• Cavill

    Fönsterkuvert?

    Jag blev inspirerad av en annan tråd som handlade om post. 
    Det finns alltså folk som i dagens fina internet läge fortfarande vill ha sina räkningar på papper. 
    Vem vill ha massa pappersfakturor, som kostar dessutom. Ren idioti. 
    Hur gör du?

  • Svar på tråden Fönsterkuvert?
  • Cavill
    Physalis skrev 2020-07-24 12:47:29 följande:

    Varför skulle det vara "ren idioti"? Du motiverar inte alls.

    Själv tycker jag pappersfakturor är att föredra. Jag gillar att ha det fysiskt framför mig. En hög betalda och en hög obetalda.

    Det enda jag ogillar är att det blir en avgift och därför väljer jag bort papper i vissa fall.


    Jag motiverade med det du själv skrev. Avgift. 

    Ett tips, läs ordentligt nästa gång du ska svara i en tråd. 
  • Cavill
    Embla twopointoh skrev 2020-07-24 12:50:46 följande:
    Du svarade så bra att jag känner att jag inte behöver svara Cavill själv. Glad
    Vilken tur. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Valfritt) skrev 2020-07-24 14:42:43 följande:

    Föredrar faktura. Varför? Av det enkla skälen att jag både ser dåligt och har värk och uselt sifferminne så sitta framför datorn och försöka se siffror, minnas och skriva in allt- nej tack. Enklare med papper och avier. Har några autogiro också. Vad gäller just fönsterkuvert är ju massor av dom inte räkningar utan vanlig post.


    Du måste ha en riktigt usel internetbank. I min behöver jag bara godkänna fakturan som kommer in där, inte skriva in några siffror alls. Byt bank.
  • Anonym (Alicia)

    Jag har bara löneavdrag (försäkringar), autogiro och e-faktura.

    Får dock en del kuvert hem ändå, reklam, information och från vården och tandläkaren. Brukar väl vara 1-4 kuvert i veckan.

  • Physalis
    Cavill skrev 2020-07-24 14:53:13 följande:

    Jag motiverade med det du själv skrev. Avgift. 

    Ett tips, läs ordentligt nästa gång du ska svara i en tråd. 


    Tack för tipset, det hade jag aldrig kommit på själv. Vilken tur att jag ändå råkade läsa hela din text av en slump.

    Det känns aningen överdrivet att kalla det ren idioti bara för att vissa företag tar ut en avgift, därför utgick jag ifrån att det fanns mer bakom tanken men tydligen inte.
    Korrekturläser som en kratta
  • Cavill
    Physalis skrev 2020-07-24 16:19:46 följande:
    Tack för tipset, det hade jag aldrig kommit på själv. Vilken tur att jag ändå råkade läsa hela din text av en slump.

    Det känns aningen överdrivet att kalla det ren idioti bara för att vissa företag tar ut en avgift, därför utgick jag ifrån att det fanns mer bakom tanken men tydligen inte.
    Nä, tydligen var det just min tanke. 
    Tack för klargörandet. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Valfritt)
    Anonym (P) skrev 2020-07-24 16:08:41 följande:
    Du måste ha en riktigt usel internetbank. I min behöver jag bara godkänna fakturan som kommer in där, inte skriva in några siffror alls. Byt bank.
    Men snälla nån, jag skrev att jag betalade fakturor på papper eller autogiro- jag har ingen internetbank. Varför skulle jag? Gör aldrig bankaffärer. Dessutom står nästan alla fakturor jag betalar i makens namn- vi delar på räkningarna. Han betalar på datorn och det tar längre tid än jag som skriver på papper. Tänker absolut inte byta bank.
  • Anonym (P)
    Anonym (Valfritt) skrev 2020-07-24 16:38:18 följande:

    Men snälla nån, jag skrev att jag betalade fakturor på papper eller autogiro- jag har ingen internetbank. Varför skulle jag? Gör aldrig bankaffärer. Dessutom står nästan alla fakturor jag betalar i makens namn- vi delar på räkningarna. Han betalar på datorn och det tar längre tid än jag som skriver på papper. Tänker absolut inte byta bank.


