• supersonic

Kräva hyra av flickvän?

Tjena jag har ett dilemma. Jag och min flickvän har varit ett par i flera år med undantag på några månader då vi flyttade isär och hade en kris. Tjejen flyttade ut från vår hyresrätt och in i en annan lägenhet som hon "hyr" av en släkting (inget krav på betalning då hon varit utan inkomst i perioder, men som jag förstått det betalat hyra när hon kunnat). Vi träffades under hela vår tid isär, och började efter ett tag reparera vår relation och nu bor hon mer eller mindre här igen. Enda gångerna hon är i sin egen lägenhet är när hon ska hämta grejer som hon inte har hos mig. Jag har fast lön och betalar rubbet hemma, nästan alltid är jag den som också betalar våra storhandlingar, även om hon försöker att vara med och betala när vi köper utemat, småhandlar osv. Hon har som sagt en mycket svajigare inkomst då hon haft csn, hoppat av plugget, haft olika ströjobb osv så jag fattar att det är naturligt att jag står för mer än henne. Men, nu till saken, jag börjar fundera lite på vad som är rimligt när det kommer till fasta utgifter, jag betalar ju liksom för lägenheten hon sover i, elen hon laddar sin telefon med, maten hon äter, ja ni förstår, hon lever liksom gratis. Jag jobbar långt borta så kommer ofta hem nattetid och då har hon ju liksom varit hemma "hos mig" hela dagen och hjälper inte direkt till med städning och disk etc, utan har kanske kollat tv, sminkat sig, träffat kompisar osv. Inte för att jag kräver att hon ska va hushållerska men vore ju trevligt om det t.ex. va bortplockat det hon har använt under tiden jag varit på jobb. Av den anledningen känner jag att det kanske är vettigt att hon börjar betala "sin" del av kostnaderna? Eller är jag helt ute och cyklar? Hon ska förmodligen börja plugga igen efter jul så hon kommer väl ha csn och förhoppningsvis jobba fram tills dess, så någon inkomst kommer hon ha, även om den kommer vara lägre än min (är ett par år äldre och jobbar inom bygg så tjänar rätt ok). Är det dålig stil att "belasta" hennes ekonomi med att hon ska betala en del av hyran t.ex. eller borde jag kanske ta upp det? Obs att vi delade lika när vi bodde ihop förut. Hjälp snälla, vill inte va en douche som snålar men börjar störa mig lite på denna situationen.. 

• Svar på tråden Kräva hyra av flickvän?
  • Ignoramus

Men snälla! Är inte han hennes kärlek? Borde hon inte sträva efter att hjälpa till så mycket som möjligt?

Jag tycker hon låter som en stor kvinnobebis. Om de har varit tillsammans, och bott ihop, i flera år så borde hon vara typ 25. Hög tid att sluta larva sig och antingen skaffa ett heltidsjobb eller välja en utbildning som hon inte hoppar av. Det är en hel del varningssignaler här och ts har ställt upp i många år.

Självklart att dela på alla omkostnader, samt rimligt att betala räkningar om hon nyttjar lägenheten i princip dygnet runt. Hyra? Kanske inte, eftersom hon inte har några rättigheter om förhållandet tar slut. Men att ha två boenden gratis är en sjukt orimlig tillvaro i längden, dags att vakna upp and smell the reality. Det här handlar inte om en invalidiserande skada; det handlar om ren och skär bekvämlighet.

Anonym (Hm) skrev 2020-07-29 14:53:58 följande:

Det du missar är att hyrorna är säkerligen högre nu än då.

Till ts; Du tappade mig vid din rubrik redan om.att "kräva".

Är hon inte din kärlek? Om hon är det så får hon väl betala haöften av maten iallafall då ni båda äter. Men hyran hade du ju fått stå för i vilket fall som helst om ni inte hade varit tsm så det kab du ju faktiskt ha överseende med till hon har en egen inkomst som fungerar. Om hon inte är din kärlek. Så va ärlig. Säg som det är, att du ser henne som din kk. O om hon vill bo hos dig får hon betala halva hyran. Så har hon en valmöjlighet iallafall.

Men.sen, karma existerar också. Säg att du blir skadad om 3 år. Hade du inte viljat att hon skulle betala hela hyran då när du inteens kan torka dig själv eller ?

• Anonym (Givetvis)

Min son på 20 år betalar 5000 kr hem varje månad. Det samma belopp som jag förlorat i underhåll och bostadsbidrag. Detta täcker samtliga gemensamma kostnader (hyra, mat, el, tvättmedel, bredband).
    Det är väl det minsta du kan begära av din sambo. Du är inte skyldig att underhålla henne.

• Anonym (Eivor)

...

Jag vet inte om de är det. Vet du? Inte i kronor då alltså utan med prisomräkning. Min hyra minns jag åt upp halva studiemedlet iaf.
  • Anonym (Eivor)

Insåg att hon inte egentligen bor med dig. Sällar mig till de som tycker att ni får diskutera hur er gemensamma framtid ska se ut. Och maten bör hon så klart ändå betala.

