• Emstahsa

Bvc som ringer anhöriga

Har bvc rätt att ringa till ens anhöriga?

Jag avbokade mina bvc-kontroller med anledning till flytt utomlands men bvc sköterskan måste ha missat detta och ringde runt till mina anhöriga för att få tag i mig, får dom ens göra så?

Bör tilläggas att de ringde flertalet gånger efter det till mina familjemedlemmar trots att de påpekat att jag flyttat!

Har inte bvc tystnadsplikt?

• Svar på tråden Bvc som ringer anhöriga
  • Anonym (D)
    Anonym (öh) skrev 2020-07-10 23:46:28 följande:
    De får inte bryta sekretess pga psykisk ohälsa
    Anonym (H) skrev 2020-07-10 23:47:15 följande:
    Var hittar du info om att det skulle vara ok att bryta tystnadsplikten i det läget?

Ts. Oavsett så skadar det inte att göra en anmälan. Skulle det visa sig att de mot förmodan har rätt att ringa runt så är det värsta som höndef att du som svar på anmälan får veta att det är

Om TS samtalat med dem om psykiskt ohälsa så ska det finnas journalfört.  Tystnadsplikt och sekretess är olika saker, de får inte upprepa vad TS sagt, men  BVC lyder under en regel som säger att om de har oro för ett barns välmående så får de bryta sekretessen. I detta fall har de kontaktat TS släkt då de inte fått tag på henne och hon inte kommer på möten.

• Anonym (H)
    Anonym (D) skrev 2020-07-11 17:18:30 följande:

Om TS samtalat med dem om psykiskt ohälsa så ska det finnas journalfört.  Tystnadsplikt och sekretess är olika saker, de får inte upprepa vad TS sagt, men  BVC lyder under en regel som säger att om de har oro för ett barns välmående så får de bryta sekretessen. I detta fall har de kontaktat TS släkt då de inte fått tag på henne och hon inte kommer på möten.

Handlar inte detta om att de har skyldighet att oriosanmäla till socialen?

Jag menade sekretess och inte tystnadsplikt, skarvigt av mig.

Av allt det jag läst råder det inga tvivel att BVC här brutit mot sekretess. Har du konkreta bevis på motsatsen så länka gärna
  • Anonym (öh)
    Anonym (D) skrev 2020-07-11 17:18:30 följande:
    Anonym (H) skrev 2020-07-10 23:47:15 följande:
    Var hittar du info om att det skulle vara ok att bryta tystnadsplikten i det läget?

Ts. Oavsett så skadar det inte att göra en anmälan. Skulle det visa sig att de mot förmodan har rätt att ringa runt så är det värsta som höndef att du som svar på anmälan får veta att det är

Om de är oroliga för barnen får de bryta sekretessen för att kontakta sociala myndigheter och polis
    Men de får INTE ringa runt till privatpersoner
    BVC har gjort fel
    Anmäl!
  • Anonym (öh)
    Emstahsa skrev 2020-07-11 10:00:29 följande:

Tack för alla svar!

Jag har kontaktat enhetschefen och på måndag ska vi talas vid om detta.

Mycket bra!
  • Anonym (GG)

Nej, bvc får inte kontakta vem som helst!

Det är ett felaktigt agerande och bör påpekas till enhetschef/patientnämnden.

Även om det i detta fall kanske inte var så allvarligt kan det nästa gång handla om en kvinna som flytt från sina anhöriga, om bvc lämnar ut känsliga uppgifter så kan någon i framtiden fara riktigt illa!

Den enda gången man får bryta en sekretess är när man misstänker att ett barn far illa och då får de kontakta socialtjänst som i sin tur skall göra bedömning om en polisanmälan skall upprättas.

Jag vet inte vart ni som påstår att en vårdgivare får ringa anhöriga hittat information om att det INTE är ett brott mot sekretess/Tystnadsplikt? Ni får gärna länka en relevant sida där den informationen framgår!

Hämtat från 1177;

Undantag från tystnadsplikten

Även om sekretessen och tystnadsplikten är omfattande kan sekretessen brytas under vissa omständigheter, utan att du som patient ger ditt medgivande. Det gäller till exempel i följande situationer:

En domstol, åklagar-, polis-, kronofogde- eller skattemyndighet vill veta om en viss person vistas på en vårdinrättning.Kommunens socialtjänst eller Försäkringskassan behöver uppgifterna för en utredning av ett ärende.Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva om någon är lämplig att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation.En läkare bedömer att en patient är olämplig att ha skjutvapen ska läkaren anmäla det till polisen.Uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning.

