• Anonym (kaffedraken)

Personkemi. Kan du avgöra om två personer har det

eller inte?

Det kunde min syster göra. Hon har aldrig träffat en kvinna som jag var kär i. Men hon sa att kvinnan inte är intresserad. Många som skrev i mina trådar höll med min syster, och kunde också avgöra det.

Hur är det med dig, kan du avgöra om två personer har personkemi?
    (den ena personen har du aldrig ens träffat)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-17 08:29
    Jag inser nu i efterhand att tråden lika gärna kunnat heta "Attraktion. Kan du avgöra om två personer har det".

Personkemi tycker jag att vi hade. Men det föll nog på att hon inte var attraherad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Personkemi. Kan du avgöra om två personer har det
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-17 17:13:28 följande:
    Kvinna 30+ (dock upptagen). Nej, jag skulle inte vilja att en så pass mycket äldre man (på mitt jobb dessutom) skulle göra några närmanden, varken i skrift eller tal. Det spelar ingen roll om jag är upptagen, jag resonerar likadant som singel.

Gå i terapi istället för att älta i tråd efter tråd efter tråd här. Och sluta ventilera dina kärleksbekymmer med din syster (vars magkänsla dock verkar vara ganska bra).
    Men då kan jag ju visa min syster på kvinnor jag tycker verkar intressanta, så kan hon avgöra om det är nån idé att jag kontaktar dom?
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-17 18:29:02 följande:
    Men då kan jag ju visa min syster på kvinnor jag tycker verkar intressanta, så kan hon avgöra om det är nån idé att jag kontaktar dom?
    För några år sen hade jag kontakt med en jämnårig kvinna, ett par år äldre än mig.
    Hon ser bra ut, och när jag visade min syster så sa hon "träffa henne".
    Jag tyckte inte att den kvinnan heller var "utanför min liga", så där trodde jag själv att jag hade en chans.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-17 18:29:02 följande:
    Ett ärligt råd, främst utifrån omtanke; Innan du öht funderar på att börja dejta så 1) gå i terapi för att helt kunna släppa händelsen med den 20 år yngre tjejen, red ut varför den händelsen fastnat så länge hos dig och hitta strategier för hur du ska hantera liknande situationer för dom kommer säkerligen dyka upp igen, och 2) prata ut med din syster och red ut er relation, du visar enormt mycket bitterhet gentemot henne och skuldbelägger henne till stor del för att det blev som det blev. Det är jättebekvämt att göra så för då slipper du ta ansvar, precis som när du skyller på svar du fått här på FL, men vid en viss punkt måste man släppa och gå vidare. 
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Mm) skrev 2020-07-17 18:55:04 följande:
    Ett ärligt råd, främst utifrån omtanke; Innan du öht funderar på att börja dejta så 1) gå i terapi för att helt kunna släppa händelsen med den 20 år yngre tjejen, red ut varför den händelsen fastnat så länge hos dig och hitta strategier för hur du ska hantera liknande situationer för dom kommer säkerligen dyka upp igen, och 2) prata ut med din syster och red ut er relation, du visar enormt mycket bitterhet gentemot henne och skuldbelägger henne till stor del för att det blev som det blev. Det är jättebekvämt att göra så för då slipper du ta ansvar, precis som när du skyller på svar du fått här på FL, men vid en viss punkt måste man släppa och gå vidare. 
    Jag tror inte jag behöver terapi för att glömma den yngre tjejen, det går över med tiden.
    Jag fick ju en tankeställare. Att man inte ska försöka med en så mycket yngre. Bättre då att dom tar första steget.

På ett sätt var det bra att min syster visade hur mycket hycklare hon är. Det har jag vetat sen tidigare, men det blev kristallklart efter det här, plus annat hon sa till andra. Jag och de andra personerna förstår nu att hon är ingen person man pratar med om sånt här.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-17 19:01:15 följande:
    Jag tror inte jag behöver terapi för att glömma den yngre tjejen, det går över med tiden.
    Jag fick ju en tankeställare. Att man inte ska försöka med en så mycket yngre. Bättre då att dom tar första steget.

