• MissB

    Svagare graviditetstest v.6-7 -se hit!

    Hej!

    Efter min upplevelse med graviditetstest som plötsligt visat svagare känner jag att jag måste dela med mig -om det kan finnas någon som googlar ?svagare test? och hittar hit så vill jag skänka hopp om att det inte alls behöver betyda att det är kört! Jag kan självklart inte garantera utfallet för någon annan, men vill som sagt bara ge hopp genom att berätta hur det var för mig!

    Jag är idag gravid i v. 8+4 (första barnet, efter ivf -vilket inte spelar roll såklart, men ändå :)) För drygt 1,5 vecka sedan, när jag var i v. 6+6, fick jag för mig att ta ett nytt graviditetstest. Detta eftersom jag upplevde att mina symptom (illamående och ömma bröstvårtor) hade minskat markant senaste dagarna, samt att det även hade kommit lite blod vid något tillfälle. Förra två testen hade jag tagit på min testdag och dagen efter (ett från testlagret och ett Clearblue) vilket var ca 3 v tidigare. Testen hade då varit starkt positiva. Nu tog jag alltså ett test till, och till min förskräckelse var teststrecket nu svagare än kontrollstrecket -och tydligt svagare än mina tester från testdagen. Även denna gång testade jag med testlagrets och det gjordes med morgonurin på samma sätt som gången tidigare. Mitt hopp sjönk som en sten och jag ställde in mig på att det hela var på väg utför.. Jag hade ett ultraljud inplanerat 1,5 vecka senare så det var bara att vänta till dess för att få något slags svar och bekräftelse på vad min magkänsla sa mig...

    Till saken hör att jag tar Lutinus (progesteron) 3 ggr per dag, vilket kan hindra livmodern från att krampa. Så där hade jag min förklaring till varför jag trots allt inte börjat blöda ännu. Men ett mf/ma var det jag ställde mig inpå.

    Så igår var det då dags för ultraljudet, och chocken hos mig när det på skärmen dyker upp en perfekt liten plutt med fint tickande hjärta, perfekt i storlek och inga tecken på något avvikande! Jag tappade talförmågan helt, haha.. Men vilken lycka!!

    Kände att jag måste dela med mig, för jag sökte själv efter hopp och halmstrån för bara någon dag sedan. Så hoppas att jag kan hjälpa någon annan därute som hamnar i liknande sits!

    Ska se om jag kan lyckas lägga upp bild på mina två tester så ser man skillnaden jag skriver om :) Överst är det från testdagen, och underst är det från v. 6+6

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-21 17:37
    Nu blev det tvärtom ser jag.. Bilden överst (där min hand också syns) är
    testet i v. 6+6

  • Svar på tråden Svagare graviditetstest v.6-7 -se hit!
  • Helium

    Halloj!


    Du undrar seriöst om du är gravid eller?
    Ja, det är du och ju längre tid det går från själva befruktelsen och typ 3-6v så blir strecket svagare.

    Lycka till!

    Hej!

  • Helium

    Såg att jag inte läst allt.


     


    GRATTIS och hoppas allt går vägen!

    Trevlig sommar!

  • MissB

    Jo, nu vet jag att jag är gravid ;) men kände mig orolig och missmodig länge efter det svagare testet.. Visste inte att det kunde bli så.. Så ville bara dela med mig till andra som kanske är oroliga :)

    Tack för lyckönskningen, och trevlig sommar till dig med!

  • ensamärstark

    Kan lugna med att jag gjorde ?stegring? med dessa tester den testlagret och dom började minska i styrka runt vecka 6-7 och mina är med svagare nu än runt BIM...

    Min graviditet är bekräftad med foster och hjärtljud så sluta testa :)

  • MissB
    ensamärstark skrev 2020-07-22 22:28:45 följande:

    Kan lugna med att jag gjorde ?stegring? med dessa tester den testlagret och dom började minska i styrka runt vecka 6-7 och mina är med svagare nu än runt BIM...

    Min graviditet är bekräftad med foster och hjärtljud så sluta testa :)


    Tack -men om du läser hela inlägget så är jag inte orolig, och håller inte på att testa heller :) Jag har också fått min graviditet bekräftad med foster och hjärtljud. Skapade tråden enbart för att eventuellt kunna lugna någon annan som är orolig, men jag verkar ha misslyckats med mitt budskap.. Grattis till din graviditet :)
  • ensamärstark
    MissB skrev 2020-07-24 10:04:22 följande:

    Tack -men om du läser hela inlägget så är jag inte orolig, och håller inte på att testa heller :) Jag har också fått min graviditet bekräftad med foster och hjärtljud. Skapade tråden enbart för att eventuellt kunna lugna någon annan som är orolig, men jag verkar ha misslyckats med mitt budskap.. Grattis till din graviditet :)


