• eleo95

Arv - kan barnet han gav bort ärva fortfarande

Hej,

Kag vill skulle vilja ställa en fråga som handlar om arv och vem som har rätt till den.

Min partner och en annan tjej blev med barn för flera år sedan av olyckhändelse som han träffade på en krog, och han gav tjejen ensam vårdnard till barnet då han ville ej ha barnet som hon beslöt sig att behålla trots han bad henne om abort.

I vilket fall, jag undrar om det barnet kommer få ärva något av honom om han dör en dag eller om min partner kan förhindra att det barnet får mindre eller ingenting alls.

Han har inte haft kontakt med det barnet sen barnet föddes mer än 3-5 gånger som max som nyfödd. Barnet är nu 8 år gammal. Utan enda anknytningen han har är underhållet han betalar för barnet.

För min partner och jag vill ha barn inom kort och jag grubblar alltid om den frågan om ärvet. För jag vill ej det ska bli komplicerat när vi har barn.

OBS!! Och nej jag tänker ej på pengar utan jag vill ej bara att mitt framtida barn ska få en chock om någon annan kallas in och kräver pengar.

Mvh,

"Grubblaren"

• Svar på tråden Arv - kan barnet han gav bort ärva fortfarande
  • eleo95
    QAnon skrev 2020-08-02 21:54:02 följande:

Jag menar jag förstår att du tycker att jag skriver överlägset men du behöver inte leka härmapa för det. Försök åtminstone komma på ett eget sätt att skriva. Känns lite creepy att du är så into me att du totalt härmar sättet jag skriver, fast tja bara en sämre variant. 

Trots att ni båda är uppenbart dåliga människor hoppas jag att din pojkvän växt upp och inte överger ytterligare ett barn när du blir gravid. För det handlar inte om varken dig eller honom, det handlar om de oskyldiga barnen ni skiter i. Tragiskt bara att barnet inte kommer ha varken en pappa eller mamma som sätter hen först. 

Du har fortfarande inte svarat på frågan jag ställde, enbart vägrat att svara eftersom du inte klarar av att ens tänka på det hypotetiska exemplet då det är så känsligt för dig, men vid detta lag har jag slutat förvänta mig något svar. Det är lugnt. Jag märker att du innerst inne mår dåligt och blir osäker över din pojkvän kallhjärtade beteende. Det är bara mänskligt. 

Hahahahaha en riktig hardcore person
  • eleo95
    Anonym (ViiV) skrev 2020-08-02 21:57:45 följande:

Det är just det tankesättet jag menar inte är det vanliga - att han inte ser sitt barn som sitt barn. Jag känner för övrigt en man som donerat sperma privat och han träffar de barnen då och då - de är ju ändå hans biologiska barn, även om han inte är förälder.

Du skriver hela tiden att du skulle välkomna hans barn och jag tror dig och det är jättefint. Det konstiga är att du gör det men inte barnets egen far. Du bryr dig mer om barnet än vad han gör. Du tar upp frågan när ni ser på tv, inte han. Och nu är det du som kollar upp arvsfrågan. Tycker du inte att det är lite konstigt?

Jag har inget alls att invända mot hur du agerar i den här frågan. Jag vill bara öppna dina ögon för att det är ett märkligt beteende från din killes sida och att det kan tyda på att han har sidor som kanske inte är så kul i längden.

Jag kan förstå att han tankeställning förvirrar vissa och det är ingen fara. Jag var själv lite färvirrad i början när han öppnade upp sig om detta för mig. För jag är själv uppväxt i en stark familj där mina föräldrar har varit gifta i 20 år. Och jag har blivit uppväxt med att man ska ta ansvar som föräldrar om man få barn ihop. Men så berättade min pojkvän och förklarade allting. Hur dåligt han faktiskt mådde och hur faktiskt mycket han hatade sig själv för att ha satt sig i denna situationen för båda två. Det är inget han har varit stolt över. Men samtidigt så kunde han ej knyta sig an till barnet som sin egna. Till exempel ofta hör man nyblivna föräldrar berätta att det är en enorm känsla att se sitt barn för gången. Men han kände inget utan han kände sig bara utnyttjad av att barnets mamma som ville bara behålla barnet pågrund att hon hade gjort abort förr och vad rädd att ej bli gravid igen oavsett vad min pojkvän tyckte. Han kände sig verkligen inte som barnets pappa. Verkligen inte. Utan bara som en donation till tjejens chans till att bli mamma.

Och skillnaden mellan din vän är att han vet om det och kan ta ett beslut om han vill sälja sin sperma eller inte till folk som vill bli gravida. Medans min pojkvän hade ej det valet och blev snarare påtvingad till att bli pappa. Och jag vet att det är bådas ansvar att skydda sig om man har sex men olyckor händer. Samt om en kvinna kan bestämma om hon vill behålla ett barn utan pappan i bilden, så måste pappan åtminstone få göra ett val om han vill stanna eller ej undr vilken situation det handlar om.

