• Anonymsju

Ge mig era bästa tips på att få barnet blöjfri

Hej, min son är lite mer än 2,5 år. Vi har av flera anledningar inte börjat pottträna innan. Vi har haft pottan framme länge, pratat om den, han är bekant med den, han har kissat på den några gånger och vi har gett massa berömm då och han har blivit så stolt och glad.

Imorse kände jag bara att nu slutar vi med blöja på dagarna. Han har kissat på pottan 2 gånger under dagen. Kissat på golvet och på sig flera gånger. Vi påminner, frågar och pratar mycket om han är kissnödig osv.

Jag skulle helt enkelt vilja ha era bästa tips och råd för hur vi ska gå till väga på bästa sätt. Ska man sätta på kalsonger nu direkt, eller ska han gå omkring naken hemma? När man åker iväg ska vi ha kalsonger under byxorna eller bara byxor? Ska man ha pottan framför tvn i vardagsrummet där han oftast är eftersom hans leksaker är där, eller ska pottan stå i badrummet hela tiden och man går tid så fort det är dags. Ja ni hör ju, många funderingar har jag, och det känns som jag krånglar till det för mycket i mitt huvud kanske, men känner mig lite vilsen vad som är det bästa sättet. Är det dumt att vi tar bort blöjan så hastigt på dagen?

Så tar gärna emot era tips/råd så skulle vi bli tacksamma!

• Svar på tråden Ge mig era bästa tips på att få barnet blöjfri
  • Jag är bara jag
    S23 skrev 2020-07-23 21:59:27 följande:
    Bvc menar att man ska introducera potta vid 8 månader. Inte att man ska börja potträna.

För oss som börjar tidigt och kör med ec, elimination communication eller babypottning som det heter på svenska, handlar det absolut inte om
    Hets utan om att lära sig barnets signaler och kommunikation. Dessa barn får ett naturligt förhållande till pottan och behöver liksom aldrig vänjas vid den. För många av dessa barn kan man plocka bort blöjan tidigt då de tidigt börjar kommunicera att de behöver gå på toa, men för en del dröjer det till normal blöjfri ålder innan blöjan kan plockas bort. Det handlar snarare om att barnet skall få chansen att kommunicera än att få barnet blöjfri.
    Troligtvis är det denna linje bvc är inne på när de informerar om att det är bra att introducera pottan vid 8 månader
    Till oss sa Bvc-tanten att vi skulle börja med potträning vid 6 månader. Gick inte tolka på nåt annat sätt. Vår äldste kunde inte ens sitta vid 6 månader!  Hon har å andra sidan sagt så mycket knäppt genom åren så detta liksom många andra råd sket vi i.
  • Anonymsju
    S23 skrev 2020-07-23 21:59:27 följande:

Bvc menar att man ska introducera potta vid 8 månader. Inte att man ska börja potträna.

För oss som börjar tidigt och kör med ec, elimination communication eller babypottning som det heter på svenska, handlar det absolut inte om

Hets utan om att lära sig barnets signaler och kommunikation. Dessa barn får ett naturligt förhållande till pottan och behöver liksom aldrig ?vänjas? vid den. För många av dessa barn kan man plocka bort blöjan tidigt då de tidigt börjar kommunicera att de behöver gå på toa, men för en del dröjer det till ?normal? blöjfri ålder innan blöjan kan plockas bort. Det handlar snarare om att barnet skall få chansen att kommunicera än att få barnet blöjfri.

Troligtvis är det denna linje bvc är inne på när de informerar om att det är bra att introducera pottan vid 8 månader

Nja när vi pratade på öppna förskolan så sa de som jobbade där att msn absolut ska börja just potträna vid 6 månader. Min BVC sköterska börjsde prata om det vid ca 8 månader, men hon är jättebra och har inte hetsar med något. Men som sagt pedagogerna på öppna förskolan sa verkligen att man skulle börja potträna då.

Det du beskriver säger jag verkligen inte emot, låter som ett bra sätt, så länge man följer barnets utveckling och inte stressar på nåt sätt.