    Haha ja inlägget var ganska långt så kanske att fler är lika lata som mig och inte orkar läsa allt
  • MissB
    ensamärstark skrev 2020-07-24 10:24:02 följande:

    Haha ja inlägget var ganska långt så kanske att fler är lika lata som mig och inte orkar läsa allt


    Men då kanske man inte måste skriva heller, om man inte orkar läsa!? Inget vi behöver diskutera ytterligare, men bara en tanke.. :)
  • Nótt

    Tack för initiativet till detta inlägget. Jag googlade exakt det då jag är i vecka 5+4 och har fått svagare testresultat nu, och känner mig väldigt ledsen..

    hoppas på samma historia som du.

  • Anonym (Normalt)

    Fast det här är ju helt normalt och beror på hook effect, googla.

  • Anonym (Oron)
    MissB skrev 2020-07-21 17:36:02 följande:
    Svagare graviditetstest v.6-7 -se hit!

    Hej!

    Efter min upplevelse med graviditetstest som plötsligt visat svagare känner jag att jag måste dela med mig -om det kan finnas någon som googlar ?svagare test? och hittar hit så vill jag skänka hopp om att det inte alls behöver betyda att det är kört! Jag kan självklart inte garantera utfallet för någon annan, men vill som sagt bara ge hopp genom att berätta hur det var för mig!

    Jag är idag gravid i v. 8+4 (första barnet, efter ivf -vilket inte spelar roll såklart, men ändå :)) För drygt 1,5 vecka sedan, när jag var i v. 6+6, fick jag för mig att ta ett nytt graviditetstest. Detta eftersom jag upplevde att mina symptom (illamående och ömma bröstvårtor) hade minskat markant senaste dagarna, samt att det även hade kommit lite blod vid något tillfälle. Förra två testen hade jag tagit på min testdag och dagen efter (ett från testlagret och ett Clearblue) vilket var ca 3 v tidigare. Testen hade då varit starkt positiva. Nu tog jag alltså ett test till, och till min förskräckelse var teststrecket nu svagare än kontrollstrecket -och tydligt svagare än mina tester från testdagen. Även denna gång testade jag med testlagrets och det gjordes med morgonurin på samma sätt som gången tidigare. Mitt hopp sjönk som en sten och jag ställde in mig på att det hela var på väg utför.. Jag hade ett ultraljud inplanerat 1,5 vecka senare så det var bara att vänta till dess för att få något slags svar och bekräftelse på vad min magkänsla sa mig...

    Till saken hör att jag tar Lutinus (progesteron) 3 ggr per dag, vilket kan hindra livmodern från att krampa. Så där hade jag min förklaring till varför jag trots allt inte börjat blöda ännu. Men ett mf/ma var det jag ställde mig inpå.

    Så igår var det då dags för ultraljudet, och chocken hos mig när det på skärmen dyker upp en perfekt liten plutt med fint tickande hjärta, perfekt i storlek och inga tecken på något avvikande! Jag tappade talförmågan helt, haha.. Men vilken lycka!!

    Kände att jag måste dela med mig, för jag sökte själv efter hopp och halmstrån för bara någon dag sedan. Så hoppas att jag kan hjälpa någon annan därute som hamnar i liknande sits!

    Ska se om jag kan lyckas lägga upp bild på mina två tester så ser man skillnaden jag skriver om :) Överst är det från testdagen, och underst är det från v. 6+6

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-21 17:37
    Nu blev det tvärtom ser jag.. Bilden överst (där min hand också syns) är
    testet i v. 6+6


    Gammal tråd men om TS är kvar - kom dina symptom tillbaka? Gick allt bra sen? 
  • MissB

    Hej, TS här

    Längesen jag var inloggad nu och hade helt missat att det kommit ytterligare några kommentarer (hoppas att allt gick bra även för erHjärta) så tänkte att jag uppdaterar hur allt gick för mig -om någon skulle se tråden och undra. Resten av graviditeten löpte på utan problem, och min son föddes i v.40+ Glad

    Numera känner även jag till hook effect, som kan vara orsaken till ett svagare graviditetstest ett par veckor in, men jag visste som sagt inte då! Och jag var o_r_o_l_i_g? skapade därför tråden och hoppas att den kanske även kan lugna någon annan som läser här framöver.

  • Anonym (Ida)

    Jag kände inte till att det fanns något som hette hook effect och hittade den här tråden eftersom jag var orolig över det sjunkande hcget i min kropp. Trodde att det kom senare. Blev väldigt lugnad av ditt inlägg! Tack ????

Svar på tråden Svagare graviditetstest v.6-7 -se hit!