• Anonym (Rosen)

Jag vill bo själv (och med vårt barn såklart)

Träffade min man redan när jag var 16 och nu är vi 30+, har aldrig haft ett eget boende eller bott själv utan vi flyttade ihop direkt när vi skulle flytta hemifrån.

Senaste året har jag tröttnat enormt på min man, vi är som vänner om ens det, vi är så olika. Och jag längtar efter ett eget boende otroligt mycket. Han känns bara ivägen överallt och jag stör mig bara på hans närvaro. Ska det vara så här resten av livet? Då kommer jag ruttna inombords. Vi träffades alldeles för tidigt och har växt isär men vågar man separera? Är det synd om barnet?

• Svar på tråden Jag vill bo själv (och med vårt barn såklart)
  • Stolt Farsa
    Anonym (Rosen) skrev 2020-07-27 09:51:50 följande:

Tur vi bor i Sverige och har valmöjligheter nu förtiden. Nej kommer förmodligen inte nöja mig då kommer jag ruttna inombords och då drabbas barnet ändå.

Har du berättat för din man att du går i dessa tankar?
  • Stolt Farsa
    Anonym (D) skrev 2020-07-27 09:33:11 följande:

Ja, du ska vara med honom resten av livet ja. Du har valt att bilda familj med den här mannen och då får du stå ditt kasst. Din man och ert barn ska inte behöva lida och få sina liv och familjer krossade på grund av att du inte kan skärpa till dig och stå för dina beslut. Sluta tänk så negativt och var nöjd med det du har. Ju mer begativt du tänker desto mer kommer du vantrivas och hitta på ännu fler påhittade ursäkter för att rättfärdiga för dig själv att det är okej att dra. Det är det inte och det är det aldrig så länge det inte finns extrema saker som till exempel misshandel eller otrohet inblandat.

Ojoj vilken stenålderssyn. Jag tror inte du delar den synen med speciellt många moderna familjer.
  • Anonym (Mamma)
    Martina1970 skrev 2020-07-27 09:39:43 följande:

Håller helt med Stolt Farsa. Stanna inte för barnens skull. Jag lovar, de känner av hur du mår. Och är det så du vill att dina barn ska se på hur ett förhållande ska vara? En mamma som helst inte vill vara nära pappan? En mamma som inte känner kärlek? Deras syn på hur förhållanden är blir alltså att det är känslolöst, utan kärlek och beröring.

Jag tror mycket mer på att det, i långa loppet, är barnen som vinner på att få en mamma som känner sig stark, lycklig och självständig! Livet är kort, slösa inte bort det! Du kan vara en alldeles underbar mamma, som mår bra!!!

Lycka till, tror du själv redan har svaret på dina frågor

Det där stämmer inte. Det är en ursäkt folk som separerar använder sig av. Är det inte våld/missbruk i relationen vill barnen så gott som alltid ha föräldrar som håller ihop under samma tak. Det finns ingen gyllene regel för hur gulliga föräldrar behöver vara med varann för att barnen ska vara nöjda. Barn vill känna sig älskade och bo med sina föräldrar i gemensamt hem.
  • Mustard

Vilken BS från många som såklart aldrig vart i dessa situationer då hade ni nog känt annorlunda. Växte upp med två föräldrar som tjafsade och inte alls gillade varann för ?barnens skull? och vad vi önskade alla vi syskon de skulle sära på sig. Är skadad av det här kan jag säga.

• Martina1970
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-27 11:24:35 följande:

Det där stämmer inte. Det är en ursäkt folk som separerar använder sig av. Är det inte våld/missbruk i relationen vill barnen så gott som alltid ha föräldrar som håller ihop under samma tak. Det finns ingen gyllene regel för hur gulliga föräldrar behöver vara med varann för att barnen ska vara nöjda. Barn vill känna sig älskade och bo med sina föräldrar i gemensamt hem.

Kommer inte fortsätta argumentera med dig. Men kan lova att mina barn är bra mycket lyckligare nu, med två skilda glada, harmoniska föräldrar än de var innan. Som har ork kvar att visa sin kärlek till barnen.

Själv är jag också skilsmässobarn, om det nu spelar någon roll......

Punkt.
  • Anonym (barn kontra vuxna barn)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-27 11:24:35 följande:
    Ja, barnen vill helst ha mamma och pappa nära. När barnen sen blir vuxna så har väldigt många barn insett att det varit bättre om föräldrarna separerat långt innan de (sannolikt) gjorde det. Föräldrarnas relationsbeteende påverkar barnen och, speciellt flickor, blir enormt påverkade och nöjer sig med skitrelationer om de inte haft kärleksfulla förebilder när det kommer till vuxenrelationer. Det gör att vi får ytterligare generationer med kvinnor som står ut med skitmän "för eventuella barns skull" och utplånar sig själva eftersom annars "tar man inte ansvar för relationen och barnen".