På ett sätt var det bra att min syster visade hur mycket hycklare hon är. Det har jag vetat sen tidigare, men det blev kristallklart efter det här, plus annat hon sa till andra. Jag och de andra personerna förstår nu att hon är ingen person man pratar med om sånt här.
    Det här svaret bevisar bara vikten av tipsen du fick av mig. 
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Mm) skrev 2020-07-17 19:08:00 följande:
    Det här svaret bevisar bara vikten av tipsen du fick av mig. 
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, men man tänker olika. Att ta ansvar för det jag gjort? Var det så farligt att jag blev kär i en tjej och frågade om hon ville ses?
    Ring polisen!
    Jag respekterade hennes nej, och gjorde inget mer.
    Jag tycker att jag hanterade det bra och moget.
    Att jag ältar är mitt problem.

Och min syster tänker jag inte prata ut med om det här. Jag har lärt att det inte är nån idé. Hon och jag tänker helt annorlunda, och det slutar bara med att jag blir förbannad.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-17 15:29:09 följande:

Jag skulle ju kunna skriva till den här 16 år yngre kvinnan, vi har trots allt setts och hälsat på varann IRL.

Men jag har ju problem med att kunna avgöra vilka kvinnor jag ev. har chans på.

Skulle jag fråga nån annan, t ex min syster, så skulle hon kunna se att kvinnan ev. är i en helt annan liga.

Jag tycker att den här 16 år yngre kvinnan är attraktiv, men jag tycker inte det känns som att det vore omöjligt.

Jag kan ju inte svara på om du ska skriva till den här personen utan jag svarade ju generellt. Om man passar in på de preferenser som en person angett på en dejtingssida kan man givetvis skriva ett meddelande (på dejtingssidan, inte privat mejl eller liknande) till den personen. Skriver man ett trevligt meddelande i ett sånt sammanhang har man inte gjort någit fel på något sätt. Sen finns det givetvis inga garantier på att den du skriver till tycker du verkar intressant tillbaka. Några såna garantier finns aldrig.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-18 08:22:26 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, men man tänker olika. Att ta ansvar för det jag gjort? Var det så farligt att jag blev kär i en tjej och frågade om hon ville ses?
    Ring polisen!
    Jag respekterade hennes nej, och gjorde inget mer.
    Jag tycker att jag hanterade det bra och moget.
    Att jag ältar är mitt problem.

Och min syster tänker jag inte prata ut med om det här. Jag har lärt att det inte är nån idé. Hon och jag tänker helt annorlunda, och det slutar bara med att jag blir förbannad.
    Nej, du missförstår. Ta ansvar för ditt liv och hur du hanterar denna händelse, ta ansvar för att komma vidare. Det här ältandet är ju direkt destruktivt för dig, vill du inte må bättre? Hur många potentiella förälskelser har du gått miste om under tiden du suttit och ältat det här på familjeliv? En psykolog hade kanske fått dig att komma vidare och släppa det här. 

Tråkigt att en, helt ärligt, ganska liten och fånig grej förstört relationen med din syster. 
  • Anonym (kaffedraken)

Att min syster kunde säga nåt sånt (och mycket annat) säger mer om henne, hur hon är som person.
    De som höll med min syster och sa att jag tänker fel, det säger mer om dom, hur dom är som människor.

Jag är glad att jag inte är en sån människa Glad

• Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Mm) skrev 2020-07-18 12:52:46 följande:
    Nej, du missförstår. Ta ansvar för ditt liv och hur du hanterar denna händelse, ta ansvar för att komma vidare. Det här ältandet är ju direkt destruktivt för dig, vill du inte må bättre? Hur många potentiella förälskelser har du gått miste om under tiden du suttit och ältat det här på familjeliv? En psykolog hade kanske fått dig att komma vidare och släppa det här. 

