• Tomatmacka

Kontorsjobb som inte kräver utbildning?

Finns såna? Samt kan man försörja sig på dem? Har knegat i många år nu men skulle så gärna vilja ha ett kontorsjobb. Men går det att få utan en utbildning när man har ett barn och lån på bostad att ta itu med? Känns lite dumt att börja plugga nu när man har allt detta att ta itu med, men finns det nånting? Vill inte tvingas sälja lägenheten heller. Vill bara ha nåt så jag kan betala hyra, lån, mat och elektricitet. Kräver inte så mycket mer.

• Svar på tråden Kontorsjobb som inte kräver utbildning?
  • Tomatmacka
    Steven01 skrev 2020-07-25 06:06:16 följande:

Den vanligaste vägen in på kontor utan utbildning är om du redan är anställd på ett företag och du utvecklas och är duktig på ditt jobb så kan man få chansen.

Men ts varför är du så intresserad av att jobba på kontor?

För jag tror att det är där framtiden finns, och jag vill gärna veta vad kontorister egentligen har för arbetsuppgifter och vilken nivå av svårighetsgrad det är. Har varit ute på fältet i många år nu, och egentligen tror jag att jag är mer akademikertypen snarare än den som är på fältet. Men då det är för sent att skaffa sig en utbildning skulle jag behöva nåt som ger jobb direkt.
  • Anonym (Finns speciell utbildning)

Om du har erfarenhet av byggbranschen så finns det speciell utbildning, jag tror den heter KY. Kolla med facket eller arbetsförmedlingen om inte din arbetsledare/platschef kan hjälpa dig.

• Tomatmacka
    Anonym (Justine) skrev 2020-07-25 14:04:20 följande:

Jag har högskoleutbildning i ekonomi och har svårt att få jobb. Upplever att det är de som inte kräver hög lön, dvs de med enbart gymnasium, och dels de med specialkompetens som får jobben.

Får jag fråga hur du försörjer dig då? Utgår ifrån att du är arbetslös nu, kan man behålla sin lägenhet även om man blir arbetslös förresten? Vill bara så gärna ha kvar den, jag är ingen sån som vill ha mer och mer men jag vill så gärna behålla det jag har
  • Tomatmacka
    Anonym (Finns speciell utbildning) skrev 2020-07-26 00:44:00 följande:

Om du har erfarenhet av byggbranschen så finns det speciell utbildning, jag tror den heter KY. Kolla med facket eller arbetsförmedlingen om inte din arbetsledare/platschef kan hjälpa dig.

Till saken hör att jag inte ens vill vara i branschen. Passar inte in. Men nu är det för sent att skola om känns det som
  • Anonym (Justine)
    Tomatmacka skrev 2020-07-26 00:45:21 följande:

Får jag fråga hur du försörjer dig då? Utgår ifrån att du är arbetslös nu, kan man behålla sin lägenhet även om man blir arbetslös förresten? Vill bara så gärna ha kvar den, jag är ingen sån som vill ha mer och mer men jag vill så gärna behålla det jag har

Ja, jag är arbetslös. Har haft ett antal kortare anställningar och arbetslöshet i perioder. Jag bor i villa. Är man med i facket så har man även inkomstförsäkring så ersättningen blir helt ok i ca 6 månader, 80% av lönen. Rekommenderar facket för den sakens skull. Och a-kassa förstås.
  • Anonym (Justine)
    Tomatmacka skrev 2020-07-26 00:45:21 följande:

Man blir inte av med sin lägenhet, hyresvärden får ju inte reda på att du är arbetslös. Bara du betalar hyran eller avgiften så är det inga problem. Jag har varit arbetslös med hyreslägenhet och det har de inte att göra med. Det som spelar roll är att man kan visa på inkomst när man skriver på avtalet.
  • Anonym (L)

Vad är det som lockar med kontorsjobb? Är det stress du vill slippa så är du kanske ute och cyklar...