Och jag respekterar ditt svar till mig. Trots du har lite en annan åsikt än mig så visar du iallafall hänsyn. Och jag är ej orolig angående min pojkvän beteende men tack för din oro.
  • Anonym (da)
    eleo95 skrev 2020-08-02 22:53:27 följande:
    Jag kan förstå att han tankeställning förvirrar vissa och det är ingen fara. Jag var själv lite färvirrad i början när han öppnade upp sig om detta för mig. För jag är själv uppväxt i en stark familj där mina föräldrar har varit gifta i 20 år. Och jag har blivit uppväxt med att man ska ta ansvar som föräldrar om man få barn ihop. Men så berättade min pojkvän och förklarade allting. Hur dåligt han faktiskt mådde och hur faktiskt mycket han hatade sig själv för att ha satt sig i denna situationen för båda två. Det är inget han har varit stolt över. Men samtidigt så kunde han ej knyta sig an till barnet som sin egna. Till exempel ofta hör man nyblivna föräldrar berätta att det är en enorm känsla att se sitt barn för gången. Men han kände inget utan han kände sig bara utnyttjad av att barnets mamma som ville bara behålla barnet pågrund att hon hade gjort abort förr och vad rädd att ej bli gravid igen oavsett vad min pojkvän tyckte. Han kände sig verkligen inte som barnets pappa. Verkligen inte. Utan bara som en donation till tjejens chans till att bli mamma.

Och skillnaden mellan din vän är att han vet om det och kan ta ett beslut om han vill sälja sin sperma eller inte till folk som vill bli gravida. Medans min pojkvän hade ej det valet och blev snarare påtvingad till att bli pappa. Och jag vet att det är bådas ansvar att skydda sig om man har sex men olyckor händer. Samt om en kvinna kan bestämma om hon vill behålla ett barn utan pappan i bilden, så måste pappan åtminstone få göra ett val om han vill stanna eller ej undr vilken situation det handlar om.

Och jag respekterar ditt svar till mig. Trots du har lite en annan åsikt än mig så visar du iallafall hänsyn. Och jag är ej orolig angående min pojkvän beteende men tack för din oro.
    Din kille berättar om hur det var för honom. Jag-mig-mitt

Saknar han förmåga att sätta sig in i andras perspektiv? Vad innebär det för ett barn att ha en förälder som är i livet men inte bryr sig om barnet på något vis? En förälder som finns därute någonstans men varken ringer elelr skriver. Ingen present på födelsedagen. Ingen pappa att hälsa på åtminstone någon gång i månaden. Kan inte ens rita en fars dag -teckning till honom. Noll kontakt, noll omtanke
  • eleo95

För innan jag träffade min pojkvän så hade jag troligtvis tänkt mer på kvinnans sida och tänkt sicken dum man som kunde göra så. Men efter honom så har jag en annan syn bild. Att faktiskt en man som överger ett barn har också känslor samt vilken var anledningen egentligen till att mannen beslöt sig för det stora beslutet.

Inte för att jag håller med på allas mäns sida för vist finns det idioter överallt . Men vad är orsaken bakom deras beslut? Det är den jag har en ny syn på. För det glömmer alla bort. Man är fullt fokuserad på att det är synd om kvinnan men glömmer bort stt mannen är lika stort offer som kvinnan när det blir ett barn på ett olyckhändelse fall. Och jag anser att det är inte bara kvinnan rätt till att få bestämma allting. Utan man är två till att ha sex och två till att bli med barn.
  • eleo95
    Anonym (da) skrev 2020-08-02 23:37:33 följande:

Din kille berättar om hur det var för honom. Jag-mig-mitt

Saknar han förmåga att sätta sig in i andras perspektiv? Vad innebär det för ett barn att ha en förälder som är i livet men inte bryr sig om barnet på något vis? En förälder som finns därute någonstans men varken ringer elelr skriver. Ingen present på födelsedagen. Ingen pappa att hälsa på åtminstone någon gång i månaden. Kan inte ens rita en fars dag -teckning till honom. Noll kontakt, noll omtanke

Hur vet du om inte barnet redan har en pappa heller? Tänk om kvinnan har en ny man som har tagit rollen som pappa för barnet? Ingen vet. För bara för att till exempel min pojkvän har ett blodsband med barnet så betyder det inte att han är pappan. En pappa är den som är där oavsett om man har samma blod eller ej.
  • Anonym (da)
    eleo95 skrev 2020-08-02 23:41:07 följande:
    För innan jag träffade min pojkvän så hade jag troligtvis tänkt mer på kvinnans sida och tänkt sicken dum man som kunde göra så. Men efter honom så har jag en annan syn bild. Att faktiskt en man som överger ett barn har också känslor samt vilken var anledningen egentligen till att mannen beslöt sig för det stora beslutet.