Vi har haft pottan framme väldigt länge. Vi har pratat om den, han fick leka med den när han va liten, så på ett sätt har han ju varit bekant med den väldigt länge. Men en period var han ledsen om man frågade om han ville sitta på pottan, då sket vi i den länge, och nu kändes det dags. Vilket det verkligen verkar vara då det går väldigt bra!
  • S23
    Jag är bara jag skrev 2020-07-23 22:04:06 följande:

Till oss sa Bvc-tanten att vi skulle börja med potträning vid 6 månader. Gick inte tolka på nåt annat sätt. Vår äldste kunde inte ens sitta vid 6 månader!  Hon har å andra sidan sagt så mycket knäppt genom åren så detta liksom många andra råd sket vi i.

De riktlinjer som bvc har är att de skall informera vid 8 månader om att man kan introducera potta.

Så din bvc har helt enkelt hittat på något eget.

Jag tror heller inte att de menar potträning i den bemärkelse att syftet är att sluta med blöja, utan att de bara uttryckt sig klumpigt åt er.

Ett barn kan sitta på potta innan hen kan sitta. Man får då som förälder hålla i barnet.

Vi har kört babypottning och grodhållit vårat barn över toaletten sedan 2 månaders ålder. Många börjar redan på bb.

I vissa länder är detta en självklarhet. Och för oss har det varit guld värt. Men förstår absolut att man inte har intresse eller ork till detta.

Men. Det handlar inte om att stressa barnet. Snarare tvärt om. Toalett och potta blir på detta sätt en naturlig del av barnets liv och inget man kommer behöva belöna med klistermärken eller vänja barnet vid. De kan redan ocj är trygga i situationen och kan dessutom ta kommandot över sin kropp genom att själva kommunicera att de behöver gå på toa.

Dessutom mycket bättre att bajsa i grodposition. Babypottning kan verkligen hjälpa för dem som har barn med problem med magen
  • S23
    Anonymsju skrev 2020-07-23 22:11:53 följande:

Nja när vi pratade på öppna förskolan så sa de som jobbade där att msn absolut ska börja just potträna vid 6 månader. Min BVC sköterska börjsde prata om det vid ca 8 månader, men hon är jättebra och har inte hetsar med något. Men som sagt pedagogerna på öppna förskolan sa verkligen att man skulle börja potträna då.

Det du beskriver säger jag verkligen inte emot, låter som ett bra sätt, så länge man följer barnets utveckling och inte stressar på nåt sätt.

Vi har haft pottan framme väldigt länge. Vi har pratat om den, han fick leka med den när han va liten, så på ett sätt har han ju varit bekant med den väldigt länge. Men en period var han ledsen om man frågade om han ville sitta på pottan, då sket vi i den länge, och nu kändes det dags. Vilket det verkligen verkar vara då det går väldigt bra!

Har aldrig varit med om det du beskriver. Jag skulle vilja påstå att dessa personer är otroligt okunniga eller åtminstone uttrycker sig väldigt klumpigt.

Jag har endast, även från bvc, mötts av förvåning gällande babypottning av vårat barn. Måste helt enkelt vara olika på olika ställen.

Men som sagt. Bvcs riktlinhwr är att de vid 8 månader ska prata om att INTRODUCERA potta. Vilket exempelvis kan innebära att man låter barnet sitta på pottan när hen vaknar på morgonen. Kiss eller inte spelar ingen roll. Utan handlar enbart om att introducera
  • Anonymsju

Att kissa på pottan/toa går bra för sonen.

Men han vill inte kissa i busken. Så att gå till parken just nu går inte eftersom han då håller sig länge för att han inte vill kissa i busken, och tillslut kissar på sig. Hemma kissar han på pottan, men vi får påminna och sätta honom på pottan trots att han säger "kissa sen" eftersom han inte jämt vill avbryta leken och då kissar han på sig om man inte hinner gå och kissa med honom innan. Man får alltså hela tiden försöka förekomma att han ska kissa på sig, men ibland säger han till att han behöver kissa potta eller så går han själv och gör det. Men till "problemet" och det är att han inte vill bajsa på pottan. Han har blivit hård i magen pga att han förmodligen håller sig. Han har 2 gånger bajsat ute när vi varit i sommarstugan, en gång gick han undan i busken, en annan bajsade han på stranden framför familjen. Vi har pottränat i ca. 2 veckor med några dagars paus med blöja då han fick mycket diarré. Min frågar im det är normalt att 2,5 åringar bajsar ute öppet sådär trots att vi har potta där?

