• Anonym (Argochbesviken)

Otrogna ljuger generellt om allt?

Min fru var otrogen. I efterhand märkte jag att det inte bara var detta hon ljög om...utan det kom upp flera saker när jag började granska henne noggrannare.

Är det bara min fru som var genomfalsk eller har andra liknande erfarenheter.

• Svar på tråden Otrogna ljuger generellt om allt?
  • Anonym (Trist)

Ett ex hade vanor där kicksökande var ett stående inslag. Tex så gjorde han saker som han njöt av att komma undan med. För den som söker spänning (kan ju vara anledning till otrohet) och som sen njuter av att klara sig undan, där blir lögnerna en extra krydda. Mitt x kände sig nog också smart när han ljög. Så att klara av att luras rejält var något han tyckte var kul. Jag behöver väl knappast tillägga att han inte var så empatisk. Men vem som än är otrogen och vet att partnern blir ledsen om det uppdagas har ju också gjort ett oempatiskt val. En vettig människa vill inte såra sin närmaste bundsförvant så. Om det är en långtgående historia med otrohet över tid så tänker jag att spänningen måste vara en viktig del, och därför också lögnerna. Annars bryter man väl upp och väljer någon annan. Det jobbigaste med att ha blivit bedragen var ändå att känna sig så jäkla lurad. Jag fick aldrig svart på vitt men gjorde slut ändå. Men man kommer över det. Man ska verkligen inte låta det definiera vem man själv är. Så jag förstår verkligen din sorg över en relation du trodde var annorlunda, men du kan gå vidare, inte låta hennes låga nivå inverka på din självbild. Det är du som är den stora människan i det här.

Anonym (Trist) skrev 2020-08-05 21:25:40 följande:

Ett ex hade vanor där kicksökande var ett stående inslag. Tex så gjorde han saker som han njöt av att komma undan med. För den som söker spänning (kan ju vara anledning till otrohet) och som sen njuter av att klara sig undan, där blir lögnerna en extra krydda. Mitt x kände sig nog också smart när han ljög. Så att klara av att luras rejält var något han tyckte var kul. Jag behöver väl knappast tillägga att han inte var så empatisk. Men vem som än är otrogen och vet att partnern blir ledsen om det uppdagas har ju också gjort ett oempatiskt val. En vettig människa vill inte såra sin närmaste bundsförvant så. Om det är en långtgående historia med otrohet över tid så tänker jag att spänningen måste vara en viktig del, och därför också lögnerna. Annars bryter man väl upp och väljer någon annan. Det jobbigaste med att ha blivit bedragen var ändå att känna sig så jäkla lurad. Jag fick aldrig svart på vitt men gjorde slut ändå. Men man kommer över det. Man ska verkligen inte låta det definiera vem man själv är. Så jag förstår verkligen din sorg över en relation du trodde var annorlunda, men du kan gå vidare, inte låta hennes låga nivå inverka på din självbild. Det är du som är den stora människan i det här.

Bra skrivet, tack.

Jag går stark ur detta nångång i framtiden...men som du skriver känner man sig så lurad och dum.

Är fortfarande ledsen och nere men vet att hon inte är värd min energi!

Dessutom finns ju faktiskt inte den kvinna jag älskade och som jag trodde var mitt livs kärlek...och hon har aldrig funnits. Den kvinna jag har varit gift med visade sig vara en helt annan människa...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Argochbesviken) skrev 2020-07-30 17:26:24 följande:

Min fru var otrogen. I efterhand märkte jag att det inte bara var detta hon ljög om...utan det kom upp flera saker när jag började granska henne noggrannare.

Nej så är det inte. Lögnare kan man vara av många orsaker. En del ljuger om allt och lite till, andra ljuger för att täcka upp för sin otrohet. Det finns liksom inget som säger att en person som är otrogen ljuger om en massa annat också.
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Argochbesviken) skrev 2020-08-05 21:48:17 följande:

Bra skrivet, tack.

Jag går stark ur detta nångång i framtiden...men som du skriver känner man sig så lurad och dum.

Är fortfarande ledsen och nere men vet att hon inte är värd min energi!

Dessutom finns ju faktiskt inte den kvinna jag älskade och som jag trodde var mitt livs kärlek...och hon har aldrig funnits. Den kvinna jag har varit gift med visade sig vara en helt annan människa...

TS. Du kommer inte bara gå starkare ur det här. Du var starkare sen innan och är det redan nu. Du har förmåga att se det vackra i en människa, det är en styrka. Förmåga att ha tillit är en styrka (väldigt mycket enklare att fega ur och inte våga). Förmåga att älska är också en styrka. Påminn dig själv om vem du är. För det är ju fina starka sidor som gör dig till en attraktiv människa.

Men jag förstår känslan av att inte se den människa man valde. Men människor är ju komplexa, inte enkelt onda eller goda. Även mitt ex som jag skulle summera som ett as, hade goda sidor som jag föll för och som jag älskade. Han var rolig, intelligent, framgångsrik och såg bra ut. Vi hade väldigt roligt tillsammans. Jag är glad att det tog slut, men jag är också tacksam för erfarenheten gjorde mig till en klokare och än mer empatisk människa.

