• Anonymsnubbe34

    Vad är det som händer med mig?

    Gjorde ett inlägg förut, men som sagt jag slutade med SSRI (Setralin) Efter 7 års användning av det, utvecklade stark panikångest som jag har börjat lära mig hantera den. Och nu senaste veckan har jag utvecklat en extrem rädsla för att kvävas? Kan knappt äta mat utan att få grov ångest när jag ska svälja och får en känsla av att jag är tjock i halsen ofta, när jag ätit klart känns det som att maten sitter fast i bröstet har en klump nästan hela tiden i halsen när jag sväljer när jag dricker känns det ibland som jag ska kvävas konstant spänd i hals/nacke hela kroppen skulle jag säga
    Symtomen jag får under en stark ångestattack är 
    känsla av att inte få luft/hyperventilerar smått inte fullt ut som i början 
    känns som jag tappar andan
    domningar i hela kroppen/yrsel 

    Och har börjat utveckla paranoida tankar.

    Är alltid påväg att ringa 112 men ångrar mig alltid för jag vet att det går över. 

    Kan tillägga att jag inte har några sysselsättningar på dagarna väldigt konstig dygnsrythm vaknar på kvällstid vaken hela nätterna.

    Vad i helvete kan jag göra åt detta. Känns helt meningslöst, ska jag behöva börja proppa benzo? Enda lösningen? Vill helst inte börja med SSRI igen då jag inte kunde få upp min snopp helt omöjligt och inte så kul när man är ung och ha det problemet, försvann direkt när jag slutade.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-09 12:08
    Får tankar också att jag kommer få en allergisk chock om jag äter något även om jag vet att jag tål det, så kommer tanken detta har blivit så löjligt så jag vet inte ens själv för 6månader sen levde jag mitt liv som vanligt, hade inte sånt här inte något av det inte ens panikångest allt kom direkt

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-09 12:08
    Får tankar också att jag kommer få en allergisk chock om jag äter något även om jag vet att jag tål det, så kommer tanken detta har blivit så löjligt så jag vet inte ens själv för 6månader sen levde jag mitt liv som vanligt, hade inte sånt här inte något av det inte ens panikångest allt kom direkt

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-09 12:09
    Får tankar också att jag kommer få en allergisk chock om jag äter något även om jag vet att jag tål det, så kommer tanken detta har blivit så löjligt så jag vet inte ens själv för 6månader sen levde jag mitt liv som vanligt, hade inte sånt här inte något av det inte ens panikångest allt kom direkt

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-09 12:09
    Får tankar också att jag kommer få en allergisk chock om jag äter något även om jag vet att jag tål det, så kommer tanken detta har blivit så löjligt så jag vet inte ens själv för 6månader sen levde jag mitt liv som vanligt, hade inte sånt här inte något av det inte ens panikångest allt kom direkt

  • Svar på tråden Vad är det som händer med mig?
  • Anonymsnubbe34

    Tanken med detta inlägg är om det fortfarande finns hopp eller om psyket eller helt förstört, och om någon varit i liknande sits? Och kanske fått sitt liv att fungera normalt? Gett upp på psykiatrin det enda dom gör att skriva ut mediciner, och sen att dom erbjöd mig en medicin som hette "Zyprexa" för några dagar sedan som folk har blivit hjärndöda av känns inte så mysigt och att jag inte är i någon psykos. Den är tydligen mot "schizofreni" 

  • Anonym (Anonym)

    Joo men alltså, paranoia är ju en form av schizofreni så om du fått sådan medicin är det ju helt rätt att ta. Hur många känner du egentligen som tagit den ens...? Du måste ju prova några veckor innan du förkastar det läkarna föreslår. Du ska tacka ja till allt de föreslår, annars kommer du aldrig att bli bättre!

  • Anonymsnubbe34

    Har svagt psyke, men är inte schizo paranoid har jag varit sen jag var 15år. Aldrig hört saker som inte finns eller sett :) Så du tycker man ska tacka ja till allt dom föreslår?

  • Tow2Mater

    Borja med att kliva upp på morgnarna och lägga dig på kvällarna. Sen ut och gå på dagarna. Ta riktiga långpromenader.

  • Anonym (jag)

    Du skriver att du för sex månader sedan levde ditt liv som vanligt och nu präglas vardagen av ångest och du klarar knappt att äta. Seriöst, är det verkligen SÅ viktigt att få upp kuken så det är värt att ha det så här?

    Svaret verkar ju vara att din kropp är inte redo att klara sig utan SSRI. Om nu potensen är så viktigt så prata med läkare att kunna få nåt utskrivet för det då. Min sambo har genomgått cellgiftsbehandlingar och strålning och kan inte få erektion utan hjälpmedel, men det finns en hel del läkarna kan erbjuda dig för att få hjälp på den fronten.

  • Anonym (Kl)

    Testa en annan sort? Finns massa olika antidepressiva och ofta man behöver gå igenom en del och hitta en sort sär man kan leva med ev. biverkningar. För oftats finns der sorter där man inte förlorar potens eller sexdrift.

    T.ex. Mitrazipin, citolapram, voxra.

    Sen så hade en kbt kurs kanske funkat bra för dig. Jag fick gå både en hel kbt och först en kurs de specialgjort för ångestproblematik. Jag har nu ingen panikångest och har ångest jag oftast kan leva normalt med. Sen sånna fixeringar du pratar om fick jag med (andra grejer bara). Det är tydligen rätt vanligt att hjärnan fixerar på specifika idéer. Men man får inte låta dem ta över. Så distrahera dig, försök äta och fokusera på andra saker samtidigt.

    Sen normal dygnsrytm med sömn, promenader och nyttig mat. Inte massa socker eller alkohol/narkotika.

  • Anonym (Hum)

    Det låter ångestrelaterat. Jag vågade inte svälja för jag trodde jag skulle svälja tungan. Det gick över då men ring och tala om hur du känner till psyk.

  • Anonymsnubbe34

    Det enda jag vet är att jag inte vill äta setralin igen, och ja jag märker att detta sväljproblemet är ångestrelaterat för när jag är nyvaken och äter går det hur bra som helst. det är på dagen/kvällen spänner halsen sen harklar jag och hostar efter varje måltid som att det sitter fast något, Får alltid en klump i halsen när detta händer även när jag sväljer vatten klumpen sitter som fast har den inte hela tiden dock.

  • Anonymsnubbe34

    Jag får ingen kbt, för det är fullt i "psykiatrin" och är inte mottaglig för kbt heller. för mår tydligen för dåligt för att ha kbt, vetinte hur dom tänker där men så är det. Får lösa mina problem själv

Svar på tråden Vad är det som händer med mig?