Anonym (Svårt nu) skrev 2020-08-04 09:06:24 följande:
Det beror väll helt på "vilken grad" av missnöje det förekommer i relationen.
Att gnistan försvinner är väll mänskligt.
Om det förekommer misshandel, droger etc bör man som mamma separera.
Om det är så att relationen är "tråkig" och trist kan man väl stanna kvar.
Tror att barn ändå mår bäst av sina föräldrar ihop.
Du TROR! Forskningen pekar på att lyckliga kärnfamiljer är det bästa. Näst bästa är lyckliga, SEPARERADE föräldrar som kan samarbeta.
Mina föräldrar separerade när jag var liten. Min pappa gifte om sig många år senare och fick ett till barn. Det barnets mamma separerade han ifrån när barnet gick ut gymnasiet. Min pappa och hans fru var "bara" missnöjda med att bo ihop, visade ingen kärlek till varandra, levde under samma tak men olika liv.
Jag hade ett samtal med mitt syskon många år senare om relationer och mitt syskon säger att hen är "rädd för att påbörja en relation med någon eftersom hen inte vet hur en bra relation ser ut".
Det är även erfarenheten jag själv har haft från många som har föräldrar som separerat när de varit vuxna.
Anonym (Skilsmässobarnet) skrev 2020-08-04 09:15:19 följande:
Jag är själv skilsmässobarn och vuxen idag, och nej, jag delar inte din åsikt. Det beror ju helt på vad för slags förhållande föräldrarna har. Är det psykisk ohälsa eller att man hela tiden skäller ut varandra så är det en annan sak, men föräldrar som inte älskar varandra längre och inte känner gnistan hade gärna kunnat prioritera barnen lite. De flesta barn hade uppskattat att bo med båda sina föräldrar.
Det är ju inte så att man ska gå runt och hångla upp varandra inför barnen för att relationen ska ses som "kärleksfull".
Nej, man behöver inte hångla upp någon för att relationen ska vara kärleksfull. Men att inte pussas, kramas etc utan mer eller mindre ignorera varandra, vara kalla men civiliserade, etc är inte bra i längden!
Ja, BARNEN vill ha sina föräldrar. Men när de växer upp är det sällan de ser på saken på samma vis som de gjorde när de var barn.
Hur gammal var du när dina föräldrar separerade? Har det påverkat dina relationer i vuxen ålder? Hur kommer det, tror du, att så många kvinnor/tjejer i efterhand ser att deras egna mammors accepterande av dåliga relationer och brist på ömhetsbetygelser och uppskattning från pappan lett till att de själva accepterat samma beteende från pojkvänner/män eftersom det är så det "ska" vara? Att många kvinnor/tjejer faller för första bästa man som är "snäll" eftersom de inte vill ha det som sina egna mammor?