• Anonym (Orkar inte)

Kroppens slås ut fullständigt varje månad, varför?

Nu är det fjärde månaden på rad det händer. Under några dagar slås min kropp ut fullständigt. Jag blir trött, hjärnan fungerar trögt, magen slås ut, känns som kroppen går på högvarv även när jag tar det lugnt, känns darrig i kroppen (syns dock inte utåt), vaknar av hjärtklappning när jag sover, Yrsel som ibal d är så kraftig att det känns som jag ska ramla ur sängen. Försöker jag gå en promenad känns det som mjölksyra i benen innan jag ens börjat.

De brukar hålla i sig i ca 3-4 dagar. De andra gångerna har jag fått mens när symtomen börjat ge vika (hur det blir denna gång vet jag inte). De två första gångerna det hände hade jag varit både stressad och orolig en period. Men både denna och förra gången har jag istället mått väldigt bra ända tills symtomen kommer från ingenstans.

Vad är det egentligen som händer med kroppen?

• Svar på tråden Kroppens slås ut fullständigt varje månad, varför?
  • Liindsi

Jag får samma sak av min pms/pmsd. Jättejobbigt! Man kan äta SSRI i samband med pms enbart, eller prova p-piller om det nu är det som spökar i din kropp

• Anonym (o)

Jag tycker du ska ta en check hos doktorn för säkerhets skull

• Anonym (S)

Jag känner igen mig fullständigt! Detta kommer inte varje månad för mig men vissa månader. För ett tag sen var jag till o med på sjukan för att kolla upp det. Mina symtom var yrsel, darrningar och som att det kryper i fingrar och ben. Det togs massa prover bland annat järn och B-vitamin men allt var bra och i vården görs inte mer. Men jag har nu själv kunnat koppla ihop det med min cykel. Kommer ungefär en vecka innan mens och försvinner helt 2-3 dagar in i mensen. Skitstörigt! Den gången det var som värst var en månad då jag hade uppehåll på progesteron tillskott. Det brukar jag ta (vill bli gravid och har problem med spottings utan progesteron tillskott). Men denna månad kom det lite ändå trots tillskott. Kände mig precis som till en början av en förkylning, trött, tung i huvet, kände mig febrig. Sen kom mensen och nu är allt borta och som vanligt! Helt klart någon slags obalans i hormonerna. Stress orsakar ju det. Du kan även testa att dra ner på koffein, socker och gluten. Hur kommer du dig nu? Hur gammal är du?

• Anonym (Orkar inte)

Tack för era svar.

Har haft problem med pms sedan tonåren. Har då främst haft problem med trötthet, migrän, illamående, enormt sötsug, psykiska måendet, orolig mage (dock inte i närheten av vad det är nu) m.m. P-piller kan jag inte ta för då sticker mitt blodtryck iväg. Ssri testade jag en period för något år sedan men hade noll effekt på de fysiska symtomen.

Jag är 40år. Sökte läkare för ca 1 år sedan då jag märkt gradvisa förändringar under ca 2 år tiden och trodde själv att jag hamnat i förklinakteriet. Läkaren viftade bort de och sa att det var normala hormon rubbningar och inget att gör något åt. Nu har det ju dock blivit avsevärt mycket sämre.

Koffein, socker och gluten undviker jag redan.

• Anonym (Samma här)

Följer tråden.. har samma problem. Har haft problem med PMS sedan tonåren men börjar nu närma mig 40 och klarar inte längre av att arbeta under PMS:en, så illa har det blivit. Livet har blivit kaos :(

• Mln01

Åh samma här! Ändå otroligt skönt att hitta denna träd då jag blir så rädd för mina symptom. Som ni säger då struntar ju vården i att ens försöka förklara om de inte hittar några brister direkt. Darrig inombords, yr, magen helt åt helvetet, trött, orkeslös, vaknar av hjärtklappning. Suck! Jag är 44 och det började bli såhär för ett par-tre år sen. Nästan så man längtar efter klimakteriet.

• Anonym (Ida)

Hur har det gått för er? Jag har precis samma. Är 42 så gissar på förklimakteriet och hormoner.

Svar på tråden Kroppens slås ut fullständigt varje månad, varför?