Inte för att jag håller med på allas mäns sida för vist finns det idioter överallt . Men vad är orsaken bakom deras beslut? Det är den jag har en ny syn på. För det glömmer alla bort. Man är fullt fokuserad på att det är synd om kvinnan men glömmer bort stt mannen är lika stort offer som kvinnan när det blir ett barn på ett olyckhändelse fall. Och jag anser att det är inte bara kvinnan rätt till att få bestämma allting. Utan man är två till att ha sex och två till att bli med barn.
    En man är inget offer för att han blir pappa
    Oavsett hur barnet blivit till så finns det ju nu ett livs levande barn som behöver sina två föräldrar
  • Anonym (da)
    eleo95 skrev 2020-08-02 23:50:06 följande:
    Hur vet du om inte barnet redan har en pappa heller? Tänk om kvinnan har en ny man som har tagit rollen som pappa för barnet? Ingen vet. För bara för att till exempel min pojkvän har ett blodsband med barnet så betyder det inte att han är pappan. En pappa är den som är där oavsett om man har samma blod eller ej.
    Men det är ju beklämmande att han inget vet om barnets situation. Hur barnet blir omhändertaget, vem som tar hand om barnet och hur livet ser ut för barnet
  • Anonym (nonchalant)
    eleo95 skrev 2020-08-02 23:41:07 följande:

Sinnesjukt hur du och din pojkvän kan vara så nonchalanta gällande vad BARNET tycker, tänker och vill. Vad som är bäst för barnet. Hur synd det är om barnet. Nej, det tänker ingen av er en sekund på. För båda er handlar det bara om kvinnan och mannen och deras relation. Deras känslor. Deras tankar. Deras viljor. Hur rätt eller fel det är att överge sitt barn handlar för er helt om hur mannen tycker, känner eller har för relation till mamman. Mannen kommer minsann inte överge just ditt barn eftersom dig älskar han ju, som om kärleken för kvinnan som bär på barnet vore den övervägande faktorn till om en man kan överge sitt barn. Och kärleken för dig kan försvinna, ni kan göra slut. Om du är okej med att han kopplar kärleken och ansvaret för barnet till hur han känner för mamman kan han väl lika gärna dumpa er båda om förhållandet spricker. 

Tråden är inte full av människor som tycker synd om kvinnan, det har du hittat på själv i ditt huvud. Tråden är full av människor som tycker synd om barnet. Något du verkar vara helt okapabel till. 
  • Anonym (Kate)

Biologiska barnet har väl till arv lika mycket som andra barnen även om hon inte har träffat sin pappa.Be sambon ta kontakt med sitt barn ,så det inte blir konstigt sätt för era barn.

• eleo95

Jag känner att jag har förklarat mig tillräckligt och det är dags att lägga av nu. Jag har öppnat upp om starka ämnen i detta forumet samtidigt som jag har också försökt förklarat mycket. Men nu är det slut på att hälla mer eld på elden. I alla fall för min del. Så varsågod till er andra som fortfarande vill kommentera sina åsikter och tankar. Men jag är done. Jag behöver inte sitta på ett forum och förklara trots jag gjorde det mer än tillräckligt .

Så tack för mig och alla som faktiskt från början svarade på min fråga i detta forum.

• Anonym (ViiV)

Nej, alla föräldrar älskar inte sina barn från början. För en del kommer kärleken senare. Men de överger inte sina barn för det. Googla så får du se!

Att ett barn kommer till under besvärliga omständigheter är för de allra, allra flesta INTE ett skäl att lämna dem i sticket.

Din kille kände sig utnyttjad av barnets mamma och därför straffar han sitt barn. Det finns ingen logik i det. Bara hjärtlöshet.

Tänk om barnets mamma slår barnet? Din kille skiter i om hans eget barn blir slaget.

Uppenbarligen tänker du på hans barn. Du tar upp ämnet med honom. Frågar om det här på FL. Det är ditt tankesätt som är det rätta - du vet att ett barn har övergetts och du har medkänsla för det barnet. Din kille, som är barnets far, verkar fundera mindre över det här än du. Ser du inte hur skevt det är?

Om du har tur funkar allt bra för er och du får finnas kvar innanför din killes ganska lilla empatiring. Men räkna inte med att han finns där för dig och behandlar dig respektfullt när det blåser och knakar. Han har redan bevisat att han inte alltid gör det. Han sticker när det blir jobbigt. Och stannar borta.

Förhoppningsvis hajar han vad han faktiskt har gjort när han står där med ännu en liten försvarslös bebis i famnen. Jag vet en man som behövde just det för att poletten skulle trilla ner.
Svar på tråden Arv - kan barnet han gav bort ärva fortfarande