    Du tycker du skrivet tydligt, det tycker inte jag. Fortsätt på ditt icke-digitaliserade sätt då om det passar dig.
  • Lizforever

    Jag har det mesta på autogiro eller e-faktura.
    Parkerningsavgifterna kommer via mailen dock, går säkert att lösa men jag har helt enkelt inte kommit mig för.

    Köper jag något på nätet så brukar jag betala via Klarna. Eller Qliro som t ex Topformula använder.

    Vet inte när jag fick en pappersfaktura senast...

    Jag har stenkoll på min ekonomi och skulle nog aldrig missa något oavsett i vilken form räkningen kom.

  • Anonym (?)
    Anonym (Valfritt) skrev 2020-07-24 14:42:43 följande:

    Föredrar faktura. Varför? Av det enkla skälen att jag både ser dåligt och har värk och uselt sifferminne så sitta framför datorn och försöka se siffror, minnas och skriva in allt- nej tack. Enklare med papper och avier. Har några autogiro också. Vad gäller just fönsterkuvert är ju massor av dom inte räkningar utan vanlig post.


    Anonym (Valfritt) skrev 2020-07-24 16:38:18 följande:
    Men snälla nån, jag skrev att jag betalade fakturor på papper eller autogiro- jag har ingen internetbank. Varför skulle jag? Gör aldrig bankaffärer. Dessutom står nästan alla fakturor jag betalar i makens namn- vi delar på räkningarna. Han betalar på datorn och det tar längre tid än jag som skriver på papper. Tänker absolut inte byta bank.
    Hur kan du skriva på papper om du är så värkbruten med dåligt sifferminne?



  • Anonym (C)
    Anonym (Valfritt) skrev 2020-07-24 16:38:18 följande:

    Men snälla nån, jag skrev att jag betalade fakturor på papper eller autogiro- jag har ingen internetbank. Varför skulle jag? Gör aldrig bankaffärer. Dessutom står nästan alla fakturor jag betalar i makens namn- vi delar på räkningarna. Han betalar på datorn och det tar längre tid än jag som skriver på papper. Tänker absolut inte byta bank.


    Jag förstår inte, du har ingen internetbank? Har inte alla det? Hur gör du då gör att kolla hur mycket pengar du har på kontona eller göra över pengar mellan olika konton?

    Ett tips är ju att betala med mobilen, då behöver man inte skriva in något alls utan scannar bara fakturan så kommer alla uppgifter in i internetbanken.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (C) skrev 2020-07-24 22:55:46 följande:
    Jag förstår inte, du har ingen internetbank? Har inte alla det? Hur gör du då gör att kolla hur mycket pengar du har på kontona eller göra över pengar mellan olika konton? Ett tips är ju att betala med mobilen, då behöver man inte skriva in något alls utan scannar bara fakturan så kommer alla uppgifter in i internetbanken.

    Åtminstone Swedbank har fortfarande kvar både telefonbank och girobetalningsblanketter och man kan få kontoutdrag från bankomaten. Jag har inte använt mig av sånt själv på många år, men jag kan hålla med om att det faktiskt var rätt snabbt och smidigt.
  • mari123

    Har alla mina fasta utgifter på autogiro och behöver inte göra ngt alls. Jättesmidigt. Minns hur det var förr när jag skrev på en blankett och skickade in räkningarna i ett kuvert till Postgirot. Nåja, en gång i månaden men gud så skönt att slippa.

  • Anonym (kille)

    Jag har inte hämtat post på 2 månader. 


    Det brukar gå så lång tid innan jag går och kollar och kastar all reklam. 


    Om jag beställer något som kommer till postfacket så kan jag gå och kolla lite oftare. Annars inte alls. 


    Beställer man något större så går det ju till utdelningskontor och du får ett sms. Så man behöver inte gå å kolla ifall man fått lapp om att paket finns att hämtas. dom gör väl inte ens så längre heller. 


     

Svar på tråden Fönsterkuvert?