Om en person misstänks för brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis och åklagare. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala till exempel rattfylleri som vårdpersonal har rätt att anmäla.

Särskilda undantag för barn

Tystnadsplikten gäller inte om vårdpersonalen misstänker att ett barn utsätts för ett brott. Det kan handla om att ett barn misshandlas eller utsätts för sexuella övergrepp.

Om vårdpersonalen misstänker att ett barn far illa ska personalen anmäla det till socialtjänsten, som gör en utredning och därefter kanske en polisanmälan. Det gäller också om det pågår en utredning som handlar om att en minderårig behöver skydd. Då är vårdpersonalen är tvungen att lämna ut information som kan vara viktig för utredningen.

• Anonym (D)
    Emstahsa skrev 2020-07-09 12:59:07 följande:

Har bvc rätt att ringa till ens anhöriga?

Jag avbokade mina bvc-kontroller med anledning till flytt utomlands men bvc sköterskan måste ha missat detta och ringde runt till mina anhöriga för att få tag i mig, får dom ens göra så?

Bör tilläggas att de ringde flertalet gånger efter det till mina familjemedlemmar trots att de påpekat att jag flyttat!

Har inte bvc tystnadsplikt?

Får jag ställa en motfråga, HUR fick BVC numret till dina anhöriga?
  • Anonym (H)
    Emstahsa skrev 2020-07-11 22:35:06 följande:

Finns på nätet :)

Vill bara förtydliga här. Visst menar du att de hittat nummer till dina anhöriga på nätet? Mycket logiskt och väldigt lätt att hitta.

Som sagt. Anmäl till patientnämnden. Tycker du skall göra det även om du har ett bra samtal med enhetschefen. Så att du kan vara säker på att detta faktiskt dokumenteras
  • Emstahsa
    Anonym (H) skrev 2020-07-11 22:39:23 följande:

Vill bara förtydliga här. Visst menar du att de hittat nummer till dina anhöriga på nätet? Mycket logiskt och väldigt lätt att hitta.

Som sagt. Anmäl till patientnämnden. Tycker du skall göra det även om du har ett bra samtal med enhetschefen. Så att du kan vara säker på att detta faktiskt dokumenteras

Ja precis, glömde citera i mitt svar.

Ja, som någon annan skrev så kanske det inte just för mig är så illa men för nästa person kan det bli..
  • Emstahsa

Pratat med enhetschef och det ÄR brott mot sekretess och en anmälan är de skyldiga att skicka.

• Anonym (H)
    Emstahsa skrev 2020-07-13 10:43:52 följande:

Pratat med enhetschef och det ÄR brott mot sekretess och en anmälan är de skyldiga att skicka.

Bra! Då antar jag att hen förstod allvaret i det hela. Får du info om att de faktiskt gjort en anmälan sedan?
  • Anonym (K)
    Emstahsa skrev 2020-07-11 22:46:10 följande:

Ja precis, glömde citera i mitt svar.

Ja, som någon annan skrev så kanske det inte just för mig är så illa men för nästa person kan det bli..

Bra att du anmälde. De ska inte googla fram folk på nätet och skvallra. Det finns anledning att man själv brukar lämna uppgifter till anhöriga.

Alla har inte en bra relation med alla sina släktingar.
  • Emstahsa
    Anonym (H) skrev 2020-07-13 10:46:17 följande:

Bra! Då antar jag att hen förstod allvaret i det hela. Får du info om att de faktiskt gjort en anmälan sedan?

Jag vet inte, överväger nu att skicka in en egen anmälan ifall att de skulle strunta i det
  • Emstahsa
    Anonym (K) skrev 2020-07-13 10:56:18 följande:

Bra att du anmälde. De ska inte googla fram folk på nätet och skvallra. Det finns anledning att man själv brukar lämna uppgifter till anhöriga.

Alla har inte en bra relation med alla sina släktingar.

Nä verkligen inte, det roligaste i samtalet var att hon frågade om jag önskade någon kontakt med en bvc-sköterska, ehm näe och skulle jag mot förmodan vilja det så kontaktar jag en annan enhet :)
  • Anonym (H)
    Emstahsa skrev 2020-07-13 11:15:18 följande:

Jag vet inte, överväger nu att skicka in en egen anmälan ifall att de skulle strunta i det

Gör du en anmälan till patientnämden så är det inte alls svårt. Så kanske inte skadar att göra det för säkerhets skull. Vet dock inte om du behöver anmäla det till någon högre instans. För det patientnämnden gör verkar vara att kontakta enheten och begära ett svar typ. Om jag inte missuppfattat det helt, kan jag absolut ha gjort
Svar på tråden Bvc som ringer anhöriga