• Galatheaa

    Har knappt någon mens, hur ska jag lyckas bli gravid?

    Håll i er, det här lär bli långt...

    när jag blev gravid första gången tog det 11 månader av försök. Jag hade då regelbunden mens varje månad, kanske en aning längre cykler än vad som är vanligt.

    Andra gången blev jag gravid på första försöket. Tog ut kopparspiralen i december, testade positivt i januari.

    Sedan andra barnet har jag haft hormonspiral, och då inte haft någon mens alls. När det var tid att byta den förra året i januari valde jag att inte sätta in en ny. Jag ville ge min kropp en paus från hormoner och med min nuvarande partner var vi bekväma med att använda kondom.

    Sen gick det en månad, två, tre och fortfarande ingen mens. Till sist, 4 månader efter att jag tog ut spiralen fick jag en blödning som varade i 4 veckor.. sökte till gyn som konstaterade att trots 4 veckor blödning var slemhinnan fortfarande väldigt tjock. Som att jag precis skulle få mens typ. Så jag fick Provera-tabletter för att hjälpa slemhinnan mogna och stötas ut.

    6 månader efter det här så hade jag fortfarande inte fått någon till mens. Jag kontaktade gyn igen som tog lite hormonprover, jag fick träffa en gynekolog som gjorde en ny gynundersökning och hävdade att jag har PCO. Han skrev ut fler provera-tabletter och sa att jag skulle ta dem var 3-4 månad i 10 dagar, för att blöda ut slemhinnan regelbundet.

    Nu till saken. Jag hade inte planerat fler barn. Jag trodde inte att min sambo ville ha fler barn, och jag kunde ?nöja mig? med de två jag har sedan tidigare (han har inga biologiska barn, men mina barn bor med oss på heltid). Men så plötsligt en kväll när vi ligger och myser och jag förväntar mig att han ska sträcka sig efter en kondom i sängbordslådan stannar han upp och viskar ?vill du ha barn med mig??. Jag nästan skrek ja med glädjetårarna rinnande nerför kinderna. Jag hade nog inte tillåtit mig själv att känna efter hur mycket jag ville ha fler barn, men känslan var nu helt överväldigande.

    Jag har gått med i Viktväktarna för att gå ner i vikt och jag har haft en mens sedan i april som kommit igång av sig själv. Det var nu sju veckor sedan. Ingen mens, negativt gravtest. Känns så himla hopplöst att lyckas bli gravid när en inte ens har någorlunda rimlig tid mellan mensen...

    Jag vet inte vad jag ska göra...

  • Svar på tråden Har knappt någon mens, hur ska jag lyckas bli gravid?
  • Pimpinellan

    Gå till en privat gynläkare eller privat klinik och få hjälp. Finns medicin både för att få mens och sen för att få äl. Dessutom kan de konstatera om du verkligen har PCO. Eller om nåt annat är vajsing.

  • Pluttan

    Hej ts. Jag har också strulig mens. Försöker bli gravid men hopplöst svårt när mensen uteblir och därmed troligtvis ingen äl.

    Vi kunde kanske skriva lite till varandra som pepp. Kram


    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
Svar på tråden Har knappt någon mens, hur ska jag lyckas bli gravid?