• Steven01
    Tomatmacka skrev 2020-07-26 00:40:04 följande:
    För jag tror att det är där framtiden finns, och jag vill gärna veta vad kontorister egentligen har för arbetsuppgifter och vilken nivå av svårighetsgrad det är. Har varit ute på fältet i många år nu, och egentligen tror jag att jag är mer akademikertypen snarare än den som är på fältet. Men då det är för sent att skaffa sig en utbildning skulle jag behöva nåt som ger jobb direkt.
    Tyvärr tror jag att det blir svårt i byggbranchen, det är mycket lite administrativpersonal i byggbranchen och då är dom oftast utbildade.
    Bäst är att satsa på industrin, där spelar utbildning mindre roll utan man går mer på personliga egenskaper.
  • Tomatmacka
    Anonym (Justine) skrev 2020-07-26 00:58:18 följande:

Ja, jag är arbetslös. Har haft ett antal kortare anställningar och arbetslöshet i perioder. Jag bor i villa. Är man med i facket så har man även inkomstförsäkring så ersättningen blir helt ok i ca 6 månader, 80% av lönen. Rekommenderar facket för den sakens skull. Och a-kassa förstås.

Har både facket och a-kassa men det fack jag är medlem i har ingen inkomstförsäkring och taket för a-kassa är väl bara 11 000:- efter skatt om jag inte minns fel?
    Anonym (Justine) skrev 2020-07-26 01:10:27 följande:

Man blir inte av med sin lägenhet, hyresvärden får ju inte reda på att du är arbetslös. Bara du betalar hyran eller avgiften så är det inga problem. Jag har varit arbetslös med hyreslägenhet och det har de inte att göra med. Det som spelar roll är att man kan visa på inkomst när man skriver på avtalet.

Nu är det en bostadsrätt så jag har lån att betala också, och ingen inkomst=inga pengar att betala=vräkt och får sova i en container i värsta fall
  • Anonym (Finns speciell utbildning)

Om du har svårt att försörja dig och betala för Bostadsrätten kanske du kan hyra ut ett rum

• nnnnnnnn

Vad vill du göra på kontoret?
    Jobba med försäljning av företagets produkter/tjänster?
    Sköta skrivande/arkivering?
    Jobba med ekonomin?
    Datasystemsutveckling?
    IT-support?
    Förbereda inför konferenser och möten tex beställa mat, städa, duka fram, fixa tekniken?

För att "jobba på kontor" är lika vagt som att säga: "jobba på sjukhus" vilket kan innebära allt från att vara vaktmästare till att vara överläkare.

Det är inte för sent att utbilda sig, om du inte snart ska gå i pension = meningslöst att byta karriär.

Kolla YH-utbildningar, det är bristyrken så det är lättare att få jobb om du går en sådan jämfört med att bara söka något på högskolan som lockar.

Här kan du hitta kortare utbildningar:
    www.yrkeshogskolan.se/korta-utbildningar

• Anonym (Jobb)

Enklaste vägen in på kontor är vanligen att börja på kundtjänst. Sedan göra ett riktigt bra jobb där och kanske få lite mer ansvar, eller att få testa på någon annan avdelning. Jag vill dock förvarna dig om att kundtjänst är väldigt stressigt, dåligt betalt och otroligt krävande psykiskt. Man ska alltid vara trevlig och hjälpsam samtidigt som företagets riktlinjer ska hållas. Många kunder är väldigt otrevliga. Jag har alltid trivts med det, men det är definitivt inte för alla och jag tror att många som inte jobbat med det tror att det är jätteenkelt.

Så om du tror att du fixar kundtjänst så tror jag att det är en bra väg in på kontor.

• Soleroi08

Om du är någorlunda händig kan du söka arbete som fastighetsskötare. I det yrket ingår kontorsuppgifter som ex att ta fram fakturaunderlag, möten med entreprenörer, information till företagets personal mm.

• Anonym (BJ)

Kanske byggvaruhus, stor järnhandel eller liknande? Där finns det administrativt jobb och praktiskt jobb, dessutom kanske din bakgrund blir bra merit. Börja som säljare och lära dig kontorsjobb där?

• Tomatmacka
    Anonym (Justine) skrev 2020-07-26 00:58:18 följande:

Vilket fack är du medlem i då? Mitt verkar inte ha inkomstförsäkring längre
  • Anonym (Justine)
    Tomatmacka skrev 2020-07-30 18:48:52 följande:

Vilket fack är du medlem i då? Mitt verkar inte ha inkomstförsäkring längre

Unionen.
Svar på tråden Kontorsjobb som inte kräver utbildning?