• Wed 15 Jul 2020 22:51
    528 visningar
    6 svar
    6
    528

    Kan ej äta!!! Hjälp!!

    Är gravid i vecka 7+2, kan ej äta, spyr, mår illa hela tiden, känner mig Väldigt varm & svimfärdig när jag är ute och rör på mig. Har ätit mat 1 gång på 4 dagar, får verkligen inte i mig någonting, fått lergigan Comp utskrivet men var tvungen att lämna tillbaka dem då jag har högrisk för hjärnblödning. Vad ska jag göra??? Ingenting funkar, håller på bli galen. Mår riktigt dåligt i både psykiskt och fysiskt pga detta, ska inte till barnmorskan förens 7 augusti.

  • Svar på tråden Kan ej äta!!! Hjälp!!
  • Thu 16 Jul 2020 08:15
    #2

    Du får söka vård. Du kan läggas in med dropp en tid och kanske få utskrivet näringsdrycker. Många har det som dig och måste läggasbin med dropp då och då under graviditeten.

  • Barbro­45
    Thu 16 Jul 2020 08:29
    #3

    Så där kan du inte ha det i tre veckor till. Ta kontakt med MVC, beskriv dina problem, det finns annat att ta till. Du behöver deras hjälp nu. Till dess, viktigast att du får i dig vätska, vatten, juice, te, vad som helst, du får kanske behålla det om du tar det små, små klunkar. Det brukar vara lite lättare att få ner flytande, du kan göra en smoothie med sådant du tycker om (helst få din partner att göra den).


    Viktigast dock, vänta inte med att ta kontakt med MVC.
    Här lite om illamående vid graviditet. Men du har säkert redan googlat en massa kring det.
    https://www.1177.se/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/graviditetsillamaende/


     

  • Thu 16 Jul 2020 13:42
    #5
    Jagarjordgubbar97 skrev 2020-07-15 22:51:44 följande:

    Är gravid i vecka 7+2, kan ej äta, spyr, mår illa hela tiden, känner mig Väldigt varm & svimfärdig när jag är ute och rör på mig. Har ätit mat 1 gång på 4 dagar, får verkligen inte i mig någonting, fått lergigan Comp utskrivet men var tvungen att lämna tillbaka dem då jag har högrisk för hjärnblödning. Vad ska jag göra??? Ingenting funkar, håller på bli galen. Mår riktigt dåligt i både psykiskt och fysiskt pga detta, ska inte till barnmorskan förens 7 augusti.


    Jag var likadan. mitt tips, börja med att ta bort kött (tungt för kroppen att brya ned) ät mycket nötter, tex jordnötter har högt näringsinnehåll. Ät mindre portioner men oftare. Tex ät en näve jordnötter, vänta 45 min och sedan en till för att din kropp ska få behålla näringen.
    Citrusfrukter hjälpte en del för att dämpa illamåendet.
    Även sojaprdukter är bra, finns i vegetariska/veganska delen av affären. 

    Undvik kaffe och dylikt som är vätskedrivande, du behöver behålla vätska i kroppen just nu.
  • Thu 16 Jul 2020 14:14
    #6
    +1

    Akupunktur med ett flertal behandlingar kan hjälpa. En sjukgymnast jag träffade under min graviditet, men tyvärr först när illamåendet inte var så akut längre, sa till mig att alla sjukgymnaster får lära sig akupunktur mot illamående under sin utbildning. Oavsett så rekommenderar jag att du googlar på graviditet illamående akupunktur och på din ort så hittar du förhoppningsvis någon som kan testa hjälpa dig.

    För mig när det var som värst och jag inte ens kunde behålla vatten som jag drack fungerade ändå vindruvor. En vindruva då och då hjälpte mig och inom några dagar kunde jag äta mer och mer.

    Jag fick även tips om att lägga en bit färsk ingefära i kokande vatten och dricka av det, men det fungerade inte alls. Jag kräktes av bara lukten.

    Får man fråga om det är så att du spyr eller är det ?bara? illamående? Är det enbart illamående (jag vet att det inte är ?bara?, men jag hoppas att du förstår) så rekommenderar jag dig att ändå tvinga i dig något litet, litet just för att få i dig något. Tex en liten bit knäckebröd på bara någon kvadratcentimeter, en halv jordgubbe eller vindruva. När magen är helt tom är det lätt att hamna i en ond cirkel och så blir man än mer illamående. Så lyckas du få i dig, lite, lite, lite men ofta, till en början kanske en gång i halvtimmen, för att den ta oftare, så blir det lättare att få i dig något. Då ?lurar? du dig själv om och om igen. Det är som det där ordspråket som säger något om att det är lättare att äta upp en hel kaka om man börjar med några smulor. Sen tar man det smula för smula. För mig fungerade som sagt var vindruvor. De första fick jag verkligen tvinga i mig. Men sen gick det lättare och lättare och jag kunde tillslut i alla fall vara säker på att bebisen fick det den behövde. Förhoppningsvis så går det snart över för dig! Själv så tampades jag me illamåendet genom hela graviditeten. Eller bättre sagt genom både graviditeterna.

Svar på tråden Kan ej äta!!! Hjälp!!