Jag är helt säker på att de goda sidorna du har sett hos din fru, de var inte lögn. Allt var inte en lögn. Men kanske är du en person med mer ryggrad, starkare rättspatos och med större förmåga till empati?

Det är ju lättare att vara ett as än en person som väljer att leva upp till det kontrakt man har i en relation. Du hade säkert kunnat vara otrogen och bedra henne om du hade tyckt att det var något eftersträvansvärt. Men du gjorde sjysstare val.

Om man är stark eller inte handlar mycket om perspektiv. Du är som sagt den större människan i den här situationen.
  • låstbok
    Anonym (Argochbesviken) skrev 2020-07-30 17:26:24 följande:

fick reda på för ett par månader sen att min fru vart otrogen hur länge vet jag dock inte men misstänker att det varit mer än ett år då hon alltid sa på fredagarna jag kommer hem om en stund ska bara hjälpa en kompis och vid 12 snåret på natten trilla hon skit full innanför dörren och det hände i flera månader och när jag flytta till en annan kommun för ett jobb så bodde ju hon kvar och jag betalade hyran och då kom ju hon och ungarna till en för att fira jul tillsammans men typ dagen åkte hon hem igen och träffa snubben och några månader efter det så kände jag att det va något fel och då gjorde vi slut utan några som helst bekymmer så blev ju ännu mer misstänksam om att hon pippat med en annan osså fick jag reda på det av vänner att hon gjort sig av med lägenheten och flyttat in till nya snubben med ungarna och hon sa absolut inget till mig men sån tur vart ju att man hade vänner så man fick ju reda på allt och nu vill hon ha en tillbaka för att hon älskar mig men tror det är mer att hon tycker han är dålig i sängen.....

men jag har bara sagt till henne om du hade älskat mig så hade du inte knullat och flyttat in till en annan medans jag jobbat och slitit röven av mig så du kan inte älska mig men hon ger sig fan inte hon tjatar och tjatar och säger att hon gör vad som helst för att bli tillsammans igen så man har ju världens guld läge att få det man vill men inte så pigg på att uttnytja folk så låter det vara,

men ja kvinnor ljuger jävligt bra för att få det dom vill men sen finns det ju killar som är lika dana men dom är ju väldigt få
  • Anonym (Tjej54)
    låstbok skrev 2020-08-06 07:29:52 följande:

fick reda på för ett par månader sen att min fru vart otrogen hur länge vet jag dock inte men misstänker att det varit mer än ett år då hon alltid sa på fredagarna jag kommer hem om en stund ska bara hjälpa en kompis och vid 12 snåret på natten trilla hon skit full innanför dörren och det hände i flera månader och när jag flytta till en annan kommun för ett jobb så bodde ju hon kvar och jag betalade hyran och då kom ju hon och ungarna till en för att fira jul tillsammans men typ dagen åkte hon hem igen och träffa snubben och några månader efter det så kände jag att det va något fel och då gjorde vi slut utan några som helst bekymmer så blev ju ännu mer misstänksam om att hon pippat med en annan osså fick jag reda på det av vänner att hon gjort sig av med lägenheten och flyttat in till nya snubben med ungarna och hon sa absolut inget till mig men sån tur vart ju att man hade vänner så man fick ju reda på allt och nu vill hon ha en tillbaka för att hon älskar mig men tror det är mer att hon tycker han är dålig i sängen.....

men jag har bara sagt till henne om du hade älskat mig så hade du inte knullat och flyttat in till en annan medans jag jobbat och slitit röven av mig så du kan inte älska mig men hon ger sig fan inte hon tjatar och tjatar och säger att hon gör vad som helst för att bli tillsammans igen så man har ju världens guld läge att få det man vill men inte så pigg på att uttnytja folk så låter det vara,

men ja kvinnor ljuger jävligt bra för att få det dom vill men sen finns det ju killar som är lika dana men dom är ju väldigt få

Flytta hon ihop med snubben trots att han var dålig i sängen? Hade jag bytt gubbe hade det inte varit till någon som var kass iallafall.....
  • Anonym (ja)
    Anonym (Argochbesviken) skrev 2020-07-31 22:42:17 följande:

Jag tycker bara mig se ett mönster att de som varit otrogna i min "närhet" ofta har ett mönster att ljuga om eller undanhålla sanningen även om annat.

Typ patologiska (säger man så?) lögnare. Upptäckte tex att min fru ljugit för mig om mycket under våra år ihop...????

Man kan nog inte generalisera om precis alla, men jag tror det finns en poäng i att människor som ljuger mer än andra oxå är mer benägna att gå bakom ryggen på sin partner.

