• Anonym (Rädd)

Oftare komplikationer vid mf/ma än att det går bra?

Jag är mitt uppe i ett Ma nu och jag har inte börjat blöda, skulle egentligen skrapas idag mem det blev framflyttat till mån. Så det kan ju hända att kroppen hinner stöta ut fostret innan dess pch kag är livrädd för det. Läser överallt om störtblödningar pga rester och att man måste akutskrapas. Är det oftare att der blir såna komplikationer än att det bara kommer ut och sen är allt över?

Jag är i vecka 12 och fostret dog vecka 9 om det har någon betydelse

• Svar på tråden Oftare komplikationer vid mf/ma än att det går bra?
  • ACLB

Hej! Jag fick också reda på att jag fått MA i måndags i vecka 9 (8+5), fostret hade slutat växa bara två dagar tidigare. Var igår på dagvården och gjorde medicinsk abort. Ville bara berätta att det gick jättebra. Hade väldigt ont under en liten tid pga cytotecen men fick massa morfin och även flera lokalbedövningar i livmoderhalsen som gjorde all skillnad för mig. Behövde inte se fostersäcken för den lyckades barnmorskan få ut under en kontroll. Innan hade hon även lyckats spräcka fostersäcken, den ville inte komma ut av sig själv när den var fylld för att den var ?för stor? för livmoderhalsen. Kanske blir det samma för dig, att det är för långt gånget för att kunna komma ut själv, jag hade ju ändå tagit medicin för att mjuka upp och vidga där nere. Men vill bara berätta att jag har inte blött alls mycket (jo absolut blöder jag men inte så som jag har läst att många har haft med blod överallt). Typ som en kraftigare mens! All lycka till till dig!

• Anonym (4)

4 m.f/MA- inte skrapats. Fick Cytotec en gång v.11, det var gräsligt! V.14 blödde jag 7 veckor efteråt och fick piller för att sluta blöda.

• Anonym (ma)

Jag har varit med om en MA som konstaterades i v 14, fostret dog i v 10. Allt kom igång av sig självt inom ett dygn från att det konstaterades. Hade det inte kommit igång inom några dagar hade jag blivit erbjuden skrapning. Jag var hemma under hela tiden, hade ont men allt kom ut som det skulle, blödde ca 2v efteråt också om jag minns rätt. Fick sedan ett återbesök på kvinnokliniken för att kolla att inga rester fanns kvar vilket det inte gjorde.

• Anonym (MA i juni)

Genomgick MA i v 11+0 i juni. Började blöda så fick kolla upp vad det var, och man såg på VUL att fostret motsvarade 7+6 och ej hade hjärtslag. I alla fall, de frgade om jag ville ta såna piller som sätter igång det men jag ville hellre låta kroppen ta hand om det. Två dagar senare kom det igång rejält, som en riktigt kraftig mens med riklig blödning och ganska rejäl mensvärk, blev dock genomlidbart när jag tagit alvedon och ipren. Kom en del rätt stora klumpar vilket var ganska läbbigt. Men annars var det som sagt mest som en riktigt rejäl mens. Avtog efter ett par dagar (var bara första dagen det gjorde ont och blödde mycket, sen var det mer som vanlig mens).

Hur har det gått för dig?

• Anonym (Rädd)

Det kom igång och började blöda rejält. Blev inlagd på sjukhus och fick blod då jag tappade så mycket. Fick byta såna där stora blöjor som man tex får på förlossningen ungefär en gång i kvarten

Svar på tråden Oftare komplikationer vid mf/ma än att det går bra?