• Fri 31 Jul 2020 18:38
    33997 visningar
    12 svar
    12
    33997

    Visst blir väggen sotig av tända ljus?

    Har tapetserat med en alldeles fantastiskt fin tapet och på den kommer jag sätta en smal hylla. Känner jag mig själv rätt kommer det ofta stå tända värmeljus där, även vanliga ljus ibland. Tänker att det kommer att bli sotigt. Visst borde jag kunna köpa en plexiglasskiva och sätta bakom? Vad fäster jag den med i så fall?

  • Svar på tråden Visst blir väggen sotig av tända ljus?
  • hawtho­rne
    Fri 31 Jul 2020 18:46
    #1

    Även taket kommer att bli sotigt. Vet av egen erfarenhet. Man kanske inte bryr sig i stunden men kommer att göra det om/när man möblerar om/flyttar eller liknande.
    Sot i tak kan man inte tvätta bort, det måste målas om, vet av samma erfarenhet.

    Varför inte sätta upp en spegel i stället? Dels blir det effektfullt, dels brukar det finnas upphängningsgrunkor med.

  • Fri 31 Jul 2020 19:22
    #2
    +1

    Köp batteridrivna ljus, problem solved. Har bytt ut nästan alla levande ljus mot batteridrivna (blev brandskyddsansvarig på jobbet och gick en utbildning, efter det blev jag avskräckt, haha)

  • Fri 31 Jul 2020 21:49
    #3
    +1

    Nu blir jag rädd... alltså du tänder alltså ljus så nära väggen och taket så att det blir sotigt? Du har aldrig funderat på att det är alldeles för nära vägg och tak då? Det är ett sånt beteende som bränner ned hus!

  • hawtho­rne
    Sat 1 Aug 2020 00:09
    #4
    -1 +1
    Griseknoen35 skrev 2020-07-31 21:49:16 följande:
    Nu blir jag rädd... alltså du tänder alltså ljus så nära väggen och taket så att det blir sotigt? Du har aldrig funderat på att det är alldeles för nära vägg och tak då? Det är ett sånt beteende som bränner ned hus!
    Ja vissa människor blir rädda för sin egen skugga....

    Du har ingen susning om vad du pratar om.

  • Sat 1 Aug 2020 07:56
    #5
    +1
    hawthorne skrev 2020-08-01 00:09:07 följande:
    Ja vissa människor blir rädda för sin egen skugga.... Du har ingen susning om vad du pratar om.

    Nog snarare du som inte vet vad du talar om. Köp elljus, i ditt fall är det säkrast.
  • Sat 1 Aug 2020 16:39
    #6
    +1

    Bara om du köper dåliga ljus. I 8 år har jag haft ljus på pianot (ljusen hamnar ca 10-15 cm från väggen) och inte fasen är det sotigt för det. Timtals nästan varje dag bränner jag ljus. Ett bra tips är ju att ha en ljushållare eler köpa ljus i burk men även bra vanliga ljus är ingen större fara. Men det är just det. Bra. Det vill säga dyrare än de flesta verkar vara villiga att lägga.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sat 1 Aug 2020 16:47
    #7
    +1
    Aniiee skrev 2020-08-01 16:39:10 följande:

    Bara om du köper dåliga ljus. I 8 år har jag haft ljus på pianot (ljusen hamnar ca 10-15 cm från väggen) och inte fasen är det sotigt för det. Timtals nästan varje dag bränner jag ljus. Ett bra tips är ju att ha en ljushållare eler köpa ljus i burk men även bra vanliga ljus är ingen större fara. Men det är just det. Bra. Det vill säga dyrare än de flesta verkar vara villiga att lägga.


    Jag också, har ljus tända dagligen och flera timmar - aldrig någonsin fått sotiga väggar eller tak... Lägger dock ett antal tusenlappar per år på ljus
  • Sun 2 Aug 2020 20:13
    #8

    Ljus med 100% stearin (ursprung talg, animaliskt) sotar inte mycket, men billiga ljus med paraffin (fossilt bränsle) sotar och ryker mycket mer, då förbränningen inte sker lika effektivt.

    Sätt inte ljus för nära väggen då det kan bli mycket varmt, och färgen eller tapeten kan ta skada eller missfärgas även om det inte direkt börjar brinna.

    Här finns en del bra råd om tända ljus:

    https://www.hemshopen.se/info/sakerhetstips/


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • hawtho­rne
    Mon 3 Aug 2020 22:19
    #9
    Themis skrev 2020-08-02 20:13:13 följande:
    Ljus med 100% stearin (ursprung talg, animaliskt) sotar inte mycket, men billiga ljus med paraffin (fossilt bränsle) sotar och ryker mycket mer, då förbränningen inte sker lika effektivt.

    Sätt inte ljus för nära väggen då det kan bli mycket varmt, och färgen eller tapeten kan ta skada eller missfärgas även om det inte direkt börjar brinna.

    Här finns en del bra råd om tända ljus:

    www.hemshopen.se/info/sakerhetstips/
    Dock sotar det, om än lite. Det lilla det sotar är alldeles för mycket för det syns i taket efter ett tag.
  • Wed 21 Dec 2022 13:18
    #10

    Vet inte om min familj hade några specialljus när jag växte upp men såg inte till något sot trots att vi använde ljus väldigt generöst. Så länge det är bra avstånd från vägg och tak är det väl lugnt?

  • sextio­talist
    Wed 21 Dec 2022 14:39
    #11

    Har aldrig varit med om det. Vi har vita väggar och tänder ljus rätt ofta och inget sot någonstans 
    Vet inte om du kommer ha ljusen hängande några dm från taket, då kanske det kan bli det

  • Wed 21 Dec 2022 15:35
    #12

    Jag såg en gång en rekommendation från Riksantikvarieämbetet där man rekommenderade Liljeholmens stearinljus för användning i landets kyrkor. Just på grund av att stearin sotar mindre än t.ex. paraffin. (Precis som Themis säger ovan.)

    Säkert finns det andra bra ljus än just Liljeholmens, men de finns ju ofta i större livsmedelsbutiker och varuhus. Både som Kronljus, Christinaljus och jag tron nu också som värmeljus.

Svar på tråden Visst blir väggen sotig av tända ljus?