• Lottendotten

    Windows xp

    Törs man använda en laptop med xp? Går inte heller att installera virusskydd, har inte testat vpn än.

  • Svar på tråden Windows xp
  • Fontana

    Om laptopen fungerar till det du hade tänkt ha den till så visst går den att använda. Jag hade tills nyligen en partition med Windows XP på min Mac för att köra vissa släktforskarprogram som bara finns för Windows.

    Om du googlar på "antivirus Windows XP" så hittar du en hel del där.

    Jag skulle rekommendera Avast Free:

    www.avast.com/sv-se/windows-xp-antivirus

  • Pilsner

    Sitter du bakom en brandvägg (finns oftast i bredbandsmodemet) och är hyfsat medveten så är det inte så mycket att oroa sig för.

    Jag OpenVPN på min XP-dator. Men vilken VPN man ska ha beror ju på VPN-leverantören.

  • Lottendotten
    Mortiscia80 skrev 2020-07-26 12:54:03 följande:

    Ja, varför skulle man inte det...?


    Säkerhetsrisk och Microsoft ger inga uppdateringar
  • Lottendotten
    Fontana skrev 2020-07-26 15:45:29 följande:

    Om laptopen fungerar till det du hade tänkt ha den till så visst går den att använda. Jag hade tills nyligen en partition med Windows XP på min Mac för att köra vissa släktforskarprogram som bara finns för Windows.

    Om du googlar på "antivirus Windows XP" så hittar du en hel del där.

    Jag skulle rekommendera Avast Free:

    www.avast.com/sv-se/windows-xp-antivirus


    Tack!
  • Lottendotten
    Fontana skrev 2020-07-26 15:45:29 följande:

    Om laptopen fungerar till det du hade tänkt ha den till så visst går den att använda. Jag hade tills nyligen en partition med Windows XP på min Mac för att köra vissa släktforskarprogram som bara finns för Windows.

    Om du googlar på "antivirus Windows XP" så hittar du en hel del där.

    Jag skulle rekommendera Avast Free:

    www.avast.com/sv-se/windows-xp-antivirus


    Denna laptop har Outlook express. Är den säker med nu när jag lagt in avast?
  • Lottendotten
    asdfgh skrev 2020-07-26 22:54:59 följande:

    Jag skulle inte koppla en dator med XP mot internet


    Inte ens med fungerade virusskydd?
  • Fontana
    Lottendotten skrev 2020-07-26 18:17:45 följande:
    Denna laptop har Outlook express. Är den säker med nu när jag lagt in avast?
    Oj, det vågar jag inte svara på. Oavsett vad så gäller det ju alltid att inte klicka på misstänkta länkar eller öppna okända filer.

    Om du har laddat ner Avast Free (som jag länkade till) så har du kanske sett att det finns betalversioner av Avast som ger utökat skydd, jag har inte kollat närmre på det.

    Och när man använder en gammal dator och ett gammalt operativsystem så är det ju extra viktigt att man har backup på sina egna dokument, bilder och vad det nu är.

    Jag googlade på "Använda Windows XP" och hittade en del goda råd här:
    www.pconline.se/artiklar/5-sakerhetstips-for-dig-som-fortfarande-kor-windows-xp/ . Artikeln är från 2014, men ingenting har ju egentligen förändrats.
  • jonatan80
    Lottendotten skrev 2020-07-26 18:17:45 följande:
    Denna laptop har Outlook express. Är den säker med nu när jag lagt in avast?
    Outlook express är ett e-mail program & har inget med antivirus att göra.
Svar på tråden Windows xp