• Anonym (Tyskland)

Vad lägger ni på bolaget nu när Tyskland är svårtillgängligt

Vi brukar åka till Tyskland 1-2 ggr/år. Nu måste vi gå på bolaget. Jösses vad mycket dyrare det blir.

Vad lägger ni på alkohol på 1 år?

Vi lägger ca 10 000 ink resa om vi handlar i Tyskland.

Blir nog 20 000kr på bolaget om vi inte snart kommer iväg????

• Svar på tråden Vad lägger ni på bolaget nu när Tyskland är svårtillgängligt
  • Anonym (rz)
    Anonym (Skräp) skrev 2020-07-15 23:03:06 följande:

De jag känner som åker köper skitvin/öl - billigt men knappt drickbar. 5000? Vem handlar sprit för 5000 på en gång? Låter som man har problem om man lägger sådana summor på att åka och bunkra sprit. Det är ju inte direkt en massa olika kvalitetsviner folk handlar

Vissa gillar det du kallar "skräp", inklusive jag. Helt seriöst föredrar jag whiskyn för 300kr än 10000, ölen för 15 än den för 50 även om dom kostade detsamma, smaksak helt enkelt.

Tyder väl snarare på problem om man inte kan ha alkohol hemma utan att dricka upp den direkt?

Hade maten haft hållbarheten hade jag storhandlat 1gång per år där med.
  • Anonym (.)
    Anonym (rz) skrev 2020-07-15 23:34:11 följande:

Vissa gillar det du kallar "skräp", inklusive jag. Helt seriöst föredrar jag whiskyn för 300kr än 10000, ölen för 15 än den för 50 även om dom kostade detsamma, smaksak helt enkelt.

Tyder väl snarare på problem om man inte kan ha alkohol hemma utan att dricka upp den direkt?

Hade maten haft hållbarheten hade jag storhandlat 1gång per år där med.

Vet inte om du missade lite, men ofta köper folk som handlar i Tyskland extremt billig ljus öl för typ 5kr per burk som är knappt drickbart, istället för att betala några kronor med för att få en schysst öl. För 15kr per burk finns det mycket schysst öl (speciellt i Tyskland). Skillnaden när man går från 5kr per burk till 15kr, är ljusår. Skillnaden i kvalitet när man går från 15kr till 50kr är liten, i vissa fall ingen.

Samma med whisky. 300kr per flaska (i Tyskland) är tillräckligt för att köpa en rätt bra whiskey. Men många som är där tycka köpa nån finkeloljeosande fulwhiskey för 85kr per liter.

Jag tror 80% av de som handlar där nere för >5000kr säljer en hel del vid sidan av, för att finansiera resan.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Tyskland) skrev 2020-07-14 22:36:33 följande:
    Kom upp en fundering.
    Ni som aldrig / nästan aldrig dricker alkohol hur ofta dricker ni energidryck?
    Jag dricker aldrig energidrycker.
    Det är inte så bra för kroppen.

Jag har dock en last och det är kaffe. Jag dricker i stort sett kaffe och vatten.

Ett gott vin eller en god öl kan jag verkligen uppskatta, men sedan vi fick barn har det i stort sett blivit noll och intet. Men även innan barn så gick det aldrig 1000:- i månaden på systembolaget. Jag väljer att göra annat med mina pengar.
  • Anonym (Lina)

Min särbo köpte öl för ett par veckor sen. Han köpte inte bara ett par stycken utan beställde en hel pall som han hämtade på bolaget sen. Enklare än att behöva resa till Tyskland.

• Anonym (Fin)

Vi brukar dela på en flaska vin på helgen. Eller så tar vi nån öl. Så ca 100 :- per vecka. Sen när vi bjuder hem vänner kan det gå lite mer på en kväll. Oftast 2 flaskor

Så upp mot 6000 per år.

• Anonym (f)

Skulle gissa att jag lägger ca 500 på alkohol/år. Nu blir jag ibland bjuden på alkohol, så jag dricker kanske lite mer än så, men jag dricker ganska lite ändå. Jag blir lätt påverkad av ett glas, jag gillar inte att vara full.

• Anonym (Vin är gott)
    Anonym (Juno) skrev 2020-07-15 12:29:52 följande:
    Det märks rätt tydligt att du inte läst mina eller TS övriga kommentarer. Jag har absolut ingenting emot att vuxna tar sig nåt glas vin då och då. Absolut inte. Men TS skrev själv att priset lätt "springer iväg" när man har gäster över, så det låter ju knappast som att det bara handlar om ett glas vin på TS fester. 
    Det märks rätt tydligt att du inte läste vad jag skrev.

