• stinapb

    Adhd barn, nya familjemedlemmar

    Jag blev tillsammans med en kille för 8 månader sen. Vi har barn båda två, han har en 2-åring och jag en 7-åring.

    Min 7-åring är ett hyperaktivt barn som alltid krävt all uppmärksamhet. Jag och min son har levt gör oss själva i ca 4 år (varannan vecka), så han är van vid att få all min uppmärksamhet, och jag förstår såklart att det blir konkurrens för honom nu när 2 till ska finnas i vår vardag (ibland, då vi inte bor ihop och endast ses varannan helg med barnen). Den här helgen har min son fått egentid med mig fre kl 16-sön kl 17. Sen kom min kille och hans son hem till oss för att ses en stund. Det blev kaos direkt! Min son gjorde allt...spexade till sig till 100% , lyssnade inte på tillsägelser eller något. Jag och min son bröt ihop, jag följde med min son in på hans rum för att prata igenom det som precis hände. Han lyssnade knappt utan skrattade mest bara bort det. Det gick ca 5-10 minuter så retades han med min killes 2-åring, trots att vi var i samma soffa och helt med på vad som hände. Sa åt min son att sluta, ca 5 gånger, sen bröt det för oss igen. Jag blev förbannad , började gråta och gick iväg igen med min son för att prata om det som hände.

    Samma visa är det varenda gång vi träffas! Jag orkar inte. Jag är 95% säker på att min son har adhd (ska kolla upp det snarast) . Men det känns inte riktigt som det kommer att hjälpa. Det kommer vara likadant varje gång vi ses framöver också, det har hållt på såhär ända sen vi började träffas tillsammans med barnen (ca 3 månader). Jag har brutit ihop de senaste 3 gångerna vi träffats tillsammans, pga min son. Han får 90% av våran uppmärksamhet när vi ses, så han kan omöjligt känna sig utanför och känna ett behov av att synas, det här handlar om hans adhd.

    Jag undrar hur jag kommer klara av att leva såhär som en familj?

    Allt är så mycket enklare när det bara är jag och min son.

  • Svar på tråden Adhd barn, nya familjemedlemmar
  • Kusinen

    Om det är lämpligt att flytta ihop eller inte är ju en sak, men att överhuvudtabet umgås med andra är ju något som även är bra för barnet att träna på. Gör ni inte alls det idag? Umgås ni alsrig med mormor och morfar, kusiner eller någon annan barnfamilj?

    Jag tycker att du ska kontakta BUP för att få hjälp med utredning men också tips på böcker mm som du kan ta stöd i hur du bemöter barnet. Då behöver också hitta sätt hur du kan hantera det hela utan att bryta ihop.

    Har ni testat att umgås på ett annat sätt än att sitta tillsammans i en soffa? Något som kräver mer aktivitet och fokus på annat?

Svar på tråden Adhd barn, nya familjemedlemmar