga, någon här som tagit escitalopram eller citalopram vid graviditet och hur gick det?

Med vänlig hälsning, Kikki

• Svar på tråden Någon här som ätit escitalopram vid graviditet?
  • Vevoz

Tog i början men slutade runt vecka 5, i samråd med läkaren. Var rädd för fosterskador

• Lillahans
    Vevoz skrev 2020-07-01 18:44:13 följande:

Tog i början men slutade runt vecka 5, i samråd med läkaren. Var rädd för fosterskador

Okej, sa din läkare att det var förhöjd risk för det?
  • FtS70

Skrev en AT-läkare ut escitalopram till dig mot KLÅDA?

• Lillahans
    FtS70 skrev 2020-07-01 19:03:31 följande:

Skrev en AT-läkare ut escitalopram till dig mot KLÅDA?

Japp, på hudkliniken i Eskilstuna i samråd med en hudläkare. Tydligen en vanlig behandlingsmetod när patienter har oförklarlig klåda då den även kan ha påverkan mot det.
  • Anonym (Bm)

Extremt vanligt med SSRI hos gravida.

• Lillahans
    Anonym (Bm) skrev 2020-07-01 21:13:42 följande:

Extremt vanligt med SSRI hos gravida.

Okej, så inget att oroa sig för?
  • Anonym (Bm)
    Lillahans skrev 2020-07-01 21:39:11 följande:

Okej, så inget att oroa sig för?

Nej det brukar vara ok. Ibland görs det extra kontroller på barnet vid födseln då vissa läkemedel kan kräva det.
  • Daphodil

Säger som bm ovan, detta är en vanlig medicin under graviditet och en av de mest studerade. Viss risk för utsättningssymptom när barnet föds, så de brukar ha lite extra koll på BB. Har du grav klåda som skapar lidande tycker jag att du ska fortsätta med medicinen.

• Hannama88

Åt hela graviditeten med sonen 3 år (då 20mg) inga problem. Även denna gång äter jag 10 mg. Vad min läkare säger är att de negativa effekterna av att sluta med den när man behöver den är större än de små risker som finns med att ta den.

Svar på tråden Någon här som ätit escitalopram vid graviditet?