• S23
    Anonymsju skrev 2020-08-06 22:50:58 följande:

Att kissa på pottan/toa går bra för sonen.

Men han vill inte kissa i busken. Så att gå till parken just nu går inte eftersom han då håller sig länge för att han inte vill kissa i busken, och tillslut kissar på sig. Hemma kissar han på pottan, men vi får påminna och sätta honom på pottan trots att han säger "kissa sen" eftersom han inte jämt vill avbryta leken och då kissar han på sig om man inte hinner gå och kissa med honom innan. Man får alltså hela tiden försöka förekomma att han ska kissa på sig, men ibland säger han till att han behöver kissa potta eller så går han själv och gör det. Men till "problemet" och det är att han inte vill bajsa på pottan. Han har blivit hård i magen pga att han förmodligen håller sig. Han har 2 gånger bajsat ute när vi varit i sommarstugan, en gång gick han undan i busken, en annan bajsade han på stranden framför familjen. Vi har pottränat i ca. 2 veckor med några dagars paus med blöja då han fick mycket diarré. Min frågar im det är normalt att 2,5 åringar bajsar ute öppet sådär trots att vi har potta där?

Troligtvis skönare att bajsa på huk än på potta.

Om barnet dessutom kopplar ihop pottan med den hårda magen och att det gör ont så är det inte märkligt att han väljer att bajsa utomhus.

Många barn tycker det är läskigt att bajsa utan blöja eftersom de inte är vana vid att något ramlar av från kroppen på det sättet.

Jag vill rekommendera bumbos toalettsits. Den gör att barnet får upp benen och får en naturlig bajspossition. Vi är gjorda för att bajsa på huk.

Angående parken. Ta med en potta. Lär barnet att kissa på potta utomhus. Inte ovanligt att barn inte vill kissa utomhus. Vår dotter vägrade. Det löste sig genom att mormor fick testa och då gick hon med på det. Så hon lärde sig kissa i busken med mormor och efter det gick det bra med oss föräldrar också
  • Anonymsju
    S23 skrev 2020-08-07 05:45:48 följande:

Troligtvis skönare att bajsa på huk än på potta.

Om barnet dessutom kopplar ihop pottan med den hårda magen och att det gör ont så är det inte märkligt att han väljer att bajsa utomhus.

Många barn tycker det är läskigt att bajsa utan blöja eftersom de inte är vana vid att något ramlar av från kroppen på det sättet.

Jag vill rekommendera bumbos toalettsits. Den gör att barnet får upp benen och får en naturlig bajspossition. Vi är gjorda för att bajsa på huk.

Angående parken. Ta med en potta. Lär barnet att kissa på potta utomhus. Inte ovanligt att barn inte vill kissa utomhus. Vår dotter vägrade. Det löste sig genom att mormor fick testa och då gick hon med på det. Så hon lärde sig kissa i busken med mormor och efter det gick det bra med oss föräldrar också

Han har inte ont i magen vad han visar, han har heller inte ont eller problem när han väl bajsar mer än att det är lite hårt. Han har alltid bajsat ganska sällan. När han var bebis bajsade hsn ca. 1 gång i veckan.

Men jag tror han tycker det är läskigt. Han kissar utomhus på pottan i sommarstugan. Så han kan kissa på den utomhus också, han kissar ju såklart ute när han springer omkring naken i stugan när han badat.

Om ca. 1,5 vecka börjar han förskolan, en helt ny också. Blir lite stressad av hur det blir med blöjan. Han är inte redo att bara utan där.
  • S23
    Anonymsju skrev 2020-08-07 07:38:59 följande:

Han har inte ont i magen vad han visar, han har heller inte ont eller problem när han väl bajsar mer än att det är lite hårt. Han har alltid bajsat ganska sällan. När han var bebis bajsade hsn ca. 1 gång i veckan.