Varför tycker du inte att TS barn är värda att visas hur en lycklig mamma är? Och kanske se en lycklig relation än en där man bara tolererar varandra?
  • Anonym (Svårt nu)
    Anonym (barn kontra vuxna barn) skrev 2020-08-04 08:41:34 följande:

Ja, barnen vill helst ha mamma och pappa nära. När barnen sen blir vuxna så har väldigt många barn insett att det varit bättre om föräldrarna separerat långt innan de (sannolikt) gjorde det. Föräldrarnas relationsbeteende påverkar barnen och, speciellt flickor, blir enormt påverkade och nöjer sig med skitrelationer om de inte haft kärleksfulla förebilder när det kommer till vuxenrelationer. Det gör att vi får ytterligare generationer med kvinnor som står ut med skitmän "för eventuella barns skull" och utplånar sig själva eftersom annars "tar man inte ansvar för relationen och barnen".

Varför tycker du inte att TS barn är värda att visas hur en lycklig mamma är? Och kanske se en lycklig relation än en där man bara tolererar varandra?

Det beror väll helt på "vilken grad" av missnöje det förekommer i relationen.

Att gnistan försvinner är väll mänskligt.

Om det förekommer misshandel, droger etc bör man som mamma separera.

Om det är så att relationen är "tråkig" och trist kan man väl stanna kvar.

Tror att barn ändå mår bäst av sina föräldrar ihop.
  • Anonym (Dfy)

Helt naturligt att det kan bli så. Särskilt som ni träffades så unga.

Separera ett tag och känn efter.

• Anonym (lll)
    Anonym (Rosen) skrev 2020-07-27 09:51:50 följande:
    Tur vi bor i Sverige och har valmöjligheter nu förtiden. Nej kommer förmodligen inte nöja mig då kommer jag ruttna inombords och då drabbas barnet ändå.
    Det är väl klart att ni kan separera, precis som många andra gör. Jag vet inte varför just du får kommentarer om att du inte "får" göra det? 

Att ni hållit ihop så länge får väl ändå anses som ett lyckat förhållande, men var sak har sin tid. Somliga blir ihop, flyttar ihop och skaffar barn och sedan separerar, inom loppet av enbart ett par år - inte helt genomtänkt från början kan man då tycka, men ni har verkligen haft en låååång tid och därmed vet ni hur det fungerar (eller inte fungerar). Givetvis har du/ni all rätt. världen att förändra hur ert liv ser ut, precis som alla andra.
  • Anonym (lll)
    Anonym (Svårt nu) skrev 2020-08-04 09:06:24 följande:

Varför ska man stanna bara för att man inte blivit misshandlat och torterad? Är sådana allvarliga saker de enda skälen till att man ska "få" skilja sig? 
  • Anonym (Skilsmässobarnet)
    Anonym (barn kontra vuxna barn) skrev 2020-08-04 08:41:34 följande:

Jag är själv skilsmässobarn och vuxen idag, och nej, jag delar inte din åsikt. Det beror ju helt på vad för slags förhållande föräldrarna har. Är det psykisk ohälsa eller att man hela tiden skäller ut varandra så är det en annan sak, men föräldrar som inte älskar varandra längre och inte känner gnistan hade gärna kunnat prioritera barnen lite. De flesta barn hade uppskattat att bo med båda sina föräldrar.

Det är ju inte så att man ska gå runt och hångla upp varandra inför barnen för att relationen ska ses som "kärleksfull".
  • Anonym (lll)
    Anonym (Skilsmässobarnet) skrev 2020-08-04 09:15:19 följande:
    Jag är själv skilsmässobarn och vuxen idag, och nej, jag delar inte din åsikt. Det beror ju helt på vad för slags förhållande föräldrarna har. Är det psykisk ohälsa eller att man hela tiden skäller ut varandra så är det en annan sak, men föräldrar som inte älskar varandra längre och inte känner gnistan hade gärna kunnat prioritera barnen lite. De flesta barn hade uppskattat att bo med båda sina föräldrar.