Det jag skrev om "ett glas vin" var under ett barnkalas, precis som att det skulle vara så hemskt om det hände.
  • Anonym (Vin är gott)

Energidryck, och då speciellt Red Bull, är himla god att blanda grogg på!

• Anonym (Tyskland)

Nu har det gått några månader och jag har kollar när jag är på bolaget.

Många som köper det som kallas fulöl, märkligt att samma öl som bolaget tar 10kr för är bättre än när man ger 3kr för den????

• Anonym (Tyskland)
    Anonym (Skräp) skrev 2020-07-15 23:03:06 följande:

De jag känner som åker köper skitvin/öl - billigt men knappt drickbar. 5000? Vem handlar sprit för 5000 på en gång? Låter som man har problem om man lägger sådana summor på att åka och bunkra sprit. Det är ju inte direkt en massa olika kvalitetsviner folk handlar

6 flaskor infernovin

2 flaskor whiskey

1 flaska Gin

2 flak fulöl

1 låda finöl

2 flaskor champagne

Mer än så räcker 5000kr inte till????
  • Anonym (276)
    Anonym (Tyskland) skrev 2020-11-05 21:39:17 följande:
    6 flaskor infernovin
    2 flaskor whiskey
    1 flaska Gin
    2 flak fulöl
    1 låda finöl
    2 flaskor champagne

Mer än så räcker 5000kr inte till????
    Men hur längre räcker det? Om det är en årsranson blir 5000 kr ungefär 400 kr/mån.
    Vi (två vuxna) gör kanske av med motsvarande ovanstående på ungefär 8-9 månader, vilket motsvarar ca 600 kr/mån.
  • Anonym (Tyskland)
    Anonym (276) skrev 2020-11-06 21:52:30 följande:

Men hur längre räcker det? Om det är en årsranson blir 5000 kr ungefär 400 kr/mån.

Vi (två vuxna) gör kanske av med motsvarande ovanstående på ungefär 8-9 månader, vilket motsvarar ca 600 kr/mån.

Beror ju på. Har ofta gäster på besök och då blir det lite champagne till välkomstdrink, 1-2 flaskor rött till maten. Männen tar en whiskey och damerna delar på resterna av champagne.

Så mellan 2-8 månader.
  • Anonym (Tyskland)

Idag var jag på systemet och handlade lite.

Konstaterar att många har väldigt dålig koll på vad dom köper och för hur mycket.

I den kön jag stod var det ingen som handlade under 500kr.

Många som gick och botanisera i ölhyllorna då springer det iväg.

I vår stad har det blivit jättepoppulärt med ölprovning.

Både i mindre sällskap och vitalt i större sällskap.

Har även snackat runt lite och av människor som dricker alkohol för dom tycker det är gott så ligger vääääldigt många över 20000 på ett år.

• Pope Joan II
    Anonym (Tyskland) skrev 2021-01-29 17:01:06 följande:

Idag var jag på systemet och handlade lite.

Konstaterar att många har väldigt dålig koll på vad dom köper och för hur mycket.

I den kön jag stod var det ingen som handlade under 500kr.

Många som gick och botanisera i ölhyllorna då springer det iväg.

I vår stad har det blivit jättepoppulärt med ölprovning.

Både i mindre sällskap och vitalt i större sällskap.

Har även snackat runt lite och av människor som dricker alkohol för dom tycker det är gott så ligger vääääldigt många över 20000 på ett år.

Det var en märklig slutsats. Varför tror du att många har dålig koll på vad de köper och för hur mycket? Det rimliga är väl att tro att de köper det de vill ha?
  • Anonym (Tyskland)
    Pope Joan II skrev 2021-01-29 17:09:08 följande:

Det var en märklig slutsats. Varför tror du att många har dålig koll på vad de köper och för hur mycket? Det rimliga är väl att tro att de köper det de vill ha?

För så många inlägg här anser att dom som köper alkohol för mmer än 500kr i månaden är alkoholister.
  • Pope Joan II
    Anonym (Tyskland) skrev 2021-01-29 19:12:54 följande:
    För så många inlägg här anser att dom som köper alkohol för mmer än 500kr i månaden är alkoholister.
    Då kanske jag borde läsa tråden då. 
  • Anonym (Tyskland)
    Pope Joan II skrev 2021-01-29 19:16:31 följande:

Då kanske jag borde läsa tråden då. 

Ja gör det????

Bra fredagsläsning.
  • Pulverkaffe

2020 köpte jag 3 flaskor vin för ca. 500kr. Det är allt. Så här det sett ut senaste 10 åren. Jag är ingen storkonsument av alkohol.

Svar på tråden Vad lägger ni på bolaget nu när Tyskland är svårtillgängligt