Att ljuga är en slags falskhet, ett sätt att slippa stå för vad man gjort och den man är. En person som lärt sig att ljuga är ett bra sätt att slippa konsekvenser eller ett bra sätt att få som man vill är en falsk person och kommer vara lika falsk mot sin partner oxå.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-05 21:49:44 följande:
    Nej så är det inte. Lögnare kan man vara av många orsaker. En del ljuger om allt och lite till, andra ljuger för att täcka upp för sin otrohet. Det finns liksom inget som säger att en person som är otrogen ljuger om en massa annat också.
    Nja, är det verkligen så? En person som ljuger om en otrohet för att slippa konsekvenser har ju lärt sig att ljuga är ett effektivt sätt att slippa konsekvenser. Det är/blir ett beteende. Varför skulle personen inte använda samma "verktyg" för att slippa konsekvenser i andra sammanhang?

Om en person kan ljuga om trohet för sin partner varför skulle personen inte ljuga även i andra sammanhang och för andra människor?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Råttor) skrev 2020-08-05 20:06:33 följande:

Inte nog med att de går bakom ryggen med sin otrohet och tvingar den bedragne att leva i en lögn, de kräver förståelse också. Finns det ingen gräns för hur fräck man kan vara?

Nej det gör tyvärr inte det för dessa personer kommer hitta på alla möjliga slags ursäkter och bortförklaringar för att rentvå sig själva och slippa känna skuld och kan gå hur långt som helst för att skydda sig själva eftersom lögner både för andra och sig själv är enda sättet att slippa känna sig som ett svin.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fia) skrev 2020-07-31 20:34:16 följande:

Alltså, FOLK ljuger generellt, om de har anledning att göra det. Står valet mellan att ljuga och att ställa till det för sig själv så ljuger de, och folk som är otrogna tenderar att hamna i situationer där de måste göra det valet titt som tätt. Däremot går de antagligen inte runt och ljuger bara för skojs skull.

Nja, alla gör ju inte det, vissa står för sina handlingar andra inte. Så att påstå att FOLK ljuger generellt är en grov generalisering. Dessutom är det ju långt ifrån alla som sätter sig själva i en sån situation (otrohet). Och då kan man fråga sig är det situationen som får folk att ljuga eller var de falska redan innan när de medvetet valde att försätta sig i en sån situation?

Många olika svar och det kunde man ju nästan förstå.

Det är ju alltid två inblandade och min fru fick inte behålla nån av oss. Den andra mannen fick dessutom

present av mig i form av ett halvt sönderslaget ansikte och frun blev och är fortfarande bostadslös. Me like a lot!

Jag har gått vidare men undrar om jag kommer kunna lita på nån igen...

• Anonym (ja)
    Anonym (Argochbesviken) skrev 2020-08-18 13:26:48 följande:

Många olika svar och det kunde man ju nästan förstå.

Det är ju alltid två inblandade och min fru fick inte behålla nån av oss. Den andra mannen fick dessutom

present av mig i form av ett halvt sönderslaget ansikte och frun blev och är fortfarande bostadslös. Me like a lot!

Jag har gått vidare men undrar om jag kommer kunna lita på nån igen...

Du kommer nog kunna lita på folk med tiden men inte på samma naiva blinda sätt sätt som tidigare. Såna svek förändrar en, får en att få en mer krass och realistisk syn på människor. Det får en att inse att även den man minst tror det om kan potentiellt svika och ljuga, det finns aldrig några garantier men att livet inte går under för det. Händer det igen så säger man hejdå och går vidare.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (ja) skrev 2020-08-18 12:02:42 följande:

Nja, alla gör ju inte det, vissa står för sina handlingar andra inte. Så att påstå att FOLK ljuger generellt är en grov generalisering. Dessutom är det ju långt ifrån alla som sätter sig själva i en sån situation (otrohet). Och då kan man fråga sig är det situationen som får folk att ljuga eller var de falska redan innan när de medvetet valde att försätta sig i en sån situation?

Att ljuga är en överlevnadsinstinkt och något som i princip alla gör när det behövs, vanligen flera gånger om dagen. Skillnaden mellan människor ligger dels i situationen och dels vad man gör för bedömning av konsekvenserna.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fia) skrev 2020-08-18 22:37:24 följande:
    Att ljuga är en överlevnadsinstinkt och något som i princip alla gör när det behövs, vanligen flera gånger om dagen. Skillnaden mellan människor ligger dels i situationen och dels vad man gör för bedömning av konsekvenserna.
    Nja, som sagt alla ljuger inte så din tes håller inte riktig. visst vi har alla instinkter som oftast är egoistiska, men vi har oxå (iaf vissa av oss) värderingar och empati som motvikt. Vi agerar inte alltid efter våra instinkter. Så nej det är inte bara situationen som avgör om man ljuger, det är minst lika mycket vilka moraliska värderingar man har som avgör hur man agerar i olika situationer.
  • Anonym (Nej.)

Jag tror inte det. Jag har aldrig vänstrat, men skulle jag vänstra hade jag nog haft så dåligt samvete att jag hade försökt vara väldigt ärlig, korrekt och snäll i så mycket annat som möjligt. Som en slags kompensation.

Jag ljög tidigare för min man om mitt spelmissbruk, så jag gömde räkningar, lånade pengar i smyg, sålde av en del av våra grejer och sånt. Då var jag samtidigt väldigt snäll i allt annat mot honom som en slags kompensation?

Svar på tråden Otrogna ljuger generellt om allt?