• Mabel

    Plötsligt börjat tänka på min äggdonation

    Jag donerade ägg 2009. Är väldigt glad över att jag gjorde det, men inte tänkt så mycket på det under flera år. Plötsligt kom tankarna på det. Blev det några barn...? Har för mig att jag skulle kunna kontakta kliniken och fråga just om det blivit något, men osäker. Sa de verkligen så? (Vet självklart att jag inte får veta något mer om var eventuella barn finns isf).

    Hur gamla ägg använder man? Hittar inte den infon. Har för mig att de sa max två familjer som kan få göra syskonförsök med samma donator? Hur långt mellan syskon?

    Önskar ett varmt lycka till åt alla som kämpar, hoppas att ni får era efterlängtade solstrålar <3

  • Svar på tråden Plötsligt börjat tänka på min äggdonation
  • Mikkans
    Mabel skrev 2020-08-04 22:25:33 följande:

    Jag donerade ägg 2009. Är väldigt glad över att jag gjorde det, men inte tänkt så mycket på det under flera år. Plötsligt kom tankarna på det. Blev det några barn...? Har för mig att jag skulle kunna kontakta kliniken och fråga just om det blivit något, men osäker. Sa de verkligen så? (Vet självklart att jag inte får veta något mer om var eventuella barn finns isf).

    Hur gamla ägg använder man? Hittar inte den infon. Har för mig att de sa max två familjer som kan få göra syskonförsök med samma donator? Hur långt mellan syskon?

    Önskar ett varmt lycka till åt alla som kämpar, hoppas att ni får era efterlängtade solstrålar <3


    Jag har inga svar på dina frågor mer än att du är en fantastisk människa som donerat <3
  • Orangebeans

    Ja, du som donator har rätt att få veta om det blivit några barn av dina donationer. Vill du veta det så får du vända dig dit du donerade och fråga dem. En donator kan ge upphov till barn i max 6 olika familjer (i alla fall nu, hur det låg til 2009 vet jag inte).

  • Mabel
    Orangebeans skrev 2020-08-04 22:51:06 följande:

    Ja, du som donator har rätt att få veta om det blivit några barn av dina donationer. Vill du veta det så får du vända dig dit du donerade och fråga dem. En donator kan ge upphov till barn i max 6 olika familjer (i alla fall nu, hur det låg til 2009 vet jag inte).


    Gäller sex olika familjer även äggdonation? Har för mig att det gällde spermiedonation endast.
  • Orangebeans
    Mabel skrev 2020-08-04 22:53:21 följande:

    Gäller sex olika familjer även äggdonation? Har för mig att det gällde spermiedonation endast.


    Ja, det gäller äggdonation också.
  • Mabel
    Orangebeans skrev 2020-08-04 22:55:01 följande:

    Ja, det gäller äggdonation också.


    Det stämmer nog men varje donation delas på max två par och man får donera max tre gånger? Jag donerade "bara" en gång. Hittade lite gammal info jag själv skrivit medan jag hade det lite färskare i minnet, två familjer + eventuella syskonförsök. 16 ägg plockade de ut.

    Vet någon om åldern på äggen? Ska jag gissa att anta det blev nåt så är kom barnet/barnen 2010 (med eventuellt yngre syskon) eller kan de ha sparats längre för ett första försök?
  • Lemio

    Idag får du ge ägg som leder till barn i max 6 familjer, men ett antal barn i varje familj. Minns inte hur många per familj dock :) jag är också äggdonator och du har rätt att ta reda på hur många barn som blivit till, men ingen mer information än så. 10 år sparas ägg :)

  • Myran1979

    Alla ni som donerat ägg, ni är fantastiska människor! Otroligt stora i sinnet och generösa! Jag beundrar er insats, ni gör en otrolig gärning. Så fantastiskt och stort att det är svårt att greppa! TACK alla ni från botten av mitt hjärta. Tyvärr funkade inte äggdonation för oss via landstinget så vi måste vända oss till privat aktör då vi inte har en egen donator. Vet ni om dem som tagit emot äggdonation också kan fråga om andra par fått barn av samma donator?

    Tack för att ni finns!!!

Svar på tråden Plötsligt börjat tänka på min äggdonation