Anonym (Argochbesviken) skrev 2020-08-05 21:48:17 följande:
Bra skrivet, tack.
Jag går stark ur detta nångång i framtiden...men som du skriver känner man sig så lurad och dum.
Är fortfarande ledsen och nere men vet att hon inte är värd min energi!
Dessutom finns ju faktiskt inte den kvinna jag älskade och som jag trodde var mitt livs kärlek...och hon har aldrig funnits. Den kvinna jag har varit gift med visade sig vara en helt annan människa...
TS. Du kommer inte bara gå starkare ur det här. Du var starkare sen innan och är det redan nu. Du har förmåga att se det vackra i en människa, det är en styrka. Förmåga att ha tillit är en styrka (väldigt mycket enklare att fega ur och inte våga). Förmåga att älska är också en styrka. Påminn dig själv om vem du är. För det är ju fina starka sidor som gör dig till en attraktiv människa.
Men jag förstår känslan av att inte se den människa man valde. Men människor är ju komplexa, inte enkelt onda eller goda. Även mitt ex som jag skulle summera som ett as, hade goda sidor som jag föll för och som jag älskade. Han var rolig, intelligent, framgångsrik och såg bra ut. Vi hade väldigt roligt tillsammans. Jag är glad att det tog slut, men jag är också tacksam för erfarenheten gjorde mig till en klokare och än mer empatisk människa.
Jag är helt säker på att de goda sidorna du har sett hos din fru, de var inte lögn. Allt var inte en lögn. Men kanske är du en person med mer ryggrad, starkare rättspatos och med större förmåga till empati?
Det är ju lättare att vara ett as än en person som väljer att leva upp till det kontrakt man har i en relation. Du hade säkert kunnat vara otrogen och bedra henne om du hade tyckt att det var något eftersträvansvärt. Men du gjorde sjysstare val.
Om man är stark eller inte handlar mycket om perspektiv. Du är som sagt den större människan i den här situationen.