Men jag tror han tycker det är läskigt. Han kissar utomhus på pottan i sommarstugan. Så han kan kissa på den utomhus också, han kissar ju såklart ute när han springer omkring naken i stugan när han badat.

Om ca. 1,5 vecka börjar han förskolan, en helt ny också. Blir lite stressad av hur det blir med blöjan. Han är inte redo att bara utan där.

Om du blir stressad och känner att det inte fungerar så kör med blöjan igen. Det finns ingen anledning att stressa på något som inte känns bra. Speciellt inte med tanke på förskolestart. Många får bakslag då och förskolan kan ju inte ha samma koll. Så för bådas egen skull så kanske det helt enkelt är bättre att följa dina känslor och ta på blöjan igen.

Inget hindrar ju att man går runt hemma utan ibland heller om man känner att det fungerar
  • Anonymsju
    S23 skrev 2020-08-07 07:59:09 följande:

Om du blir stressad och känner att det inte fungerar så kör med blöjan igen. Det finns ingen anledning att stressa på något som inte känns bra. Speciellt inte med tanke på förskolestart. Många får bakslag då och förskolan kan ju inte ha samma koll. Så för bådas egen skull så kanske det helt enkelt är bättre att följa dina känslor och ta på blöjan igen.

Inget hindrar ju att man går runt hemma utan ibland heller om man känner att det fungerar

Vi känner att det funkar med kisseriet hemma och i stugan, han sov även hos sin mormor förra veckan och det gick bra. Sover en stund på dagen utan att ha kissat i sömnen en enda gång. Ingen olycka har hänt i bilen, vagnen osv. Några enstaka gånger har han kissat på sig. Så vi tycket ju det går riktigt bra. Det är just bajset. Sen har förskolan inriktning att vara ute jättemycket vilket ju kommer bli att han förmodligen kommer kissa på sig ute. Har fått uppfattning att fördkolepersonal inte vill behöva påminna om att gå på pottan, utan barnet får bara vara utan blöja om dom kan säga till själva.
  • S23
    Anonymsju skrev 2020-08-07 08:48:01 följande:

Vi känner att det funkar med kisseriet hemma och i stugan, han sov även hos sin mormor förra veckan och det gick bra. Sover en stund på dagen utan att ha kissat i sömnen en enda gång. Ingen olycka har hänt i bilen, vagnen osv. Några enstaka gånger har han kissat på sig. Så vi tycket ju det går riktigt bra. Det är just bajset. Sen har förskolan inriktning att vara ute jättemycket vilket ju kommer bli att han förmodligen kommer kissa på sig ute. Har fått uppfattning att fördkolepersonal inte vill behöva påminna om att gå på pottan, utan barnet får bara vara utan blöja om dom kan säga till själva.

Nej då känns det ju mest som att det bara blir en stress för er. Kanske ska ni försöka jobba hemma på att han blir trygg med att bajsa utan blöja? Är han tydlig när han behöver bajsa så kan ni ju bara försöka med att ta honom till toaletten när det är dags även om han har blöja på sig
  • Anonymsju
    S23 skrev 2020-08-07 08:54:38 följande:

Nej då känns det ju mest som att det bara blir en stress för er. Kanske ska ni försöka jobba hemma på att han blir trygg med att bajsa utan blöja? Är han tydlig när han behöver bajsa så kan ni ju bara försöka med att ta honom till toaletten när det är dags även om han har blöja på sig

Alltså jag blir inte stressad som att jag projicerar det på sonen nu. Utan mer att jag funderar på hur det kommer bli på förskolan om 1,5 vecka. Jag trodde man helst inte ska ta på blöja igen och "ge upp"
  • S23
    Anonymsju skrev 2020-08-07 08:57:40 följande:

Alltså jag blir inte stressad som att jag projicerar det på sonen nu. Utan mer att jag funderar på hur det kommer bli på förskolan om 1,5 vecka. Jag trodde man helst inte ska ta på blöja igen och "ge upp"

Alltså så länge inte stressen går ut över barnet så kan ni ju naturligtvis fortsätta iaf fram till förskolestart. Kanske kan du också prata med personalen om vd dom är villiga att hjälpa till med.

