eleo95 skrev 2020-08-02 22:53:27 följande:
Jag kan förstå att han tankeställning förvirrar vissa och det är ingen fara. Jag var själv lite färvirrad i början när han öppnade upp sig om detta för mig. För jag är själv uppväxt i en stark familj där mina föräldrar har varit gifta i 20 år. Och jag har blivit uppväxt med att man ska ta ansvar som föräldrar om man få barn ihop. Men så berättade min pojkvän och förklarade allting. Hur dåligt han faktiskt mådde och hur faktiskt mycket han hatade sig själv för att ha satt sig i denna situationen för båda två. Det är inget han har varit stolt över. Men samtidigt så kunde han ej knyta sig an till barnet som sin egna. Till exempel ofta hör man nyblivna föräldrar berätta att det är en enorm känsla att se sitt barn för gången. Men han kände inget utan han kände sig bara utnyttjad av att barnets mamma som ville bara behålla barnet pågrund att hon hade gjort abort förr och vad rädd att ej bli gravid igen oavsett vad min pojkvän tyckte. Han kände sig verkligen inte som barnets pappa. Verkligen inte. Utan bara som en donation till tjejens chans till att bli mamma.
Och skillnaden mellan din vän är att han vet om det och kan ta ett beslut om han vill sälja sin sperma eller inte till folk som vill bli gravida. Medans min pojkvän hade ej det valet och blev snarare påtvingad till att bli pappa. Och jag vet att det är bådas ansvar att skydda sig om man har sex men olyckor händer. Samt om en kvinna kan bestämma om hon vill behålla ett barn utan pappan i bilden, så måste pappan åtminstone få göra ett val om han vill stanna eller ej undr vilken situation det handlar om.
Och jag respekterar ditt svar till mig. Trots du har lite en annan åsikt än mig så visar du iallafall hänsyn. Och jag är ej orolig angående min pojkvän beteende men tack för din oro.
Nej, alla föräldrar älskar inte sina barn från början. För en del kommer kärleken senare. Men de överger inte sina barn för det. Googla så får du se!
Att ett barn kommer till under besvärliga omständigheter är för de allra, allra flesta INTE ett skäl att lämna dem i sticket.
Din kille kände sig utnyttjad av barnets mamma och därför straffar han sitt barn. Det finns ingen logik i det. Bara hjärtlöshet.
Tänk om barnets mamma slår barnet? Din kille skiter i om hans eget barn blir slaget.
Uppenbarligen tänker du på hans barn. Du tar upp ämnet med honom. Frågar om det här på FL. Det är ditt tankesätt som är det rätta - du vet att ett barn har övergetts och du har medkänsla för det barnet. Din kille, som är barnets far, verkar fundera mindre över det här än du. Ser du inte hur skevt det är?
Om du har tur funkar allt bra för er och du får finnas kvar innanför din killes ganska lilla empatiring. Men räkna inte med att han finns där för dig och behandlar dig respektfullt när det blåser och knakar. Han har redan bevisat att han inte alltid gör det. Han sticker när det blir jobbigt. Och stannar borta.
Förhoppningsvis hajar han vad han faktiskt har gjort när han står där med ännu en liten försvarslös bebis i famnen. Jag vet en man som behövde just det för att poletten skulle trilla ner.