• Anonym (12345)
    Anonym (Givetvis) skrev 2020-07-29 15:46:02 följande:

Min son på 20 år betalar 5000 kr hem varje månad. Det samma belopp som jag förlorat i underhåll och bostadsbidrag. Detta täcker samtliga gemensamma kostnader (hyra, mat, el, tvättmedel, bredband).
    Det är väl det minsta du kan begära av din sambo. Du är inte skyldig att underhålla henne.

5000kr låter mycket, har du inte råd att låta han betala mindre?
  • Anonym (Falabella)

Är hon inte din kärlek? Om hon är det så får hon väl betala haöften av maten iallafall då ni båda äter. Men hyran hade du ju fått stå för i vilket fall som helst om ni inte hade varit tsm så det kab du ju faktiskt ha överseende med till hon har en egen inkomst som fungerar. Om hon inte är din kärlek. Så va ärlig. Säg som det är, att du ser henne som din kk. O om hon vill bo hos dig får hon betala halva hyran. Så har hon en valmöjlighet iallafall.

Men.sen, karma existerar också. Säg att du blir skadad om 3 år. Hade du inte viljat att hon skulle betala hela hyran då när du inteens kan torka dig själv eller ?
    Det är väl viss skillnad mellan att sitta på arslet för att man själv hoppat av plugget och bara lyckats skaffa ströjobb, och att bli skadad?

Gud vad jag skäms när jag hör kvinnor som tycker som du. Jag har alltid betalat hälften, med eller utan studielån eller jobb. Har man inte sparat undan till det så får man sätta sig i skuld till den andre tills man betalar tillbaka och betalar gör man, om man vill kalla sig för vuxen.

En raket i baken skulle många jättebäbistjejer behöva också!
  • Anonym (J)

Patetiskt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Falabella) skrev 2020-07-29 23:47:19 följande:
    Det är väl viss skillnad mellan att sitta på arslet för att man själv hoppat av plugget och bara lyckats skaffa ströjobb, och att bli skadad?

Gud vad jag skäms när jag hör kvinnor som tycker som du. Jag har alltid betalat hälften, med eller utan studielån eller jobb. Har man inte sparat undan till det så får man sätta sig i skuld till den andre tills man betalar tillbaka och betalar gör man, om man vill kalla sig för vuxen.

Hahaha ! Jag har levt själv sen jag var 16 och har alltid skött min egna ekonomi och dessutom är jag en kille. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Falabella) skrev 2020-07-29 23:47:19 följande:

Har aldrig krävt att någon av mina tjejer ska betala någon hyra. Mat har jag krävt och deras egna produkter såsom smink o kläder. Men hyran? Nej. 
  • mammabitch

Så länge hon inte faktiskt bor hos dig kan du väl inte kräva hyra, men det är inte mer än rätt att hon står för de extra kostnader med mat, hygienprodukter etc som en person extra kostar i hushållet.
    Hon behöver också ha en plan för hur hon ska försörja sig i framtiden och inte förlita sig på dig!

• Anonym (Givetvis)
    Anonym (12345) skrev 2020-07-29 18:23:32 följande:
    5000kr låter mycket, har du inte råd att låta han betala mindre?
    Tyvärr inte. Jag är ensamstående med tre barn sedan tio år tillbaka, och har varit beroende av både bostadsbidrag och underhåll. Jag kan inte skaka fram mer pengar bara för att han slutar skolan, det är ju inte så att barn blir billigare ju äldre de blir. Men han har blivit erbjuden att flytta hem till sin far som har en mycket bättre ekonomi än vad jag har, men det vill han inte. Barnens far hjälper inte till eftersom han inte är underhållsskyldig för den äldsta sonen längre.
    Han kommer inte billigare undan om han flyttar hemifrån. 
  • Anonym (op)
    Anonym (Givetvis) skrev 2020-07-30 10:47:00 följande:
    Tyvärr inte. Jag är ensamstående med tre barn sedan tio år tillbaka, och har varit beroende av både bostadsbidrag och underhåll. Jag kan inte skaka fram mer pengar bara för att han slutar skolan, det är ju inte så att barn blir billigare ju äldre de blir. Men han har blivit erbjuden att flytta hem till sin far som har en mycket bättre ekonomi än vad jag har, men det vill han inte. Barnens far hjälper inte till eftersom han inte är underhållsskyldig för den äldsta sonen längre.
    Han kommer inte billigare undan om han flyttar hemifrån. 
    Har haft exakt samma situation nyligen, sonen flyttade nyss hemifrån, mest pga detta. Han har dock ingen inkomst idag, och har inte kunnat ge mig några pengar, vilket skapade en riktig katastrof här hemma. hade varit en sak om man förlorade bara underhåll och dennes del av bostadsbidraget, men istället förväntas ju en 20+ vara med och försörja en ensamstående förälder, vilket i grunden känns ganska konstigt för mig. 
  • Anonym (Rätt ska vara rätt)
    supersonic skrev 2020-07-29 09:38:00 följande:

Tjena jag har ett dilemma. Jag och min flickvän har varit ett par i flera år med undantag på några månader då vi flyttade isär och hade en kris. Tjejen flyttade ut från vår hyresrätt och in i en annan lägenhet som hon "hyr" av en släkting (inget krav på betalning då hon varit utan inkomst i perioder, men som jag förstått det betalat hyra när hon kunnat). Vi träffades under hela vår tid isär, och började efter ett tag reparera vår relation och nu bor hon mer eller mindre här igen. Enda gångerna hon är i sin egen lägenhet är när hon ska hämta grejer som hon inte har hos mig. Jag har fast lön och betalar rubbet hemma, nästan alltid är jag den som också betalar våra storhandlingar, även om hon försöker att vara med och betala när vi köper utemat, småhandlar osv. Hon har som sagt en mycket svajigare inkomst då hon haft csn, hoppat av plugget, haft olika ströjobb osv så jag fattar att det är naturligt att jag står för mer än henne. Men, nu till saken, jag börjar fundera lite på vad som är rimligt när det kommer till fasta utgifter, jag betalar ju liksom för lägenheten hon sover i, elen hon laddar sin telefon med, maten hon äter, ja ni förstår, hon lever liksom gratis. Jag jobbar långt borta så kommer ofta hem nattetid och då har hon ju liksom varit hemma "hos mig" hela dagen och hjälper inte direkt till med städning och disk etc, utan har kanske kollat tv, sminkat sig, träffat kompisar osv. Inte för att jag kräver att hon ska va hushållerska men vore ju trevligt om det t.ex. va bortplockat det hon har använt under tiden jag varit på jobb. Av den anledningen känner jag att det kanske är vettigt att hon börjar betala "sin" del av kostnaderna? Eller är jag helt ute och cyklar? Hon ska förmodligen börja plugga igen efter jul så hon kommer väl ha csn och förhoppningsvis jobba fram tills dess, så någon inkomst kommer hon ha, även om den kommer vara lägre än min (är ett par år äldre och jobbar inom bygg så tjänar rätt ok). Är det dålig stil att "belasta" hennes ekonomi med att hon ska betala en del av hyran t.ex. eller borde jag kanske ta upp det? Obs att vi delade lika när vi bodde ihop förut. Hjälp snälla, vill inte va en douche som snålar men börjar störa mig lite på denna situationen.. 

Du kan börja med att visa henne alla dina utgifter och förklara att du inte vill att hon beter sig oansvarigt. Det är dags att växa upp och du är inte hennes pappa. Om hon blir sur så är det bara att gå vidare och hitta en vettig vuxen kvinna som tjänar bra och kan ta minst lika mycket utgifter som ni har gemensamt.
  • Anonym (G)
    Anonym (op) skrev 2020-07-30 11:08:44 följande:

Har haft exakt samma situation nyligen, sonen flyttade nyss hemifrån, mest pga detta. Han har dock ingen inkomst idag, och har inte kunnat ge mig några pengar, vilket skapade en riktig katastrof här hemma. hade varit en sak om man förlorade bara underhåll och dennes del av bostadsbidraget, men istället förväntas ju en 20+ vara med och försörja en ensamstående förälder, vilket i grunden känns ganska konstigt för mig. 

Är det inte sig själv han ska försörja? Jobb eller studier (studiestöd). Eller hur menar du det borde fungera?
  • Anonym (Jepp)

Håller med de flesta. Man kan inte kräva hyra innan man flyttar ihop, men det är superbra att ni inte är sambos än.

När man är 20-25 det viktigaste är att tjejen är snygg o snäll. Att planera ett långsiktigt förhållande går dock inte om ni har olika uppfattningar av ekonomin. Hon kanske har bra anledningar varför ser hennes ekonomi ut som det gör. Då gäller det att vara generös, då vet du att i längden det jämnar ut sig. Är hon oansvarig (hoppa av skolan utan inkomst, wtf - om inte sjukdom ligger bakom) och har inga framtida planer för sin ekonomi skulle jag inte flytta ihop med henne.

Jag själv är kvinna. Jag kanske är avis att jag har slitit hela mitt liv medans andra kvinnor klarar sig fine utan någon som helst prestation. :) Det handlar dock om respekt. Hur kan man vara ihop med någon man inte har respekt för? Har man respekt för sin man/pojkvän utnyttjar man inte denne ekonomiskt. Gemensamt liv - gemensamma planer och kamp. Jag gör allt jag kan, du gör allt du kan, då förhoppningsvist uppnår vi våra gemensamma drömmar. Om man förväntar att den andra gör allt men själv är hemma och tittar på serier dag in dag ut - nja, det är väl inte en person att planera din framtid med. Förhoppningsvis det inte är TSs situation.

• Anonym (Rätt ska vara rätt)
    supersonic skrev 2020-07-29 09:38:00 följande:

TS har du fått något gratis här i livet? Då ska inte heller hon få. Här är rekommendationen från Konsumentverket vad det kostar www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/vart-arbete/privatekonomi/kostnadsberakningar/

Skriv ner hälften på henne och har hon inga pengar så blir det ett skuld som du sedan kan kräva att få betalt genom Kronofogden.
  • Anonym (L)

Givetvis ska en vuxen människa betala för sig!

Svar på tråden Kräva hyra av flickvän?