Som jag sagt tidigare så anser jag att det är felaktigt att ett barn inte är redo för att sluta. Men det förutsätter också att tiden finns och att det inte blir en stressig situation.

Jag är nog fel person att uttala mig om att sluta med blöja med ett barn som varit van vid blöja ?så länge?. Vi har som sagt pottat från start så för vårat barn har faktumet att gå på toa alltid varit något ?naturligt? som inte har behövt vänjas in efersom det varit självklart från början.

Jag tror dock inte på att barnet nödvändigtvis blir förvirrat av att ta på blöja igen eller för den delen ha blöja på förskolan men inte hemma. Ett så ?stort? barn förstå mycket.
  • Linnea.12
    Anonymsju skrev 2020-08-07 08:57:40 följande:

Det är väl bara ta med en massa extra kläder. Säg till personalen att han är utan blöja i stort sett hela tiden. Det har gått bra hemma. Han bajsat i blöjan, vad jag förstår, och då säger ni det. Ofta så har barn ett kroppsspråk som är tydligt och personalen lär säkert se på samma sätt som ni när han behöver gå och bajsa. I början när situationen är lite ny så kanske det händer en del olyckor men sen när sig personalen att läsa signalerna och hittar ett sätt som får det att fungera på förskolan. Håll en dialog med personalen om hur de tycker att det funkar om personalen säger att efter någon vecka att det inte fungerar han vill inte gå på pottan och det blir negativt för honom då han bajsar på sig så kommer de råda er till att tillåta blöja på förskolan. Hemma är hemma, förskola är förskola låt personalen på förskolan avgöra själva hur de tycker att det funkar.

Vad är din oro, att personalen inte ska ta hand om ditt barn? Klart de har många barn att ta hand om men du har ju lagt en grund, precis det som förväntas av dig som förälder. Är det en ny förskola så är du med första dagarna också.

Det är väl bara att prova och hålla en dialog med personalen!
  • Anonymsju
    S23 skrev 2020-08-07 09:08:49 följande:

Alltså så länge inte stressen går ut över barnet så kan ni ju naturligtvis fortsätta iaf fram till förskolestart. Kanske kan du också prata med personalen om vd dom är villiga att hjälpa till med.

Som jag sagt tidigare så anser jag att det är felaktigt att ett barn inte är redo för att sluta. Men det förutsätter också att tiden finns och att det inte blir en stressig situation.

Jag är nog fel person att uttala mig om att sluta med blöja med ett barn som varit van vid blöja ?så länge?. Vi har som sagt pottat från start så för vårat barn har faktumet att gå på toa alltid varit något ?naturligt? som inte har behövt vänjas in efersom det varit självklart från början.

Jag tror dock inte på att barnet nödvändigtvis blir förvirrat av att ta på blöja igen eller för den delen ha blöja på förskolan men inte hemma. Ett så ?stort? barn förstå mycket.

Nej du är nog fel person. Du har ett drömmande och lite mästrande sätt att "komma med tips".

Jag förstår att du har gjort på ett helt annat sätt, det har du skrivit ca 5 gånger :)
  • S23
    Anonymsju skrev 2020-08-07 10:26:53 följande:

Nej du är nog fel person. Du har ett drömmande och lite mästrande sätt att "komma med tips".

Jag förstår att du har gjort på ett helt annat sätt, det har du skrivit ca 5 gånger :)

Då får jag ursäkta mig. Har inte helt koll på vad jag tidigare skrivit eftersom det varit ett tag mellan gångerna. Nu fick du ju ett bra svar här ovan av någon. Hoppas att detta kan hjälpa dig.

Vill bara säga att oavsett om ni väljer att återgå till blöja eller fortsätta försöka så är inget av det fel. Ni får helt enkelt göra det ni tror i längden blir bäst för er och barnet.

Lycka till
Svar på tråden Ge mig era bästa tips på att få barnet blöjfri