Det är ju inte så att man ska gå runt och hångla upp varandra inför barnen för att relationen ska ses som "kärleksfull".
    Barn känner av om det är "stendött" mellan föräldrar och givetvis påverkar det hur barnen tror att en sk kärleksfull relation ser ut, om det är den enda de ser. 
  • Anonym (Dfy)

Prioritera barnen i ett förhållande där man inte älskar varandra längre? Hur ska det fungera? Fy vilket lidande att hålla upp en fasad. Fast det är ju så många gör. Minns hur mina vänners föräldrar plötsligt skilde sig när de tagit studenten. De kände att fasaden föll-att föräldrarna stått ut tills de var flygklara.

Jag är också skilsmässobarn. Och glad över att de skilde sig så att jag fick se min mamma blomma ut.
  • Anonym (barn kontra vuxna barn)
    Anonym (Svårt nu) skrev 2020-08-04 09:06:24 följande:

Du TROR! Forskningen pekar på att lyckliga kärnfamiljer är det bästa. Näst bästa är lyckliga, SEPARERADE föräldrar som kan samarbeta.

Mina föräldrar separerade när jag var liten. Min pappa gifte om sig många år senare och fick ett till barn. Det barnets mamma separerade han ifrån när barnet gick ut gymnasiet. Min pappa och hans fru var "bara" missnöjda med att bo ihop, visade ingen kärlek till varandra, levde under samma tak men olika liv.

Jag hade ett samtal med mitt syskon många år senare om relationer och mitt syskon säger att hen är "rädd för att påbörja en relation med någon eftersom hen inte vet hur en bra relation ser ut". 

Det är även erfarenheten jag själv har haft från många som har föräldrar som separerat när de varit vuxna. 

Nej, man behöver inte hångla upp någon för att relationen ska vara kärleksfull. Men att inte pussas, kramas etc utan mer eller mindre ignorera varandra, vara kalla men civiliserade, etc är inte bra i längden! 

Ja, BARNEN vill ha sina föräldrar. Men när de växer upp är det sällan de ser på saken på samma vis som de gjorde när de var barn.

Hur gammal var du när dina föräldrar separerade? Har det påverkat dina relationer i vuxen ålder? Hur kommer det, tror du, att så många kvinnor/tjejer i efterhand ser att deras egna mammors accepterande av dåliga relationer och brist på ömhetsbetygelser och uppskattning från pappan lett till att de själva accepterat samma beteende från pojkvänner/män eftersom det är så det "ska" vara? Att många kvinnor/tjejer faller för första bästa man som är "snäll" eftersom de inte vill ha det som sina egna mammor?
  • Anonym (Tuppis)

Barn som växer upp i hem med mängder av kärlek är de lyckligaste barnen. Då får det vara originalföräldrar eller vilken konstellation som helst. Det barn inte behöver är ett hem där de blir överrösta med saker som föräldrar köper för att kompensera sin frånvaro och avsaknad av just kärlek.

• Anonym (Ålder)

Hur gammal är barnet?

• Anonym (Intressant)
    Martina1970 skrev 2020-07-27 11:35:06 följande:

Kommer inte fortsätta argumentera med dig. Men kan lova att mina barn är bra mycket lyckligare nu, med två skilda glada, harmoniska föräldrar än de var innan. Som har ork kvar att visa sin kärlek till barnen.

Själv är jag också skilsmässobarn, om det nu spelar någon roll......

Punkt.

Du visar en annan viktig aspekt på skilsmässa. Barn till skilda föräldrar har en kraftigt ökad risk för att själv genomgår skilsmässa än barn från kärnfamiljer. Detta tros bero på att personer som skiljer sig oftare gifter sig och skaffar barn tidigare i relationer och inte lägger samma tyngd på familjens betydelse. Personer som skiljer sig en gång genomgår ofta flera äktenskap och skilsmässor genom sitt liv. Ofta med många olika styvföräldrar och halvsyskon. Barnen lär sig därför att det inte är så viktigt att leva ihop länge innan barn skaffas och att det är normalt att alla syskon åker till olika pappor/mammor. Synen på familjen som livslång finns inte utan familjen är flytande och förändrande. Barn i kärnfamiljer ser familjen som konstant och livslång. Då blir det ofta viktigare att själv hitta en partner som man vill leva med länge.

Skilsmässor är självklart också påverkat av socioekonomiska aspekter. I somliga grupper är skilsmässa väldigt vanligt och i andra grupper så är skilsmässor ovanliga. Det beror så klart på att lågutbildade ofta skaffar barn tidigt i livet, oftare har psykisk sjukdom och ekonomiska besvär vilket är en ansträngning på relationen.
Svar på tråden Jag vill bo själv (och med vårt barn såklart)