Tråkigt att en, helt ärligt, ganska liten och fånig grej förstört relationen med din syster. 
    Jag är arbetslös, så jag har mycket tid att grubbla. Hade jag jobbat så hade jag inte tänkt så mycket.
    Jag har nog inte gått miste om nån potentiell förälskelse, då jag inte har träffat nån kvinna sen dess, som jag känt så för.

Det är inte en isolerad händelse, detta är nåt som pågått i många år. Hon är trångsynt och slänger ur sig saker som ofta är rätt korkade. Hon har retat upp och sårat mig många gånger, och andra människor också.
    Hon är den typen av människa som inte själv klarar att höra nåt, då är det "ja då skiter vi i det".
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-21 09:31:06 följande:

Att min syster kunde säga nåt sånt (och mycket annat) säger mer om henne, hur hon är som person.
    De som höll med min syster och sa att jag tänker fel, det säger mer om dom, hur dom är som människor.

Jag är glad att jag inte är en sån människa Glad

Jag har aldrig träffat nån som den tjejen, och då har jag ändå levt ett tag, och träffat alla sorters tjejer/kvinnor.
    Jag tyckte hon var helt underbar. Rolig, söt, tuff, töntig, blyg, sexig, glad.
    Helt unik tjej.
    Men min syster bara avfärdade det med "hon är inte intresserad".
    Lite som när man viftar bort en fluga.
    Det var helt otänkbart att en tjej kunde gilla mig, tycka om mig, vilja umgås med mig, vara attraherad.

Jag tycker det är vidrigt att en syster säger så.
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-21 11:06:09 följande:
    Jag har aldrig träffat nån som den tjejen, och då har jag ändå levt ett tag, och träffat alla sorters tjejer/kvinnor.
    Jag tyckte hon var helt underbar. Rolig, söt, tuff, töntig, blyg, sexig, glad.
    Helt unik tjej.
    Men min syster bara avfärdade det med "hon är inte intresserad".
    Lite som när man viftar bort en fluga.
    Det var helt otänkbart att en tjej kunde gilla mig, tycka om mig, vilja umgås med mig, vara attraherad.

Jag tycker det är vidrigt att en syster säger så.
    Om min syster berättat om en kille hon var kär i, så skulle inte jag ha sagt "han är inte intresserad".
    Hur i helvete kommer man ens på tanken att säga nåt sånt?
    Och till sin bror. Jag sa att jag var kär i tjejen.
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-21 11:09:27 följande:
    Om min syster berättat om en kille hon var kär i, så skulle inte jag ha sagt "han är inte intresserad".
    Hur i helvete kommer man ens på tanken att säga nåt sånt?
    Och till sin bror. Jag sa att jag var kär i tjejen.
    En del försöker bortförklara det med att hon ville skydda mig, så jag inte skulle bli sårad eller ledsen.
    Hur undviker man det då?
    Detta var en olycklig kärlek, så det var ofrånkomligt att jag skulle bli ledsen.
    Jag överlever. Svårt att gå genom livet utan att bli besviken.
    Så nej, hon menade inte väl med den kommentaren. 
  • Anonym (kaffedraken)

Och jag vet att inte fick tjejen. Hon var inte intresserad.
    Hur jag vet det? För jag var där.
    Var du?
    Det är över.
    Nåt som däremot inte är över är folks trångsynthet och vilja att trycka ner andra människor.
    Det är lågt.
    Jag är en människa med känslor. Det betydde inget för min syster. Hon bara pissade på det.
    Det betyder inget för er heller.
    Men tänk på det om nån som står er nära berättar att de fått känslor för nån.
    Ni måste inte säga "han/hon är inte intresserad", även om ni tror det.

Svar på tråden Personkemi. Kan du avgöra om två personer har det